Stoere spruit - Mitsubishi ASX

Compacte SUV-modellen zijn momenteel helemaal hot, zelf zodanig dat een merk er helemaal van kan opbloeien - iets dat

Compacte SUV-modellen zijn momenteel helemaal hot, zelf zodanig dat een merk er helemaal van kan opbloeien - iets dat Nissan dankzij de Qashqai kan beamen. Mitsubishi komt na de zevenzits Outlander met de kleinere ASX voor vijf. Hoe zal deze Japanner zich vestigen in de markt? In de omgeving van Frankfurt voelen we de kleine telg met hagelnieuwe dieselmotor aan de tand.

Compacte SUV-modellen zijn momenteel helemaal hot, zelf zodanig dat een merk er helemaal van kan opbloeien - iets dat Nissan dankzij de Qashqai kan beamen. Mitsubishi komt na de zevenzits Outlander me
Stoere spruit - Mitsubishi ASX

Goed, echt klein is de ASX natuurlijk niet. Met een lengte van 4.30 meter mikt Mitsubishi er mee op het C-segment, net als de Qashqai, Hyundai ix35 en Peugeot 3008 dat doen. De ASX geldt dus als het compacte broertje van de Outlander, en speelt daarmee in op de trend van downsizing in de breedste zin van het woord. Hoewel het interieur veel weg heeft van de Outlander – waarover later meer – heeft de ASX een heel eigen uitstraling. De neus vertegenwoordigt uiteraard het familiegezicht met de nog altijd imposante Jet Fighter Grille, maar met de scherpe vouw in de flanken, aangezette dorpels en bescheiden dakrails is de ASX onmiskenbaar modern en fris. Die rails zijn bewust compact van snit, ten gunste van de crossoverlook die Mitsubishi voor ogen heeft. En inderdaad, de ASX doet helemaal niet 'uit de hoogte'. Maar waarom de achterlichten een traditioneel oranje inzetstuk hebben voor de richtingaanwijzer terwijl de Outlander over transparante exemplaren met hippe LED’s beschikt is ons dan weer niet duidelijk.

 

Signatuurplastic

 

Het uitstralen van het familiegezicht en eenheid vloeit met de komst van de ASX voor het eerst door in het interieur. Ten opzichte van de Outlander zijn er op het eerste gezicht niet eens zo gek veel verschillen. De klimaatregeling, het stuurwiel en de klokkenwinkel zijn bijvoorbeeld krek eender. Ook de donkere kleurstelling met alu-look accenten en het gebruikte afwerkingsmateriaal komen ons bekend voor. Dat laatste is geen teken om trots op te zijn. Want hoewel de Japanners ons doen geloven dat de ‘touch and feel’ aanzienlijk is opgekrikt, stuiten we wel op krasgevoelig plastic rondom de bedieningsknoppen van de klimaatregeling. Ook het paneel van de raambediening kan met een nagel moeiteloos worden voorzien van onbedoelde signatuur, zoals op de zeer jonge testauto al duidelijk te zien was. Zonde!

 

Ruim

 

Met het ruimte-aanbod zit het wel goed. De ASX biedt weliswaar niet veel opbergruimte voor klein grut – zo hebben we achterin geen portiervakken – maar vier tot vijf personen kunnen probleemloos zittend mee, waarbij zowel de bestuurder en passagier niet hoeven in te schikken om zonder klaagzang vanaf de achterbank een lange rit te volbrengen. Dat zien we nog wel eens anders! De truc zit ‘m in de lange wielbasis van 2.67 meter, die een doorsnee middenklasser niet zouden misstaan. Het zitcomfort voorin is van volwassen niveau; als bestuurder is de zitpositie met behulp van het in hoogte en diepte verstelbare stuur en de hoogsteverstelling van de stoel feilloos in te stellen, waardoor we veel makkelijker dan de Outlander goed op onze stuurmanspost kunnen plaatsnemen. Het zitvlak en de rugleuning zijn lang genoeg voor het Europese lijf, en ondanks de wangen wat zacht zijn blijven we in bochten netjes overeind.

 

Fluitend presteren

 

Deze positieve constatering komt ook voor rekening van het uitgebalanceerde onderstel van Mitsubishi’s nieuwe spruit. De mix tussen comfort en dynamiek is dik voor elkaar; de ASX gaat soepeltjes over het (ruwe) asfalt maar is niet soft en deelt geen onverwachte stoten uit. Van overhellen is minimaal sprake. Maar hoewel het onderstel veel kan hebben is de besturing vrij licht en voelen we bij het inzetten van een bocht een kunstmatige weerstand. Licht sturen is op zich geen verkeerde keuze in dit segment maar door de tegendruk voelt het geheel wat onevenwichtig aan. Hier lijkt de ASX niet helemaal niet te weten goedmoedig of sportief te willen zijn.

Mitsubishi heeft natuurlijk hoge verwachtingen van de ASX en komt met een compleet nieuw motorpalet; een 1.6 ClearTec benzinemotor (117 pk) die in september leverbaar wordt en een splinternieuwe, in eigen huis ontwikkelde 1.8 DI-D dieselmotor, met 116 of 150 pk. Wij rijden met de meest krachtige oliestoker en hebben zodoende doodleuk 150 pk en 300 Nm onder de kap. Een fijne machine waarmee de ASX riant bedeeld blijkt te zijn. De viercilinder tokkelt stationair opvallend rustig en gedempt zijn rondjes en brengt ons letterlijk fluitend op snelheid. Trekkracht is er vanaf zo’n 1800 toeren, waarna de DI-D onverstoord blijft sleuren tot het einde van de schaal. Bij vlotte acceleratie in combinatie met het wisselen van verzet moet het blok wel even flink naar adem happen, want na een duidelijke onderbreking accelereert de ASX pas weer door. In het zesde verzet – die niet bijzonder ecobewust is ‘uitgerekt’ - gaat de fut er niet uit, wat terugschakelen op de snelweg vrijwel overbodig maakt. De zesbak doet verder probleemloos z’n werk, maar heeft wel wat lange schakelwegen. Een automaatversie komt er niet, wel heeft Mitsubishi volgend jaar zomer een dergelijke transmissie op de rol staan voor de benzinemotor. Waarschijnlijk een CVT, maar hierover zijn de kaarten nog niet helemaal geschud.

 

Benzine met 20% bijtelling

 

Zowel bij de benzine- als dieselversie is een start-stopsysteem inbegrepen. Het systeem is net als de toegepaste elektrische stuurbekrachtiging en banden met een lagere rolweestand onderdeel van de benaming ClearTec. Bij de benzineversie werpt dat z’n vruchten af in de bijtelling, want die valt in de gunstigere 20%-klasse. De dieselversie heeft weliswaar een D-label en de volle mep bijtelling maar blijkt in de praktijk nog best zuinig; als we de boordcomputer mogen geloven is de fabrieksopgave van 5.5l/100km (en lager!) goed haalbaar. Keerzijde is wel dat voor ons land voorlopig alléén de brave 2WD-versies leverbaar zijn.

 

Prijzen en uitvoeringen

 

Zoals gezegd moet de ASX het C-segment van crossovers gaan bestoken. De Japanners rekenen hatchbacks als de Astra en Golf echter ook tot de concurrentie. De importeur heeft de ASX namelijk scherp geprijsd in de markt kunnen zetten. De prijslijst start bij 21.499 euro voor de later leverbare 1.6 benzine, die in de basisversie Invite voorzien is van zeven airbags, ABS en ESP, airco, start-stopsysteem, elektrische ramen en radio/cd-speler. De speciale Intro Edition kost net geen 23 mille en heeft nog veel meer in huis, zoals 16 inch lichtmetaal, climate control, cruise control, lederen stuur met bediening voor audio, regen- en lichtsensor, mistlampen, en chromen accenten rondom de grille en raamlijsten.

De dieselende ASX is er minstens als Intro Edition en kost zodoende 27.499 euro. Wie de meest krachtige dieselversie op z’n verlanglijstje heeft staan zit automatisch vast aan de Intense. Dit 30 mille kostende topmodel staat volgende maand bij de dealer en biedt met 17 inch wielen, xenon, parkeersensoren achter, roofrails, privacy glass, keyless go met start-stopknop en een glazen panoramadak alles wat de Japanners in huis hebben.

Fotografie: Jacco van de Kuilen

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (5)

Stoere spruit - Mitsubishi ASX
Sinds 8 september ben ik in het bezit van een ASX intense. Ooit begonnen met een galant station, daarna een paar lancers gehad, nogmaals een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stoere spruit - Mitsubishi ASX
wat een geweldige auto, rijd soepel, heerlijke wegligging . lijkt groot maar achter het stuur valt het mee. ook is hij erg zuinig op lange.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stoere spruit - Mitsubishi ASX
De asx is in zijn afmetingen iets kleiner dan zijn meeste concurenten. Toch van binnen krijg je gevoel dat je een ruime auto rijd. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Stoere spruit - Mitsubishi ASX
stevig op de weg gebruik niet te veel benzine stuurt licht ziet er mooi uit en de prijs is goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Stoere spruit - Mitsubishi ASX
Toen ik voor het eerst in de Mitsubischi ASX een ptoefrit heb gemaakt dacht ik wat een comfortabele auto hij heeft een mooie uitstraling, rijdt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5