Jeep Grand Cherokee behoudt zijn bestaansrecht

Begin januari staat de compleet nieuwe Jeep Grand Cherokee bij de dealers. De vormgeving evolueerde, onderhuids vond

Begin januari staat de compleet nieuwe Jeep Grand Cherokee bij de dealers. De vormgeving evolueerde, onderhuids vond een heuse revolutie plaats met nieuwe aandrijflijnen en een onafhankelijke wielophanging rondom. Dankzij nieuwe motoren met meer vermogen en een fors lager brandstofverbruik behoudt de Amerikaanse SUV zijn bestaansrecht.

Begin januari staat de compleet nieuwe Jeep Grand Cherokee bij de dealers. De vormgeving evolueerde, onderhuids vond een heuse revolutie plaats met nieuwe aandrijflijnen en een onafhankelijke wielopha
Jeep Grand Cherokee behoudt zijn bestaansrecht

Het geëvolueerde uiterlijk van de Grand Cherokee komt tot uiting in de nieuwe lichtunits, gemodificeerde grille en gewijzigde bumpers. Grappig detail is het in de koplampen verwerkte Jeep-logo, de bekende grille met de zeven sleuven. Verder zijn de trapeziumvormige wielkasten uiteraard ook typisch Jeep, net als de afgeronde motorkap. Door de chromen bies, die de uit de kluiten gewassen achterlichtunits met elkaar verbindt, heeft de Amerikaan van achteren bezien wel iets weg van de huidige Kia Sorento.

Selec Terrain

De vorige generatie Grand Cherokee stond niet bekend als een gematigde drinker. Het was gewoon een drankorgel. De 3,7 liter V6-benzinemotor slokte ruim 13 liter brandstof iedere honderd kilometer. Echt niet meer van deze tijd! De splinternieuwe Pentastar 3,6 liter zescilinder scoort op dat vlak stukken beter, al is het nog steeds geen zuinigheidswonder met een gemiddeld verbruik van 11,4 l/100 km en een koolzuurgasuitstoot van 265 gr/km. Qua vermogen en trekkracht is de nieuwe zescilinder ook beter bedeeld met respectievelijk 286 pk en 347 Nm aan koppel. De motor loodst de ruim 2.300 kilogram zware SUV in 9,1 seconden naar de honderd en is goed voor een topsnelheid van 206 km/u. Mooie waardes voor zo’n grote kolos.

Opvallend is trouwens de rust die heerst aan boord, ook op hoge snelheid. Het maakt de Grand Cherokee tot een comfortabele reisauto. Een vijftraps automaat zorgt voor de krachtsoverbrenging naar alle vier de wielen. De Jeep is namelijk standaard voorzien van de Quadra-Trac II aandrijflijn met lage gearing, gecombineerd met Selec Terrain. Dat laatste systeem is in feite vergelijkbaar met het Terrain Response van Land Rover. Met behulp van een grote draaiknop op de middentunnel kan één van de vijf afstemmingen worden geselecteerd voor variërende weg- en terreinomstandigheden.

Rubicon Trail

Behalve Quadra-Trac II biedt Jeep een tweede 4WD-systeem, Quadra-Drive II. Dit systeem beschikt ook nog eens over een sperdifferentieel achter en is voorbehouden aan de 5,7 liter V8 en de nieuwe 3.0 CRD-diesel in de exclusieve Overland-uitvoering. Beide versies komen echter pas in mei beschikbaar in ons land. Toch mochten we al een blokje om met de V8 Hemi-motor, die bij deellast vier van de acht zuigers buiten werking stelt. De achtcilinder levert 352 pk en 520 Nm aan koppel. Hij snelt desgewenst in 8,7 seconden naar de honderd en haalt een topsnelheid van 210 km/u met 18-inch wielen en 225 km/u met 20-inch wielen (Overland).

De prestaties zijn niet eens zo heel veel beter dan de 3.6 V6. Maakt dat de V8 misschien enigszins overbodig? Als we puur de prestaties en het brandstofverbruik (gemiddeld 1 op 7) in ogenschouw nemen, dan wel, maar in het terrein is de 5.7 V8 met Quadra-Drive II aandrijving toch echt favoriet. En Rubicon-waardig, zoals Jeep zelf beweert. De Rubicon Trail behoort tot de zwaarste 4x4-parcoursen in de wereld en vormt een ware uitputtingsslag voor mens en machine. Daarmee vergeleken vormde het uitgezette parcours waarop wij de terreinkunsten van de Grand Cherokee mochten beoordelen kinderspel. Desondanks waren we flink onder de indruk. Op normaal schoeisel (zomerbanden) klauterde de SUV zonder enig probleem zeer steile heuvels op en af en bedwongen we diepe watergeulen en smalle, modderige bospaden.

Vooruitgang

De terreinkwaliteiten zijn dus ook in de nieuwe Grand Cherokee weer van hoog niveau. En dat kunnen we tegenwoordig ook zeggen van de rijkwaliteiten op het asfalt. Het eerder genoemde Selec Terrain zorgt in de automatische modus voor een perfecte afstemming onder alle omstandigheden. Op asfalt komt de onafhankelijke voor- en achterwielophanging zodoende ook optimaal tot zijn recht. Op snelheid bochten aansnijden vormde met zijn voorganger toch enigszins een uitdaging, de nieuweling heeft eindelijk eens plezier in het asfalt verslinden waarbij de koets slechts beperkt rolt om zijn lengteas. Echt een vooruitgang!

En dat kunnen we eveneens zeggen van het interieur. Jeep heeft ook hier sprongen gemaakt. In de nieuwe Grand Cherokee zijn de plastic materialen vervangen door materialen van een veel hogere kwaliteit. Er is zelfs plaats voor een decorinleg met echt houtfineer. Jeep heeft bovendien afscheid genomen van het overgedimensioneerde hoelahoep stuurwiel van zijn voorganger. Het nieuwe stuur is compact van formaat, verwarmbaar en ligt prettig in de hand.

Ook heeft Jeep veel aandacht besteed aan actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, zoals Ready Alert Braking, Rain Brake Support, Blind Spot Monitoring en Forward Collision Warning.

Begin januari staat de Grand Cherokee 3.6 V6 in de exclusieve Overland-uitvoering bij de dealers voor een prijs van 74.990 euro. Zaken als een premium Nappa lederen bekleding, Bi-Xenon koplampen, 20-inch lichtmetalenwielen, een volautomatische klimaatinstallatie, elektrisch verstelbare voorstoelen (inclusief lendensteunen) met verwarming en ventilatie en een panoramisch zonnedak zijn bij de prijs inbegrepen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.