We hebben natuurlijk geen dagen achter elkaar met de groene Smart door Manhattan rondgereden en kunnen derhalve niet beoordelen of de beoogde actieradius van zo’n 135 kilometer ook daadwerkelijk realistisch is. Wel hebben we een mooi beeld gekregen van de rijeigenschappen. De electric drive zet op dat vlak de benzine- en dieselconsumerende Fortwo in de schaduw. Voornaamste reden daarvoor is het ontbreken van een transmissie in de elektrische versie. Smart levert zowel de benzine- als dieseluitvoering standaard met een vijftraps sequentiële automaat en dat is niet bepaald de snelste gerobotiseerde handbak in zijn soort.
Hoppen maar
Een ander aspect dat meespeelt in de beleving van de elektrische Fortwo is het piekvermogen van de elektromotor. Al vanaf stilstand heb je de beschikking over het maximaal koppel van 120 Nm. De electric drive schiet er dan ook als een hazewindhond vandoor. De dikke logge Amerikaanse V8-en hebben bij een stoplichtsprint het nakijken. Accelereren vanuit stilstand naar 60 km/u kost de elektrische Fortwo slechts 6,5 tel. Tot pakweg zo’n 80 km/u ben je het overige verkeer te snel af. Daarna gaat het versnellen beduidend minder vlot, maar dat is van ondergeschikt belang in de stad. De topsnelheid is dan ook begrensd op 100 km/u.
De praktijk leert, dat de Fortwo ED met groot gemak door het drukke verkeer is te manoeuvreren. Niet alleen dankzij het permanent beschikbare maximum koppel, maar ook vanwege de beperkte afmetingen van zo’n Fortwo. De elektrische Smart is trouwens 140 kilogram zwaarder dan een reguliere versie, maar dat extra gewicht is dankzij de geprezen, kwieke elektromotor te verwaarlozen. De korte wielbasis en de stevigere onderstelafstemming maken van de Fortwo uiteraard geen comfortabele reisauto. Oneffenheden in het wegdek worden nauwelijks gefilterd. Bij de doorgaans lage snelheden waarmee de elektrische Smart wordt gereden, is de sportieve afstemming niet storend, maar juist een pré om zo nauwkeurig en snel mogelijk van A naar B te hoppen. Wie een beetje te enthousiast een bocht aan snijdt, wordt zelfs ‘getrakteerd’ op piepende achterbanden. Dit om nog maar eens het potentieel te onderschrijven. Verder gedraagt de elektrische bolide zich vrijwel geluidloos, de lichte zoem van de elektromotor daargelaten.
Sieneke
De energiecentrale, oftewel het accupakket van de ED ligt in de dubbele bodem van het sandwichplatform en de elektromotor neemt de plaats in van de verbrandingsmotor. De elektrische componenten nemen dus geen extra ruimte in beslag; de bagageruimte is met 220 liter identiek aan de bestaande Fortwo. De capaciteit van de accu’s, geproduceerd bij Tesla Motors, is volgens zijn makers voldoende voor een uurtje of vijf toeren door de stad. Zelf hanteren ze de slogan: overdag rijden, ‘s avonds opladen. En daar zit natuurlijk wel iets in. Herladen van de accu’s kan heel simpel aan het stroomnet thuis. Achter het tankklepje zit geen vulopening voor de brandstoftank, maar een stopcontact. Met behulp van de bijgeleverde laadkabel wordt de Fortwo verbonden met het stroomnet. Volledig herladen duurt gemiddeld zo’n 6 uur.
Het interieur van de electric drive kan tevens op afstand worden gekoeld of verwarmd, als ie tenminste verbonden is met het stopcontact. De energie die daarvoor nodig is, wordt rechtstreeks aan het stroomnet onttrokken en gaat dus niet ten koste van de accu’s. Smart denkt dat een groot deel van de doelgroep voor de elektrische Fortwo over een iPhone beschikt, zo niet er op korte termijn een zal aanschaffen. De iPhone App is namelijk bijzonder handig en vormt een verlengstuk van de boordcomputer, audio-installatie en navigatie. Midden in Manhattan klonk het ‘shalalie’ van onze vaderlandse songfestival topper Sieneke via internetradio op de iPhone uit de luidsprekers van de Fortwo. In meerdere opzichten een bijzondere gewaarwording… Behalve de App (10 euro) is het ook zaak de iPhone-houder met toebehoren te bestellen voor omgerekend zo’n 300 euro.
Smart brengt de elektrische Fortwo allereerst in de Verenigde Staten op de markt, zowel als coupé en als cabrio. Er zijn al diverse bedrijven die zich hebben gemeld voor de leaseconstructie. Bedrijven gaan namelijk een contract met Smart USA aan voor een periode van vier jaar, doen een aanbetaling van 2.500 dollar en betalen maandelijks nog eens 599 dollar. In ons land komt de elektrische stadsauto waarschijnlijk medio volgend jaar in beperkte mate beschikbaar. Het is de bedoeling om de productielijn in 2012 op volle toeren te laten draaien. Van ons mag dat nu al. De Smart Fortwo electric drive is namelijk het toonbeeld van hoe elektrisch rijden eruit zou moeten zien. Zonder concessies te hoeven doen. Het is de beste Fortwo ooit!
Schrijf een review