Na de Fiat 500 1.2 Start&Stop is de Fiat Panda met nieuwe 1.2 de tweede ‘belastingvrije’ telg in de familie. In ons land worden alle benzineauto’s met een CO2-uitstoot onder 110g/km op die manier gestimuleerd door de overheid, reden genoeg voor de Fiat-importeur om met het nu 30-jarige(!) icoon van de stadsauto’s ook in dit bootje te stappen. Na stevig aandringen in Italië is deze ‘belastingvriendelijke’ Panda een feit om de verkopen kracht bij te zetten. Niet dat Fiat te klagen heeft, integendeel zelfs. En dat terwijl de Panda in de huidige vorm en na 1.5 miljoen exemplaren aan z’n zevende levensjaar begint en volgend jaar een opvolger gereed staat. De nieuwste exemplaren zijn sinds kort te herkennen aan grotere, vollere buitenspiegels, nieuwe kleuren, een ander grilletje en verse wieldoppen. Voor het overige is de Panda nog altijd die vrij hoekige, wat hoge en degelijk ogende stadsauto van weleer. Never change a winning team, zullen we maar zeggen.
Meer voor minder
Ten opzichte van de voorgaande Panda’s met 1.2 benzinemotor gaat de vernieuwde krachtbron er 9 pk op vooruit. In vergelijking met de 1.1 basismotor is de winst 15 pk. Net als in de 500 levert de viercilinder 69 pk en een gezond koppel van 102 Nm, zonder technologische innovaties als Multiair en dergelijke. Tegelijkertijd heeft de krachtiger versie net iets minder dorst; waar de Panda 1.2 eerst nog 5.0l/100km behoefde is de nieuwe variant tevreden met 4.8 liter. Kleine verschillen met – in ons land – grote gevolgen: 200 euro besparing op de wegenbelasting en afhankelijk van je gasvoet ook een lagere brandstofrekening.
Van de 'oude vertrouwde' Panda 1.2 met 60 pk weten we dat deze combinatie prima voldoet. Het blok is soepel van aard, presteert en schakelt zonder morren en doet dat bovendien redelijk stil. Ook als je het ‘Nieuwe Rijden’ toepast en vroeg opschakelt kom je er probleemloos mee weg. De nieuwe 1.2 doet dat eigenlijk precies hetzelfde, maar met net even meer overtuiging. Groot zijn de verschillen niet; de maximum trekkracht is namelijk identiek en de negen extra paarden zijn vooral voelbaar in de hogere toeren, bij inhaalacties bijvoorbeeld. Voor wie het wil weten; in de 0-100 score scheelt afhankelijk van de voorgaande motoren 0.8 tot 1.8 seconden. De nieuwe 1.2 geeft dus meer en vraagt minder. Niet voor niets vervangt de nieuwkomer zowel de oude 1.2 als de 1.1 instapper. Tenzij je per se de Dualogic semi-automatische transmissie wilt hebben. En da's wat vreemd, aangezien de 500 met deze bak ook over de 69 pk-versie beschikt. Gevalletje kosten, waarschijnlijk, maar daar is wat voor te zeggen in deze klasse.
Cool voor 9 mille
Fiat rekent voor de nieuwe 1.2 liter motor onderaan de streep niets extra’s. Prijzen beginnen nog altijd bij 7595 euro. De toegevoegde waarde van de efficiënte krachtbron wordt gecompenseerd met de BPM-vrijstelling. De particuliere rijder steekt die 200 euro wegenbelasting in zijn zak en zakelijke rijders profiteren van de laagste bijtellingscategorie waar de Panda-concurrenten ook al mee te koop liepen. De meestverkochte uitvoering is de Edizione Cool, die zoals zijn naam al zegt airco standaard heeft, en verder beschikt over elektrische ramen, een in hoogte verstelbaar stuur met bekrachtiging en City-stand, dakrails met aluminium inleg, in delen neerklapbare achterbank en centrale vergrendeling met afstandsbediening. ABS en twee airbags, tripcomputer en een 12V-aansluiting maken het rijtje af. Deze populaire versie heeft een prijskaartje van 9095 euro. Nog altijd een scherpe prijs voor een compacte 5-deurs stadsauto die alle elementaire zaken bij zich draagt en met een klein beetje inschikken plaats biedt aan vier personen. Slechts de Suzuki Alto komt voor dat geld met hetzelfde op de proppen (en heeft zelfs meer airbags) maar is wel krapper.
Klinkt dat allemaal wat no-nonsense? De Panda is van meer markten thuis: voor de sportieveling is er de Panda 100 HP met 1.4 litermotor en een brutaal vlotte uitdossing, een waar hebbeding onder de (jonge) liefhebbers. Avonturiers kunnen Panda Climbing met 4x4-aandrijving bestellen - net als vroeger!. Tot slot is de Panda er ook als Natural Power, geschikt voor het rijden op het milieuvriendelijker aardgas (en benzine).
Schrijf een review