Een beetje anders en nog steeds lekker - Nieuwe Nissan Qashqai

Met het credo ‘behoud door verandering’ in het achterhoofd zijn de Nissan Qashqai en Qashqai+2 subtiel vernieuwd, of

Met het credo ‘behoud door verandering’ in het achterhoofd zijn de Nissan Qashqai en Qashqai+2 subtiel vernieuwd, of beter gezegd; opgewaardeerd. Verbeterde details in het interieur, een ‘gladdere’ neus en iets zuinigere motoren moeten de Japanner ook in 2010 weer tot het succesnummer van Nissan én het compacte crossover of SUV-segment maken.

Met het credo ‘behoud door verandering’ in het achterhoofd zijn de Nissan Qashqai en Qashqai+2 subtiel vernieuwd, of beter gezegd; opgewaardeerd. Verbeterde details in het interieur, een ‘gladdere’ ne
Een beetje anders en nog steeds lekker - Nieuwe Nissan Qashqai

Een succesnummer kunnen we de Qashqai gerust noemen. Nissan zette de Almera (Tino) en Primera’s opzij en stortte zich enthousiast op het toen zwaar opbloeiende segment van de crossovers en compacte SUV’s. Een strakke, niet te stoere Qashqai met zowel twee als vierwielaandrijving was een feit. Men liet er geen gras over groeien en kwam ook maar meteen met de zevenzits-versie Qashqai+2 op de proppen. Iedereen tevreden! Resultaat: meer dan een half miljoen verkochte exemplaren en heel veel nieuwe Nissanrijders.

 

Gestroomlijnd

 

Inmiddels heeft vrijwel ieder merk wel de stap naar een compacte crossover of SUV gezet. De concurrentie zoals Hyundai en Kia zit evenmin stil en komt met nieuwe generaties aan zet. Nissan speelt daar op in met een bescheiden facelift, die zowel in- als exterieur beslaat. De neus van de Qashqai is iets slanker en gestroomlijnder aangezet door gebruik te maken van plattere koplampen en een andere grille. Ook de zevenzits-versie heeft deze gladdere look gekregen. Tegelijkertijd winnen de looks met een nieuwe bumper aan lef. Een beetje dan, want lef toont Nissan vooral met de kleinere, haast 'radicale' Juke! Niet te zien is dat Nissan door de grotere luchtinlaten een kleine radiateur kon plaatsen en zo de aerodynamica verder kon verbeteren. Achteraan zijn het de nieuwe lichtunits met LED-jes en een verse achterspoiler die de nieuwe Qashqai’s van de ‘oude’ onderscheiden en daarmee is het 2010-plaatje van buitenaf gezien weer compleet.

In het interieur is eveneens weinig nieuws onder de zon, maar datgene wat er is aangepakt mag er zijn. De entree wordt voortaan verzorgd door voetenruimteverlichting. Verder houdt Nissan vast aan het strakke, logisch ingedeelde dashboard met zowel de radio/cd-speler, airco en (grotere) opbergvakjes op de juiste plek, hetzij nu een nieuwe kleurstelling is toegepast. Het populaire Nissan Connect-navigatiesysteem (met achteruitrijcamera!) naar beneden verhuisd en voortaan in het dashboard geïntegreerd. Slechts het stuurwiel is misschien wat te enthousiast bedeeld met knoppen, waar vanaf nu ook een snelheidsbegrenzer in te schakelen is. Het instrumentarium heeft een nieuw display en een andere indeling dat meer duidelijkheid verschaft in het verbruik en de brandstofvoorraad. Ook zagen de Japanners kans om de capaciteit van de airco te verbeteren en de afdichting en isolatie van de voorruit, portieren en motorruimte te herzien om zo de rijwindgeluiden beter uit het interieur te houden. Finetuning die de vijf inzittenden een aangename rit moeten bezorgen. En dat gaat best lukken, want de stoelen zijn van formaat en bieden goede ondersteuning. Op de achterbank zitten we redelijk ‘vrij’, maar wie een panoramadak bestelt moet wel rekening houden met minder hoofdruimte. De benen zitten afhankelijk van de lengte van bestuurder en bijrijder net wel of net niet tegen de voorstoelen aan. Kan er mee door, dus.

 

1.6 met 20% bijtelling in zicht

 

Voor de verandering kunnen we nu rijden met de meest verkochte Qashqai, de vijfzits 1.6 Connect Edition. Hoewel er onder de kap eigenlijk niets is veranderd – en de zestienhonderd nog steeds 115 pk biedt – wisten de techneuten met dank aan de verbeterde aerodynamica wel een kleine verbruikswinst te realiseren. De gemiddelde consumptie bedraagt nu 6.6l/100km en is goed voor een B-label, onze meter zat er bijna twee liter boven. In de herfst krijgt deze motorisering nog een start-/stopssysteem die net dat steuntje in de rug biedt voor een A-label inschaling in de 20%-bijtellingsklasse. Ook belangrijk is het gegeven dat de 1.6 in de ‘gewone’ Qashqai goed voldoet.

Rijden met lage toeren vind de viercilinder allemaal prima, zestig in vijf is dan ook geen punt. Versnellen gaat zonder morren en protest, maar voor echt adequate acceleratie moet uiteraard worden teruggeschakeld. Zo gepiept, van de vijfbak schakelt strak en vanzelfsprekend tussen de verzetten. Na zo’n 3500 toeren wint de motor duidelijk aan kracht en zit er voor een geslaagde inhaalactie leven in de brouwerij. Dat gaat wel gepaard met 'gezang' van de motor, de isolatie ten spijt maakt de Qashqai dan niet echt bijzonder stil, we hadden hier nog iets minder decibellen verwacht. En omdat het vijfde en hoogste verzet bij 120 km/u voor datzelfde toerental zorgt kun je de motor altijd horen werken, samen met de onvermijdelijke banden en rijwindgeluiden.

Toch maken we graag kilometers in onze Qashqai. Nissan heeft voor het 2010-model gesleuteld aan de stuurbekrachtiging en demping. De verschillen zijn marginaal; de besturing voelt prettig aan – misschien een tikkeltje te licht voor sommigen – en ook in de comfortbeleving loopt Nissan’s succesnummer wederom niet uit de pas; de Qashqai is eerder stevig dan Frans zacht, maar dringt zich onderweg niet onnodig op.

 

Lagere prijzen, meer uitrusting

 

Last but not least: alle vernieuwingen aan de Qashqai hebben geen gevolgen voor de prijs. In tegendeel, ze liggen iets lager dan die van zijn voorganger en stellen daar net wat meer uitrusting tegenover. Standaard is elke Qashqai (Visia) voorzien van ABS, zes airbags, cruise control en begrenzer, airco, elektrische ramen/spiegels, radio/cd-speler met Bluetooth carkit, MP3-aansluiting en 16 inch stalen wielen. Lichtmetaal is optioneel te verkrijgen tegen inlevering van 600 euro. ESP is voorbehouden aan de Acenta-uitvoering. Vierwielaandrijving is alleen leverbaar op de tweeliters. De Connect Edition die we reden is niet zonder reden populair en heeft naast het navigatiesysteem en het panoramadak ook automatische airco, mistlampen, 18 inch lichtmetaal, privacy glas, zilverkleurige dakrails en aluminium pedalen. De Qashqai met benzinemotor is er vanaf 22.300 euro (1.6 Visia) en dieselen kan vanaf 26.400 euro (1.5dCi Visia). De zevenzits Qashqai+2 staat vanaf 24.990 euro in de prijslijst voor de 1.6 Visia en de 1.5dCI Visia kost 29.390 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (6)

Een beetje anders en nog steeds lekker - Nieuwe Nissan Qashqai
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Een beetje anders en nog steeds lekker - Nieuwe Nissan Qashqai
losse dakrail, krakende schokbrekers, kapotte schokbrekers,uit de auto vallen 3e remlicht, kapotte buitentemperatuursensor. Airco c.q. ontwaseming ver beneden peil, in de winterse periode 10 minuten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Een beetje anders en nog steeds lekker - Nieuwe Nissan Qashqai
Volgende wordt weer uiteraard weer een qashqai. .Fantastische auto... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Een beetje anders en nog steeds lekker - Nieuwe Nissan Qashqai
Heeft iemand ervaring met caravan rijden. Zou graag willen weten of je met caravan 2 wiel of de 4 wiel gebruikt. gr. Rob Tiggeman.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Een beetje anders en nog steeds lekker - Nieuwe Nissan Qashqai
Heb deze auto nu drie jaar en 55.000 km. Aangezien ik per winter verschillende keren naar de Franse Alpen op skiverlof ga heb ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Een beetje anders en nog steeds lekker - Nieuwe Nissan Qashqai
Een zeer mooie representatieve auto zeer luxe uitgevoerd (Tekna 4wd) Heerlijk sturend/schakelende comfortable auto... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5