Toen de Mazda2 in 2007 werd geïntroduceerd, stond het buiten kijf dat dit een heel andere Mazda2 was dan voorheen. Zijn voorganger was namelijk gebaseerd op de Demio, het functionele blokkendoosje waar verder weinig spektakel in verstopt zat. De ‘2’ werd weer een echte hatchback, vlotjes gelijnd, met drie of vijf deuren. De compacte Japanner deelde zijn basis met de huidige Ford Fiesta en bleek daardoor ook heel appetijtelijk te sturen. Maar aangezien niets zo beweeglijk is als het compacte segment, wilde Mazda de voortekenen van veroudering voor zijn en heeft zodoende na drie jaar besloten de Mazda2 bij te schaven.
Subtiel
Dat hebben ze zéér subtiel gedaan. Het meest opvallende is het neusje, dat meer smoel kreeg door een andere grille, andere mistlampen en geaccentueerd bumperprofiel. Verder rolt de ‘2’ desgewenst op opnieuw ontworpen lichtmetalen wielen. Van achteren bezien is er niets nieuws onder de zon. Zelfs de achterlichten geven in dezelfde vorm hun (rem)signalen af. Tot slot hebben nieuwe lakkleuren bijgedragen aan het uitdiepen van één van zijn sterke eigenschappen; het vlotte jasje. Dat kan wederom in een GT-M uitvoering worden aangedikt met subtiele skirts, spoilers en nieuwe donkere koplampen.
Binnenin zijn de vernieuwingen aan de Mazda2 nog kleiner. Het compacte dashboard behield zijn vorm en zwarte kleurstelling en ook het stuur is nog altijd krek eender. Slechts een nieuw handschoenenvakje, de deels in pianolak uitgevoerde middenconsole en zwarte wijzerplaten met witte cijfers voor de tellers verraden het vernieuwde binnenste. Totdat je her en der eens wat interieurdelen beetpakt. Dan blijkt dat de Japanners ook een kritiekpuntje hebben aangepakt; de afwerkingsmaterialen. En inderdaad; de vernieuwde ‘2’ heeft op dit punt zijn zaakjes iets beter voor elkaar. Verwacht echter nu geen weldaad aan zachte materialen; dat is voor de Benjamin van de Zoom-Zoom familie nog niet weggelegd. De stoelen zijn op een nieuw stofje na ook als vanouds. Ze zijn voor langere personen helaas nèt iets te klein, met name de zitting schiet dan tekort in de ondersteuning. Op dit punt is de Mazda nog niet zo volgroeid als bijvoorbeeld de Fiesta’s en Polo’s van deze wereld. Maar eerlijk is eerlijk, de ‘2’is ook ietsje kleiner dan dit duo. Op de achterbank houdt-ie zich door z'n ruime wielbasis wel staande, met schappelijke ruimte voor hoofd en benen; dat valt niet tegen! De vijfdeurs-Twee is dan vanwege de instap wel aan te raden.
Ietsje zuiniger en een automaat
Het motorengamma lijkt op het eerste gezicht overeenkomstig ongewijzigd, maar ook hier is fijnslijperij verricht. De 1.3 benzinemotor met – afhankelijk van de uitvoering – 75 of 84 pk werd door andere motorolie, een nieuwe dynamo en iets vergrote versnellingsbakverhoudingen 5% zuiniger en voldoet nu aan de nieuwste emissienorm. Met een verbruik van 5.1l/100km kan het naaimachientje perfect meekomen met de turbomotortjes van de concurrentie. De High Power versie met 86 pk doet het zelfs nog iets beter dan bijvoorbeeld een Fabia 1.2 TSI met hetzelfde vermogen. Mazda’s visie om niet zomaar de vertrouwde motoren aan de kant te schuiven blijkt uit dit oogpunt zeker geen verkeerde. Hoewel er met het i-stop start/stop-systeem nog een extra winst zou kunnen worden geboekt, blijkt deze innovatie uit eigen huis niet te kunnen samenwerken met indirect ingespoten motoren, zoals die uit de Mazda2. De CO2-uitstoot van de 1.3 ligt zodoende op 119 gram en dat is bij ons goed voor een B-label en 20% bijtelling. Voor de meest krachtige Mazda met 1.5 motor werd geen verbruikswinst gerealiseerd, maar ook die heeft het energielabel B. Hoewel de ‘2’ dus in ons CO2-gestuurde land niet in aanmerking komt voor de meeste financiële/fiscale stimulans, hoeft Mazda zich nergens voor te schamen. In het B-segment zijn het alleen de spaardiesels die zuinig genoeg zijn voor het pretpakket van de overheid. Een dieselende Mazda2 is overigens bij ons niet leverbaar. Wel nieuw voor Nederland is de Mazda2 met automaat. Dealers kregen namelijk nogal wat vraag naar een dergelijke variant. Reden genoeg om het facelift model met een automaat naar ons land te sturen. Hiervoor is alleen de (krachtiger maar ook duurdere) 1.5 motorisering beschikbaar.
Levendig
In de zonnige omgeving van Monaco zijn wij achter het stuur gekropen van de 1.3, 1.3 High Power en handgeschakelde 1.5. Kort gezegd: alle krachtbronnen zijn beslist plezierig om mee te rijden. Zelfs de instap-1.3 met 75 pk komt in de heuvelige gebieden soepel mee. Het motortje is levendig vanaf de eerste omwenteling en maakt als het nodig is graag toeren. Over het algemeen is de viercilinder netjes stil, maar wanneer je alles van ‘m vraagt zet-ie wel een keel op. De sterkere High Power versie – die in ons land het meest wordt verkocht - voelt niet veel krachtiger aan maar heeft wel net iets meer reserves. Met de 1.5 verschijnt er helemaal een glimlach op ons gezicht. Door 102 pk en 133 aan koppel ervaar je de voorwaartse drang in de Mazda2 grootser.
Wetende dat de 2 niet vies is van leuk sturen motiveert de 1.5 om zijn kracht te benutten. Mazda heeft daar vrijwel niets aan gewijzigd, want als zulke lichtvoetige rijeigenschappen worden geprezen zet je dat niet overboord in het faceliftmodel. Wel realiseerden de techneuten zich dat er op het gebied van comfort nog wel winst te behalen viel. De Mazda2 is daarom iets milder ingesteld om wat zachtzinniger met z’n inzittenden om te gaan. Het geeft de ‘2’ net even meer comfort tijdens de dagelijks (stads!)ritten. Zonder in te boeten op z’n rijeigenschappen. Deze zijn zelfs kracht bij gezet door een hogere carrosseriestijfheid.
Kiezen
Het gamma van de vernieuwde Mazda2 begint bij de 1.3 XS instapper voor 10.990 euro. Deze versie is uitgerust met twee airbags, ABS, elektrisch bediende ramen, radio/cd-speler met AUX en MP3-aansluiting en elektrisch bediende buitenspiegels. Ook het stuur is in hoogte verstelbaar en kan de achterbank worden neergeklapt. Airco is een optie van 1000 euro. De TS (13.750 eurro) en TS+ (14.490 euro) zijn meer in trek en hebben onder meer gordijn- en zij airbags, ESP, mistlampen, stuurbediening, lederen accenten, vier speakers en airco aan boord. De TS+ voegt er nog automatische airco, 15 inch lichtmetaal en 9 pk aan toe, want die is er alleen met de 1.3 HP. Ook is er nog de GT-L, leverbaar met de 1.3 (15.385 euro) en als 1.5 automaat als vijfdeurs. Deze uitvoering voegt luxe elektrische ramen achter (vijfdeurs), een regen- en lichtsensor en stoelverwarming voorin aan toe. Andere uitvoeringen met automaat zijn niet leverbaar, wat de prijs vast zet op 17.990 euro. Bovenin het spectrum staat weer de 1.5 GT-M, die naast een sportieve bodykit en 16 inch wielen ook wordt opgewaardeerd met stoffen afwerking op de deurpanelen, zes speakers en cruise control. De sportief getinte topversie staat voor 17.490 euro te boek.
Conclusie
Goed, is de Mazda2 helemaal klaar voor de aanval? Hoewel er gigantisch veel alternatieven zijn in dit segment hebben de Japanners altijd nog erg goede vertegenwoordiging in handen. Doordat Mazda zich heeft toegespitst op het verbeteren van details is de ‘2’nu helemaal in zijn element. De ‘2’ is weliswaar (letterlijk) niet de grootste in de vijver maar spreekt wel weer aan met eigenwijze, vlotte styling, bruikbare ruimte achterin, verfijnde rijeigenschappen en een prettig samengesteld uitrustingspakket. Een plezierig totaalpakket(je)!
Schrijf een review