Om als Chinees automerk toe te treden tot de Europese markt is veel geld, geduld en doorzettingsvermogen vereist. De Europese klant heeft heel andere eisen op het gebied van emissies, veiligheid en raffinement. Nadat Landwind het mede door het beperkte veiligheidsniveau van hun SUV niet lukte om in de smaak te vallen in onze regio, is het merk opnieuw huiswerk gaan doen. Na een afwezigheid van vijf jaar is Landwind terug van weggeweest. Eerst in Nederland, Duitsland volgt als tweede.
Klaar voor EuroNCAP
Uit het brede modelgamma van Landwind in eigen land - goed voor zo'n 300.000 auto's per jaar - verwacht het merk met de CV9 bij ons een groot publiek aan te spreken; een ruime auto met vier- tot zes zitplaatsen voor kleine en grote huishoudens. Om zoveel mogelijk te kunnen voldoen aan de Europese smaak rolt de auto voor ons op een aparte productielijn van de band. Dit leidt er mede toe dat de CV9 een volledige Europese typegoedkeuring heeft, net als vrijwel alle andere auto’s die in ons land te koop zijn. Dit traject kost meer tijd en geld, maar moet zich op langere termijn terugverdienen. Misschien nog wel belangrijker is dat de CV9 aan veiligheidstests van meerdere instanties wordt onderworpen. Ook een bezoekje aan de EuroNCAP crashhal staat op stapel. De eerste beelden die zijn opgenomen bij TNO volgens de eisen van EuroNCAP zijn geruststellend. Bij een frontale crash blijft de kooi netjes in vorm; de CV9 (en z’n inzittenden) vouwt zich niet op. Het versterkte staal en extra verstevigingsbalken werpen hun vruchten af. Landwind rekent op drie sterren, een redelijke score (die bijvoorbeeld de Dacia Logan ook kreeg toegewezen). Meer dan vier zullen het sowieso niet worden; volgens de nieuwe regels van EuroNCAP is de aanwezigheid van ESP bepalend voor de vijfde ster; een systeem dat de Chinezen nog niet beschikbaar hebben.
Ruimte voor zes
Voor het ontwerp van de CV9 – die het formaat heeft van een Renault Scenic - werd de Italiaanse designstudio IDEA in de hand genomen. Zodoende oogt de carrosserie niet volgeplakt met chroom en wereldvreemd gestyled. Hoewel de flanken wat vlak en conventioneel zijn getekend is de neus vrolijk gestemd en zien we achteraan heldere achterlichten. Landwind ziet ook de trend van hoogglans zwart en past dat toe op de – toch wel wat kleine – buitenspiegels. Het interieur is getooid in een lichte kleurstelling, waarbij weliswaar harde, beige, grijzen en zwarte kunststoffen (zonder foute kieren en naden) en iets van een stofje in de deuren de toon zetten, maar ook het ruimte-aanbod tot uiting komt. Zowel voor- als achterin is de CV9 heel schappelijk met de centimeters. Of de twee passagiers op de derde zitrij daar ook zo over denken is wel de vraag. De toegang wordt verzorgd door de achterbank naar voren te schuiven en de leuning neer te klappen en dat kost geen moeite. En aangezien vrijwel allerhande verwennerij ‘made in China’ is, heeft Landwind er ook aan gedacht om met gewenste luxe te strooien. Geïntegreerde audio, elektrische ramen en spiegels, airco maar ook parkeersensoren zijn van de partij. Lichtmetaal en mistlampen zijn verder standaard. Ook ABS en twee airbags mogen niet ontbreken. Op termijn heeft Landwind ook nog een gadget in het verschiet: een navigatiesysteem met USB/MP3 en internetaansluiting!
De CV9 wordt leverbaar met twee motoren; een 1.6 of 2.0. Beide viercilinders zijn klaargestoomd voor de Euro5-emissienorm en zijn optioneel (affabriek!) met een LPG-installatie leverbaar. De CO2-winst die bij het rijden op LPG wordt gerealiseerd wordt meegenomen in de typegoedkeuring van de auto, waardoor Landwind een scherpe prijsstelling en een gunstig energielabel verwacht. De 1.6 waar wij mee rijden heeft 97 pk en reageert bij vertrek kwiek op het gaspedaal. De levendigheid van de krachtbron wordt versterkt door de korte versnellingen van de uit Duitsland afkomstige vijfbak. Zodoende draait de zestienhonderd ruim 3500 toeren op landelijk snelwegtempo, iets dat onze oren niet ontgaan. De geluidsproductie is niet dramatisch, maar niet gering. De CV9 rijdt verder soepel en stuurt onderweg licht. Het nemen van bochten gaat gepaard met overhellen van de koets, een gevolg van de comfortabele afstemming van het onderstel. Ook de vijfbak schakelt wat losjes, maar daar kunnen we wel mee leven.
Elke CV9 wordt geleverd met drie jaar garantie. De duurzaamheid van deze gezinsauto moet zich de komende jaren gaan bewijzen, dat is tijdens onze eerste kennismaking niet te voorspellen. Het kraakje in onze bestuurdersstoel is misschien een vals voorteken. Vanaf de zomer openen 30 dealers hun deuren. Op termijn komen er nog een aantal bij. Landwind verwacht na een jaar zo’n 1500 auto’s verkocht te hebben. Prijzen beginnen bij 14.495 euro, maar de meest complete versie die wij reden kost 16.995 euro. Wanneer Europa is gevallen voor deze veel-voor-weinig-auto kunnen we wellicht uitbreiding van het gamma verwachten. De CV-5 stadsauto – met formaat Suzuki Alto – die sinds kort in China op de markt is zou wellicht een goede tweede kunnen zijn. Ook is er een elektrische CV9 beschikbaar. Time will tell!
Schrijf een review