Subaru Impreza XV mag gezien worden

Subaru dacht na hoe de Impreza op extra aandacht kan rekenen. De Japanners namen daarbij naar eigen zeggen een

Subaru dacht na hoe de Impreza op extra aandacht kan rekenen. De Japanners namen daarbij naar eigen zeggen een crossover ter inspiratie. Resultaat? De Impreza XV, met robuuste looks en bijpassend interieur. Kan deze als avonturier verklede nieuwkomer daarmee trots in de schijnwerpers staan?

Subaru dacht na hoe de Impreza op extra aandacht kan rekenen. De Japanners namen daarbij naar eigen zeggen een crossover ter inspiratie. Resultaat? De Impreza XV, met robuuste looks en bijpassend inte
Subaru Impreza XV mag gezien worden

Begin dit jaar liet Subaru tussen neus en lippen weten aan een crossover variant te werken op basis van de Impreza. Dat beloofde veel goeds, maar het resultaat is meer ‘down to earth’ dan gedacht. Ook al staan de letters XV voor Cross Vehicle (jawel!), deze nieuwe Impreza-variant ziet er gewoon uit als een krachtig en avontuurlijk ingesteld type. Smaken zullen verschillen, maar dat doet de Impreza ons inziens goed. Met de aangedikte wielkasten, bijterige grille, zwart aluminium dakrails, dakspoiler en flinke bumpers met skirts lijkt de doorgaans brave vijfdeurs nu heel andere plannen te hebben. Zeker in donkergrijs – wit of zwart is ook mogelijk - komt de excentrieke outfit goed tot z’n recht. Het feest zou kracht bij gezet kunnen worden met een luchthapper op de motorkap, maar die is er alleen op de dieselversie. Tenslotte hadden de 16 inch wielen een maatje groter gekund; ze staan nu ‘netjes’ in de wielkasten maar niet meer dan dat. Even met de dealer praten, dus!

 

Zwart/bruin

 

Binnenin stuiten we vooral op een sportief tintje, aangezien de Impreza XV op de reguliere Sport-modellen is gebaseerd. Ons testexemplaar is een vroege en daardoor nog niet helemaal volgens de Nederlandse specificaties ingericht. In ons land wordt de Impreza XV geleverd met een stoffen interieur voorzien van een zwart/bruintint combinatie en grovere stiksels, uiteraard bedoeld om ook achter het stuur stoer over te komen. Deze afwerking komt ook tot uitdrukking in de deurpanelen en de middenarmsteun. De hier geteste Impreza heeft de (optionele) lederen sportstoelen, direct herkenbaar aan de geïntegreerde hoofdsteunen. Hoewel ze wat vlak lijken is de zit goed en staan ze desgewenst ‘sportief’ laag tegen de wagenbodem. Bij een niet al te lange bestuurder en bijrijder hebben passagiers achterin meestal voldoende bewegingsvrijheid. Het dashboard is helder vormgegeven met donkergrijze en aluminiumlook accenten en verschilt niet van zijn standaardbroeders. Aangezien de XV ook op alle luxe zaken van de Sport kan rekenen is een audio systeem met 10 speakers, automatische airco en xenonverlichting standaard.

 

Vlot als het moet

 

Door de zowel stoere als sportieve positionering is de ‘Cross-Impreza’ er alleen met tweelitermotoren. Wij rijden met de benzinevariant, die een ronde 150 pk en bijna 200 Nm in zich heeft. Het is de bekende boxermotor die zonder aanpassingen is gemonteerd in de XV. Na de typische reutel van de startmotor komt de boxermotor rustig tot leven en loopt deze stationair mooi trillingsvrij. Onderweg is blijft de vierpitter redelijk stil en trakteert-ie op toeren zijn kenmerkende boxergrom. De vijfversnellingsbak is straf in bediening en kent bovendien lange slagen – niet heel bevorderlijk voor vlotte schakelingen. De tweeliter kan de Impreza prima aan en heeft door z’n hogere trekkracht voelbaar meer daadkracht ‘onderin’ dan de 1.5R die eerder de revue passeerde. De 2.0 leer je vooral waarderen door het gevoel ‘over’ te hebben, maar is veel eerder vlot dan snel. Mede door het ontbreken van een zesbak – die heeft de diesel wel - komen de 150 pk’s niet echt fel tot uiting, om grote stappen te maken zul je in de toeren moeten klimmen. Een weekje sturen zonder al teveel fratsen leverde een testverbruik van 8.6l/100km op, 1 op 12 moet er dus wel inzitten en zo denkt Subaru er zelf ook over. Het levert de XV wel een F-label op, want tegenwoordig kan het (op papier) nog veel zuiniger.

 

Plezieriger rijgedrag

 

Ten opzichte van de bestaande Impreza’s wordt voor de XV een iets stijvere vering toegepast. Ook deze aanpassing doet ons na de eerste paar kilometers als deugd; stuurcommando’s worden net even strakker opgevolgd door de carrosserie, waardoor deze Soeb een vlottere rijstijl beter kan hebben en stabieler aanvoelt. Wat ons betreft mag elke Impreza met deze afstemming de showroom uit rollen; het comfort heeft er weinig onder de lijden. Als het echt spannend moet worden nemen we wel de WRX STi. De standaard gemonteerde Yokohama banden lijken niet zo te houden van bochten en gaan zelfs bij het zien van een rotonde al gillen. Grip is er echter genoeg voorhanden; ook heeft Subaru weer All Wheel Drive gemonteerd voor extra veiligheid. Wie de robuust ogende bumpers met het onverhard durft te laten kennismaken kan desnoods de lage gearing inschakelen.

 

Conclusie

 

Kiezen voor de Impreza 2.0 XV AWD kost geen cent meer dan de Sport; beide staan met tweeliter benzinemotor te boek voor 27.995 euro, de Boxer Diesel is met een prijskaartje van net geen 34 mille flink duurder. Geen buitengewoon scherpe prijzen, maar rekening houdend met de motorisering, standaard vierwielaandrijving en het luxeniveau nog wel te verklaren. De opvallende XV-uitdossing moet iemands smaak zijn maar haalt de Impreza hatchback wel uit de anonimiteit op een manier die tegenwoordig vaker wordt gehanteerd. Bovendien krijg je er nog een fijner sturend exemplaar voor terug ook.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (8)

Subaru Impreza XV mag gezien worden
Hele fijne compacte 5 deurs automaat (cvt).
Een verbruik van 1:11 is niet echt zuinig.
De verbruikscijfers in de brochure zijn zwaar overtrokken.

Het omgevingslawaai is > 70 km/uur helaas (te)goed hoorbaar in de auto. Om de radio te horen bij 120 km/uur moet het volume flink omhoog.
Ik hoop met andere banden (met een lagere rolweerstand) meer comfort te bereiken.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

rij eigenschappen
rij comfort
model

Minpunten

lawaai; te weinig demping
rolgeluid van de banden is storend
geen reservewiel(thuiskomer)
verbruik 1:11
Subaru Impreza XV mag gezien worden
Review over Subaru Impreza Plus 2.0xw 2007 outo valt me tegen,heb er nu 60.000km opzitten deze impreza 2.0xw nieuw gekocht inc.coltec lpg g3 bij subaru.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Subaru Impreza XV mag gezien worden
Review over Subaru Impreza Plus 2.0xw 2007 outo valt me tegen,heb er nu 60.000km opzitten deze impreza 2.0xw nieuw gekocht inc.coltec lpg g3 bij subaru.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Subaru Impreza XV mag gezien worden
Een heerlijke auto om lange afstanden mee te rijden. Prima wegligging en erg stil tijdens het rijden. Erg betrouwbaar! Zeker geen elektronica problemen zoals de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Subaru Impreza XV mag gezien worden
let op!!! belangrijk nieuws subaru rijders !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! in het jaar 2000 is subaru gestopt met hydraulisch kleppen in de 2.0 cilinderkoppen bij de ingewijden.. Lees volledige review.
Subaru Impreza XV mag gezien worden
heerlijke motor, al is het natuurlijk geen WRC, met een lekker geluid. Beschaafd uiterlijk (zonder luchthapper of spoiler). Interieur ziet er goed uit en komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Subaru Impreza XV mag gezien worden
Review over Subaru Impreza 2.0r hatchback 2008 Geschreven op: 1/31/2008 *niet echt vernieuwende maar goede en betrouwbare techniek *zeer goed stuur en weggedrag en onderstel geeft goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Subaru Impreza XV mag gezien worden
*niet echt vernieuwende maar goede en betrouwbare techniek *zeer goed stuur en weggedrag en onderstel geeft goed door,zonder storend te zijn! (geen"spons" of "stuiterbal"gedrag / geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5