Infiniti FX30d - Japanse ijdeltuit

De Infiniti FX-serie is geen onbekend type in ons land. Ook al is het merk pas sinds 2008 officieel actief in

De Infiniti FX-serie is geen onbekend type in ons land. Ook al is het merk pas sinds 2008 officieel actief in Nederland, via grijze import zijn de jaren daarvoor een handvol FX-en naar ons land gehaald. De Nederlandse importeur heeft dat stokje twee jaar geleden overgenomen en hoopt de verkopen flink te kunnen opkrikken, zeker nu een diesel aan het assortiment is toegevoegd. Reden voor ons om de FX30d aan de tand te voelen.

De Infiniti FX-serie is geen onbekend type in ons land. Ook al is het merk pas sinds 2008 officieel actief in Nederland, via grijze import zijn de jaren daarvoor een handvol FX-en naar ons land gehaal
Infiniti FX30d - Japanse ijdeltuit

Het uiterlijk van de FX staat als een huis. Grote wielen, sterk geprononceerde wiekasten, een coupéachtige daklijn en lage zijruiten maken de crossover tot een bijzondere, niet alledaagse verschijning. Typisch Amerikaans, luidt een veelgehoorde reactie. Mis! De FX is toch echt een Japanse ijdeltuit, weliswaar in eerste instantie bedoeld voor de Amerikaanse markt, maar toch. Vandaar ook de dikke zes- en achtcilinder benzinemotor in de FX37 en FX50. Om in Europa wat meer potten te kunnen breken, is onlangs de 3,0-liter zescilinder diesel aan het assortiment toegevoegd, nog steeds geen downsize apparaatje, maar wat betreft potentieel wel passend bij zijn voorkomen.

 

Proesten

 

Aan het uiterlijk valt niet af te lezen dat er een oliestoker in de neus hangt. Uit de achterbumper prijken ook in de FX30d twee vuistdikke eindpijpen. Gezien het schone karakter van de moderne diesels, dus ook van deze 30d, hoeven de uitlaateindstukken tegenwoordig niet meer naar beneden toe af te buigen. Nog niet zo heel lang geleden was dit ‘not done’, omdat een oliestoker op leeftijd nog wel eens een gitzwarte roetwolk wil proesten. Met rechte eindpijpen zou de roetwolk dan vol in het ‘gezicht’ van het achteropkomend verkeer worden geblazen. Dat is dus verleden tijd.

De diesel is afkomstig uit de Renault-Nissan-alliantie (Infiniti is immers de luxedivisie van Nissan) en schopt het in de 30d tot 238 pk en 550 Nm aan koppel vanaf 1.750 toeren per minuut. Hij geeft de FX nog net geen vleugels, maar is wel in staat om de grote crossover een flinke versnelling mee te geven. Oké, de FX50 is van een heel ander orde, maar met de diesel valt uitstekend te leven! Wie niet beter weet en nooit het genoegen heeft gehad te mogen proeven aan de achtcilinder benzinemotor voelt zich de koning te rijk op de riante, veertienvoudig verstelbare zetels voorin de FX30d. Vanuit stilstand naar 100 km/h accelereren kan in 8,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 212 km/h. In het optimale toerenbereik, tussen pakweg 2.000 en 3.000 omwentelingen pakt de motor heerlijk op en brengt de Japanse ijdeltuit rap naar hoge snelheden. De klanken die de krachtbron daarbij produceert, mogen ook best gehoord worden.

 

Korreltje zout

 

We rijden trouwens de FX30d S Premium. Die toevoeging ’S’ komt tot uiting in een sportievere standaarduitrusting met zaken als actieve achterwielbesturing, actieve schokdempers en een aangepast schakelprogramma voor de zijdezacht schakelende zeventraps automaat. Met een druk op de sportknop op de middentunnel wordt de sportieve set-up van de FX geactiveerd. Normaal gesproken nemen we zo’n sportmodus in een SUV altijd met een korreltje, een uitzondering als de Porsche Cayenne daargelaten, maar in de FX komt deze sportievere afstemming wel degelijk tot zijn recht. Oké, lichtvoetig wordt de 2.150 kilogram zware kolos niet, maar op snelheid bochten pakken gaat beslist beter: de carrosserie helt minder en dankzij vierwielaandrijving en achterwielbesturing gaat de crossover welhaast snaarstrak door de bocht. Zonde dat de besturing naar onze mening daarbij iets te licht werkt, met de directheid ervan is trouwens weinig mis.

Wat enigszins te wensen overlaat is het overzicht rondom. De auto is met een breedte van 1,93 meter geen kleine jongen. Parkeren vormt dus een uitdaging, hij past maar net in een parkeervak, ware het niet dat Infiniti de S Premium voorziet van een Around View Monitor, oftewel een birdview-parkeersysteem. De auto hangt vol met camera’s -onder de buitenspiegels, op neus en achterklep- die hun beeld projecteren op het grote display in de middenconsole. Dat maakt het mogelijk om de auto bijvoorbeeld op een haar na langs de stoeprand te parkeren, op een centimeter van de garagedeur te plaatsen of mooi door smalle straatjes te manoeuvreren. Klein detail, de camera’s functioneren tot een snelheid van 30 km/h.

In tegenstelling tot concurrenten als Audi of Porsche, die ieder voor respectievelijk de Q7 en Cayenne een flinke zak met geld vragen voor de extra’s uit de ellenlange optielijsten, houdt Infiniti het simpel. Ze hebben voor de diesel een viertal uitrustingniveaus samengesteld: GT, GT Premium, S of S Premium. Die laatste beschikt over werkelijk alle denkbare opties. Standaard. De optielijst vermeldt louter metallic lak. De geteste FX30d S Premium kost 91.010 euro, inclusief leren bekleding (voorstoelen zijn te verwarmen of te ventileren), 21-inch wielen, een navigatiesysteem, cruise control met afstandsradar, sleutelloze toegang, lane departure warning (wekt in de FX behoorlijk wat irritaties op en gelukkig uitschakelbaar), een Bose Premium Sound Systeem en een hele reeks aan camera’s voor de eerder genoemde Around View Monitor.

De Infiniti FX30d is er vanaf 80.100 als GT, die ook al over een uiterst riante standaarduitrusting beschikt. In zijn klasse is de FX-diesel dus serieus het overwegen waard, tenzij je je graag verschuilt in de grijze massa. Dat lukt bepaald niet met deze Japanse ijdeltuit.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Infiniti FX30d - Japanse ijdeltuit
That's an expert anwesr to an interesting question
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

That's an expert anwesr to an interesting question

Minpunten

That's an expert anwesr to an interesting question
Infiniti FX30d - Japanse ijdeltuit
Geweldige auto, maar peperduur in verbruik... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Infiniti FX30d - Japanse ijdeltuit
het is gewoon een geweldige auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5