Met 620.000 verkochte exemplaren van de Mazda6 is de middenklasser in Europa opvallend genoeg het meest belangrijke model voor Mazda. Na drie jaar zijn we toe aan de facelift van de tweede generatie die in 2007 debuteerde. We zien steeds vaker dat de impact van een opfriskuur wordt beperkt tot kleine retouches aan in- en exterieur, en dat blijkt voor de Mazda6 niet anders te zijn. De Japanner wint aan expressie dankzij een nieuwe set koplampen en een ander model grille. Ook de de grotere luchtinlaten en sierringen rond de mistlampen hebben het front attractiever aangezet. De flanken zijn nog steeds vrij ‘glad’ van snit, de facelift-accenten moeten verder worden gezocht bij de nieuw ontworpen wielen en de achterzijde, waar Mazda de achterlichten opnieuw op de tekentafel gelegd. Daar kijkt de ‘6’ nu met verchroomde details de wereld in.
Pianolak zwart
Voor het interieur hebben de ontwerpers zich gericht op de afwerking. Met nieuwe hoogglans pianolak sierlijsten in de middenconsole en met chroom omrande schakelaars is de ‘6’ marginaal geüpgrade. Dat is helemaal geen punt, al zouden we nog altijd naar iets hoogwaardiger materialen verlangen ter verfraaiing van het dashboard en de deurpanelen. De gebruikte kunststoffen en bijbehorende kwaliteitsindruk zijn op zich netjes, maar enkele klepjes en panelen in de deur mogen van ons nog wel uit een duurder soort plastic worden opgetrokken, met name vanwege de krasgevoeligheid. Ook de binnenspiegel verdient nog extra aandacht, aangezien deze in ons testmodel met dieselmotor kwistig wilde vibreren bij lage toeren. Verdere wijzigingen binnenin bestaan nog uit nieuwe dessins voor de stoelen en een interieurversie met smakelijk bruin leder. Aan de indeling van het dashboard werd niet getornd, al is de stuurbediening wel aangepast. De Aziaten strooien al te graag met knoppen en schakelaars, bedoeld voor de boordcomputer, radio, bluetooth en cruise control. De bediening is nu iets logischer maar in den beginnen nog altijd even zoeken.
Nieuwe DISI en diesel
Onderhuids gaat de Mazda6 met zijn tijd mee door een vernieuwd motorpalet te presenteren. Het benzinepalet bestaat wederom uit de 1.8, 2.0 of 2.5 benzine, maar de middenmoot is vervangen door het exemplaar uit de 3, de 2.0 DISI met directe inspuiting. Deze heeft namelijk iets meer vermogen en is bovendien een fractie zuiniger. Met 6.9 l/100km is de krachtbron feitelijk spaarzamer van aard dan een groot deel van z’n concurrenten – die al dan niet een kleinere turbomotor onder de kap hebben. Mazda heeft in het dieselgamma afscheid genomen van de 2.0 CiTD, voortaan is de 2.2 liter er in drie varianten, met 129, 163 of 180 pk. Hierbij zijn de inspuiting, emissieregeling en turbocompressor onder handen genomen om een lager verbruik, minder geluidsproductie en meer souplesse te kunnen realiseren.
In de omgeving van Barcelona rijden we eerst met de 2.2 CTDi 129 pk, die een prettige instapdiesel blijkt voor de kilometervreter. De viercilinder tokkelt inderdaad zeer beschaafd en gedempt en is – met dank aan een kleinere turbo – al vroeg bij de les zonder een dood punt te moeten overwinnen. Ondanks dat de powerband toch relatief beperkt is – na ruim 3000 toeren neemt de trekkracht voelbaar weer af - is de instapdiesel in de Zes goed op zijn plaats. Z’n bescheiden geluidsproductie en trillingsarme loop doen eigenlijk niet eens verlangen naar ‘meer’. De mid en high-power versie zijn echter niet overbodig te noemen, doordat ze niet alleen met meer uitrusting te verkrijgen zijn, maar ook iets méér en langer trekkracht bieden zonder substantieel meer brandstof te vragen – 5.4 versus 5.2 liter. Last but not least hebben deze diesels geen ‘aan-uit‘ koppeling. Aan de eerste meters in de 129 pk-versie kunnen namelijk best wat extra onbedoelde (her)starts voorafgaan…
De 2.0 DISI die voor de tweede testsessie gereed staat is reeds in de ‘3’ geïntroduceerd, maar levert in de ‘6’ nog iets meer pit; 155 pk en 193 Nm. Prima cijfers, die in het Spaanse landschap toch wat vertroebelen. Met de nieuwe tweeliter onder de kap bekruipt ons helaas niet het gevoel rijkelijk bedeeld te zijn. Tot zo’n 3000 toeren is de viercilinder wel opvallend stil, maar om een beetje op te schieten moet de wijzernaald toch echt daarboven blijven. Op hogere snelheden blijft dan de zesde versnelling buiten schot. In ons vlakke land komt de 2.0 DISI ongetwijfeld zonniger uit de verf. De 170 pk sterke 2.5 hebben we deze keer niet aan de tand gevoeld, maar uit een eerdere kennismaking in de ‘6’ weten we dat er dan genoeg leven in de brouwerij is.
Stuurmanskunsten
Met dank aan de strak en trefzeker schakelende zesbak die Mazda wederom heeft gemonteerd is het een plezier om de heuvelige omgeving van Barcelona vlot te overwinnen. De besturing kan hierbij maar al te graag een duit in het zakje doen; de Zes stuurt niet te licht en is bovendien nauwkeurig. Hoewel de techneuten hier onderhuids het een en ander hebben verfijnd om de dosis dynamiek verder te verhogen koppelt de middenklasser zijn stuurmanskunsten ook aan aangenaam comfort voor de langere ritten. Daarbij kunnen vier volwassenen in alle ruimte vertoeven; de voorstoelen verlenen goede ondersteuning aan bestuurder en bijrijder en hoeven eigenlijk niet te worden verplaatst om ook achterin meer dan genoeg beenruimte te bieden aan de passagiers. De Sportbreak is daarnaast ook in staat het model van de haardos in identieke staat te behouden, prima! Helemaal achterin is er nog steeds 519 liter bagageruimte paraat, dat voortaan in de Sportbreak wordt afgescheiden door een extra afdekhoes om koude of warme lucht uit de cabine te houden.
Meer voor minder
Ander nieuw vernuft zoals het dodehoekdetectie-systeem RVM en bi-xenon verlichting met Adaptive Forward Lighting (bochtenverlichting) zijn afhankelijk van het uitrustingsniveau standaard. De Mazda6 is er weer als S, TS en sportief getinte GT-M, waarbij elke variant standaard meer zaken aan boord heeft dan voorheen. Elke Mazda6 heeft in ieder geval, airco, elektrische ramen en spiegels, een in hoogte/diepte verstelbaar stuur, radio/cd/mp3-speler, zes airbags, tractiecontrole en stabiliteitsregeling aan boord. De TS pakt verder uit met 17 inch wielen, mistlampen, regen- en lichtsensoren, lederen interieurdetails, cruise control, automatische airco en het nieuwe Hill Launch Assist. De GT-M verenigt comfortabele en sportieve luxe met nog grotere wielen, bi-xenon, indrukwekkende Bose audiosysteem, gedeeltelijk lederen meubilair, sportpedalen en sleutelloze toegang. Speciaal voor de zakelijke markt zijn er opgewaardeerde Business uitvoeringen met parkeersensoren en navigatie. Voor zowel de particuliere als zakelijke klant heeft Mazda de Zes gunstig geprijsd in zijn klasse. Prijzen beginnen bij 25.490 euro (1.8 Business), en 28.790 euro als het een diesel moet zijn.
Schrijf een review