Nieuwe BMW 5-serie maakt nog meer vrienden

Na zeven jaar en ruim vijf-en-een-half miljoen exemplaren zit de carrière van de ‘Bangle’ BMW 5-serie er op. De zesde

Na zeven jaar en ruim vijf-en-een-half miljoen exemplaren zit de carrière van de ‘Bangle’ BMW 5-serie er op. De zesde generatie zet zich als zakelijke middenklasser in een nieuw, elegant daglicht, waarbij de befaamde ‘fahrdynamik’ nog altijd de boventoon voert. We reden de eerste kilometers op Nederlandse bodem met de 523iA High Executive, waaruit interessante bevindingen naar voren zijn gekomen.

Na zeven jaar en ruim vijf-en-een-half miljoen exemplaren zit de carrière van de ‘Bangle’ BMW 5-serie er op. De zesde generatie zet zich als zakelijke middenklasser in een nieuw, elegant daglicht, waa
Nieuwe BMW 5-serie maakt nog meer vrienden

Nee, zo spraakmakend als de 5-serie (E60) uit de pen van Chris Bangle uit 2003 is de nieuwste Fünfer niet. BMW heeft voor de zesde generatie – aangeduid met de interne code ‘F10’ – ingezet op een sportief-elegante uitstraling. Door het relatief subtiele lijnenspel met sierlijke (LED-)verlichting, de nog langere wielbasis (+ 8cm!) en wat ingetogen, stompe neus maakt de nieuwe 5-serie heel wat minder (boze) tongen los. Ook heeft ‘het publiek’ al kunnen kennismaken met de 7-serie limousine en 5-serie GT, waarin eveneens sportiviteit en elegantie is samengesmolten. De 5-serie sedan – de Touring volgt in september – past daardoor naadloos in de nieuwe look uit München. De toegenomen afstand tussen de voor- en achterwielen – met 2.97 meter de langste in deze klasse en bijvoorbeeld een decimeter langer dan die van een E-Klasse - gaat nog altijd gepaard met korte overhangen van de carrosserie. Ze zijn bij de nieuwste telg zelfs nog iets afgenomen. Dat is immers bepalend voor een sportieve touch in de uitstraling én een ideale gewichtsverdeling voor dynamisch rijden. Dat de motorkap, voorspatborden, portieren en delen van de wielophanging daarom uit het lichtgewicht aluminium zijn vervaardigd verbaast ons eigenlijk in dat kader helemaal niet...

Pure Vijf

In de nieuwe 5-serie biedt BMW diverse ‘hard- en software’ aan die het rijplezier en het comfort desgewenst naar eigen hand zet. Zo is daar Integral Active Steering, waarbij de achterwielen ‘meesturen’ en op die manier de agiliteit van de koets onderweg verhoogt. Op lagere snelheden (tot 60 km/u) stuurt de achteras juist iets in tegengestelde richting om de draaicirkel te verkleinen. Scheelt volgens de techneuten een halve meter. In navolging van de 5-serie GT is op de nieuwe sedan ook Adaptive Drive beschikbaar; een verzamelnaam voor Dynamic Drive en Dynamic Damper Control. Uit onze eerdere ervaringen in de GT weten we dat deze variabele innovatie daadwerkelijk bijdraagt aan veel sportiever sturen maar desgewenst ook juist comfortabel kilometers mogelijk maakt. Met behulp van diverse modi van ‘Comfort’ tot ‘Sport+’ is het ‘set-up’ van de demping, motor, transmissie en stabiliteitsregeling naar eigen voorkeur in te stellen. Maar, géén van deze systemen is standaard op elke Vijf. Onze eerste ervaring met de nieuwe 5-serie doen we zelfs op in een 523i zonder deze foefjes; een pure 5-serie dus!

Ruimte voor comfort...

Dan wordt ons al snel – en verrassend - duidelijk dat BMW normaliter voor een vrij comfortabele afstemming heeft gekozen. De sedan reageert uiterst gematigd op richels en onregelmatig wegdek, en blijkt ook drempels zeer beheerst en soepel te verwerken. Het straffe dat bijvoorbeeld een 3-serie kent is de nieuwe Vijf zonder meer vreemd. Op vlakke (snel)wegen volgt de Vijf stabiel en solide zijn koers. Stuk voor stuk signalen dat de nieuwe trotse 5-serie bezitter verwend mag worden met comfort, al dan niet omringd door rijkelijke luxe. Op afroep kan de nieuwe Beier uiteraard ook dynamisch voor de dag komen, daarvoor is de besturing merk-waardig scherp en uitnodigend communicatief ingesteld. Dat bij lage snelheden een koerswijziging bijzonder weinig spierkracht kost komt voor rekening van de variabele stuurbekrachtiging. Een karaktertrekje waaraan we even moeten wennen, maar ook weten te waarderen.

Onze 523i is namelijk extra ingesteld op luxe en comfort. De High Executive-uitvoering met standaard xenonverlichting, verwarmde voorstoelen, leder, navigatie, parkeersensoren en bluetooth is namelijk uitgebreid met voortreffelijke zittende comfortstoelen, weliswaar tegen inlevering van 2800 euro. De lichte ambiance en hoogglans ‘Fineline anthrazit’ sierlijsten versterken de relaxte sfeer in de cockpit. Het dashboard – dat tegenwoordig weer iets richting de bestuurder is gedraaid – oogt overzichtelijk en opgeruimd, want de meeste bedieningsfuncties zoals die van de boordcomputer, navigatie, internet(!) en audio gaan schuil achter de iDrive-button in de middentunnel. De bediening van (nieuwe) veiligheidssystemen zoals een head-up display, parkeerassistent, adaptieve cruise control met remingreep, dodehoek- en rijstrookdetectie, nachtzicht, Speed Limit Info en de Surround View camera’s geschiedt veelal links van het stuur.

...maar niet altijd achterin

Van de acht centimeter toegenomen wielbasis is er voor de beenruimte achterin een centimeter meer vrijheid, 13 mm om precies te zijn. Na de riante entree voorin blijft de Duitser voor zijn achterpassagiers toch niet zo toeschietelijk als gehoopt. De getrakteerde vrije ruimte tussen voorstoelen en knieën valt eigenlijk wat tegen voor een moderne, verder riant ingestelde zakenlimousine. Met een bijrijder op de voorstoel kan de gemiddelde reiziger (of minister?) achterin al snel met de knieën in de bekleding drukken. We verwachten niet zozeer de bewegingsvrijheid van de Skoda Superb, maar hadden toch meer verwacht. Of zouden we dan toch per se een 5-GT moeten aanschaffen?

Vlotte 523i

Voor wat betreft de motoriseringen kon er gereden worden met de 530d en 523i benzine. Die laatste variant staat onderaan de ladder, waarmee je met 204 pk uit een drieliter zescilinder echter uitstekend uit de voeten kunt. De krachtbron - gekoppeld aan de nieuwe achttrapsautomaat van het huis - heeft voor zijn cilinderinhoud een relatief laag vermogen, maar verzorgt in de 5-serie een soepele, gewoon vlotte acceleratie. Bij een comfortabele rijstijl komt deze combinatie zonder meer tot zijn recht; de zescilinder beantwoordt de vraag van de gasvoet adequaat en stuwt ons met gemak naar hogere snelheden - die 270 Nm trekkracht zijn namelijk vanaf 1500 tot aan 4250 toeren volop aanwezig! De achttrapsautomaat schakelt afhankelijk van de mate van acceleratie vlotjes naar een hoog verzet – ten gunste van een laag verbruik en rust in de tent. Tijdens de gevarieerde testroute kon ongeveer 1 op 11 worden gerealiseerd. Een redelijke score, al blijft dit een momentopname. Bovendien was de auto werkelijk splinternieuw. Volgens BMW helpen de inspanningen van Efficiënt Dynamics door onder meer gebruik te maken van actieve lamellen in de grille, een intelligente dynamo en stuurbekrachtigingspomp en regeneratie van remenergie de 523i aan een verbruik van 7.6 l/100km. De techneuten zijn wederom in staat gebleken een efficiënte aandrijflijn te ontwikkelen, waarmee ook prestaties van niveau kunnen worden bereikt. Ter bevestiging: 0-100 in 8.2 seconden en 234 kilometers topsnelheid. Liefhebbers van zescilinderzang worden in de nieuwe 5-serie uitgedaagd, want wanneer de wijzernaald minder dan 3000 toeren aanduidt blijft de geluidsproductie van de drieliter genadeloos afwezig door de omvangrijke interieurisolatie.

Prijzen

De prijslijst van de nieuwe BMW 5-serie start bij 49.700 euro. Voor dat bedrag wordt een handgeschakelde 520d (184 pk) gereserveerd die met een gemiddeld verbruik van 5.0l/100km en een A-label trots te koop kan lopen in het segment. Benzineversies zijn er variërend van de 523i (50.500 euro, B-label) tot 528i (54.500 euro, B-label) en 535i (62.900 euro, C-label) of 550i met V8, die precies 94 mille moet opbrengen en het energielabel F onder de voorruit krijgt geplakt. Dieselen met zes cilinders kan in de 525d (56.500 euro) of de 530d (63.500 euro) met een neutraal C-label.

Fotografie: Louis Blom

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.