Voor het design van de Countryman houdt Mini vast aan het profiel van de succesvolle hatchback. Aan alle kanten is het model wat uitgerekt om tot een lengte van 4,10 meter, een breedte van 1,79 meter en een hoogte van 1,56 meter te komen. Een flinke knaap inderdaad. Toch weet Mini de Countryman als sedan/wagon te registeren. Handig gedaan van de fabrikant, want dat maakt de hoge Mini ook interessant voor de zakelijke bestuurder. Daarnaast is voorzien in een viertal uitvoeringen waarvoor slechts 20 procent bijtelling hoeft te worden afgetikt. Het betreffen de One- en Cooper-uitvoeringen, zowel benzine als diesel gestookt. Alleen de versies met ALL4 vierwielaandrijving en de Cooper S komen niet in aanmerking voor dit gunstige tarief.
Mini Connected
Net als het exterieur vertoont ook het interieur gelijkenis met de reguliere Mini. De grote kerkklok midden in het dashboard, die dienst doet als snelheidsmeter, is nog altijd zo onoverzichtelijk als het maar kan. Gelukkig projecteert Mini op een klein display in de toerenteller (recht voor de neus van de bestuurder) de gereden snelheid digitaal. In het midden van de analoge snelheidsmeter bevindt zich een groot scherm voor onder meer boordcomputer, navigatie en radio. Met een joystick op de middentunnel is het systeem eenvoudig te bedienen. Nieuw voor Mini is het zogeheten optionele Mini Connected. Voorwaarde is wel dat je een iPhone bezit, die je in de houder in de armleuning kunt opbergen. De iPhone maakt verbinding met de elektronica van de auto, waarna je de muziekbibliotheek kunt afspelen over de speakers van de auto of via webradio overal ter wereld je favoriete radiozender kunt beluisteren.
Center Rail
De Countryman rolt standaard uit de fabriek met twee afzonderlijke stoelen achterin. Desgewenst vervangt Mini ze kosteloos voor een driezits achterbank. Met de twee afzonderlijke stoelen komt de Center Rail het beste tot zijn recht, die pas bij de rugleuning van de achterstoelen stopt. Op deze rail kunnen diverse accessoires worden bevestigd en verschoven, zoals een bekerhouder, een brillendoosje, een houder voor een draagbare muziekspeler en ga zo maar door. Via de website Minispace.com konden creatieve geesten in een designwedstrijd hun eigen innovatieve gadget insturen, passende als accessoire op de Center Rail. Het beste initiatief wordt op de autoshow van Parijs (2 t/m 17 oktober) gepresenteerd en in productie genomen.
De ruimte achterin de Countryman is trouwens fors en voor Mini-begrippen zelfs enorm. De stoelen of achterbank kunnen bovendien in lengterichting worden verschoven. Hoofd- en beenruimte is er zodoende in overvloed. Ook de bagageruimte maakt indruk met een inhoud van 350 liter, te vergroten tot 1.170 liter. Het laadruim beschikt tevens over een dubbele bodem, waaronder nog een opbergvak schuil gaat.
Go-kart
De Mini’s zoals we die tot op heden kennen, staan bekend om hun uiterst scherpe rijeigenschappen. Wat blijft daar nog van over in de Countryman? Weinig. Het echte go-kart gevoel is verdwenen. De besturing is direct en communicatief, maar hij kampt met een beetje overgewicht, voor kart-begrippen dan. Bovendien ligt het zwaartepunt hoger boven het asfalt. Flink overhellen doet de koets niet, maar je merkt wel duidelijk dat je met een hogere auto op pad bent. Overigens is dat wel weer gunstig voor mensen met een rustige, comfortabele inborst. De Countryman gedraagt zich voorbeeldig op pokdalig asfalt, daar waar de Mini hatchback eerder gaat stuiteren en oncomfortabel wordt.
De 1,6 liter turbomotor in de Cooper S levert 184 pk en brengt de Mini in 7,6 tellen naar de honderd. De topsnelheid ligt op 215 km/u. Ook op hoge snelheid is de Countryman niet van zijn stuk te brengen en blijft hij keurig de opgedragen weg volgen. Door de sport-modus van de Cooper S te beroeren, wordt de besturing iets verzwaard, zijn de reacties op het gaspedaal feller en zodra je het gaspedaal lift, is een geinig plofje in de uitlaat hoorbaar. ALL4 vierwielaandrijving is een optie en kost op de Cooper S 2.390 euro en voor de Cooper D 3.010 euro. Het systeem verdeelt de aandrijfkrachten permanent over de voor- en achteras (50:50). In bijzondere omstandigheden, bij ijs of sneeuw, kunnen de voorwielen zelfs tijdelijk buiten spel worden gezet en vloeit al het vermogen naar de achteras.
Mini vraagt voor de One Countryman met een 98 pk sterke 1.6 benzinemotor 24.460 euro. Dieselen kan vanaf 27.680 euro in de One D Countryman (90 pk; 215 Nm). De gereden Cooper S Countryman ALL4 staat voor 36.415 euro in de boeken.
Schrijf een review