Nee, de Hyundai Genesis is niet splinternieuw. De tweedeurscoupé is al enige tijd in Amerika leverbaar, een belangrijke markt waarvoor de auto primair is ontwikkeld. Toch begon het bij de Koreanen te knagen hoe de coupévariant van de Genesis (er is namelijk ook nog een sedan) in Europa in de smaak zou vallen. Gezien hier de focus van het merk vooral op zuinige, verstandige en betaalbaar geprijsde modellen is komen te liggen maar ook het feit dat het modelgamma alweer krap twee jaar is verschoond van de Europese Hyundai Coupé, helemaal geen verkeerde gedachte. Zeker nu Hyundai onlangs bekend heeft gemaakt nog een andere, kleinere tweedeurs te gaan leveren, de Veloster. Zodra deze 2+2 en de zakelijke i40 middenklasser dit jaar zijn geïntroduceerd heeft Hyundai voor ieder wat wils in de showroom staan.
Veilig doch serieus designWe kunnen niet anders zeggen dan dat de Genesis Coupé er gelikt uitziet. Op het vreemde knikje in de raamlijn bij het achterruitje na – die Koreanen blijven verrassen - is het paradepaardje van Hyundai heel gebalanceerd en solide ontworpen. De koele lijnen in het design zijn misschien wat veilig gekozen maar maakt de looks minder smaakgevoelig. Met spits toelopende koplampen, 19 inch wielen en brede, door oplopende flanken geaccentueerde wielkasten is de Genesis onlosmakelijk een echte, serieuze sporter. Twee in de achterbumper geplaatste uitlaten mogen tenslotte ook de potentie van een Coupe communiceren. Ze hebben veel weg van de sierstukken die voor de sinds 2009 ter ziele Hyundai Coupe waren weggelegd. Die auto had overigens nog een achteruitwisser op z’n rug, iets waar de Genesis zich uit visueel oogpunt ‘gelukkig’ niet voor hoefde te melden.
300 pk voor 'weinig'Met een prijskaartje van net geen 42.000 euro is de Genesis Coupé – los van zijn sportieve karakter - natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Toch heeft Hyundai er met die prijsstelling ook voor gezorgd de Genesis voor dit type auto betaalbaar te houden. En met een prijs van 49 mille voor de 303 pk sterke V6 mag de smaakmaker uit de familie zich als de voordeligste 300+ pk sportauto prijzen. Maar met veel pk’s voor ‘weinig’ geld ben je er nog niet. Daarom organiseerde de Nederlandse importeur het introductie-event op het ANWB test- en trainingscentrum en de RDW-testbaan in Lelystad om serieus met de Genesis Coupé te gaan rijden.
De Genesis wordt in Nederland verkrijgbaar met een 2.0 liter turbomotor (213 pk) met vier cilinders of een vette V6 met 3.8 liter inhoud die 303. pk richting het asfalt stuurt. In beide gevallen komt de aandrijfkracht vrij aan de achterwielen, uniek voor een in Europa verkrijgbare Hyundai en een goede basis voor rijplezier. De 55/45%-gewichtsverdeling stemt eveneens vrolijk. Optioneel is de V6 verkrijgbaar met een Limited Slip differentieel om de grip nog beter te kunnen verdelen. 19 inch wielen zijn standaard op elke uitvoering, evenals een veerpootbrug in de motorruimte. Schakelen doe je standaard via een zesbak, maar voor de V6 is een automatische transmissie leverbaar. Welke variant je ook kiest, de Genesis komt meer van vlot op snelheid. Het 0-100 sprintje moet met de tweeliter in 8.5 tellen zijn voltooid, de 3.8 V6 heeft het klusje na 6.5 seconden al geklaard. Snelheidsduivels zullen ook de topsnelheid van beide motoriseringen waarderen, met respectievelijk 222 en 240 km/u komt de sportieve sprinter goed mee op de linkerbaan.
Buiten spelenDie laatste waarden hebben we tijdens een middagje ‘buiten spelen’ bij de ANWB en het RDW niet kunnen staven, de Genesis moest zich wel bewijzen in rem- en uitwijkproeven, overstuursituaties en enkele rondjes over snelle asfalt. Vrijwel alle beschikbare exemplaren hadden de 3.8 V6 voorin; dat wil wel! Het handgeschakelde exemplaar reageert behoorlijk assertief op de intenties van de bestuurder; zowel het gas- als koppelingspedaal dienen met beleid te worden behandeld. Hyundai heeft goed begrepen dat een V6 best van zich mag laten horen; acceleraties gaan niet alleen vergezeld met een stevige duw maar ook met plezierig gezang. Niet alleen binnenin ronkt de zescilinder zich aanstekelijk naar maximaal 6500 toeren, de dubbele uitlaat verklapt ook aan omstanders dat hier op niveau wordt gepresteerd. Lekker!
Op de lange baan is de Genesis nog meer in zijn element en bewijst hij niet bang te zijn voor het betere stuurmanswerk. De besturing voelt stevig en beheersd aan en reageert daarbij direct. Hij blijkt met 1500 kg leeggewicht niet aan typisch Amerikaanse zwaarlijvigheid te lijden en voelt zelfs – geholpen door een speels afgesteld ESP - nog best lichtvoetig aan. Zodra het gas er op gaat zet de Genesis zich even schrap en sprint er onverstoorbaar verder. Door te vroeg op het gas te gaan doet-ie graag even een veilig stapje opzij. Prima, een lolletje op z’n tijd mag best! De RDW-baan was tenslotte de uitgelezen plek om het speelkwartier af te ronden met een driftsessie. De Genesis draait er z’n hand niet voor om. Zinvol? Nee. Leuk, jazeker!
Binnenkort meer...Spoedig dient de Genesis Coupé zich opnieuw aan op de redactie. Dan mag de nieuwe atleet zich nader bewijzen op de dagelijkse openbare weg. Informatie over uitrusting, verbruik en de complete prijslijst kwam eerder vandaag ter sprake. Lees daarvoor hier verder.
Schrijf een review