Er rust dus een zware taak op de stevige schouders van de ix35. Het SUV-segment is niet meer zo populair als enkele jaren geleden. Hyundai heeft daarom volgens eigen zeggen de typische SUV-kenmerken overboord gegooid en positioneert de nieuweling dan ook niet meer als een SUV, maar als een crossover, een kruising tussen een station en een MPV. Tja, misschien heeft de ix35 in de basis niet meer alle SUV-kwaliteiten aan boord (4WD is een optie), maar qua uiterlijk blijft het in onze ogen nog steeds een telg uit die bedreigde ‘diersoort’. De ix35 oogt wel meer dynamisch, is langer (8,5 cm), breder (2 cm), lager (3 cm) maar ook iets lichter en doet qua vormgeving in geen enkel opzicht meer denken aan zijn inmiddels ietwat saaie voorganger. Vooral het front is er aanzienlijk op vooruit gegaan, waarbij de zeshoekige grille het nieuwe familiegezicht van Hyundai vormt.
Karrenwiel
Behalve het exterieur is ook het interieur van de ix35 in vergelijking met de Tucson aanzienlijk verbeterd. Het dashboard oogt fris en modern en de verschillende panelen sluiten mooi op elkaar aan. Een navigatiesysteem is voortaan affabriek te bestellen en herbergt tevens een achteruitrijcamera. Verder vinden we in de middenconsole naast een 12-Volts aansluiting ook een AUX- en USB aansluiting voor je mp3-speler of geheugenstick. De toegenomen buitenmaten komen ook tot uiting in het interieur. Vijf personen vinden zonder problemen een prima plek in het binnenste. De passagiers op de achterbank kijken wel voortdurend tegen de brede leuningen van de voorstoelen aan, de bank had wat dat betreft iets hoger gepositioneerd mogen worden. Aan hoofdruimte ontbreekt het namelijk niet, zelfs niet met het optionele glazen panoramadak. Ook de bagageruimte profiteert van het uitgedijde exterieur en is met een inhoud van 591 liter royaal bemeten. Met de achterbank (in ongelijke delen) neergeklapt kun je maximaal 1.436 liter aan bagage vervoeren. Zoals gebruikelijk kun je je bagage aan het zicht onttrekken middels een rolhoes. Keer op keer bleven we stoeien om die hoes in positie te brengen, het ‘ding’ is nogal flexibel en dat vraagt eigenlijk twee handen om hem te sluiten. Onder de vlakke laadvloer heeft Hyundai het reservewiel verstopt; geen thuiskomertje, maar een heus karrenwiel. Zou je dit exemplaar verruilen voor een bandenreparatiesetje dan heb je de beschikking over nóg een enorm opbergvak.
Groene bestuurder
Onder de kap van onze ‘gast’ ligt een nieuw ontwikkelde 163 pk sterke 2,0 liter benzinemotor, die de 2.0 met 143 pk vervangt. Ondanks een fors hoger vermogen wist Hyundai het verbruik juist te reduceren. Gemiddeld neemt ie genoegen met 7,5 liter benzine iedere honderd kilometer (1 op 13,3), in combinatie met de handgeschakelde vijfbak. Met de zestrapsautomaat verbruikt de ix35 fractioneel meer en noteert een gemiddelde brandstofconsumptie van 1 op 12,7. In de praktijk is het verschil waarschijnlijk groter. De automatische transmissie is namelijk niet vies van hoge toerentallen. Wanneer je gaat versnellen jaagt ie de motor flink in toeren alvorens tot schakelen over te gaan. En dat gebeurt ook als je het gas niet tot op de bodem intrapt. Zonder wielspin wegrijden lukt je -zeker in het begin- nauwelijks, het gaspedaal reageert nogal gevoelig. Wat dat betreft is de standaard handbak een betere keuze voor de ‘groene’ bestuurders onder ons.
4WD is optie
Zoals gezegd staat vierwielaandrijving op de optielijst. Hyundai heeft ervoor gekozen de ix35 in alle uitvoeringen met louter voorwielaandrijving te leveren. Enerzijds omdat 99 procent van de kopers toch nooit de gebaande paden zal verlaten en aan de andere kant om de brandstofconsumptie zo laag mogelijk te houden; met 4WD is de crossover iets zwaarder en verbruikt ie dus iets meer. De meerprijs voor integrale aandrijving bedraagt voor alle uitvoeringen 2.495 euro. Overigens hebben we met onze 2WD uitvoering voor de vorm wel even een hellend zandpaadje bedwongen: dat doet ie prima. En afdalen met de afdalingshulp gaat ook gecontroleerd en veilig. Zo kunnen we trouwens ook het rijgedrag betitelen met de onafhankelijke McPherson veerpoten voor en de Multilink achterwielophanging: veilig en comfortabel. Wel helt de carrosserie daardoor in snel genomen bochten behoorlijk over. Dat is nu vaak de prijs die je betaalt voor deze comfortabele afstemming.
De Hyundai Ix35 zet zijn voorganger op bijna alle fronten in de schaduw. Bijna, inderdaad, want aan de prijsstelling is weinig veranderd. De dealer vraagt namelijk voor de 2.0i CVVT ActiveVersion een bedrag van 23.995 euro, slechts 500 euro meer dan de basis-Tucson. De zestrapsautomaat is er vanaf de DynamicVersion en die kost je minimaal 26.990 euro. Over de standaarduitrusting zul je niemand horen klagen met zaken als een airconditioning, zes airbags, ESP, lichtmetalen wielen en een radio met cd/mp3-speler. Bedenk ook nog dat Hyundai vijf jaar garantie geeft op de ix35 zonder kilometerbeperking! Of dat allemaal genoeg is om opnieuw aanvoerder te worden in zijn segment, zal de komende tijd uitwijzen. Concerngenoot Kia komt namelijk ook met een nieuwe Sportage…
Schrijf een review