City tour met de smart fortwo electric drive

Elektromobiliteit is het stadium van toekomstmuziek voorbij. Steeds meer autofabrikanten zijn gestart of al dan niet in

Elektromobiliteit is het stadium van toekomstmuziek voorbij. Steeds meer autofabrikanten zijn gestart of al dan niet in een vergevorderd stadium met de ontwikkeling van elektrische auto's. Sterker nog, dit jaar beleeft de Mitsubishi i-MiEV en gelijkwaardige Peugeot iOn hun debuut op de Nederlandse markt. Het kleintje Smart Fortwo wordt in de nabije toekomst in ons land met elektrische aandrijving leverbaar. Onlangs stonden twee productie-exemplaren vol spanning klaar voor nadere kennismaking. Ideaal vervoer om een volledig elektrische city tour te doen!

City tour met de smart fortwo electric drive

De ontwikkeling van een Smart Fortwo in een elektrische uitvoering startte reeds jaren geleden, op basis van de eerste generatie smarts. Deze elektrische tweezitter heeft het stadium van serieproductie nooit gehaald maar werd sinds eind 2007 in Londen wel als proefkonijn (100 stuks) ingezet om zo de techniek en het toekomstperspectief van het model in kaart te brengen. Voor de nieuwe Smart Fortwo elektric drive zijn grotere taken weggelegd. Deze gemoderniseerde variant van de eerste zoemende spruit, gaat niet alleen emissieloos het drukke verkeer in Berlijn, Milan, Rome en Parijs bestoken, maar is ook klaargestoomd voor serieproductie (met het stuur links). Momenteel wordt de electric drive op kleine schaal ‘uitgerold’ voor allerlei projecten, volgend jaar draait de fabriek in het Franse Hambach op volle toeren en wordt de 'zero emisson' Smart voor het grote publiek beschikbaar.

 

Plug and play

 

Door gebruik te maken van de nieuwste generatie accu’s van het type lithium-ion - afkomstig van Daimler-partner en sportwagenmerk Tesla! - heeft de fortwo electric drive een veel grotere actieradius. Door deze onder te brengen in de bodemplaat hoeft er aan de interieur- en bagageruimte niet te worden getornd. De 41 pk sterke elektromotor gaat op een volledige lading ongeveer 135 kilometers aan het werk, meestal voldoende voor dagelijks woon-werk verkeer of vele fluisterstille stadskilometers.

Het starten van de fortwo electric drive is een koud kunstje. De versnellingshendel in P, – de electric drive maakt gebruik van de traditionele, P-R-N-D schakelindeling die auto’s met een automatische transmissie hebben – voet op de rem en de sleutel omdraaien, dat is alles. Slechts wat getik en geklik onderhuids bij het inschakelen van contact verraadt dat de techniek op scherp wordt gezet. We zetten de hendel in D(rive) en gaan op pad!

 

Vloeiend presteren

 

Bij vertrek zet de fortwo het op een heel licht gezoem. In de verte horen we een fluittoon dat iets weg heeft van een slippende V-snaar, maar dat is van korte duur. De slechts 2.69 meter lange stadsdreumes zet zich soepel en vrijwel geruisloos in beweging. De elektromotor heeft vrijwel direct maximale koppelafgifte en maakt zodoende vlotte starts mogelijk. Omdat de fortwo ed als elektrische auto over een traploze overbrenging beschikt blijft de acceleratie constant. Hierdoor heb je geen last van de typische schakelpauzes van fortwo’s met benzine- of dieselmotor en word je vloeiend en comfortabeler door het verkeer geloodst. Dit rijdt nog veel leuker! Het enige rijgeluid dat we horen is die van de banden en wat wind, maar bij lage snelheden en het raam op een kier doen de aandrijfgezoem denken aan die driewielige karretjes die ouderen mobiel houden. Niet zo vreemd, het aandrijfprincipe in de Smart is hetzelfde. Hoe dan ook is de fortwo een koppendraaier langs terrasjes, want wat komt daar nou langs vliegen?

De elektromotor heeft op volle kracht 41 pk te bieden en heeft daarmee in het stadsverkeer genoeg puf om onopvallend mee te komen met het verkeer – niet dat dat lukt in een wit/groene Smart met stickers.... Een deel van de route leidt ons over 80 kilometerwegen, maar die vormen voor de fortwo geen obstakel. De topsnelheid bedraagt namelijk 112 km/u en hoewel de versnelling tussen 60 en 80 minder gretig is dan daaronder – het kunstje van nul tot 60 duurt dan nog geen zes tellen – hebben we geen seinende vrachtwagens, scooters en brommers op onze hals gehaald.

 

Energie redden

 

Hoeveel prik er tijdens deze exercities nog in de accu's zit kunnen we aflezen aan de energiemeter, gepositioneerd op de plaats van de toerenteller. Het klokinstrument is eveneens gesneuveld, daar kunnen we nu zien hoeveel energie en kracht wordt vrijgegeven of juist wordt teruggewonnen. Zodra je het gas los laat remt de fortwo vrij natuurlijk maar gestaag af op de elektromotor. Deze fungeert op dat moment als een generator en zet de bewegingsenergie om in elektrische kracht. Hierdoor kan de actieradius in het gunstigste (theoretische) geval met 30% worden vergroot.

De vele verkeerslichten in het centrum met bijbehorende stop&go’s zijn desondanks niet echt bevorderlijk voor een spaarzaam energieverbruik. Het gebruik van airconditioning evenmin, maar gelukkig is het lenteweer nog niet van dien aard dat de koelinstallatie aan het werk hoeft. Verlichting en audio blijft wel ingeschakeld, deze systemen hebben geen grote invloed hebben op de energieconsumptie. Na een rit van ruim een half uur in en om de stad hebben we zo’n 10 procent van de accucapaciteit af gesnoept. Gezien het bijbehorend aantal afgelegde kilometers en de ‘levendige’ verkeersstromen lijkt de beloofde 135 km actieradius niet onrealistisch. Wanneer het accupakket leeg is gereden moet de fortwo zo’n acht uur aan de 220V-stekker. Maar, na een gemiddelde dag kilometers (vijftig) is bijladen minder tijdrovend: het bijlaadproces neemt dan drie tot vier uur in beslag.

Prijzen van de fortwo electric drive zijn net als precieze introductiedata nog niet bekend. Het is te verwachten dat elektrisch rijden een flinke investering met zich mee zal brengen, waarbij minimaal 30.000 euro gemoeid zal zijn. De Nederlandse overheid heeft in ieder geval aangekondigd elektrische auto's twee jaar van bijtelling vrij te stellen. Daarna kunnen zakelijke rijders rekenen op een schamele 7%.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (25)

City tour met de smart fortwo electric drive
ik rij nu (nov 2011) al vanaf 2000 Smart, eerst een 7 jr. passion, daarna uitsluitend passion cabrio, nu een limited three uitvoering. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
Heb in een benzine en diesel gereden en als er geen wind staat is het een aparte rijervaring. Nu hebben we een proefrit gemaakt in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
Hallo allemaal, Ook ik wil toch even iets kwijt over mijn Smart. Hij is inmiddels alweer van 2001 en er staat bijna 160.000 km op de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
Heerlijke auto, zowel in de stad als op langere ritten. Behoorlijk zuinig in gebruik en geen wegenbelasting. Zit degelijk in elkaar en laat vooralsnog geen steekjes vallen. Fijne.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
Blijkt gevoelig voor wind en voorbijrijdend verkeer. Wegligging is matig. Verbruik is gunstig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
Ik heb nu al 2 jaar deze kleine rakker, en moet zeggen, het is en blijft lache om er in te rijden. Het rijd geweldig, ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
Heb in 2003 een Smart CDI gekocht, probleemloos rijden en zo goedkoop is niet normaal. Heb afgelopen november voor het eerst groot onderhoud laten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
Ik heb nu 5 maanden mijn smart cabrio. Het is er één uit 2003 en heeft een 698cc motor (met turbo). Ik heb er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
Met dit cabrio-tje veel beziens ! koude motor maakt wel wat teveel lawaai-normaal voor een dieseltje.Goede zithouding en overzichtelijk dashbord.goede luidsprekers maar toch zelf een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
De Smart 62KW Heeft de TURBO & Intercooler Mitsubishi motor Is met koude motor en in de file erg gevoelig op het gaspedaal (lees.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
De nieuwe Smart maakt bij mij een zeer degelijke indruk.Schakelbak is nu goed en de top van 140 is prima evenals de zuinigheid.Alleen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
Wij hebben een van de eerste smartjes, 'n Black-edition met Brabus chroom pedalen, handrem en pook en alle opties die er toen waren. Als tweede.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
Heb m nu half jaartje, en tis een geweldige auto. Lekker pittig in stad en buitenweg, maar als je veel snelweg rijdt, kan je beter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
Ik was in 1998 één van de eerste Smart rijders, toen stuiterde je ermee over de weg en vertoonde de ato typisch skelter gedrag... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
wat een scheet van een auto en wat een (hoofd) ruimte voor iemand van 1.92 meter!!! veel ruimer dan mijn Audi TT en je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
Ik rij mijn tweede CDI en doe dit zowel op de korte als lange afstand. Met de vorige (model 2000) heb ik 70.000 km gereden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
hele mooie, leuke en degelijke auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
Lekkere auto voor in de stad. Gaat nooit kapot, is goedkoop in onderhoud en verzekering. Alleen is het wel een beetje hobbelen op kinderkopjes over.. Lees volledige review.
City tour met de smart fortwo electric drive
Mijn ervaring met dit wagentje zijn super, in de stad als Rotterdam zet je hem overal waar je hem hebben wilt. Een ideale stadsauto dus... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
heb mijn smart nu ruim 2 jaar. Was eerst even wennen, rijdt anders, maar wel prettig, zuinig (1:18) en voelt zeer degelijk. Brengt me.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
De Smart is een geweldige auto. Met de cabrio heb ik geen ervaring maar ik ben 900 km. naar Denemarken gereden dit voorjaar. Hartstikke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
Te weinig auto voor te veel geld. En hoe zit het met de veiligheid??.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
De Smart wordt een ideale stadsauto genoemd, maar door de korte wielbasis valt juist het rijden in de stad tegen door de vele verkeersheuvels... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
Meer style dan een een 911 cabrio, voor de prijs van een VW Polo. Ik reed door de stad en men keek meer naar mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
City tour met de smart fortwo electric drive
Zeer originele vormgeving. Geen parkeerproblemen. Cabrio mechaniek werkt perfect. Relatief hoog benzineverbruik.(1 op 13) Irritante versnellingsbak, hoop motorlawaai... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5