Nieuwe Mazda5 verzet de bakens

Mazda is de laatste tijd driftig haar modellen aan het vernieuwen. Na de facelift voor de Mazda6 en CX-7 en aanstaande opfriskuur voor de Mazda2 is nu de Mazda5 aan zet. De Japanse gezins-MPV is hiervoor compleet nieuw ontwikkeld, met nog meer flexibiliteit en aanzienlijk zuiniger motoren. Nu de ‘5’ bij de dealer staat is het tijd voor een kennismaking op eigen bodem.

Mazda is de laatste tijd driftig haar modellen aan het vernieuwen. Na de facelift voor de Mazda6 en CX-7 en aanstaande opfriskuur voor de Mazda2 is nu de Mazda5 aan zet. De Japanse gezins-MPV is hierv
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens

Tijdens de preview van de Mazda5 begin dit jaar bleek al dat Mazda behoorlijk werk heeft gemaakt van de nieuwe generatie ‘5’. Om de nieuwe MPV in een inmiddels verzadigde markt te doen uitblinken zijn de Japanners grondig te werk gegaan op gebied van design, flexibiliteit en motoren. Het nieuwe gezicht van de Mazda5 met die grote uitgesneden mond heeft veel weg van de Mazda3, maar een zijwaartse aanblik biedt iets unieks; watergolven. De speelse Nagare-lijnen lopen vanuit de voorschermen door tot aan de forse set achterlichten. Daartussenin zien we aan weerszijden geen achterportier maar een schuifdeur, iets wat ondanks de komst van de Ford Grand C-MAX nog altijd uniek te noemen is in het segment der midi-MPV’s. Ze geven een ruime instap zonder veel ruimte te vragen en maakt bijvoorbeeld het insnoeren van kinders(toeltjes) kinderspel.

Creëer je interieur

En er is (natuurlijk) meer. Zo is de Mazda5 er naar wens ook als zevenzitter, waarbij twee stoeltjes uit de vlakke laadruimte herrijzen. Om deze extra zitjes te bereiken kun je zoals gewoonlijk een van de buitenste stoelen op de tweede zitrij naar voren klappen en schuiven, maar met een foefje Karakuri van de middelste zitplaats aldaar zou je ook vanuit het midden naar achter kunnen wurmen. Eenmaal zittend is het allemaal niet zo ruim als verder voorin, maar voor kinderen moet dat prima gaan. Je kunt de middelste stoel ook als bekerhouder of middenarmsteun gebruiken; in dat laatste geval stop je de zitting eenvoudig weg onder de stoel ernaast. De leuning draai je vervolgens een kwartslag opzij en ziedaar weer een van de 42 mogelijke interieurconfiguraties! Wanneer er zoveel mogelijk bagage mee moet kan het hele meubilair achterin horizontaal. Dat levert in totaal krap 1600 liter bagageruimte op. Met alleen de derde zitrij neer is er nog altijd bijna 900 liter beschikbaar.

Naast meer ruimte voor inzittenden en bagage is ook het dashboard helemaal vers. De opbouw en inrichting toont duidelijk de familiebanden met de ‘3’en ‘6’; we zien een grote middenconsole met een aardige hoeveelheid knoppen, getooid in een nette zwarte kleurstelling waarachter niet meer dan redelijke materialen schuilgaan. Het stuurwiel en de versnellingspook mogen dan wel met leder zijn bekleed; het dashboard en de deurpanelen zijn vervaardigd uit kunststof dat vrij krasgevoelig blijkt. Daar staat weer een prettige zitpositie tegenover die niet dat typische MPV-gevoel opdringt. Bovendien is de geboden steun van de stoelen dik in orde.

Fijne 1.8, zuinige 2.0

Ook al voelen de Japanners zich niet geroepen in te zetten op een hoogwaardige touch&feel, de motortechniek moest gezien de ontwikkelingen in de markt flink op de schop. De bakens zijn goed verzet met een verfijnde 1.8 die 115 pk levert en nieuwe direct ingespoten 2.0 DISI benzinemotor goed voor 150 pk. De eerste kennen we uit de vorige generatie maar is door kleine interne aanpassingen en langere versnellingen zuiniger geworden. De tweeliter doet inmiddels dienst in de Mazda 3 en 6 en werkt standaard met een start/stop-systeem. Hoewel deze krachtbron de meeste pk’s te bieden heeft en op papier ook het zuinigste is, lijkt de 1.8 er meer zin in te hebben. De vertrouwde viercilinder hangt beter aan het gas en klimt ook sneller in de toeren. De standaard handgeschakelde bak met nu zes versnellingen werkt moeiteloos mee met strakke schakelwegen, waardoor de instapper soepeltjes mee komt met het verkeer. Wie regelmatig met volle bepakking en of sleurhut op pad gaat is uiteraard wel beter af met de 2.0 DISI. Zolang je ‘m op toeren houdt en de zesbak regelmatig bedient kun je er ook prima mee opschieten. Net als de eerste Mazda5 heeft het onderstel daar geen moeite mee. Wederom is de ruimtelijke spruit van de familie een aansprekend, strak rijdende MPV die toch ook comfortabel uit de hoek komt. Samen met de nieuwe C-MAX-familie van Ford is er geen lekkerder sturende MPV te vinden. Zodra je dit ervaart verbruikt de 2.0 wel meer dan zijn bescheidener broer.

Het bij stilstand in werking tredende i-stop start/stop-systeem werkt snel en feilloos, maar is voorbehouden op de tweeliter. De meest zuinige motorvariant van de Mazda5 volgt begin volgend jaar. Het is de 1.6 CITD dieselmotor die we kennen uit de Mazda3 en de 2.2 CiTD uit de vorige ‘5’ mag gaan vervangen. Met 115 pk en 270 Nm heeft de eenpuntzes weliswaar minder daadkracht, maar daar staat een veel lager verbruik en schonere emissies tegenover. Dat het energielabel van E naar C is gegaan betekent ook goed nieuws voor zakelijke rijders die alleen ‘groen’ mogen rijden. Het enige dat we nog missen is een automaatvariant op één van de motoren, daar blijft immers in dit segment ook vraag naar.

Hoewel het motorpalet op de dieselversie na geen toonbeeld van downsizing is, werpt het nieuwe duo wel zijn zuinige vruchten af. De 7.2 liter en 169 gram CO2 die Mazda voor de 1.8 opgeeft doet niet onder voor menig 1.6 in de MPV-modellen van de concurrentie. De 2.0 liter staat eveneens hoog op het lijstje en geeft na 15% besparing met 159 gram zelfs een aantal 1.4 en 1.6 turbomotoren het nakijken. Voor beide motoren resulteren deze bescheiden cijfers in groene energielabels, iets waar de vorige generatie alleen van kon dromen.

Behoorlijk uitgerust

Bescheiden zijn ze bij Mazda niet als het om de standaarduitrusting gaat. De Mazda5 zit vanaf de standaarduitvoering S al goed in z’n spullen met standaard zes airbags, ESP, airco, radio/cd, elektrische ramen/spiegels en een armsteun voor. Hiervoor betaal je net geen 25 mille en dat is gewoon een scherpe prijs. Het meest verwacht de importeur van de 26.490 euro kostende TS, die mag uitpakken met automatische airco, een leder stuurwiel en pook, 16 inch lichtmetaal, extra luidsprekers, mistlampen en zeven zitplaatsen. Naar verwachting wordt de dieseluitvoering veelal besteld in de Business-uitvoering, die ook een regen/lichtsensor, cruise control, Bluetooth, parkeersensoren achter en stoelverwarming voorin in zich heeft. De 1.6 CITD Business staat vanaf 29.490 euro te boek. Getuige de GT-M uitvoering kan de Mazda5 ook sportiever ogend door het leven met een GT-M bumper- en spoilerpakket, speciale grille, groter lichtmetaal en xenonverlichting.

Conclusie

De nieuwe Mazda5 kan het succes van zijn voorganger verder gaan uitbreiden. Door sterke kwaliteiten zoals veel toegankelijke ruimte en veelzijdige rijeigenschappen nog meer te benutten en tegelijkertijd veel zuiniger motoren te introduceren hebben de Japanners weer een sterke speler in het MPV-segment geplaatst, die bovendien nog eens aantrekkelijk geprijsd is. Daarbij smoelt de nieuwe ‘5’ als geen ander, of je dit nou mooi vindt of niet. Wel zouden wij iets degelijker interieurmaterialen en een automaat aanbevelen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Dus voor ons geen mazda 5 meer... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Ik heb 2 jaar geleden een mazda 5 gekocht vanaf het begin veel problemen krakende veren, achter slechte schokbrekers, nog steeds last van slecht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Jammer dat Mazda met deze constructiefout de rijder niet tegemoet komt. De de klant en de dealer moeten het maar oplossen. Dealer Misker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
heb mijn wagen nu 3en half jaar en 100000km en het enige nadeel dat ik kan vinden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Nu al 4 jaar de Mazda 5 Citd 2.0 110 pK. Eerste 60.000 km de bekende reeds genoemde problemen. Krakende voorrubbers, moeilijk schakelen van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Sinds twee maanden in het bezit van eenn mazda5 diesel. Inmiddels is het roetfiltersysteem al twee keer geregenereerd. Hiermee zal het probleem hoogstwaarschijnlijk niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Fantastische auto, rij deze mazda 5 sinds jnan.2008, reeds 60.000 km probleemloos gereden, waaronder 2x Frankrijk en 1x Italie.Bergop heeft ie meer moeite maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Zeer betrouwbare ruime auto. In 4 jaar nauwelijks buiten de onderhoudsbeurten naar garage... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
kom alleen voor de servicebeurten in de garage... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
2ehands gekocht bij 114000km, nu 122000 op teller. 120000 beurt was budgetkiller maar dat wist ik vantevoren; Distributieriem, alle olien, helaas de bekende.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
ik rij nu ruim 3 jaar mazda 5 2.o liter fijne wagen ,alleen de achterschokbrekers zijn waardeloos al twee keer vernieuw en nu weer.. Lees volledige review.
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
- Voor de derde keer gestrand op een lange rit. Motor verliest vermogen, plankgas 70 km/u op de snelweg in 4e, dDPF gaat knipperen en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Heb een platinium2.0 diesel sinds februari 2008 ,tevreden van enkel in de winter last van stinkende rook afkomstig van onder motor.Ook het verbruik neemt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Nieuw gekocht de mazda 5 2.0 Active, in het eerste jaar 2 x een dode accu gehad, nu al 5 a6 x en heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
nieuw gekocht in 2005 na 1mnd kraken van achterkant rubbers rondom vernieuwd deur sloten vernieuwd uitlaat vernieuwd nieuwe bekleding erin (stof ging pluizen na.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Mazda rijd op zich prima, veel comfort en ruimte . Alleen wij zitten ook met het probleem van krakende geluiden wat bij de schokdempers wegkomt. Ook de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Krachtige motor en goede wegligging. Fantastische navigatie. Zeer prettig de schuifdeuren. Veel problemen 1. Achterklep fout gefabriceerd. Vervangen garantie. Nog een keer terug geweest omdat achterklep.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Sinds 2008 lease 5 CiTd touring. bijna 112000 km. zonder problemen. Motorsteun vervangen (actie Mazda), krakende vering opgelost door dealer (Autohome Leiderdorp). Bij koude.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
rijd een mazda5 executive. Ben prima tevreden over de auto, wat een comfort en ruimte! Verbruik valt -gezien de grootte van de auto- best.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
ik rijd deze mazda 5 2.0 executive vanaf okt 2005 lekkere auto ruimte en comfort. Veel kinderzietes gehad nieuwe schijven, gierhoeksensor, rubbers(kraken) schokbrekers... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
heb al een ruil radio verkregen onder garantie maar probleem is absoluut nog niet opgelost,ondertussen ook mazda belgie verwittigd maar laten absoluut niets horen.geweldige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
wij rijden een mazda 5 gt-m (04 2008), de gt-m uitvoering is super, vooral de voorkant is veel mooier. de elektrische schuifdeuren gaan vlot en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Sinds november 2007 rijd ik de Mazda zowel zakelijk als prive. Met twee kinderen van 4 en 6 echt een ideale auto met de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Wij hebben de mazda 5 sinds 2006. Het is een lekker pittige diesel. Vanaf het eerste moment vonden we hem heel lekker rijden en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Ben net vandaag eigenaar van een prachtige Mazda 5 2.0 Diesel Active (143PK) in Galaxy Grey uitvoering. Als opties hebben m'n vrouw en ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Rijd sinds januari 2008 een Mazda 5 en en super tevreden. Auto rijdt lekker soepel,reageert snel op stuur,gas en rembewegingen,kortom:prima wagen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
auto gekocht 4-2007. demo van de dealer, 15.000 km. wat omgebouwd, trekhaakje, achteruitrij signalering , extra was laagetc. etc. Nog wat onenigheid gehad met dealer,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Sedert begin februari 2009 ben ik in het bezit van een Mazda 5 active. Heb amper 2000 km op de teller. Ben zeer tevreden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
Onze Zafira ingeruild voor Mazda 5 2.0 executive. Veel spijt van! Wat een vreselijke herrie maakt deze Mazda. Bij 120 km/h maakt hij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Mazda5 verzet de bakens
hele fijne zakelijke wagen veel ruimte heb zelf 2l benzine automaat goed snel en confortabel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5