Vroeger kopieerden Japanse merken vooral auto’s uit Europa en haalden in de beginjaren bij lange na niet die kwaliteit. Dat is inmiddels wel anders. Japanse producten staan voor topkwaliteit en er heeft zich ook een typisch eigen Japans design ontwikkeld. De nieuwe Nissan Cube is een kind uit die school en staat sinds half februari bij de vaderlandse dealers in de showroom. Voor ons de eerste keer dat we met dit model kennismaken. Toch gaat het al om de derde generatie. Van de eerste twee werden er inmiddels meer dan 900.000 verkocht.
Boxer met zonnebril
In Europa mikt Nissan niet op een gigantisch verkoopaantal. Het is meer een model dat door zijn unieke verschijning een statement voor het merk maakt. Tot nu toe werd de Cube alleen met rechtse besturing gemaakt. De nieuwe generatie is er ook met een stuur aan onze kant, maar dat is niet het enige dat aan de kubistische auto is aangepast. Ook de draairichting van de achterdeur (geen achterklep) is van rechts naar links gegaan en dezelfde wijziging heeft er zich bij de zijkanten voorgedaan. De zijruiten worden namelijk over de C-stijl optisch doorgetrokken naar de achterruit, maar alleen aan de kant waar de achterdeur opent. Aan de andere kant houdt de ruitpartij eerder op. De links- en rechtsgestuurde Nissan Cube zien er dus verschillend uit. De Cube is uitermate hoekig en daardoor vanaf de bestuurderszitplaats uitstekend te overzien. De voorruit buigt in een soepele lijn met het dak mee en vloeit daar over in het panoramadak. Het front zou volgens zijn makers gelijkenis vertonen met een boxer met zonnebril op z’n neus. We kunnen de Japanners niet betrappen op gebrek aan fantasie… De zij- en achterruiten zijn op de hoeken afgerond, waardoor het vriendelijke karakter van de Cube nog eens wordt benadrukt.
Langsparkeervakken
De achterkant loopt helemaal verticaal, waarbij alleen de achterbumper uitsteekt. Achter de deur is de bagageruimte te vinden met een minimaal volume van 255 liter. Door de achterbank te verschuiven kan de stouwruimte worden vergroot tot 403 liter. Met de rugleuning van de achterbank plat blijkt het voordeel van de hoekige carrosserie: 1.563 liter is het eindresultaat. Beetje jammer dat de achterbank zelf niet omgeklapt kan worden. Om even terug te komen op de achterdeur. Wie denkt dat dit op krappe langsparkeervakken problemen oplevert, heeft het mis. De deur is namelijk naar buiten toe ietwat bol vormgegeven, waardoor je bij een beperkte opening al vrij snel tussen bumper en achterdeur kunt gaan staan om bagage in te laden. De Cube blijft met zijn lengte ruim onder de vier meter en dat is prettig in druk stadsverkeer, waar Nissan denkt dit model toch vooral aan te zullen treffen. De hoge koets maakt het mogelijk voor alle passagiers lekker rechtop te zitten en daarvoor is er volop hoofdruimte. Met de achterbank in de achterste positie valt er weinig te morren.
Waterratten
Zoals gezegd zijn de interieurontwerpers echte waterratten, want het wateroppervlakthema is op diverse manieren geïnterpreteerd. Zo heeft het dashboard een golvende lijn met uiteraard links het compacte instrumentarium en in het midden een display, indien voor het optionele navigatiesysteem wordt gekozen. Er zijn volop handige opbergmogelijkheden bedacht en Nissan levert een aantal nuttige, maar ook totaal nutteloze accessoires. In de categorie ‘gewoon leuk’ is er bijvoorbeeld een rond dashboardmatje waar geen enkele functie aan wordt toegedicht. Bijzonder aan deze ‘grasmat’ is, dat ie te allen tijde op zijn plek blijft liggen, hoe bont je het ook maakt op de weg. Het glazen dak kan wordt afgeschermd door een drietal panelen die gemaakt lijken te zijn van rijstpapier. Ze laten het licht wel door, maar nemen de scherpte uit de zonnestralen. De vorm van deze panelen volgt precies de golvende lijn van het dashboard. Ook kan het dakraam volledig worden afgesloten met een rolhoes. Een ander detail betreffen diverse ronde elementen (bekerhouders, luidsprekerrooster) die ook weer op een wateroppervlak lijken, maar waarop zojuist een druppel is gevallen.
Pure en Zen
Alhoewel Nissan de Cube speciaal voor Europa maakt met de 1.5 dCi dieselmotor, wordt deze om prijstechnische redenen in Nederland niet gevoerd. Wij reden dus de bekende 1.6 liter benzinemotor van 110 pk. Een krachtbron die meer dan voldoende presteert in deze lekker compacte stadsauto. Nul naar honderd doet ie in 11,3 tellen en de topsnelheid bedraagt 175 km/u. Het onderstel is goed op typisch stads wegdek afgestemd. De bodemgroep is helemaal nieuw en de wielen/banden zijn voldoende groot om mee te werken aan het comfort. Wie de snelheid wat opvoert, merkt wel dat de Cube moeite heeft om de carrosserie overeind te houden in snelle bochtcombinaties. En als er een stevig windje staat, is het zaak om het stuur goed vast te houden op de snelweg, de koets is nogal windgevoelig. Ons testexemplaar was voorzien van een standaard handgeschakelde vijfbak, die zich normaal laat bedienen, terwijl een CVT op de optielijst staat. Nissan stelt daarnaast twee uitrustingsvarianten beschikbaar. De Pure heeft onder meer airco, Bluetooth en cruise control, terwijl de Zen is voorzien van lichtmetalen wielen, een intelligente sleutel met startknop, automatische airco en een licht- en regensensor.
De Pure met vijfbak start bij 19.400 euro, voor de Zen moet 20.650 euro worden betaald. Voor 1.800 euro extra heeft de Cube een CVT en het Connect navigatiesysteem staat voor 1.000 euro op de prijslijst.
Schrijf een review