Met een glimmende grille en fors merklogo, rijkelijk chroom op de bumpers en dorpels, decente blauwgrijze lak en antraciete lichtmetalen wielen in de maat 18 inch oogt de S80 DRIVe net zo chique en voornaam als elke andere. In geen velden of wegen is te bekennen dat deze Zweed een drastische zuinigheidsbehandeling heeft ondergaan, of het moet slechts de groene DRIVe-badge zijn. Dat is natuurlijk precies wat Volvo en het publiek voor ogen heeft; de S80 is het topmodel uit de reeks – niet voor niets stiekem ook leverbaar met brullende V8! – en moet zich zo ook presenteren. Ook als het een DRIVe is, want besparen op uitstraling is er niet bij.
Alles voor zuinigheid
Dat geldt niet helemaal voor de motorisering, want daar Volvo heeft concessies moeten doen. Aangezien de 1.6D dieselmotor al in de C30, S40 en V50 in een extra spaarzame uitvoering leverbaar is, hadden de techneuten het plan om deze oliestoker ook in het vlaggenschip te lepelen. Het ‘verzuinigen’ van de bestaande, krachtiger 2.0D zou wellicht teveel kosten met zich meebrengen. Maar, snappen doen we het wel. De carrière van de tweeliter loopt ten einde in ruil voor een vijfcilinder voor onder meer de S60, de 1.6D blijft nog wel even in de gelederen en wordt ook in de DRIVe-versie van de nieuwe telg gelepeld. Net als de kleinere modellen van Volvo genereert het Ford/PSA-blok in het Zweedse vlaggenschip 109 pk en 240 Nm. Bescheiden cijfers voor een auto in deze klasse, maar absoluut gezien geen halszaak; de DRIVe-rijder kan genoegen nemen met 190 km/u topsnelheid en 12.4 seconden voor de sprinttijd naar 100.
Nu zien we S80-rijder niet direct als een achterna gezeten haas door het verkeer bewegen, dus zijn flitsende prestaties minder relevant. Zeker als daar een heel gunstig verbruik tegenover staat. De S80 verbruikt als DRIVe 4.9 l/100km en moet dus ongeveer 1 op 20 halen. Volvo realiseerde deze gematigde consumptie door aerodynamische aanpassingen aan de carrosserie te verrichten, banden met een lagere rolweerstand en een aangepaste vijfversnellingsbak. Het start-stop systeem uit de C30, S40 en V50 DRIVe moet deze sedan ontberen. Ook in de nieuwste, nog zuiniger 2010-versie die binnenkort leverbaar wordt is dat geen onderdeel van het pakket besparingsmaatregelen. Wel hebben de Zweden een intelligente dynamo ingebouwd, die alleen de accu oplaadt als de motor niet zwaar wordt belast. Een gewijzigde aandrijfriem van de dynamo zorgt tenslotte voor minder interne weerstand, waardoor de motor minder hard hoeft te werken als de accu wordt opgeladen. Goed voor nog een paar tiende liter verbruikswinst!
Gemanierd dieseltje...
Een laag verbruik is echter niet het enige dat telt. Bij een comfortabel en luxueus gepresenteerde sedan is het ook wenselijk goed en soepel door het verkeer te kunnen rijden. We kennen de dienstdoende 1.6D verder als een geciviliseerde krachtbron, die stilletjes en soepel aan de slag gaat - een karakter dat uitstekend bij de S80 past en eigenschappen die op een wat onbehouwen trilling rond 1500 toeren wederom van toepassing zijn. De bescheiden grom die het interieur binnendringt zal de rust verder nooit verstoren. Wij denken zelfs dat de viercilinder veelal minder decibellen produceert dan de vijfcilinder. Die kleintjes zijn zo gek nog niet!
De 1450 kg zware S80 heeft inderdaad alle pk’s en Newtonmeters nodig om als een vanzelfsprekendheid door het verkeer geloodst te worden, maar houdt zich kranig. Met dank aan de realistisch gespatieerde vijfbak – een zesbak bleek helaas geen optie – voelt de dieselmotor niet amechtig aan. Nadat het onduidelijke aangrijppunt van de koppeling is overwonnen en de oliestoker meer dan 1700 toeren draait is de turbo goed op stoom en versnelt de S80 gestaag. Niet zozeer vlot, maar wel met voldoende overtuiging. Een dieselduw is afhankelijk van de snelheid afwezig, maar tot snelheden ter hoogte van onze landelijke limiet maakt de Zweed probleemloos snelheid, om uiteindelijk rustig 2300 toeren op de cruise te draaien. Inhaalsprints gaan inderdaad minder vlot dan we gewend zijn, dan mist de oliestoker weliswaar overtuigingskracht maar storend is het niet. Wanneer je echt hogere snelheiden of de ‘top’ wil bereiken heb je een lange weg te gaan. We worden de laatste jaren flink verwend met al die dikke diesels!
...en nog zuinig ook!
'Troost' is er zeker. De S80 DRIVe haalt volgens zijn makers 4.9l/100km en belooft dus echt zuinig te zijn. Na vele snelweg- en filekilometers kwamen we boven 1 op 18 uit en was de tank na ruim 1300 kilometer dan ein-de-lijk leeg. De S80 DRIVe is op de lange afstand goed in zijn element. Tijdens deze ritten ontpopt de S80 zich echt als een comfortabele reislimousine. Niet alleen heerst er prettige rust in het interieur - met een druk op de knop te verstoren door het Premium Audiosysteem - het opvallend zachte leder en een beige kleurstelling toveren een typisch huiskamergevoel met fauteuils voor twee tevoorschijn. Vreemd dat stoelverwarming voor de koude dagen in onze demo dan weer niet aanwezig is. De schoenen gaan hoe dan ook nog net niet uit, de jassen wel. Achterin treffen we een toegankelijke driezitsbank aan om ontspannen in weg te zakken, die verrassend genoeg niet scheutig is met beenruimte. Het uitschuivende navigatiescherm voorin op het dashboard is op de opdringerige TMC-filemeldingen na een uitstekende reispartner gebleken. Die opzet draagt net als de slanke middenconsole bij aan rust en overzicht onderweg. Met de gebruikte materialen binnenin zit het verder wel snor. Volvo loopt niet voorop in de verwennerij met soft touch dashboardbekleding en aluminum details, maar weet de sfeer niet onnodig te verpesten.
Met een vanafprijs van 38.995 euro is de S80 DRIVe geprijsd in de hogere middenklasse en tegelijkertijd één van de duurste een-punt-zesjes op de markt. De S80 DRIVe bespaart in alle luxe, want je kunt ‘m namelijk ook als Summum bestellen, die voor 48.445 euro in de prijslijst staat. Onze reiziger is een 44.445 euro kostende Momentum met een aantal upgrades, waaronder de uitgebreide navigatie, feilloos werkende carkit, het softleder en de 18 inch wielen. De grijze velgen zijn vooral een lust voor het oog, in de praktijk blijken de bijbehorende brede banden – niet zuinig! – voor onrust in het stuur te zorgen. Snufjes als BLIS of helder xenonverlichting zijn dit keer afwezig, maar uiteraard wel bij te bestellen. En stel je meer prijs op extra spierballen, investeer dan 1000 euro extra voor een 2.0D of in een opgepepte chip van bijvoorbeeld Volvo-tuner RICA. Kan vaak ook via de dealer. Met een rustige gasvoet kan de Zweed nog best eens een leuk verbruik scoren. Voor de bijtelling maakt het niets uit; de S80 valt -hoe zuinig ook- nog altijd buiten de boot van 20%-bijtelling.
Schrijf een review