Nissan heeft de laatste twee jaar een groot verkoopsucces geboekt met de Qashqai-familie; crossovers van een relatief bescheiden formaat en veel ruimte, desnoods voorzien van vierwielaandrijving voor de avontuurlijke ritten. Met die gedacht en de trend van downsizing in het achterhoofd zocht het merk naar nog nieuwe aanwinst in de familie. Het werd de Juke, een compacte crossover, direct gepositioneerd onder die Qashqai en nog iets kleiner (en lager) dan bijvoorbeeld een Skoda Yeti of Mitsubishi ASX. Door zijn lengte te beperken tot 4.14 meter kan deze volgens het boekje nog net in het B-segment worden geschaald waar auto’s als de MiTo, DS3, Mini, Fiesta’s en Kia Soul bivakkeren. Een unieke zet. In deze contreien is een beetje uiterlijk vertoon niet vreemd en dus hebben de ontwerpers zich creatief uit mogen leven. Wel eens eerder een auto met grote koplampen, twee kikkerogen, mistlampen en drie ‘flessenhouders’ (of zoals Nissan zelf zegt: het wijnrek) onderin de bumper gezien? Wij niet!
Dit is een SUV!
In verhouding tot de brede bouw van de carrosserie en hoge taille is de belijning boven de deurhendels vrij slank gebleven. Nissan deed dit om de optische indruk van een sportwagen te wekken. Waarom dan de Juke niet gewoon ‘old school’ een Sports Utility Vehicle noemen? Hoe dan ook heeft deze opzet geen grote gevolgen voor de binnenruimte. In combinatie met de relatief grote wielbasis kunnen vier personen zonder probleem plaatsnemen. Het is met name achterin niet heel ruim, maar nog wel te doen. Na instap blijken de stoelen voorin prettig volwassen bemeten, zodat ook de gemiddelde Europeaan comfortabel op plaats kan nemen. De middentunnel is hoger opgetrokken dan gebruikelijk en heeft weliswaar geen armsteun met opbergvak, maar wel een paar bekerhouders voor dorstige frisdrankdrinkers. In de centrale console bevindt zich een multifunctioneel bedieningspaneel voor de boordcomputer (excuus, Dynamic Control System) en klimaatregeling. Vrijwel elke toets heeft daardoor twee functies, afhankelijk van de gewenste modus. Handig, dat spaart een boel knoppen uit! De afwerking is netjes en vooral kleurrijk, in ons geval zijn we omringd door de rebels rood uit de middenconsole en bekleding. Vreemd is weer dat men niet heeft gedacht aan axiale verstelling van het stuur. Ondanks dat het zich alleen in hoogte laat verstellen is een goede zit- en rijpositie echter snel gevonden en voel je je snel thuis in de Juke. Tijd om te rijden, dus!
190 pk?!
Nissan heeft niet de minste uitvoering van de Juke klaar staan. In eerste instantie ontvangen we de sleutels van de 1.6 DIG-T motor, een splinternieuwe direct ingespoten turbomotor die zijn debuut maakt in de Juke. De viercilinder perst er doodleuk 190 pk uit en is daarmee niet alleen geschikt voor de grotere Nissans’ maar bovenal dik bemeten voor de Juke. De folder belooft een topsnelheid van 215 het sprintje naar 100 neemt maar acht tellen in beslag en da's niet misselijk voor zo’n kleintje. Na een druk op de trendy startknop en eenmaal onderweg te zijn blijkt de nieuwe geblazen 1.6 iets later op stoom dan je zou verwachten. Wanneer de toerentellernaald boven het cijfer 2 staat begint de viercilinder te duwen en even later sleurt-ie op zijn best. En daar komt er voorlopig geen einde aan, zolang het zesde (lees: zuinige) verzet niet wordt beroerd. Toch geeft de krachtbron niet de indruk daadwerkelijk 190 pk aan de straatstenen te leggen. Ook niet wanneer de sportmodus van de boordcomputer is ingeschakeld, een iets alertere gasrespons en hippe G-kracht meter ten spijt. Er zijn kleinere modellen die met minder pit meer verpletterend presteren. Toch is de pret er niet minder om, want ook met de 110 pk sterke 1.5 dCi dieselmotor kun je genoeg lol beleven. Met 240 Nm is de hoeveelheid trekkracht identiek aan de turbobenzinemotor, maar ze komen eerder vrij (en zijn ook eerder op stal). Het soepele karakter van de diesel maakt de Juke vrijwel net zo plezierig in omgang. De dieselversie heeft ook weer een zesbak binnen handbereik die voortreffelijk strak schakelt. Hier willen we best nog wel even verder in sturen! In tegenstelling tot meest complete uitvoering van de 1.6 DIG-T met CVT-automaat met geavanceerde All Mode 4x4i is de dCi altijd tweewielaangedreven. Op het droge asfalt is dat helemaal geen gemis, op (onbedoelde) wielspin bij staande start na blijft de Juke lang op koers en schuift uiteindelijk over z’n voorwielen. De 1.6 DIG-T heeft daarbij nog wat aandrijfreacties in het stuur. De besturing zelf biedt goede weerstand en communiceert heel behoorlijk wat er gaande is. De Juke is daardoor dynamischer te rijden dan menig brave B-segmenter! Je levert er wel iets op comfort in, op slecht wegdek met kuilen en richels worden we te nadrukkelijk geconfronteerd met de conditie van het asfalt. Dat kan best subtieler!
1.6 instapper met lagere bijtelling
Grote afwezige bij deze eerste test was de – waarschijnlijk meest populaire – 1.6. Door verdere verfijning is deze nu 117 pk sterk en wederom als eerste beschikbaar in de Juke. Ook deze instapper belooft de Juke aan prima prestaties te helpen (top: 178 en 0-100: 11 sec). Nissan levert deze krachtbron kosteloos met een langere eindoverbrenging, waardoor de Juke net even zuiniger is en de CO2 uitstoot (138g/km) voldoende laag is voor inschaling in de 20% bijtellingsklasse. De 1.6 DIG-T (159-175 gram) en 1.5 dCi (134 gram) zijn dat niet. Start/stop-techniek zit er voor de Juke niet in, waarschijnlijk een afweging van kosten en verbruikswinst. Grote broer Qashqai krijgt zo’n systeem wel op de 1.6 benzine om dit jaar ook nog in de 20% bijtellingsklasse te worden geparkeerd. Wel heeft de Juke een ECO-modus in zich, die met een druk op de knop in de boordcomputer op de middenconsole kan worden ingeschakeld. Een groot deel van de dan te realiseren verbruiksreductie komt voor rekening van de airco, die zijn taak dan wat minder serieus neemt.
Airco is trouwens standaard op elke Juke, evenals elektrische ramen rondom(!), radio/cd, zes airbags en ESP. In de tweede trap ‘Acenta’ is al 17 inch lichtmetaal, cruise control, automatische airco, lederen interieurelementen en meegespoten buitenspiegels inbegrepen. De topuitvoering Tekna trakteert onder meer op het Nissan Connect radio-, navigatie- en communicatiesysteem met touchscreen, achteruitrijcamera USB en Bluetooth. Op andere uitvoeringen is dit een 1100 euro kosten optie.
Conclusie
Eigenlijk kun je de Nissan Juke best vergelijken met Shrek, een inmiddels bekend animatiefiguur met een eveneens op z’n minst omstreden uiterlijk, bedoeld om na andere compacte Nissans als de Note, Micra en Cube de populaire jongen te gaan uithangen. De Juke kan zich gelukkig prijzen met soepele en krachtige motoren en een fijne transmissie, waardoor het samen met zijn volwassen rijeigenschappen bijzonder leuk sturen is. Met een iets zachtzinniger verwerking van korte oneffenheden komt Nissan tot de ideale mix van comfortabel en sportief rijden. Toch heeft de Juke, net als Shrek, ook een vriendelijk karakter in zich. Je kunt drie vrienden meenemen, de uitrusting is dik orde en bij de dealer betaal je daarvoor niet de hoofdprijs; de 1.6 is er vanaf 18.900 euro.
Schrijf een review