Cadillac bouwt de nieuwe SRX in de Ramos Arizpe productiefaciliteit van General Motors in Mexico. De crossover is beslist vriendelijker gestileerd dan zijn voorganger met blokkendoosachtige vormgeving en lange neus. Dat maakte hem echter wel onderscheidend, maar mooi? Mwa. De nieuweling is korter, maar is nog altijd een forse auto met een lengte van 4,83 meter en een breedte van 1,91 meter. Qua afmetingen houdt de SRX het midden tussen de Audi Q5 en Q7.
Een vijfzitter
Het silhouet met aflopende daklijn heeft in de verte wel iets weg van de Opel Antara. Door het dak naar achteren toe te laten aflopen, heeft Cadillac de twee zitplaatsen achterin moeten schrappen, in het nieuwe model is plaats voor maximaal vijf personen. En achterin is het goed toeven, ook met drie personen. De bank is bovendien iets hoger gepositioneerd dan de voorstoelen, zodat een mooi zicht op de weg wordt verkregen. Zelfs met het optionele panoramadak (2.500 euro) blijft er voldoende hoofdruimte over. De bagageruimte met vlakke laadvloer is 827 liter groot (tot aan het dak) en is te vergroten tot 1.732 liter. Een automatisch te openen en te sluiten achterklep is standaard, waarbij de openingshoek kan worden ingesteld. Wel zo handig in (parkeer)garages met laag plafond.
De standaard meervoudig elektrisch te verstellen en met leer beklede voorstoelen vallen in de categorie hard. Vooral op lange afstanden voorspellen we je een zogezegde houten bilpartij. Het dashboard ziet er verzorgd uit waarbij Cadillac op details iets te ver doorschiet. Zo zijn de indicatoren voor de richtingaanwijzer in de vorm van een ruwe diamant in het instrumentarium verwerkt en tot overmaat van ramp lichten ze ook nog eens groen op. Iets te veel kitsch. Een mooie vondst is het navigatiesysteem dat deels verzinkt in de middenconsole. Een smalle strook blijft zichtbaar, dat vervolgens dienst doet als display voor onder meer het audiosysteem.
Toerenmachine
Aan downsizen doet Cadillac niet. Het is en blijft immers een Amerikaans merk. Anderzijds kiest de fabrikant toch voor de 3,0-liter V6 en niet meer voor de 3.6 V6 uit de vorige SRX en huidige CTS. Het apparaat levert 268 pk en 302 Nm aan koppel. Genoeg om de SRX in 8,4 tellen naar de 100 km/h te laten accelereren en een topsnelheid van 210 km/h te bereiken. Het vermogen vloeit via een zestraps Hydra-Matic-automaat naar alle vier de wielen. De automaat is er een van het nerveuze type en is dol op toeren maken. De minste of geringste aanraking van het gaspedaal is voor de transmissie al reden om één, zo niet twee gangen terug te schakelen en vervolgens hoog in toeren door te halen. Jammer. Dat had niet gehoeven. De motor is onderin krachtig genoeg.
Dat de SRX aan de overkant van de grote plas wordt gebouwd komt niet eens (meer) zozeer tot uiting in het gekozen materiaalgebruik -dat is namelijk keurig, als je tenminste het optionele Wood Trim Package achterwege laat- maar wel in de afstemming van vering, demping en besturing. De crossover heeft nogal de neiging tot deinen. Na een hobbel genomen te hebben, schommelt de koets nog een keer of twee drie na. Van een snaarstrak weggedrag is daarom geen sprake. Ook de stuurbekrachtiging is van het nerveuze soort, het stuur draait namelijk veel te licht. Voor de liefhebber, en daar moet Cadillac het toch vooral van hebben, is deze set-up een feest der herkenning. Al denkt (en hoopt) de importeur ook klanten van ‘vreemde’ merken te bereiken met deze nieuwe SRX.
De nieuwe SRX is geen koopje. Verre van dat zelfs. Hij heeft natuurlijk zijn gemiddeld verbruik van 11.6 l/100 km en CO2-uitstoot van 269 g/km niet mee en valt dus vol in de prijzen. De aanschafprijs van 77.440 euro is op zijn zachtst gezegd stevig. Wel rijdt importeur Nefkens, Pietersen uit Rotterdam of Koenen’s Autobedrijf uit Echt (de enige drie officiële Cadillac-dealers in ons land) een heel complete auto voor. Maar ja, dat doet Infiniti ook met de FX, die qua rijgenoegen beduidend beter uit de verf komt en met een diesel te bestellen is.
Schrijf een review