Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders

Renault maakt de Mégane-familie wel heel luchtig compleet. De zesde en laatste telg van het gamma is namelijk de

Renault maakt de Mégane-familie wel heel luchtig compleet. De zesde en laatste telg van het gamma is namelijk de Coupe-Cabriolet, wederom met inklapbare hardtop en panoramisch glazen dakdeel. Kennismaken kon weliswaar alleen in de zonnige omgeving van het Spaanse Valencia, maar ook deze contreien zijn ideaal om de charmes van de Fransoos te ontdekken.

De eerste nieuwe Mégane debuteerde alweer anderhalf jaar geleden. Het model sloeg (weer) een nieuwe weg in qua design en die lijkt inmiddels lekker aan te slaan. In rap tempo volgden andere bekende varianten zoals de Estate, Coupe en de ruimteversies Scenic en Grand Scenic. Ook de zeer rappe Mégane RS valt boven verwachting in de smaak als rasentertainer. Een, niet te vergeten versie stond nog niet in de showroom; de nieuwe Coupé-Cabriolet.

Omdat Renault in de 'luxepositie’ verkeert al een echte tweedeurs Coupé in het gamma te hebben, heeft men zich niet in allerlei bochten moeten wringen om van de Coupé-Cabriolet een heel sportief ogende auto te maken. Enige verwantschap zien met de Coupé zien we in de neus, waar de bumper met onderbroken luchtinlaat en geaccentueerde mistlampbehuizingen wederom wat vlotter oogt dan de hatchback en Estate. Door de combinatie van de chroom satijnglans uitgevoerde voorruitstijl en sierlijst achterop, maar ook een glanzend zwart stalen dak en zwarte buitenspiegelkappen vestigt de nieuwste telg nog sneller aandacht. Achteraan blijft de ‘CC’ – die overigens ook 13 centimeter is gegroeid - redelijk recht-toe-recht-aan. Deze zijde is altijd een beetje noodzakelijk kwaad, omdat het tweedelige en 75 kg wegende dak natuurlijk onzichtbaar opgeborgen moet kunnen worden. Wie goed kijkt ziet wel dat de achterklep tot de bumperrand doorloopt ten gunste van een lage laaddrempel. Dit maakt het inladen van bagage bij gesloten en open toestand een stuk makkelijker. De losse antenne midden op het achtersteven ontsiert helaas wel een beetje. Helemaal wanneer je open rijdt, dan kwispelt de spriet altijd in het zicht van de binnenspiegel.

 

Open rijden in 21 seconden

 

Met dank aan de vele zonnestralen in de omgeving van Valencia kan het Karmann-dak van de Mégane Coupe-Cabriolet netjes opgeborgen blijven. De ingrijpende metamorfose van gesloten naar open toestand neemt ongeveer 20 tellen in beslag en kan alleen bij stilstand worden uitgevoerd. Goed, met zon, drankjes en een cabrio raken we in ons element! Onze Mégane is dat toch niet helemaal. Met het dak er af neemt de stijfheid van de koets voelbaar af, te voelen en te zien in de zichtbaar trillende binnenspiegel en vibraties in het stuur. De inspanningen van de techneuten ten spijt om het verlies te compenseren met extra stevigheid in de deuren. Renault heeft het zich ook niet makkelijk gemaakt door de voorruitstijl ten opzichte van het voorgaande model zes centimeter naar voren te schuiven. Toch was dat geen overbodige luxe, het instappen gaat nu een stuk gemakkelijker en de kans het hoofd te stoten zit er bijna niet meer in. Bovendien resulteert dit in nog natuurlijker open-rijden gevoel.

 

Relaxed!

 

Na de nodige kilometers begint de Coupe-Cabriolet goed in te werken. Slecht onderhouden asfalt en richels worden zachtjes opgevangen, het glooiende Spaanse wegdek laat ons soms zelfs een beetje meedeinen. De beheersing waarmee het traject wordt voltrokken toont wel de finesse in het onderstel. En dat terwijl Renault wel een juist stevigere setting (en zachtere rubbers) heeft toegepast om de zwaardere CC-koets in balans te brengen. Renault is er absoluut niet doorgeslagen en dat maakt deze laatste carrosserievariant een verrassend aangename, luchtige reisgenoot. De besturing is zoals we al dachten; licht, maar wel direct en zeker niet gevoelloos. Omdat deze Mégane niet sportief wil zijn, wordt moedig stuurmansgedrag niet beloond, de wielen schuiven veilig naar de grens van het asfalt. Zeker met de pittige (en zwaardere) 160 pk dieselmotor in het vooronder.

Omdat deze dCi 160 niet in ons land wordt geleverd – er komt wel een 1.5 dCi 110 met rap schakelende EDC-zestrapsautomaat en dubbele koppeling - zijn de meeste ogen bij voorbaat gericht op de TCe 130. Uiteraard stond deze ook op het programma. Het is een inmiddels bekende 1.4 liter turbomotor, die ook in de Coupe-Cabriolet kan overtuigen. Vanaf zo’n 2000 toeren is de viercilinder op stoom en komt de sleur er beschaafd in. Omdat de 130 pk sterke krachtbron wel even 1500 kg moet voorttrekken nodigt de TCe vooral uit tot rustig rijden en genieten van wat er om ons heen gebeurt. Een capabele motor om deze Mégane te rijden waarvoor hij bedoeld is. Door het riante koppel van 190 Nm en zes verzetten is deze TCe te prefereren boven de 110 pk sterke 1.6 16V die het veel meer van toeren moet hebben en zodoende aan de rust onderweg knaagt. Over toeren gesproken, in tegenstelling tot de snelheidsmeter is deze analoog in het tellerhuis opgenomen. Keuzes...

 

Carminat TomTom-navigatie

 

En voor die rust hoeft het dak uiteraard niet gesloten te zijn. Uiteraard is de cabine dan veel stiller door de isolatie van omgevingsgeluiden – en kunnen we profiteren van extra lichtinval uit het panoramisch glazen dakdeel! - ook dakloos rijden blijft tot snelwegtempo nog gewoon genieten geblazen. Met de gesloten ramen, het glazen windschermpje en het grotere exemplaar ter hoogte van de achterbank (voor hogere snelheden) blijven we voorin prettig uit de wind en hoeft de haardos niet worden gereviseerd bij aankomst. Ook het uniek geïntegreerde Carminat TomTom-navigatiesysteem bovenop het dashboard is te allen tijden verstaanbaar, al heeft de navigatiedame wel last van een schorre stem waardoor de spraakkwaliteit wat te wensen overlaat. De bediening gaat overigens niet met een touch screen, Renault heeft zelf een draaiwiel in de middentunnel ingebouwd voor allerhande functies. Daar in de buurt troffen we ook de schakelaar om cruise control (eenmalig) in te schakelen. Handig?!

 

Ook als GT en GT-Line

 

Die snelheidsregelaar zit er standaard op, evenals ESP, regen- en lichtsensor, de Renault sleutelkaart, een radio/cd-speler, airco, mistlampen, glazen dakpaneel, windschermen en het Carminat TomTom-navigatiesysteem. Deze standaarduitrusting behoort toe aan de 1.6 16V 110 Expression, en die kost net geen 32 mille. De overige motoriseringen (TCe 130, 2.0 16V met CVT-automaat, TCe 180 en dCi 110 EDC) zijn er als Dynamique of Privilege, waarbij de middenmoot is verrijkt is met 17 inch lichtmetaal, automatische airco, handsfree functie op de sleutelkaart en een lederen stuur. De door ons gereden TCe 130 is er als Dynamique vanaf 34.690 euro, dieselen kost 4200 euro meer. Als vanouds biedt de Privilege het meest aan luxe, met keuze uit beige, antraciet of rood(!) leder, xenon, verwarmde voorstoelen, parkeersensoren, ander lichtmetaal en inklapbare buitenspiegels. Deze versie staat in de prijslijst voor minimaal 37.190 euro. Nieuw in de Mégane familie is de GT en GT-Line, waarbij de modellen onderhuids en visueel sportiever voor de dag komen. De Coupe-Cabriolet is er als GT met de TCe 180 en die kost 38.490 euro. De GT-Line is leverbaar als pakket op de Dynamique en daardoor beschikbaar op de andere motoren.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Hij staat in ieder geval beter op z'n 'poten' dan de Peugeot 508...

Voor de rest voor de verplichte velden: N.V.T.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

geen

Minpunten

geen
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
De megane coupe gt is een uitermate mooie snelle wagen met een geweldige wegligging. Hij is zowel snel als rustig te rijden. Rondom een heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Ik heb een Megane 3 cc privilege, het is een prachtige wagen en voldoet aan al mijn verwachtingen maar de raamrubbers zijn een ramp!! Het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Dit is een vervolg op mijn vorige review van 25 december 2011. De auto is nu bijna 26 maanden oud, hij heeft inmiddels alweer meerdere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Hallo, Ik heb deze Megane aangekocht 8 april 2010 en momenteel een 35.000km gereden.Gekozen voor een diesel cdi 85 pk met een 5 versnellingsbak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Zie mijn mening in eerdere review, ik ben absoluut niet positiever geworden. Maar naar aanleiding van een klacht over het motorgeluid heeft de garage de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Ik heb veel reviews gelezen over deze auto en ook heb ik bijna alle tests uit binnen en buitenland gezien en gelezen. Wij hebben gekozen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
De kwaliteit is zeer slecht. Ik hebdde auto gekocht voor hij in de showroom stond, zo uit de folder dus. Dit deed ik omdat ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Bezit deze auto sinds mei 2011, de auto bevalt totaal niet. Is zeer gevoelig voor wind, heeft een veel te hoog geluidsnivo (laat staan met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
mooie degelijke auto rijd mooi soepel, goede rij eigenschappen!! Goede service vd dealer. Tweede hans gekocht al ruim.5000 km.in 4 mnd tot nu toe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
in het begin was ik blij goede auto echter na een paar weken wat trilt die auto in de stoelen naar de garage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Renault Megane (5 deurs) d.d. Maart 2011 mij ervaring met Renault Megane (5 deurs) het is een auto wat in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Sinds Februari 2010 in het bezit van de Megane 2.0 CVT. Auto bevalt prima al was deze na het monteren van de trekhaak een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Wij hebben sinds 2 maanden een Renault Megane Estate 1.4 TCE Bose uitvoering. OP dit moment hebben wij er ongeveer 3000 km mee.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Ik ben zeer te vrede over de Megane, 1,6 / 100pk. benzine ( bj. 10-2009) echter kwam ik uit een diesel (clio) dus miste ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
het is een auto van een stuk stront eerste maand niks aan de hand maar toen eerst de brandstof pomp tot de elc ramen toen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Ik rij nu mijn 3e Renault en mijn 2e Megané en ik ben zeer tevreden met deze strakke Estate.Veel beter dan de vorige uitvoering1De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Auto trilt nog steeds en het wordt er niet beter op. Beste Dick (213.10.201.?). Mail me even op janr1007@hotmail.com. Ben benieuwd naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Een fraaie en comfortabele auto om in te rijden. Wel wat veel motorgeluid bij 120 km/u en hoger. Degelijkheid is belabberd (mijn eerste en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Na een BMW 118I.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Rijd vanaf 1984 RENAULT en deze Estate is de slechtste ervaring in al die jaren. De trillingen in de auto zijn door dealer aanvankelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Vanaf februari 2010 in bezit. Vanaf dag 1 trillingen in stoel en chassis. Dealer nam klacht aanvankelijk serieus. Bandenwissel, uitlijnen, balanceren op de auto. Geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Eind september 2009 nieuwe Megane estate 1.5 dci 90pk gekregen. Na bijna 1 jaar 50.000 km op de klok. Als de auto rijdt, is ie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Nu bijna 3 maanden in het bezet van een Megane Estate TCE130. Bevalt erg goed, enigste wat me tegenvalt is rumoer van de banden op bepaalde.. Lees volledige review.
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Wat een maandagmorgen monster is deze wagen. 2,5 jaar geleden nieuw aangeschaft en hij staat doorgaans meer bij de garage dan dat ik er in rij. Even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Ik heb sinds een paar maanden de megane estate 130 TCE Hij bevalt prima . Alleen bij het opschakelen en dan wel in het toeren gebied 2000-2500 hoor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Heb bijna 20 jaar verschillende Citroen gereden nooit grote problemen gehad...rij nu een half jaar een renault megane , naar 4 maanden bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Ik heb sinds januari 2010 een megane estate met 1.6/110pk motor. Is meer dan voldoende in Nederland. Veel goede reacties over het uiterlijk van de.. Lees volledige review.
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Ik heb nu ruim 2 maanden deze auto en hij rijdt voortreffelijk. Hij is zuinig (5.5 l/100km), stil en mooi. Radio is prima en heeft.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
ik rijd al 2 jaar eem megane 1.9 dci privilege de luxe nu 210000 km op de teller gekocht met 140000 km zonder onkosten en problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Coupe-Cabriolet voor zonaanbidders
Ik rij nu twee weken in de Dynamique 1.9 dci estate. De eerste keer dat ik Renault rij. Tot nu toe een fijne en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5