Toyota RAV4 - alle goede dingen in drieën

Toyota heeft de RAV4 in korte tijd twee keer gefacelift. Als we het gezegde mogen geloven ‘alle goede dingen in drieën’

Toyota heeft de RAV4 in korte tijd twee keer gefacelift. Als we het gezegde mogen geloven ‘alle goede dingen in drieën’ is de nieuwste versie dus van alle markten thuis. De importeur stuurde ons op pad met een 2.0 VVT-i Executive Business CVT. Een bijzondere en zeer complete uitvoering.

De RAV4 is door de jaren heen geëvolueerd van een met alle respect ‘terreinwagentje voor de openbare weg’ tot een heuse compacte SUV (crossover, zo je wilt). Zeker in deze Executive Business uitvoering nadert de Japanner zelfs het premium niveau. Toch hebben we nog een paar puntjes ontdekt die de technici op het ‘to do’-lijstje kunnen zetten voor de volgende generatie.

 

Binnenzak

 

Het exterieur van ‘onze’ RAV ziet er gelikt uit. De voorbumper oogt weer helemaal bijtijds met strakke lijnen en mistpitten aan weerszijden, het reservewiel op de achterdeur is (gelukkig) geloosd en de aluminium dakrails vormt een mooi contrast met de donkere carrosseriekleur. Vergeten we nog bijna de lichtmetalen 17-inch wielen die het plaatje af maken. Executive Business betekent bij Toyota instappen met de afstandsbediening in je binnenzak: keyless entry, zoals dat zo mooi heet. Het kastje kan vervolgens in je jas/hemd/broekzak of waar dan ook blijven zitten, want starten gaat met een druk op de knop. Keyless entry is natuurlijk niet nieuw.

We hebben echter nooit onderzocht wat het effect is als bijvoorbeeld de bijrijder met sleutel uitstapt. Blijft de motor dan draaien en kun je gewoon wegrijden? Het antwoord daarop luidt een volmondig ja! Op het dashboard verschijnt wel de mededeling dat de sleutel niet aanwezig is, maar je kunt gewoon vertrekken. Pas als de motor wordt uitschakelt en je het portier opent, weigert de elektronica dienst totdat het sleutelkastje weer in de buurt is.

 

Oeps: deukje!

 

Behalve het exterieur maakt ook het interieur indruk. Misschien nog wel meer dan de buitenkant. Een prachtige twotone kleurstelling maakt van de cabine een plezierige ruimte. Ook de lay-out van het dashboard ziet er alleraardigst uit. De functietoetsen bevinden zich allemaal op een logische plek onder handbereik en laten zich eenvoudig bedienen. De meeste functies zijn bovendien intuïtief vanaf het compacte stuurwiel te regelen. Navigeren gaat via een touchscreen dat je ook tijdens het rijden (wel op de weg letten!) kunt instellen of wijzigen. Prettig! Daarnaast is voorzien in een achteruitrijdcamera die zijn beeld duidelijk en zeer scherp ‘projecteert’ op het grote navidisplay in de middenconsole. Parkeersensoren schitteren vervolgens door afwezigheid. De verklaring van de importeur luidde: ‘parkeersensoren heb je niet nodig, vanwege de aanwezigheid van een camera’. Toch zijn die piepers soms verdomd handig. Bij achteruitrijmanoeuvres ben je vaak geneigd (en zo hoort het ook) het voertuig rondom in de gaten te houden op eventueel aanstormend verkeer. Dat heeft een van mijn voorgangers waarschijnlijk ook gedaan en tevergeefs gewacht op de piepsignalen van de niet aanwezige sensoren, getuige het deukje in de achterbumper. Aan opbergruimte geen gebrek in de RAV4. Vakjes en bakjes te over. Jammer dat het opbergvak boven het dashboardkastje, dat met een druk op de knop opent of sluit, nogal goedkoop oogt. En nu we toch bezig zijn, de wangen van de stoelen voorin bieden te weinig steun in de bocht als het gaspedaal iets dieper wordt ingetrapt.

 

Zeven trappen

 

Motorisch gezien komt de RAV met de 2,0 liter VVT-i niets te kort. Het vermogen bedraagt 158 pk en aan koppel is er 198 Nm voorhanden. De CVT-bak vormt hierbij een prettige combinatie. Het is een transmissie die mooi gedecideerd zijn werk doet en niet bij de minste of geringste aanraking van het gaspedaal de motor opzweept, zoals zo vaak het geval is bij deze duwbanden. Toyota heeft zeven trappen in de software geprogrammeerd om eventueel met de flippers achter het stuur te kunnen schakelen. Onnodig! Gebruik je nooit. De isolatie is trouwens dik in orde. Ook op snelwegtempo blijft het mooi stil aan boord van de Japanner, zodat je in alle rust kunt genieten van de aangenaam klinkende geluidsinstallatie. Verder reageert de cruise control in onze ogen te traag op het hervatten van de ingestelde snelheid. Het duurt zeker een seconde of, vijf alvorens hij gaat versnellen. Accelereren doet ie daarna wel vol overgave.

De RAV4 is er vanaf 27.390 euro als tweewielaandrijver met 2.0 VVT-i benzinemotor. Dieselen kan natuurlijk ook en wel in de 2.2 D-4D-F vanaf 33.890 euro. De gereden 2.0 VVT-i 4WD Executive Business CVT staat voor 37.590 euro geprijsd, waarvan 2.100 euro op conto komt van de automaat.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Toyota RAV4 - alle goede dingen in drieën
net demo gereden bij ekris en ben overtuigd. Mijn vorige (huidige auto is een hoge vw) maar de nieuwe rav heeft echt een stap gemaakt.

De vorige rav was voor mij geen optie maar deze wel
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

-stil
-veel power
-relax rijden zonder het gevoel te hebben in een hoge 4x4 te rijden

Minpunten

lastig want die heb ik gewoonweg niet. Zojuist in de demo gereden en ik ben overtuigd.
Toyota RAV4 - alle goede dingen in drieën
ik kan nergens vinden hoe ik de rav 4x4 uit kan schakelen,op de 4x4 verbruikt hij 300 km op een tank,,dat kan toch wel goedkoper,,het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5