Nieuwe Mercedes-Benz CLS weer een belevenis

De opmars van de vierdeurscoupé neemt de laatste jaren grote sprongen. Porsche, Aston Martin, Audi en zelfs Volkswagen zijn gevallen voor de charmes van deze niche-carrosserievariant. Mercedes-Benz was er al zeven jaar geleden aan toe met de CLS, niet zonder succes. In het nieuwe jaar is de tweede generatie aan zet. In de omgeving van Florence stappen we alvast in de luxe en sportieve wereld van deze bijzondere trendsetter.

De opmars van de vierdeurscoupé neemt de laatste jaren grote sprongen. Porsche, Aston Martin, Audi en zelfs Volkswagen zijn gevallen voor de charmes van deze niche-carrosserievariant. Mercedes-Benz wa
Nieuwe Mercedes-Benz CLS weer een belevenis

Toen zeven jaar de eerste CLS ter wereld verscheen, kon je het nut van een vierdeurscoupé betwijfelen. Hoe kon nou een sportieve carrosserievariant als ‘de coupé’ samengesmolten worden met een sedan? Mercedes-Benz toonde aan dat die mix heel goed mogelijk is. De kracht van de CLS werd juist het design! Daarbij bleek de CLS-Klasse door zijn scherpe, doch chique lijnvoering buitengewoon tijdloos. Zelfs vandaag de dag – na 170.000 geproduceerde exemplaren - is zijn verschijning nog aardig ‘in lijn’ met de nieuwere modellen als de C- en E-Klasse. Terwijl Audi sinds kort de A7 Sportback in de showroom heeft staan en bij BMW hun vertegenwoordiging nog in conceptfase verkeert, is Mercedes aan een volgende versie toe.

 

Evolutie met een keuze

 

Anno 2010 kenmerkt de nieuwe CLS zich als een evolutie op de grondlegger. Zijn body is weliswaar door uitgeklopte wielkasten (E-Klasse!), rechtopstaande grille (CL en SLS!) en brede schouders een stuk meer musculair geworden, maar resulteert ook in een krachtiger acte de presènce. Zeker nu de designers in de flanken zowel een op- en neerwaartse lijn hebben getekend. Toch heeft de achterzijde – de aandachtstrekker destijds - vanuit bepaalde hoeken nog die slanke, compacte aanblik van zijn voorganger. Niet te zien is dat ook de motorkap, kofferklep, deuren en voorspatborden zich bescheiden opstellen; ze zijn vervaardigd uit aluminium waardoor 24 kg buiten de deur kon blijven. Tezamen met de verbeterde aerodynamica zit de nieuwe CLS nog beter in z’n vel.

Meer nog dan voorheen kan de CLS zich zowel elegant en chique als sportief en dynamisch presenteren. In de optieboeken staat een (AMG)sport-pakket waarbij bumpers en uitlaat krachtiger uit de hoek komen. Het sportpakket heeft ook zijn uitwerking op het gemonteerde lichtmetaal en de ophanging, waarover later meer. Je kunt zo’n CLS ook direct herkennen aan de enkele, grote lamel in de grille. Die valt niet te missen in de binnenspiegel! Wie in plaats van standaard Xenon het geavanceerde LED Intelligent Light System bestelt kan – ongeacht de uitvoering – ook dubbele LED-strips in de koplmampen en bumper tegemoet zien. Tegelijkertijd wordt ook het dim-, groot-, knipper-, en bochtenlicht door de energiezuinige witte diodes verzorgd.

 

Leder en alcantara in overvloed

 

In de CLS draait het nog altijd om weelde en luxe, waarin de bestuurder omringd is door comfortverhogend, geurend leder en tot de verbeelding sprekende materialen. Zeker met het gemonteerde Exclusive-pakket is werkelijk alles met runderhuid bekleed, en de dakhemel voorzien van alcantara. De krachtige muzikale begeleiding van het Harman Kardon Logic 7 surround sound audiosysteem met veertien speakers brengt het verwennerijniveau verder omhoog. Het dashboardontwerp is traditiegetrouw niet identiek aan bijvoorbeeld de E-Klasse, maar er wel op geïnspireerd. De CLS gaat zijn een beetje zijn eigen weg in de middenconsole met meer glimmende elementen, een ander bedieningscluster voor de klimaatregeling en het analoge klokje. Ook het slanke driespaaksstuur met nieuw ontworpen knoppen is CLS-eigen. Hoe zitten we achterin? De aflopende coupé-daklijn heeft onvermijdelijke gevolgen voor de vrije ruimte tussen kapsel en dakhemel, maar door de iets schuinere plaatsing van de achterbank en slimme uitsparing boven ons hoofd blijft ons een harde confrontatie net bespaard. Lange personen zullen zeker meer onderuit gezakt moeten gaan zitten en met iets minder beenruimte genoegen nemen, of gewoon een plekje voorin opeisen. Zoals het een vierdeurscoupé betaamt worden de twee passagiers achterin gescheiden door een brede console met opbergvakken. Bagageruimte heeft de CLS in ruime mate voorhanden; met 520 liter doet de CLS nauwelijks onder voor de E-Klasse.

 

Verse motoren

 

De nieuwe CLS heeft wel weer het laatste woord met zijn motorpalet. Mercedes-Benz introduceerde nog maar kort geleden nieuwe zes- en achtcilinders, voorzien van directe inspuiting en (eventueel) turbotechniek. De 350 CGI (306 pk) en 4.6 liter V8 (408 pk) vinden hun weg naar Mercedes’ nieuwste model. Daarbij zijn alle motoren gekoppeld aan de 7G-Tronic transmissie; de bekende zeventrapsautomaat die samenwerkt met start/stop-techniek. Met de nieuwe aandrijflijnen kan tot 20% brandstof (en CO2) worden bespaard. Voor het eerst is er naast de mogelijkheid voor 4Matic vierwielaandrijving, ook een viercilinderdiesel beschikbaar. Daarvoor trekt Das Haus komend voorjaar de 204 pk sterke 250 CDI uit de schappen en ook die werkt samen met 7G Tronic en ECO start/stop. Gevolg: slechts iets meer dan vijf liter dieselverbruik en een A-label.

Onze eerste kilometers met de nieuwe CLS rijden we in de 350 CDI. De zescilinder diesel wordt momenteel in vrijwel elke Mercedes van formaat gemonteerd maar is – je raadt het al – nu nog krachtiger. In zijn modernste vorm bereikt de krachtbron 265 pk en 620 Nm; dat voel je! De voorwaartse drang begint al vroeg met een stevige por en blijft aanhouden tot de transmissie onmerkbaar een verzet hoger kiest. De 7G Tronic transmissie voelt hierbij goed aan wat de plannen van de bestuurder zijn; de Efficiency modus houdt het rustig en in de Sport stand staat hij op scherp om terug te schakelen. Dat de Manuele modus alleen met het sportpakket aanwezig is, valt te betitelen als een gemis. Zonder deze modus zijn de flippers aan het stuur wel bruikbaar om terug te schakelen, maar dient de + om aan te geven wat het maximale verzet mag zijn. Als het instrumentarium D4 aan geeft, betekent niet dat de versnelling altijd in de vierde trap staat. De absolute rust die normaliter onderweg in het interieur heerst is bijzonder indrukwekkend. De krachtbron is zodanig verfijnd (en ingekapseld) dat we te allen tijde verstoken blijven van - hoe klein ook – trillingen, hoogtoerig genagel en andere bijkomende signalen van arbeid. Een zachte ronk in de verte is het enige dat de 350 CDI kenmerkt. Een dieselmotor die alle lof verdient en ook maar zes liter brandstof vraagt voor zijn daden.

Met de vernieuwde, tot 306 pk aangesterkte 350 CGI benzinemotor is de zescilinderbeleving onderweg groter, echter niet indrukwekkender. Meer dan driehonderd pk en 370 Nm getuigt van modern technisch vernuft, maar komt heel anders tot zijn recht. De zescilinder bouwt heel geleidelijk kracht op en brengt subtiel zijn afkomst ten gehore, zodanig dat we dat als een luxe beschouwen. Een dieselduw heeft de 350 CGI logischerwijs niet in zich, maar daar staat nog meer souplesse tegenover. Daarbij belooft Mercedes-Benz een bescheiden verbruik; slechts 6.8l/100km. Met uitgeschakeld start/stop-systeem loopt de 350 onhoorbaar 500 toertjes in de rondte, waarbij de automaat géén neiging heeft om te gaan ‘kruipen’.

Het wapenfeit van de CLS-introductie is ‘de 500’. Hoewel dit naar verwachting niet de meest bestelde motorisering zal zijn – dat zijn toch de zescilinders – is de tot 500 omgedoopte 4.6 liter V8 een belangrijke nieuwkomer in de familie. De achtcilinder krijgt hulp van twee turbo’s en heeft in de CLS 407 pk en 600 Nm paraat. Daarmee is de CLS 500 de ultieme verweneditie; nog stiller dan de zescilinders en niet vies van een achtcilindersound, hoe gedempt deze ook is. Zelfs deze krachtbron wordt bij stilstand genadeloos de mond gesnoerd; het ECO Start/Stop-systeem laat de V8 met een kuch van de startmotor (meer is het echt niet!) ongemerkt af- en aanslaan. De technici trekken overigens bewust niet alles uit de kast om meer uit de 500 te peuteren; de sterkere variant onder meer de CL- en S-Klasse kan dan later als basis dienen voor een krachtiger en brutaler klinkende AMG-versie.

 

Fijne besturing

 

Zolang die er nog niet is zijn we heel goed af met het eerder genoemde sportpakket. Het zat in ons geval op de 350 CDI diesel gemonteerd en dat bleek ècht geen straf. Naast de sportieve uitdossing van het exterieur maakt de veel bestelde, comfortabele AIRMATIC luchtvering plaats voor stuggere, conventionele veren. Dat klinkt misschien wat teveel van het goede, maar ondanks dat het accent van sportiviteit merkbaar verschuift, verloor men comfort voor reislustigen niet uit het oog. Je krijgt met dit pakket een strak sturende bolide, vrijwel zonder bodyroll. Dankzij de nieuw ontwikkelde elektromechanische besturing stuurt de CLS ook bijzonder gedoseerd; licht bij lage snelheid en met veel meer weerstand als de gang er in komt. Dat gaat prettig direct en zo precies dat de CLS zich zeer nauwkeurig laat (in)sturen. Door die grote mate van feedback is het altijd prettig sturen en ervaar je ruim 1700 kg leeggewicht niet als een last. We durven de stelling zonder meer aan dat Mercedes’ nieuweling de beste mix stuur- en rijeigenschappen heeft, dynamischer dan een (veel lichtere) E-Coupé.

Tot slot biedt de CLS ook nieuwe rij- en attentiesystemen om de veiligheid aan boord nog beter te garanderen. Denk hierbij niet alleen aan nachtzicht, grootlichtassistent en dodehoekdetectie in de buitenspiegels, maar ook Lane Keeping Assist die een gerichte remingreep uitvoert bij de wielen zodra deze onbedoeld een rijstrook overschrijden. We hebben ons daarvoor even moeten ‘afleiden’ op de snelweg maar inderdaad; die helpende hand werkt uitstekend.

 

Conclusie

 

Dat de Mercedes-Benz CLS-Klasse helemaal nieuw is, moge duidelijk zijn. Ook al hebben de Duitsers een evolutie-recept toegepast op het exterieur, de uitstraling van de nieuwe generatie is veel expressiever. Doordat het design-DNA voor de nieuwe generatie ook al andere modellen siert, is het resultaat minder spraakmakend dan bij zijn voorganger. De CLS-belevenis is er echter niet minder om; comfort en luxe staat op een nog hoger niveau en laat zich met behulp van het sportpakket nog beter combineren met sportiviteit. Daarbij stuurt de CLS prachtig secuur, iets dat tijdens elke rit valt te waarderen. De kracht en efficiëntie van de nieuwe benzine V6- en V8 valt zeker te prijzen maar het is uitgerekend de 350 CDI die bij ons de meeste indruk heeft achtergelaten. Prijzen van de CLS beginnen net onder de 80 mille. Wat de nog zuiniger 250 CDI viercilinderdiesel moet gaan kosten is nog niet bekend.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.