Peugeot 207 CC lijkt wel massief

Veiligheid, degelijkheid en uitrusting zijn vandaag zo belangrijk geworden dat ze al te letterlijk een forse steen

Veiligheid, degelijkheid en uitrusting zijn vandaag zo belangrijk geworden dat ze al te letterlijk een forse steen bijdragen aan het autogewicht. De nieuwe Peugeot 207 CC lijkt daardoor wel van massief staal te zijn gemaakt, zo zwaar is hij geworden.

Je voelt het al als je nog geen kilometer onderweg bent. De nieuwe Peugeot 207 CC zit degelijk in elkaar, maar heel erg sportief is hij ondanks de 150 pk sterke 1,6 liter turbomotor – tien jaar geleden nog genoeg om van zo’n compacte auto een GTI-tje te maken – bepaald niet geworden. Een blik op het kaartje met technische gegevens aan boord levert het bewijs: deze 207 CC weegt rijklaar bijna 1.400 kilo. Dat woog nog niet zo lang geleden het topmodel van Peugeot, de 4,73 meter lange 605, in de tweeliter versie.

Natuurlijk is de CC-versie van de Peugeot 207 zwaarder omdat er carrosserieversterkingen zijn aangebracht. Maar ook luxe en veiligheid eisen hun tol. De 207 CC is een logisch vervolg op de 206 CC en qua uiterlijk een fraaiere auto. Van de ietwat merkwaardige verhoudingen, het gevolg van de noodzaak om een compleet dak in de bagageruimte te moeten wegvouwen, is nu weinig meer te merken. Dat is mede het gevolg van de gegroeide buitenmaten, want in vergelijking met zijn voorganger is de 207 CC twee decimeter langer.

Die extra lengte heeft ook voordelen voor de ruimte in het interieur en de kofferbak. Je zit ruimer voorin, stoot niet meer zo snel je hoofd aan de voorste dakstijl bij het instappen, maar je zit nog wel iets te hoog. Peugeot beschouwt de 207 CC als een vierpersoons auto is, de Nederlandse importeur houdt het op een 2+2, maar dat vinden wij ook nog te ver gaan. Gebruik die achterbank maar gewoon voor bagage, want achterin kun je die nauwelijks kwijt met open kap, ook al is de ruimte groter geworden dan voorheen (197 liter). Overigens gaat het wegklappen van het dak nu volautomatisch en kun je dit zelfs tot een snelheid van 10 km/h doen. Bij de 206 CC moest je het dak nog handmatig ontgrendelen.

Peugeot heeft voor de 207 CC drie motoren paraat, waarvan we de 1.6 Turbo met 150 pk al noemden. Met directe injectie en een turbocompressor is niet alleen het topvermogen indrukwekkend, maar vooral de trekkracht van 240 Nm die reeds bij 1.400 toeren volledig aanwezig is. Dat komt van pas bij de gewichtige 207 CC, die daarmee in 8,6 seconden van 0 naar 100 km/h sprint en een top van 210 km/h kan halen.

De 1,6 liter turbodiesel heeft net zo’n hoog koppel als de turbobenzine maar dan bij een iets hoger toerental, namelijk 1.750 toeren. En gevoelsmatig kan deze 110 pk leverende motor daarom ook wel redelijk uit de voeten met de 207 CC. Hij sprint hiermee in net geen elf tellen naar de 100 km/h en haalt maximaal 193 km/h.

Op papier moet de gewone 1.6 benzineversie met 120 pk dit allemaal nog iets beter kunnen, maar die versie was niet beschikbaar voor testritten.

We reden de andere versies met veel plezier over de slingerende Zuid-Spaanse wegen, waarbij opviel dat de torsiestijfheid van de carrosserie sterk is verbeterd, dus het extra gewicht is in elk geval goed geïnvesteerd. Het hoge gewicht gaat wel wat ten koste van de handzaamheid en in bochten voel je de 207 CC behoorlijk doordrukken.

Peugeot heeft de 207 CC eind deze maand bij de dealer staan, precies op tijd voor het cabrioletseizoen. De auto is er vanaf 23.300 euro voor de 1.6 benzine met 120 pk, de 1.6 Turbo is er vanaf 27.350 euro en dieselen kan vanaf 27.500 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf