Range Rover Sport Supercharged

Doordat veel nieuwe SUV-modellen tegenwoordig veilig als crossover worden bestempeld lijkt de traditionele

Doordat veel nieuwe SUV-modellen tegenwoordig veilig als crossover worden bestempeld lijkt de traditionele ‘PC-Hoofttractor’ met uitsterven bedreigd. Niets is minder waar. Een sterk merk als Land Rover blijft vol vertrouwen geloven in hun robuust-chique gamma van Britse komaf, niet zonder succes. De Range Rover Sport heeft net als z’n grote broer de nodige vernieuwing ondergaan gezien in z'n looks, het interieur en onder de kap. Wij willen wel eens weten wat de nieuwe topversie in huis heeft en nemen de almachtige Supercharged mee voor een blokje om. Ready?

Het blijft een bijzondere gedachtegang; het maken van een auto die in het terrein zijn mannetje staat, maar ook snel én sportief is. De Range Rover Sport moest deze veelzijdige taakomschrijving sinds 2006 waar gaan maken als dynamischer broertje van de Discovery en onderdaan van de traditionele, big, 'lumpy' Range Rover. Dus daar staat-ie dan. 2500 kg schoon aan de haak, een brok massief staal met imponerende diep zwarte lak, klaar om het asfalt aan te vallen - en voor de liefhebbers het bos in te duiken. Maar, zoals het een Land Rover betaamt is Range Rover Sport niet karakterloos op de wereld gezet. De hoekige carrosserie, sterk aflopende achterruit en hoog opgetrokken neus zijn direct als Brits DNA herkenbaar. Na een kleine vier jaar is het tijd voor een update, die men heeft aangegrepen om zijn karakter in alle opzichten sterker en moderner te benadrukken.

Het nieuwe schuilt binnenin

Zo siert er in de neus van de Range Rover Sport nu heldere ringen met LED-dagrijverlichting, iets waar de recent vernieuwde Discovery ook al op kon rekenen. Reden genoeg om ook de achterlichten te vernieuwen. Wie nog eens kijkt ziet ook dat de grille nu twee lamellen heeft en de bumpers iets andere vormen aannemen. Niet allemaal schokkend nieuws, maar wel ingrepen die 'de Sport' opfrissen. De grootste upgrade schuilt binnenin, en dat is niet zonder reden. Land Rover is hier vrijwel met een schone lei begonnen om meer sfeer en kwaliteitsbeleving in te brengen. Wie een flinke smak neertelt voor een de(r)gelijke vierwieler verwacht een cockpit op stand, premium zogezegd, iets waar de Sport tot nu toe niet helemaal in kon voorzien.

Nog steeds is de Range Rover Sport van nature een vijfzitter met een achterbank, twee stoelen voorin en een hoog opgetrokken dashboard, maar dat is dan ook het enige waarin de nieuwste versie naar zijn voorganger verwijst. Voortaan kijken we uit op een goed verzorgde, nieuw ontworpen, met leder afgewerkt dashboard. De indeling is met het nieuwe centrale TFT-scherm ten behoeve van de navigatie en het bedieningspaneel van de audio en klimaatregeling opgeruimd en inzichtelijk. Naast de lederen afwerking voelen we veel meer hoogwaardige soft-touch materialen, net als z’n grote broer en de Discovery4. En dat is heel andere koek dan de plastic boordplank waar Range Rover Sport-rijders tot nu toe op aangewezen waren. Een nieuw consortium 'gadgetry' moet hen nog meer verwennerij gaan bieden, zoals het dual view touch screen voor gelijktijdige weergave van navigatie en video of audio, vijf omgevingscamera’s, een grootlichtassistent en Reverse Tow Assist. Het geavanceerde instrumentarium waarbij de tellers virtueel worden geprojecteerd op een TFT-scherm heeft de sportieve telg van de Range Rover-familie niet op z'n lijstje staan.

Typisch voor de Range Rover Sport blijft het ingesloten cockpit gevoel, met dank aan de nieuwe grote lederen sportstoelen en de hooggeplaatste middentunnel. Daardoor heb je voorin niet zoveel ruimte als een auto van dit formaat meestal te bieden heeft, óók niet achterin. Het is echter een bewuste keuze van Land Rover om zo zijn naam waar te maken. Voor de bestuurder heeft het in ieder geval effect; waar we meestal verzuipen in weelderige ruimte en worden afgeleid door alle luxe en comfort heeft de bestuurder van de Sport vanuit een stevige zit het rad met schakelpaddles (nieuw!), de versnellingspook en de selectieknop van het Terrain Response Systeem binnen handbereik. Deze opzet bezorgt je het rijdersgevoel dat de Sport juist zo onderscheidend maakt van zijn familieleden.

Meer voor minder!

Motorisch is de Range Rover Sport nog sterker ingespeeld op de veeleisende bestuurder. De 4.2 V8 met compressor ruimt het veld voor een nog krachtiger exemplaar met een inhoud van 5.0 liter. Om die keuze in deze tijd te kunnen verantwoorden ging Land Rover niet over een nacht ijs. De nieuwe V8 werd efficiënt opgebouwd om kracht en efficiency effectief te combineren. Daarvoor werd ook de nieuwe zestrapsautomaat niet ontzien. Met trucs als een gewijzigde inlaat, directe inspuiting, verbeterd rotorontwerp van de supercharger, reduceren van inwendige motorwrijving en een aangepast koelsysteem komt de krachtcentrale in optima forma voor de dag. Ook het verlagen van het stationaire toerental – de V8 kabbelt 600 keer in de rondte per minuut – , de intelligente dynamo en het minimaliseren van slip in de automaat heeft bijgedragen aan een lager verbruik, waardoor de nieuwe Supercharged 7% zuiniger uit de verf dan zijn voorganger. Maar we moeten toegeven, zodra de V8 tot leven is gewekt zijn we vooral benieuwd waartoe 510 pk en 625 Nm in staat zijn.

De papieren cijfers liegen niet; 0-100 in iets meer dan zes seconden en een begrensde top van 225 km/u. In de praktijk raast ‘de Range’ uit de startblokken, om vervolgens onvermoeibaar door te stomen naar snelheden die oom agent niet waardeert. Tweehonderddertig op de teller is voor de Supercharged gewoon een lachertje. Ook niet elke medeweggebruiker realiseert zich hoe vlot zo’n kolos in de binnenspiegel kan komen aanstormen. Toch maak je met deze rappe Brit zeker vrienden; de Cayenne Turbo-bezitter die bij het verkeerslicht de uitdaging aan ging was verrast eens een gelijkwaardige tegenstander tegen het lijf te lopen. Het gaat de Range Rover Sport Supercharged allemaal bijzonder gemakkelijk af, in alle rust. De automaat schakelt geraffineerd en onmerkbaar, de schakelpaddles aan het stuur zijn in die zin niet noodzakelijk, maar wel vermakelijk om de zang van de V8 te bepalen. De vijfliter is echter een stuk stiller dan zijn voorganger, met name omdat de compressor zich amper laat horen; van de typische opzwepende, gierende huil is vrijwel geen sprake meer.

Sleuren of scheuren?

Met de aanduiding Sport in de typenaam belooft Land Rover ook dynamiek in het onderstel. Naast ongehoorde prestaties bezorgt een sportief onderstel en bijpassende besturing bezorgt ons nog veel meer plezier. De techneuten zijn in hun vernieuwingsdrang opnieuw de uitdaging aangegaan om de Range Rover Sport goed op de weg te krijgen en te houden. Het resulteerde in verbeterde besturing en Adaptive Dynamics, waarmee onder meer de demping continu wordt geregeld. Bovendien is het befaamde Terrain Response Systeem opnieuw geprogrammeerd en is er een Dynamic-modus toegevoegd. Het laat zich raden waar deze toe dient! Na het inschakelen van deze stand zijn motor, transmissie en de actieve demping nog beter bij de les. De automaat schakelt daarbij in de sportstand, het ESP is wat ‘losser’ en overhellen wordt tot een minimum beperkt. Ook de besturing krijgt een seintje de bestuurder het naar de zin te maken, al hadden we daarvan meer effect (lees: meer zwaarte en gevoel) verwacht. Het systeem kan evenmin verhullen met een flink aantal kilo’s onderweg te zijn, waardoor je als bestuurder niet continu wordt verleid om flink te gaan doorrijden. Als je een dappere poging waagt blijkt de Range Rover Sport wel goed te koersen, de Supercharged heeft sowieso een aangepast onderstel met stijvere stabilisatorstangen meegekregen. Het sportieve gevoel komt echter vooral van die geweldenaar in het vooronder, die de Brit keer op keer ongestoord uit bochten sleurt. En als de snelheid er uit geven de Brembo remmen het volste vertrouwen dit kunstje nog veel vaker te kunnen doen.

Liefhebberij

Rijden in een Ranger Rover Sport is voor menigeen een kostbare liefhebberij. De prijslijst start weliswaar bij 82 mille, de Supercharged is 50.000 euro duurder en staat 'fully loaded' zelfs voor 143.900 euro in de showroom. En terwijl de diesel wel 1 op 10 kan halen, is de Supercharged veel dorstiger, maar ook krachtiger en stiller. Kiezen voor dit topmodel met oerkracht is duidelijk het toppunt van verwennerij, zeker nu je in de watten wordt gelegd met de metamorfose in het interieur en bijbehorende kwaliteitsbeleving een niet te versmaden combinatie!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.