Nieuwe BMW X3 xDrive20d slaat terug

De BMW X3 is back in business. Niet dat de eerste generatie met 38% verkoopaandeel in de X-familie een ondergesneeuwd

De BMW X3 is back in business. Niet dat de eerste generatie met 38% verkoopaandeel in de X-familie een ondergesneeuwd bestaan heeft geleid, maar nu de concurrentie verder is toegenomen en 'een maatje kleiner' ook best mag is BMW er alles aan gelegen de X3 zo goed mogelijk naar voren te schuiven. De X3 xDrive20dA mag uit gaan wijzen hoe de nieuwe generatie in het leven staat.

De BMW X3 is back in business. Niet dat de eerste generatie met 38% verkoopaandeel in de X-familie een ondergesneeuwd bestaan heeft geleid, maar nu de concurrentie verder is toegenomen en 'een maatje
Nieuwe BMW X3 xDrive20d slaat terug

In 2004 had BMW in Europa grotendeels het rijk alleen met de X3. De markt bestond vooral uit grotere modellen a la X5 en de enige theoretische kapers op de kust kwamen – met alle respect - uit Azië. BMW had zodoende als premium merk een gat in de markt ontdekt. Het moet ons wel van het hart dat de allereerste X3 bij ons niet direct in de smaak viel. Als nieuwste telg van het door BMW zelf gecreëerde ‘Sports Activity Vehicle’ segment (BMW noemt hun SUV’s liever SAV’s) lagen zijn sportieve genen er iets te dik bovenop. Zodoende miste de X3 net dat beetje comfort. Bovendien oogde het model met ongelakte bumpers niet echt ‘premium’. Daar heeft BMW in de loop der jaren wel wat aan gedaan, evenals aan het materiaalgebruik in het interieur. Een gemiste kans of niet, de verkopen van de X3 verliepen allerminst onder de maat; meer dan een derde van alle geproduceerde X-modellen betreft een X3.

Vooruitgang

Laten we maar direct verklappen dat voorgenoemde kritiek na een kennismaking met de nieuwe generatie als sneeuw voor de zon is verdwenen. BMW heeft zich er niet toe verleid de proporties en lijnen van het vorige model drastisch overboord te gooien. Natuurlijk moest het model ietsje groeien om een eigen plek tussen de kleinere X1 en grote broer X5 te garanderen, maar de neus van de nieuwe telg met daarin de iets schuin geplaatste, rechthoekige koplampen oogt weer vertrouwd. Daarin zien we de LED-coronaringen die net als de xenonverlichting een felle wit/blauwe gloed uitstralen. Ook de mistlampen zijn opnieuw vlak daaronder gepositioneerd. Zoals het een BMW van deze tijd betaamt neemt de niergrille een prominente plaats in het vooraanzicht. Om de X3 bij elke aanblik dynamisch voor de dag te komen hielden de Duitsers vast aan korte overhangen van de carrosserie. Een link met de X5 kunnen we leggen bij bestudering van de achterzijde en met name de achterklep, die heeft meer ‘body’ waardoor de X3 ook bij achterliggers stevig imponeert. En anders doen de 19 inch wielen (€2768) op deze demo dat wel. Toch oogt de X3 zo met het licht champagnekleurige Mineralsilber ook best chique.

De aanmerkingen op de kwaliteitsbeleving in het voorgaande X3-interieur zijn in de nieuwe generatie niet van toepassing. BMW heeft nu goed begrepen dat het X-model op niveau moet overtuigen met een onberispelijke uitstraling. Zodoende zijn het fijn leder, dik vloertapijt en aangename afwerkingsmaterialen die de klok slaan. Slechts het paneel tussen de volumeregeling van de radio en klimaatcontrole laat soms bij aanraking met een kraakje weten niet op de eerste rang heeft mogen rekenen. Met alleen de juiste combinatie van materialen en moderniteiten als een geavanceerd instrumentarium en joystick-versnellingspook is de luxe interieurbeleving met dito comfort aan boord nog niet compleet. Daarom is deze X3 uitgerust met lederen sportstoelen (€774) die zeer uitgebreid te verstellen zijn, waaronder de lengte van het zitvlak, lendesteun én de stevigheid van de wangen. Een aanwinst voor een uitmuntende rij/zitpositie met langdurige ondersteuning van alle ledematen. De aanwezige ruimte voor en achterin zijn goed. Het gevoel van ruimte wordt versterkt door het grote panoramadak (€1858) dat ver naar achter doorloopt. Ook kan de X3 rekenen op de nieuwste generatie iDrive met een groot, centraal TFT scherm en moderne snufjes als een head-up display. Door snelheid, navigatiepeilen en de instelling van de cruise control te projecteren op de voorruit kunnen beide ogen op de weg gericht blijven. Ook heel veilig: voor het invoeren van een navigatiebestemming is een druk op knop op het stuur voldoende dankzij spraakherkenning. Werkt veel sneller dan draaien en drukken onderweg of bij stilstand, kunnen we verklappen.

Knorrige diesel, zuinig als je je best doet

In dit segment kiezen kopers vaak voor een dieselmotor. Dat is nog een logisch gevolg uit de tijd dat dit soort modellen door hun omvang en gewicht een aardige slok lusten. Blijkens de gemiddelde verbruikscijfers van menig nieuwe SUV of crossover is dat gegeven inmiddels aardig achterhaald. BMW slaagt er met hun doordachte EfficientDynamics strategie goed in om ook de X3 spaarzaam te laten omspringen met brandstof. Ook de komst van de achttrapsautomaat, waardoor de motor veelvuldig in een laag toerental kan opereren, heeft bijgedragen aan verbruikswinst. De nieuwe transmissie is bij ons gekoppeld aan een tweeliterdiesel, die het inmiddels schopt tot 184 pk en 380 Nm. Cijfers die voor een dergelijke krachtbron met deze inhoud heel goed in de oren klinken. Nadat de viercilinder met een druk op de knop tot leven is gekomen spitsen zij zich; de diesel begint knorrig aan zijn eerste dienst en laat – meer nog dan in bijvoorbeeld een 3-serie – zijn afkomst doorschemeren. Dat doet wel even afbreuk aan die warme verwelkoming van het interieur zonet! Eenmaal opgewarmd is de xDrive20d stiller van aard maar vooral stationair en onder acceleratie blijf je ‘m horen. Op alle andere fronten overtuigt de aandrijflijn weer wel heel goed; verzetwisselingen gaan zodra de oliën op bedrijfstemperatuur ongemerkt aan ons voorbij, de automaat is goed bij de les zonder nerveus te zijn en met 184 pk komt de X3 probleemloos uit de voeten. De Beier is niet bijzonder vlot of snel, maar accelereert dankzij die soepele transmissie gewoon heel behoorlijk. En dat terwijl er wel eventjes 1700 kg moet worden voortbewogen. De verbruiksbelofte (5.6l/100km) hebben we niet kunnen evenaren want wij kwamen tot 7.5 liter ofwel 1 op 13.3. Dat is niet echt een verrassing, bijvoorbeeld omdat het standaard start/stop-systeem door de lage temperatuur nooit zijn werk heeft kunnen doen. En wie veel op de snelweg komt ziet sowieso al snel de vijf en zeslitergrens aan zich voorbij gaan.

Sturen als de beste

Iets waarmee de X3 als vanouds met kop en schouders bovenuit steekt zijn dynamische rijeigenschappen. Dat ging voorheen ten koste van reiscomfort, maar nu niet meer. Zeker wanneer Dynamic Damper Control (€1353) uit de optielijst is aangevinkt. We kennen het systeem al uit onder meer de 5 Serie, waarbij de demping in een normale of sportieve stand te zetten is. De verschillen zijn duidelijk voelbaar; in de normale stand is de X3 gemoedelijk stevig in zijn doen en laten en nog redelijk vergevingsgezind op slechter wegdek. De Sport-stand doet zijn naam eer aan en laat je ongenadig stuiteren op dit soort asfalt, maar zodra je de geschikte paden onder de wielen hebt heeft deze modus zeker toegevoegde waarde. Tegelijkertijd met het indrukken van de Sport-modus gaat de aandrijflijn op scherp met fellere gasrespons en latere schakelingen. Ook is de besturing dan aanmerkelijk steviger. Via iDrive is overigens de Sport-stand nog individueel in te vullen; bijvoorbeeld door alleen de aandrijflijn aan te scherpen en besturing en demping ongemoeid te laten. Met dank aan Variable Sport Steering (€567) stuurt de X3 snaarstrak en zeer direct. Het is een optie waar je volgens de importeur wel van moet houden, maar het versterkt de sportieve genen en fijngevoelige communicatie zodanig en zonder nervositeit dat we de snelheidsafhankelijke stuuroverbrenging zeker op de shortlist zouden zetten. xDrive is altijd standaard en houdt de X3 lang neutraal op koers.

Die shortlist wordt wel (nog) langer met verleidelijke opties zoals de High Executive uitvoering, de elektrisch te openen achterklep, een achteruitrijcamera met Top View, dakdragers, zonneschermen achterin, een werkelijk prachtig zuiver klinkend Hifi Professional System, verlichtingspakket, elektrisch bedienbare stoelen en sierlijsten van edelhout. Dat deze zaken en de eerder genoemde opties op deze xDrive20dA samen de vanafprijs flink opdrijven laat zich raden. Het is dan wel weer vreemd dat je ook moet bijbetalen voor een in delen neerklapbare achterbankleuning en inklapbare buitenspiegels. Maar als je toch bijna 81 mille neertelt voor een praktisch full-options exemplaar zal dat niet zo’n probleem zijn.

Conclusie

De nieuwe X3 staat steviger in zijn schoenen dan ooit. Dit geldt dan niet voor zijn onderstel - waaruit de techneuten zowel meer comfort als een extra dosis rijdynamiek hebben kunnen peuteren – maar wel voor zijn krachtige, solide belijning en zeer hoogwaardige, moderne cockpit. De Duitser ademt een en al verfijning en laat op vrijwel alle fronten zien aan de top te willen staan in het segment. Die ambitie is zeker niet onhaalbaar, al moet er wel nog even gekeken worden naar de geluidsproductie van de xDrive20d diesel. Want hoewel ons hart stiekem naar de zalige zescilindervariant uit zal gaan, komt de X3 met deze ‘instapper’ en feilloze automaat verder niets tekort.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Nieuwe BMW X3 xDrive20d slaat terug
A pleasingly rational anwser. Good to hear from you.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

A pleasingly rational anwser. Good to hear from you.

Minpunten

A pleasingly rational anwser. Good to hear from you.
Nieuwe BMW X3 xDrive20d slaat terug
Sinds December 2011 in mijn bezit, Bevalt heel goed. sterke 6 cilnder dieselmotor met veel koppel. rijd comfortabel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5