Begin dit jaar liet Subaru tussen neus en lippen weten aan een crossover variant te werken op basis van de Impreza. Dat beloofde veel goeds, maar het resultaat is meer ‘down to earth’ dan gedacht. Ook al staan de letters XV voor Cross Vehicle (jawel!), deze nieuwe Impreza-variant ziet er gewoon uit als een krachtig en avontuurlijk ingesteld type. Smaken zullen verschillen, maar dat doet de Impreza ons inziens goed. Met de aangedikte wielkasten, bijterige grille, zwart aluminium dakrails, dakspoiler en flinke bumpers met skirts lijkt de doorgaans brave vijfdeurs nu heel andere plannen te hebben. Zeker in donkergrijs – wit of zwart is ook mogelijk - komt de excentrieke outfit goed tot z’n recht. Het feest zou kracht bij gezet kunnen worden met een luchthapper op de motorkap, maar die is er alleen op de dieselversie. Tenslotte hadden de 16 inch wielen een maatje groter gekund; ze staan nu ‘netjes’ in de wielkasten maar niet meer dan dat. Even met de dealer praten, dus!
Zwart/bruin
Binnenin stuiten we vooral op een sportief tintje, aangezien de Impreza XV op de reguliere Sport-modellen is gebaseerd. Ons testexemplaar is een vroege en daardoor nog niet helemaal volgens de Nederlandse specificaties ingericht. In ons land wordt de Impreza XV geleverd met een stoffen interieur voorzien van een zwart/bruintint combinatie en grovere stiksels, uiteraard bedoeld om ook achter het stuur stoer over te komen. Deze afwerking komt ook tot uitdrukking in de deurpanelen en de middenarmsteun. De hier geteste Impreza heeft de (optionele) lederen sportstoelen, direct herkenbaar aan de geïntegreerde hoofdsteunen. Hoewel ze wat vlak lijken is de zit goed en staan ze desgewenst ‘sportief’ laag tegen de wagenbodem. Bij een niet al te lange bestuurder en bijrijder hebben passagiers achterin meestal voldoende bewegingsvrijheid. Het dashboard is helder vormgegeven met donkergrijze en aluminiumlook accenten en verschilt niet van zijn standaardbroeders. Aangezien de XV ook op alle luxe zaken van de Sport kan rekenen is een audio systeem met 10 speakers, automatische airco en xenonverlichting standaard.
Vlot als het moet
Door de zowel stoere als sportieve positionering is de ‘Cross-Impreza’ er alleen met tweelitermotoren. Wij rijden met de benzinevariant, die een ronde 150 pk en bijna 200 Nm in zich heeft. Het is de bekende boxermotor die zonder aanpassingen is gemonteerd in de XV. Na de typische reutel van de startmotor komt de boxermotor rustig tot leven en loopt deze stationair mooi trillingsvrij. Onderweg is blijft de vierpitter redelijk stil en trakteert-ie op toeren zijn kenmerkende boxergrom. De vijfversnellingsbak is straf in bediening en kent bovendien lange slagen – niet heel bevorderlijk voor vlotte schakelingen. De tweeliter kan de Impreza prima aan en heeft door z’n hogere trekkracht voelbaar meer daadkracht ‘onderin’ dan de 1.5R die eerder de revue passeerde. De 2.0 leer je vooral waarderen door het gevoel ‘over’ te hebben, maar is veel eerder vlot dan snel. Mede door het ontbreken van een zesbak – die heeft de diesel wel - komen de 150 pk’s niet echt fel tot uiting, om grote stappen te maken zul je in de toeren moeten klimmen. Een weekje sturen zonder al teveel fratsen leverde een testverbruik van 8.6l/100km op, 1 op 12 moet er dus wel inzitten en zo denkt Subaru er zelf ook over. Het levert de XV wel een F-label op, want tegenwoordig kan het (op papier) nog veel zuiniger.
Plezieriger rijgedrag
Ten opzichte van de bestaande Impreza’s wordt voor de XV een iets stijvere vering toegepast. Ook deze aanpassing doet ons na de eerste paar kilometers als deugd; stuurcommando’s worden net even strakker opgevolgd door de carrosserie, waardoor deze Soeb een vlottere rijstijl beter kan hebben en stabieler aanvoelt. Wat ons betreft mag elke Impreza met deze afstemming de showroom uit rollen; het comfort heeft er weinig onder de lijden. Als het echt spannend moet worden nemen we wel de WRX STi. De standaard gemonteerde Yokohama banden lijken niet zo te houden van bochten en gaan zelfs bij het zien van een rotonde al gillen. Grip is er echter genoeg voorhanden; ook heeft Subaru weer All Wheel Drive gemonteerd voor extra veiligheid. Wie de robuust ogende bumpers met het onverhard durft te laten kennismaken kan desnoods de lage gearing inschakelen.
Conclusie
Kiezen voor de Impreza 2.0 XV AWD kost geen cent meer dan de Sport; beide staan met tweeliter benzinemotor te boek voor 27.995 euro, de Boxer Diesel is met een prijskaartje van net geen 34 mille flink duurder. Geen buitengewoon scherpe prijzen, maar rekening houdend met de motorisering, standaard vierwielaandrijving en het luxeniveau nog wel te verklaren. De opvallende XV-uitdossing moet iemands smaak zijn maar haalt de Impreza hatchback wel uit de anonimiteit op een manier die tegenwoordig vaker wordt gehanteerd. Bovendien krijg je er nog een fijner sturend exemplaar voor terug ook.
Schrijf een review