Audi A1 1.4 TFSI S tronic drukt zijn stempel

Bij Audi zijn ze niet te beroerd een model meer of minder in het gamma op te nemen. De Duitsers doen er alles aan zo

Bij Audi zijn ze niet te beroerd een model meer of minder in het gamma op te nemen. De Duitsers doen er alles aan zo veel mogelijk publiek te interesseren voor vier ringen. De recente komst van de Audi A1 is dan ook een hele slimme. De Benjamin uit de familie mag met name op de jonge (nieuwe) Audi-rijder aanspreken. Vraag is; hoe doet hij dat? De A1 1.4 TFSI Ambition S tronic mag het antwoord gaan geven.

De introductie van de nieuwe A1 zal menig Audi-rijder en autoliefhebber niet zijn ontgaan. Maandenlang heeft Audi het publiek warm gemaakt voor ‘The next big thing’. Nu is de A1 met het formaat van een Polo zeker niet te grootste uit het gamma, integendeel. Het nieuwe model vertegenwoordigt wèl heel belangrijke uitbreiding, aan de onderzijde van familieladder. Met een compacte telg komt een Audi in handbereik van een nieuw publiek. Niet in de laatste plaats door z’n vanafprijs van 17.500 euro en bijbehorende kleinere, zuinige motoren en gunstige bijtelling. Zo hebben de Duitsers ook een eigen antwoord op het nu steeds populairder wordende compacte hatchback segment. Audi steekt daarin met de A1 natuurlijk graag iets hoger van wal, net als Mini dat doet met de Cooper. Dat schept verwachtingen.

Eye-catcher

Een ding kunnen we Audi alvast meegeven, de A1 is een regelrechte eye-catcher! Niet alleen doordat de A1 qua formaat en carrosserie afwijkt van de gemiddelde Audi, de rode pareleffectlak, forse familiegrille, dubbele uitlaatsierstukken, meebestelde contrasterende dakbogen en bijpassende antraciete lichtmetalen velgen in de maat 17 inch trekken eveneens serieus aandacht. Hier staat een sportief opdondertje en dat moet iedereen weten! De LED-dagrijverlichting en sierlijke achterlampen geven de A1 tenslotte op moderne wijze merkidentiteit. En wanneer de spieren van de A1 extra aangespannen worden heeft Audi nog de S line in het optieboekje staan. De A1 kan het prima hebben, maar echt nodig is het niet. Een jong, fris en dynamische nieuwkomer verdient een bijpassend interieur. Audi heeft daartoe de cabine compact opgezet en dat doet de A1 goed. Uit de aanwezigheid van het driespaaksstuur, drie aluminiumkleurige draaiknoppen voor de klimaatregeling, regelbare witte LED-verlichting in de deuren en voetenruimte en een set stevige sportstoelen lijken zijn makers eerder inspiratie uit de R8 te hebben gehaald dan uit grotere A-modellen! Het uitklapbare MMI-beeldscherm op het dashboard zagen we nog niet eerder en is een dappere poging de interieuropzet minimalistisch te houden. In de praktijk laat je het uitgeklapt omdat het display veel nuttige informatie biedt, bovendien op zeer gelikte wijze – vergelijkbaar met de A8! Naast de weergave van navigatie zijn ook uitgebreide functies van de bluetooth carkit zichtbaar. De bediening van het MMI gebeurt niet met een centrale draaiknop in de middentunnel, maar zit geïntegreerd op het dashboardpaneel. Met een lengte van 3.95 meter is de A1 niet de grootste zijn klasse en dat zien we terug in de binnenruimte. Over de plek voor bagage hoor je ons niet klagen, maar op de achterbank is het voor volwassenen best behelpen. Dan helpen twee grote voorportieren en flinke voorstoelen ook niet aan een gemakkelijke instap. De wangen van die zetels zijn overigens groot uitgevallen en alleen een uitkomst als je eenmaal zit – onvoorwaardelijke zij-steun! – en niet te groot van postuur bent. Nu we toch zitten…...rijden maar!

Lange adem

De Audi A1 is louter leverbaar met turbomotoren. Het palet bestaat uit 1.2 en 1.4 benzines en dieselvarianten met 1.6 liter inhoud. We rijden met de 'lichtste' variant van de 1.4 TFSI en die levert 122 pk, een aardige dosis waarmee de A1 meer dan prima uit de voeten kan. In combinatie met de zeventraps S tronic transmissie halen de techneuten alles eruit wat erin zit. Dat kan zowel heel zuinig, als zeer sportief zijn. In de standaard D-stand doet de transmissie er alles aan een zo hoog mogelijk verzet te kiezen. De TFSI krachtbron is het hier vrijwel altijd mee eens en verzorgt soepele voortstuwing, door de aanwezige turbo ook vanuit heel lage toeren. Ideaal om zonder drama vlotjes met het verkeer mee te kunnen rijden en gebruik te maken van het riante koppel. Bij inhalen uit zich de keerzijde van veel versnellingen en een hoog ingeschakeld verzet; S tronic moet terugschakelen en daarbij even diep ‘graven’. Want hoewel de aanwezigheid van de dubbele koppeling razendsnelle wisselingen mogelijk maakt, is er altijd even een lichte vertraging. Bovendien is het ook wel eens lekker om in te halen zonder terug te schakelen. Een oplossing is flipperen als Schumacher via het stuur, of rijden in de befaamde S-stand. In dat laatste geval ontaardt zich er een verschil van dag en nacht; het een-punt-viertje blijft dan permanent op toeren om op afroep snelheid te maken. Wie de verleiding niet kan weerstaan en het gas intrapt zit binnen een mum van tijd boven de rijbewijsverslindende snelheid. De acceleratie gaat gepaard met een gretig brommetje die de wilde haren van de bestuurder verder aanspreken. De wilde haren vragen uiteraard niet alleen om veel pit, maar ook om leuk sturen. Met de A1 gaat dat zeker lukken, al zul je om te beginnen de gevolgen van stevige demping moeten incasseren. Vooral vooraan reageert onze A1 met het standaard sportonderstel en de 17 inch wielen behoorlijk stoterig. Dat kraakt ons niet alleen op pokdalig wegdek, maar ook het dashboard! Naar onze mening maakt een iets softere afstelling de rijeigenschappen niet minder sportief, terwijl dat het dagelijks comfort ten goede komt. Audi’s Benjamin stuurt verder lekker stevig, vrij direct over het asfalt en reageert strak op koerswisselingen. Vanaf de eerste kilometer heeft de A1 veel meer temperament dan de Volkswagen Polo waar hij zijn platform mee deelt. Wel moet ons van het hart; de scherpte van de gedoodverfde Britse tegenstrever heeft-ie echter niet. Een vondst is het standaard aanwezige elektronische sperdifferentieel om de voorwielen langer grip te bieden. Zeker bij natte weersomstandigheden komt de toegevoegde waarde van het systeem tot uiting doordat de precieze ingrepen van de tractiecontrole dan winst oplevert (minder onderstuur) in plaats van de pret bederft.

Conclusie

Met de nieuwe A1 heeft Audi feitelijk één van de belangrijkste toevoegingen van het modelgamma in handen. Als sportief, compact ‘opdondertje’ kunnen de Duitsers groots hun stempel drukken tussen alle andere scheurneuzen. Door zijn geheel eigen, blitse verschijning en dito interieur gaat dat visueel zeker lukken. De 1.4 TFSI brengt veel leven in de brouwerij en overtuigt door zijn lange adem en grootse koppel. Met S tronic is de A1 ijverig zuinig of zeer sportief te rijden; de gulden middenweg vind je eerder met een ‘gewone’ zesbak, tenzij je de hele dag gaat flipperen. Het sportonderstel is iets teveel in vorm en deelt klappen uit op niet-strak asfalt. Dit totaalplaatje moet wel het nodige kosten; zijn vanafprijs van 17.500 euro is niet des Audi's; de riante, soms onmisbare (luxe) optiemogelijkheden met bijbehorende meerprijzen wel. Airco is bijvoorbeeld niet standaard en in een lekkere uitvoering met deze motor en transmissie, Ambition uitrusting, zilveren dakbogen, lichtmetaal, het Pro Line Business pakket, krachtig audiosysteem en xenonverlichting kruipt de prijs richting 35 mille. Een meevaller voor zakelijke rijders is er wel; de bijtelling is 20%.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Audi A1 1.4 TFSI S tronic drukt zijn stempel
Geweldig fijne auto
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Geweldig fijne auto de A1

Minpunten

In overleg met mijn partner komen wij tot de conclusie : er zijn geen min-punten !
Audi A1 1.4 TFSI S tronic drukt zijn stempel
zeer leuke auto, vooral de stoere voorkant. dit is meer een auto voor twee personen want achterin kunnen alleen maar kinderen zitten. koffer is echt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5