Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top

In een tijd van downsizing en turbokracht zijn veel pk’s onder de kap een fluitje van een cent te realiseren. Steeds

In een tijd van downsizing en turbokracht zijn veel pk’s onder de kap een fluitje van een cent te realiseren. Steeds vaker worden we verwend met ‘klein maar krachtig’, soepel en zuinig. In die optiek steekt de Renault Clio RS Gordini lekker rebels af; die moet er niets van weten en put zijn kracht nog puur uit een hoogtoerig tweeliterblok met 203 pk. Ouderwets genieten of toch tijd voor iets anders?

In een tijd van downsizing en turbokracht zijn veel pk’s onder de kap een fluitje van een cent te realiseren. Steeds vaker worden we verwend met ‘klein maar krachtig’, soepel en zuinig. In die optiek
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top

Tweehonderd pk uit een tweelitermotor. De laatste keer dat we dat hebben meegemaakt reden we in de Honda Civic Type R. Anno 2010 zijn het vooral compacte turbomotoren die opdraven; een 1.4 of 1.6 met blaasapparaat levert immers al snel 180-200 pk. Renault heeft inmiddels ook een aantal van deze motoren beschikbaar in haar modellen – ook voor de Mégane RS – maar voor de Clio RS wordt een uitzondering gemaakt. De Clio RS dateert van 2006 en mag het nog altijd stellen met een atmosferische tweelitermotor. Inmiddels is de krachtbron opgepept naar 203 pk. Waar de hedendaagse turbomotoren het moeten hebben van trekkracht onderin, draait het bij de Clio RS om toeren maken. Het liefst zo veel mogelijk, tot maximaal 7500. Dat belooft wat...

 

Blauw en wit

 

De nieuwe Gordini-outfit past het scheurmonster van Renault Sport als geen ander. Hoewel het terug in het leven geroepen sportieve label alleen visueel tot uitdrukking komt en er technisch niets veranderde, matcht de helderblauwe lak en witte, reflecterende striping uitstekend, met een nog flitsender voorkomen als resultaat. Bij een witte Clio Gordini RS zorgen overigens antraciete accenten voor het contrast. Ook de witte, op de F1 geïnspireerde airdiffuser in de neus en de koplampen achter rookglas zetten de bedoelingen van Renault’s top-Clio onmiskenbaar kracht bij. De importeur verkoos witte 17 inch Cup wielen voor het standaard hoogglans zwart gespoten lichtmetaal. Wie onderweg de achtervolging inzet – laten we niet hopen dat dit de wit-blauw gestreepte Volvo’s zijn – zal zijn besluit na het zien van de dubbele uitlaat en imponerende diffuser nog wel eens overpeinzen. Deze Clio is echt giftig!

Het uitbundige karakter van de Clio RS Gordini blijkt natuurlijk niet beperkt tot een koets in een uitbundig jasje. Binnenin zet Renault het blauw-witte thema voort. Het zwarte dashboard is afgewerkt met witte sierstiksels en voor het lederen sportstuur zijn twee gecentreerde witte markeringen weggelegd. Een blik over het stuur leert dat de striping op de motorkap precies gelijk loopt als de wielen recht staan; uiteraard geen toevalstreffer. Blauw keert terug op het stuur, de versnellingspookhoes en de wangen van de lederen sportstoelen. Die laatste doen hun naam zeker eer aan – al mogen ze best nog iets lager zitten - en zijn voor de gelegenheid verfraaid met het Gordini logo. Ook aan de vloermatten, de pookknop en de tussen de handrem verstopte badge is te zien dat we hier met een speciaaltje van doen hebben. Nummer 280 om precies te zien.

 

Terugschakelen!

 

Genoeg gezien. Rijden! Na het indrukken van de startknop – de sleutelkaart kan op zak blijven – komt de tweeliter tot leven met een vol geluid. Door de koude start loopt de viercilinder een beetje rauw en is direct duidelijk dat we niet te maken hebben met een klein motortje. Via de optionele Renault Sport Monitor – die gezien de meerprijs van 250 euro ook best standaard mag zijn – worden we onder meer op de hoogte gehouden van de motorolietemperatuur, zodat we precies weten wanneer het gas er op kan. Rustig warmrijdend gedraagt de tweeliter zich braafjes. Motorgeluid dringt zich niet op en laag in de toeren verloochent de 200 pk sterke zestienklepper zijn capaciteiten als de beste. Het blok reageert rustig en blijkt nog verrassend soepel te reageren. Een perfecte metgezel voor het schoonmoeder-op-zondag-cliché. Nadat alle vloeistoffen zijn opgewarmd is het tijd voor het echte werk. De Renault Sport Monitor maant ons drie tandjes terug te schakelen – hoe zo zijn schakelindicatoren er alleen voor zuinig rijden? Onze zestienklepper ontwaakt en er ontstaat direct spektakel; de toerenwijzernaald schiet naar rechts en onder geloei uit het vooronder schiet de Clio er vandoor. De hel breekt los! Pas net voor 7500 toeren klinkt er een piep – het signaal dat het tijd is om op te schakelen. We zien ‘m niet als een spelbreker, want wie de eerste dagen op gehoor zou schakelen is er te vroeg bij en eenmaal verslaafd aan de acceleratie weet je van geen ophouden.

Door zowel het hoogtoerige karakter als de kort gespatieerde zesbak is het weer ouderwets werken voor prestaties. Doe je dat niet, dan kom je bedrogen uit en staan we niet in voor pijnlijke confrontaties met turbodieseltjes of ander vlot volk. Pas nadat alle gewone viercilinders door de begrenzer worden getemd, begint de tweeliter in de Clio RS zijn extra’s te bieden. Dat bevestigt de digitale vermogensmeter ons nog eens fijntjes. Twee snelle schakelingen en een beetje toeren bij de start maakt het mogelijk de beloofde 0-100 tijd van 6.9 seconden te reproduceren. De eerste poging resulteerde volgens de ingebouwde lap timer in 6.96 seconden. Met een beetje ruimte op de weg snelt de Clio zo door richting zijn maximale kunnen. Nadat later de 220 km/u tevoorschijn is getoverd vinden we het welletjes, de resterende kilometers duren langer en nemen we ter kennisgeving. Nog veel leuker is het om het strakke asfalt te verlaten en te kiezen voor bochten. De Clio RS blijkt een onverbiddelijke bochtenverslinder en is op afroep nog speels ook. Het verbaast steeds weer hoe lang het brede sportrubber zich vast blijft bijten en hogere snelheden kan voorschotelen dan andere compacte hot hatches. Zodra onze atleet zich heeft gezet en zijn plezier wordt ontnomen door gas los te laten, bijt-ie van zich af. De achterwielen schuiven speels een stapje op zij – dat door het elektronische vangnet ESP desgewenst kan worden voorkomen of opgevangen. De besturing is zodanig direct dat asfaltlinten nauwkeurig aan te snijden zijn. In rustiger vaarwater is dat soms iets teveel van het goede maar ach, daarvoor is de Clio RS niet in het leven geroepen! De mix die Renault heeft gevonden om sportiviteit te kunnen combineren met dagelijks gebruik is een goede; de Clio RS is niet zodanig stug dat een langere rit problemen aan het gestel of humeur oplevert. Wel kan het motorgeluid op snelwegtempo na langere tijd vermoeien; bij 3500 toeren bromt de zestienklepper continu in onze oren. Echte die-hards die comfort graag opofferen voor een extra dosis beleving kunnen opteren voor het Cup-chassis, tegen inlevering van 700 euro.

 

Financiële speelruimte

 

Het flitsende Gordini-jasje kost de potentiële RS-rijder niets extra. Renault vraagt 27.990 euro en dat is precies datgene wat ook de reguliere Clio RS kost. Veel financiële speelruimte is er ook niet, aangezien grote broer Mégane RS al voor 32 mille verkrijgbaar is. De investering in de Clio wordt naast zijn gepeperde inborst beloond met (extra) luxe zoals automatische airco, regen- en lichtsensor, elektrische ramen, radio/cd, bochtenverlichting, privacy glass en lederen bekleding. Ook aan een snelheidsbegrenzer(!) en cruise control(?) is gedacht. Het Carminat TomTom navigatiesysteem staat nu wel op de optielijst, voor een te behappen meerprijs van 490 euro.

 

Conclusie

 

Door vast te houden aan ‘veel cc’s en veel toeren’ verwerft de Clio RS als hot hatch steeds meer een status aparte. Het feit dat de tweelitermotor pas echt presteert wanneer je ‘m opjaagt is zowel de kracht als zijn zwakte. Gewoon vlot of echt snel onderweg zijn valt of staat met de positie van de wijzernaald. Wie daar mee kan omgaan zal de Clio RS lang waarderen. In de stuurcapaciteiten en rijbeleving is de Clio RS een onovertroffen winnaar; de directe besturing, het straffe onderstel met behoud van ‘dagelijks’ comfort en een razende motorsound prikkelt zodanig veel zintuigen dat wij daarvoor wel het benodigde bedrag zouden neertellen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (26)

Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Bijna een half jaar in bezit en 9.000 km verder.
Hij rijd lekker soepel, bij het achteruit rijden helpen piepjes de afstand. Niet helemaal optimaal want soms blijk ik er nog wel een eindje vanaf te zitten. Maar wel prettig.
De radio heeft DAB en je kan muziek draaien vanaf een USB stick. Ik mis zelf een cd speler.
Stoelen zitten prettig.
Groot nadeel is de navigatie die erin zit. Renault Nav. Je hebt er niks aan. Kent recente adressen niet, updaten moet je eerst in je auto draaien, dan naar je pc gaan met je stickje en weer terug naar je auto. En dan blijkt de melding voor een update niet voor jou te zijn. Alles voor niks.
Geen file meldingen, file is al weg of ik sta erin en niks op de nav. Kan je kiezen voor Tomtom > doen!
Hopelijk heb je hier wat aan :-)
Prijs: actie > estate voor prijs van een clio.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Mooi!
Rijd lekker
Achteruitrij piepjes
Grote kofferbak met extra ruimte onder de laadvloer voor losse spulletjes uit het zicht

Minpunten

Navigatie is een drama!
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Wat een coole auto! Hulde aan Laurens van den Acker. Ik was meteen verkocht. De proefrit stelde evenmin teleur: een prima wegligging, uitstekend comfort en een goed presterend zuinig motortje. Het nieuwe exemplaar in de schowroom voldeed toevallig aan al onze wensen (metallic rode TCe Estate Expression Pack Interieur Noir, Exterieur chrome, Passion Noir 16", R-link). Die rijden we binnenkort.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

vormgeveving;
uitrusting;
wegligging;
bagageruimte;
verbruik;
optiemogelijkheden.

Minpunten

ruimte achterbank;
geen hoogteverst rechter voorst;
0.9 TCe heeft net genoeg power.
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Er staat nu ongeveel17.000 km op de teller, raar genoeg heb ik al twee lekke banden gehad terwijl ik alijd goed kijk waar ik rijd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Ik rij altijd renault een geweldige auto,zeer ruim ,en niets op aan te merken,zit geweldig,ik wacht op een nieuw model die half dit jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Voor E 21.000,- heb je een complete auto met alle electronika die een gemiddelde bestuurder nodig heeft: tom tom, mp3, bluetooth, cruise control, .. Ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Na een PEUGEOT 206 stationcar 1400 CC nu de TCE 100, dus de 1200 CC met turbo in de Stationcar - uitvoering. Ten opzichte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Erg fijne auto. Heb ook het glazen schuifdak erbij genomen en rij zodoende veel met 'open' dak. Ik heb hem nu als leaseauto, maar als.. Lees volledige review.
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Voor E 21.000,- heb je een complete auto met alle electronika die een gemiddelde bestuurder nodig heeft: tom tom, mp3, bluetooth, cruise control, .. Ook de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Heb 'm nu 8 maanden. Rijdt geweldig. In strenge winter geen enkel probleem. 1 op 15,8 gemiddeld. Besturingskritiek komt van testers die al decennialang Duitse.. Lees volledige review.
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
01-2010: Nu ca. 500km. Carminat TomTom (afstandsbediening even wennen) Loopt als een zonnetje. Dik tevreden... Lees volledige review.
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Wat een car, nog nooit zo'n luxe auto gehad, ruim, ruim uitgerust etc. Rijdt heerlijk!!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
10.000 km in clio estate tce 100 loopt gemiddeld 1:18 en we zijn er zeer content mee. Een aan rader voor liefhebbers, ruimte en toch niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Ben enorm content van mijn karretje! Ik heb op 6 maand 13000 km en alles loopt gesmeerd. Toch twee kleine minpunten: de ruitenwissers kan je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
We hebben deze auto sinds 25-10-2008, de eerst indruk is prima,met name bochtverlichting is goed Verder veel comfort en ruimte De motor 1.2 tce is ook prime al met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Na 1,5 maand en 7000km kan ik over deze auto alleen maar zeggen dat het een prima auto is, die uitstekend rijdt. De 105pk Dieselmotor is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
ik heb de clio etate dynamique tce gekocht en alle opteis er bij en ben zeer tevreden met mijn keus. de clio rijd lekker stil en.. Lees volledige review.
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
na 7000km een eerste commentaar zeer fijne auto, met mijn lengte van 1,92mtr veel ruimte voorin, gezien de klasse van de auto blijft er achterin ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Ben na bijna 10000 zeer tevreden over deze auto. Kan me inderdaad ook niet vinden in het commentaar op de besturing. Met een klein gezin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Wat een heerlijke en rustige auto. Lekker grote tank dus ruim 1000km zonder te stoppen! Alleen de stoelen iets te klein en wat weinig zijdelingse.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
mijn dochter heeft een clio estate gekocht,ik heb men espace.maar ik rij nog liever met de clio etate naar men werk.hij is zalig!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
De Clio Estate heeft een goede wegligging, acceleratie prima en is heel compleet. De auto heeft een mooie vorm, een hel sportieve uitstraling en is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Goed rijgedrag en fijne stuurbekrachtiging. Mooie dubbele laadvloer. Een genot om in te rijden en genoeg laadruimte!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Prettige auto, die het hele gezin vrij intensief gebruikt. Kan snel zijn, maar ook zuinig. Uiterlijk van de achterkant iets rommelig, maar over het geheel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Waar zijn de klachten van testers over de besturing op gebaseerd? De auto blijkt prima te rijden en te sturen. Waarom is er toch zo'n.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Clio estate gekocht met de 1.2 turbomotor.Alle pakketten erop genomen en is helemaal compleet. Prima auto, heerlijk comfortabel en genoeg ruimte. Lees negatieve dingen over de besturing.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio RS Gordini werkt zich naar de top
Prima auto, voldoet aan de verwachtingen. wij rijden in de 1.6 met 110 pk. Hiervoor reden wij in de Peugeot 207 1.6 met 120.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5