De ontwikkeling van een Smart Fortwo in een elektrische uitvoering startte reeds jaren geleden, op basis van de eerste generatie smarts. Deze elektrische tweezitter heeft het stadium van serieproductie nooit gehaald maar werd sinds eind 2007 in Londen wel als proefkonijn (100 stuks) ingezet om zo de techniek en het toekomstperspectief van het model in kaart te brengen. Voor de nieuwe Smart Fortwo elektric drive zijn grotere taken weggelegd. Deze gemoderniseerde variant van de eerste zoemende spruit, gaat niet alleen emissieloos het drukke verkeer in Berlijn, Milan, Rome en Parijs bestoken, maar is ook klaargestoomd voor serieproductie (met het stuur links). Momenteel wordt de electric drive op kleine schaal ‘uitgerold’ voor allerlei projecten, volgend jaar draait de fabriek in het Franse Hambach op volle toeren en wordt de 'zero emisson' Smart voor het grote publiek beschikbaar.
Plug and play
Door gebruik te maken van de nieuwste generatie accu’s van het type lithium-ion - afkomstig van Daimler-partner en sportwagenmerk Tesla! - heeft de fortwo electric drive een veel grotere actieradius. Door deze onder te brengen in de bodemplaat hoeft er aan de interieur- en bagageruimte niet te worden getornd. De 41 pk sterke elektromotor gaat op een volledige lading ongeveer 135 kilometers aan het werk, meestal voldoende voor dagelijks woon-werk verkeer of vele fluisterstille stadskilometers.
Het starten van de fortwo electric drive is een koud kunstje. De versnellingshendel in P, – de electric drive maakt gebruik van de traditionele, P-R-N-D schakelindeling die auto’s met een automatische transmissie hebben – voet op de rem en de sleutel omdraaien, dat is alles. Slechts wat getik en geklik onderhuids bij het inschakelen van contact verraadt dat de techniek op scherp wordt gezet. We zetten de hendel in D(rive) en gaan op pad!
Vloeiend presteren
Bij vertrek zet de fortwo het op een heel licht gezoem. In de verte horen we een fluittoon dat iets weg heeft van een slippende V-snaar, maar dat is van korte duur. De slechts 2.69 meter lange stadsdreumes zet zich soepel en vrijwel geruisloos in beweging. De elektromotor heeft vrijwel direct maximale koppelafgifte en maakt zodoende vlotte starts mogelijk. Omdat de fortwo ed als elektrische auto over een traploze overbrenging beschikt blijft de acceleratie constant. Hierdoor heb je geen last van de typische schakelpauzes van fortwo’s met benzine- of dieselmotor en word je vloeiend en comfortabeler door het verkeer geloodst. Dit rijdt nog veel leuker! Het enige rijgeluid dat we horen is die van de banden en wat wind, maar bij lage snelheden en het raam op een kier doen de aandrijfgezoem denken aan die driewielige karretjes die ouderen mobiel houden. Niet zo vreemd, het aandrijfprincipe in de Smart is hetzelfde. Hoe dan ook is de fortwo een koppendraaier langs terrasjes, want wat komt daar nou langs vliegen?
De elektromotor heeft op volle kracht 41 pk te bieden en heeft daarmee in het stadsverkeer genoeg puf om onopvallend mee te komen met het verkeer – niet dat dat lukt in een wit/groene Smart met stickers.... Een deel van de route leidt ons over 80 kilometerwegen, maar die vormen voor de fortwo geen obstakel. De topsnelheid bedraagt namelijk 112 km/u en hoewel de versnelling tussen 60 en 80 minder gretig is dan daaronder – het kunstje van nul tot 60 duurt dan nog geen zes tellen – hebben we geen seinende vrachtwagens, scooters en brommers op onze hals gehaald.
Energie redden
Hoeveel prik er tijdens deze exercities nog in de accu's zit kunnen we aflezen aan de energiemeter, gepositioneerd op de plaats van de toerenteller. Het klokinstrument is eveneens gesneuveld, daar kunnen we nu zien hoeveel energie en kracht wordt vrijgegeven of juist wordt teruggewonnen. Zodra je het gas los laat remt de fortwo vrij natuurlijk maar gestaag af op de elektromotor. Deze fungeert op dat moment als een generator en zet de bewegingsenergie om in elektrische kracht. Hierdoor kan de actieradius in het gunstigste (theoretische) geval met 30% worden vergroot.
De vele verkeerslichten in het centrum met bijbehorende stop&go’s zijn desondanks niet echt bevorderlijk voor een spaarzaam energieverbruik. Het gebruik van airconditioning evenmin, maar gelukkig is het lenteweer nog niet van dien aard dat de koelinstallatie aan het werk hoeft. Verlichting en audio blijft wel ingeschakeld, deze systemen hebben geen grote invloed hebben op de energieconsumptie. Na een rit van ruim een half uur in en om de stad hebben we zo’n 10 procent van de accucapaciteit af gesnoept. Gezien het bijbehorend aantal afgelegde kilometers en de ‘levendige’ verkeersstromen lijkt de beloofde 135 km actieradius niet onrealistisch. Wanneer het accupakket leeg is gereden moet de fortwo zo’n acht uur aan de 220V-stekker. Maar, na een gemiddelde dag kilometers (vijftig) is bijladen minder tijdrovend: het bijlaadproces neemt dan drie tot vier uur in beslag.
Prijzen van de fortwo electric drive zijn net als precieze introductiedata nog niet bekend. Het is te verwachten dat elektrisch rijden een flinke investering met zich mee zal brengen, waarbij minimaal 30.000 euro gemoeid zal zijn. De Nederlandse overheid heeft in ieder geval aangekondigd elektrische auto's twee jaar van bijtelling vrij te stellen. Daarna kunnen zakelijke rijders rekenen op een schamele 7%.
Schrijf een review