Laten we eens beginnen met het uiterlijk. Het silhouet van beide Koreanen is identiek. Niet vreemd natuurlijk. Aan de voorzijde is uiteraard wel gekozen voor een eigen gezicht. De ix20 sluit wat dat betreft naadloos aan op de nieuwbakken ix35 en alle andere vernieuwde i’s. Net als bij de Venga is van een Aziatisch ontwerp trouwens helemaal geen sprake meer. Dat kan ook bijna niet anders, want de ix20 is in het R&D-center van Hyundai en Kia in het Duitse Rüsselsheim vanaf scratch ontwikkeld. In niets herinnert de ix20 nog aan zijn weinig opwindende voorganger, de Matrix. Dat is maar goed ook!
Lange wielbasis
Het exterieur is er dus met sprongen op vooruit gegaan, maar ook bij de afdeling die verantwoordelijk is voor het interieur heeft een frisse wind gewaaid. Het dashboard ziet er gewoon keurig uit en is opgebouwd uit prima materialen. Dankzij de relatief lange wielbasis van 2,62 meter en de positie van de wielen op de uiterste hoeken hebben de inzittenden alle ruimte. Op de achterbank is het allerminst behelpen, de bank is trouwens over een lengte van 13 centimeter te verschuiven, ideaal voor de langere medemens of als er meer bagage versjouwd moet worden. Onder normale omstandigheden heeft de kofferbak een capaciteit van 440 liter en met de achterbank neergeklapt is de stouwruimte te vergroten tot een mooie 1.486 liter. De aloude Matrix werd over het algemeen niet geroemd om zijn flitsend uiterlijk, zijn hogere zit werd wel gewaardeerd door een bepaalde doelgroep (lees: mensen op leeftijd). Met de ix20 slaat Hyundai dus twee vliegen in één klap: het uiterlijk is stukken moderner, maar die hogere zit is ook behouden gebleven. Het overzicht rondom is bovendien ook in orde. Al ‘bederft’ de fors aangezette A-stijl wel enigszins het zicht schuin in de bocht, daar doet dat extra ruitje voorin ook weinig aan af.
Tussenacceleraties
Voor de ix20 reserveert Hyundai een drietal motoren, twee benzineversies en een 1.4 CRDi-diesel. Wij reden de versie die in ons land het grootste deel van de verkopen voor zijn rekening neemt: de 1.4 benzinemotor met 90 pk. Hij brengt de ix20 in 12,9 tellen naar de 100 km/h en noteert een topsnelheid van 167 km/h. Op zich keurige waarden, ware het niet dat de viercilinder vooral op snelwegtempo toch wat moeite lijkt te hebben met versnellen. Tussenacceleraties uitvoeren is niet zijn sterkste kant. Vreemd, want de motor draait toch flink wat toeren. Bij 120 km/h in de vijfde versnelling bijvoorbeeld, wijst de toerenteller 3.600 toeren aan. Iets te veel van het goede. Het komt in ieder geval de rust aan boord niet ten goede. Je bent continu tevergeefs op zoek naar een zesde versnelling. Die vijfbak is wellicht mede de oorzaak van het -in onze ogen- vrij hoog gemiddeld testverbruik. We hebben flink wat snelwegkilometers gemaakt en kwamen op een gemiddeld verbruik van 1 op 13,1. Voor een 1.4 behoorlijk, zeker in vergelijk met de 1 op 17,9 volgens fabrieksopgaaf. De ix20 jaagt dan ook flink wat meer koolzuurgas de lucht in dan de beloofde 130 g/km. Met meer stadskilometers kom je waarschijnlijk wel meer in de buurt van de gestelde 5,6 l/100 km. Diverse brandstofbesparende maatregelen, zoals remgeneratie, een schakelindicator en een stop-/startsysteem zijn standaard (bluedrive) en helpen het verbruik in de stad te verlagen. De stop-start automaat werkt trouwens voortreffelijk.
Tot de orde
Hyundai heeft de onderstelafstemming van de ix20 prima voor mekaar. De McPherson veerpoten voor en de dwarsgeplaatste torsiestaaf achter weten wel raad met de 1.153 kilogram wegende compacte MPV. Na over een hobbel te zijn gereden, roepen ze de koets in no time weer tot de orde. Anderzijds houden ze het rollen van de carrosserie redelijk onder controle als de snelheid wordt opgevoerd. Hyundai kiest altijd voor een specifieke (lees: merkwaardige) afstemming voor de stuurbekrachtiging. Ook de installatie van de ix20 blinkt niet uit in communicatieve vaardigheden, maar is wel beter bij de pinken dan het systeem van de ix35. Rond de middenstand mist de installatie scherpte, eenmaal ingestuurd verloopt de communicatie iets beter. Hoe verhoudt de Hyundai Ix20 zich tot de Kia Venga? Een te verwachten één-op-één-kopie is het eigenlijk niet. De Venga is de meer sportieve van het stel en betrekt je voor ons gevoel meer bij het rijden, de ix20 komt wat dat betreft wat meer afstandelijk over. In de ‘algemene voorwaarden’ schermt Hyundai met vijf jaar driedubbele garantie (5 jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking, 5 jaar mobiliteitsgarantie en 5 jaar voertuiginspectie), bij Kia is zeven jaar garantie met een maximum van 150.000 kilometer bij de prijs inbegrepen. Tot slot: de ix20 is er vanaf 15.995 euro, de Venga kost minimaal 16.195 euro.
Schrijf een review