Afgaande op de vragende blikken bij het zien van de M37 kunnen we wel stellen dat het beeld rondom Infiniti bij het grote publiek nogal mysterieus en ongrijpbaar, zeg maar gerust onbekend is. Ook de korte, cryptische type-aanduiding van het model verschaft niet veel duidelijkheid over wat voor vlees er in de kuip ligt. Wanneer verteld wordt dat het een auto van Japanse komaf is en Infiniti als luxe-merk van Nissan in het leven is geroepen, zijn gezichten vol ongeloof niet van de lucht. Want met respect voor de bekende Japanse merken gooit Infiniti het duidelijk over een ander boeg. Net als bij de andere, reeds geïntroduceerde modellen als de EX, FX en G-familie is de M geen behoudend gelijnde auto, met de nadruk op dynamiek. In de S-specificatie laat men daar met giga 20 inch lichtmetaal en aangescherpte bumpers er nog minder gras over groeien musculair te zijn. Goed om als merk aandacht te kunnen trekken en een statement voor de (zakelijk) rijder die eens een ander avontuur wilt aangaan! Maar, aangezien de Infiniti M – meer dan bijvoorbeeld de reus FX – ook een representatieve functie moet hebben, heeft het vlaggenschip ook iets voornaams. Zo wordt de M gesierd door een coupe-achtig aflopende daklijn en zijn de Panamera-look(!) raamstijlen voorzien van een flinke dosis chroom. Ook de forse grille in de neus is er rijkelijk mee bedeeld; in combinatie met de welvende wielkasten is dat het belangrijkste gezichtspunt van Infiniti’s grootste model. De achterzijde blijft in verhouding wat anoniem achter; iets dat we vaker bij Japanners zien. Ook de buitenspiegels waren in de ogen van de designer al snel 'af'. Hebben we toch nog een Aziatisch trekje kunnen bespeuren!
In de watten gelegd
Wie een Infiniti aanschaft in het in Amsterdam gelegen gelegen Infiniti Center, wordt riant in de watten gelegd. Ook na aankoop en bij onderhoud. Dat is eenmaal ingestapt in de Infiniti M niet anders. Hier geldt het adagium ‘Klant is koning’, en dat mag je dan ook zo ervaren. Terwijl het stuurwiel en de stoel zich elektrisch hebben teruggetrokken om een zo ruim mogelijk instap mogelijk te maken, geurt ons lederen bekleding van alle kanten tegemoet. Stoelen, dashboard, deuren en middentunnel zijn met zachte runderhuid afgewerkt om de kwaliteits- en comfortbeleving naar topniveau te brengen. Hier kan de perfectionist prima aarden! De zwarte kleurstelling van het materiaal en de mix van aluminium look accenten en zwartgelakte delen leggen hier de nadruk op sportiviteit, iets dat wel aan de S-uitvoering is besteed. De GT verwent zijn ‘Koningen’ met beigetinten en wortelnotenhout inbreng, wat bijdraagt aan een meer huiselijke sfeer. Toch laat de cockpit van deze demo ons ook niet koud.
Zoals we bij een forse middenklasser zitten we ook vorstelijk, omhuld door flinke, gespierde stoelen (al is de rugleuning wat kort), met veel ondersteuning, uitkijkend op een breed opgezet dashboardlandschap met toetsen en draaiknoppen voor audio, navigatie en klimaatregeling. Daarbij is het centrale scherm voor weergave van het navigatie- en entertainmentsysteem ook aanraakgevoelig. Een handige geste, maar omdat het display wel wat diep zit redden wij ons in de praktijk met toetsen. Achter de transmissiehendel stuitten we nog op een draaiknop. Waar de Duitse merken deze locatie voor het centrale bedieningssysteem aanwijzen ziet Infiniti dit als hot spot voor het rijkarakter van de auto; snow, eco, normaal en sport. De uitwerking is niet te missen, waarover later meer. Passagiers op de achterbank worden een klein beetje achtergesteld, maar alleen in luxe. Zij moeten verwarmde stoelen, individuele klimaatregeling of video-entertainment missen maar hebben wel extra privacy, door getint glas en zonnerollo’s. Die moet je dan wel zelf uitschuiven, dat dan weer wel. Het inspiratieloze Primera-asbakklepje tussen de voorstoelen houden we liever dicht; het is eigenlijk de enige afwerkingsdetailmisser die we hebben kunnen vinden.
Romige zescilinder
De type-aanduiding ‘37’ van onze M omschrijft de motorisering. Net als bij de andere Infiniti-modellen hebben we van doen met de 3.7 liter zescilinder benzinemotor met 320 pk. Laten we er kort en krachtig over zijn; wat een heerlijkheid! Zijn romige sound bij modale acceleraties dringen zodanig door tot de passagierscabine dat we dat als verwennerij kunnen bestempelen. Met dank aan de standaard zeventrapsautomaat, die het motortoerental onder normale condities niet bedrukkend laag houdt. Zeker tussen het cijfer 2 en 3 van de toerenwijzernaald voelt de krachtbron zich helemaal in zijn element. Net als wij! Richting het einde van de schaal (7500 tpm!) begint de zescilinder van enthousiasme te brullen en is de acceleratie van weldadig niveau. Een motor die er nog echt is voor de rijder, niet voor de milieulobby. Dat blijkt ook wel uit het energielabel E, al is ons praktijkverbruik van 1 op 8 bij doorrijden en 1 op 10 op snelweg niet eens zo dramatisch voor zo'n flinke brok staal. En anders is de M30d zescilinder een economisch alternatief. Op constante snelheid profiteren we van z’n zevende versnelling en is de M deftig stil. Hierbij helpt ook het Engine Harmonic Cancellation systeem dat motorgeluiden kan wegfilteren met ‘compenserende’ geluidsgolven. De dubbele ruitbeglazing is ook een uitkomst om rijgeluiden onderweg buiten de deur te houden. Dat lukt zodanig goed dat bij een zacht muziekje al een (uit belangstelling) toeterende medeweggebruiker amper te horen is. Dat is nog eens rustgevend!
Sturen met vier wielen
Nu we kunnen stellen dat het surplus aan kracht en comfortbeleving in de Infiniti M van hoog niveau rijst vervolgens de hamvraag of de Japanners ook kaas hebben gegeten van dynamiek in de wegligging. Wie eerder tests van andere Infiniti-modellen gelezen heeft, vermoedt waarschijnlijk dat dit inderdaad het geval is. Het feit dat de Infiniti M in de S-specificatie over vierwielbesturing beschikt zet die gedachte kracht bij. De Japanners steken natuurlijk niet zomaar hoog van wal, aangezien de verwachtingen van het potentiële koperspubliek (Audi, maar vooral BMW) natuurlijk hooggespannen zijn. Zeker met vierwielbesturing blijkt de Infiniti M een rijdersauto pur sang. De eerste kilometers kunnen – afhankelijk van de auto die je voorheen reed – even gewenning vragen. De reacties op stuurbewegingen zijn namelijk zo direct, dat je de eerste kilometers opnieuw moet leren doseren om goed op koers te blijven. Middels de eerdergenoemde centrale knop op de middentunnel is dat karakter fijn te stemmen; in de Normale stand wennen de subtiel bijsturen de wielen sneller dan in Sport. In die laatste modus is ook de automaat nog enthousiaster bij de les en zet de Infiniti aan tot sportief rijgedrag dat menig BMW rijder tot een reactie als ‘zo, dat valt niet tegen!’ uitlokt. De Japanners hebben zo echt een serieus sturende sportsedan in de markt kunnen zetten. Voor wie het rijkarakter als stuurauto er iets te dik bovenop ligt is de GT-uitvoering, die vierwielbesturing moet ontberen en waarschijnlijk – dat zullen we later proefondervindelijk gaan ervaren – vooral de comfortabele kanten van een luxesedan zal belichten. Dat neemt niet weg dat de M 37 in deze S uitvoering met 20 inch wielen en een sportonderstel nog altijd prettig reiscomfort biedt.
Geldzaken en uitrustingen
En hoewel het volgende aspect zeker niet het belangrijkste verkoopargument zal zijn van dit soort flinke sedans, is de prijs van de Infiniti M zeker het vermelden waard. Het Infiniti Center kan zaken doen vanaf 58.500 euro en heeft een GT vanaf 62.400 euro beschikbaar. De S-variant staat te boek voor 65.300 euro en wie opteert voor maximale luxe en sportiviteit kiest voor de S-premium. De teller staat dan wel op 71.400 euro maar gezien de lange lijst met inbegrepen verwennerij en (veiligheids)gadgets blijft voor dat geld niets meer te wensen over. Leg er maar eens een gelijkwaardige offerte van een 5-serie of E-Klasse naast en je begrijpt wat we bedoelen.
BOSE Audio met 10 GB jukebox, luchtverfrissende Forest Air klimaatregeling, HDD navigatie met spraakherkenning behoort tot de standaarduitrusting. Ook dodehoek en rijstrookdetectie, cruise control met afstandsradar, niet irritante Forward Collision Warning, Bluetooth, spraakherkenning en sleutelloze toegang is vanzelfsprekend. Voor een schuif-/kanteldak, bixenonverlichting met bochtenfunctie en elektrisch verstelbare stoelen hoef je evenmin bij te betalen. Missen we nog iets? Als we dan toch iets moeten noemen; automatisch dimmende buitenspiegels.
Conclusie
Infiniti heeft nog maar een handjevol eigenaren in de nieuwe M laten stappen, maar aan de auto ligt dat zeker niet. De M37 is een tot in de puntjes verzorgde sedan waarbij het je aan niets hoeft te ontbreken. Zijn vierwielbesturing maakt het vlaggenschip uniek wendbaar en sportief in dit segment. Voor wie dat teveel van het goede is heeft Infiniti ook uitvoeringen zonder deze dynamische toevoeging. De 3.7 liter zescilinder is een juweeltje voor het gehoor en kan de serene stilte aan boord met alle liefde onderbreken. De aanschafprijs is gezien het gebodene onvergelijkbaar met de Duitse degelijkheids-top, maar aangezien dat lang niet het enige is dat telt zullen potentiële rijders hun nieuwsgierig daadwerkelijk moeten omzetten in een proefrit om het Infiniti mysterie te ontrafelen. Zodra dat lukt zit men gebakken!
Schrijf een review