Ter voorbereiding op de dealerintroductie heeft Chevrolet op internet een unieke Spark-racegame gelanceerd. Het spel is meer dan 100.000 keer gespeeld. De zestig beste coureurs werden vorige week ontvangen op het Chevrolet-event, alwaar ze hun racekunsten voor de verandering eens live mochten vertonen. Ze dienden een testrit over de openbare weg te maken, een behendigheidsparcours af te leggen en een viertal vragen te beantwoorden. De winnaar van die dag mocht een heuse Spark mee naar huis nemen en is dus de eerste Spark-eigenaar van Nederland. Wij namen ook een Spark mee naar huis, echter ons samenzijn was slechts van tijdelijke aard.
Belangrijk rol
De kleinste auto’s op de markt gaan een steeds belangrijkere rol spelen. Dat betekent dat Chevrolet met de nieuwe Spark niet alleen aan de wensen kan voldoen van de trouwe groep Matiz-klanten, maar ook beslist nieuwe kopers zal trekken die gecharmeerd zijn van de uitstraling. De Spark is 3,64 meter lang en is zowel in hoogte als in de breedte een volwassen model. Wat opvalt is vooral het stoere front met de hoge grille, koplampen die bijna tot aan de voorruit zijn doorgetrokken en speels uitgebouwde voorspatborden. De ruitlijn begint aan de voorkant opvallend laag en loopt naar achteren steeds verder op. Doordat de greep van de achterportieren in de ruitstijl is opgenomen, valt het minder op dat de Spark een volwaardige vijfdeurs is. De achterkant toont wat rommelig door de deels chroomkleurige verlichting, de dakspoiler, relatief hoog geplaatste nummerbord, typeplaatjes, kortom, het is net een beetje teveel van het goede. Ook is de achterkant zo vormgegeven dat niet optimaal gebruik wordt gemaakt van de afmetingen. De klep is relatief smal en de tipdrempel aan de forse kant. De duurste versie, de 1.2 LT, heeft grappige elementen zoals de dakrails, mistlampen in de voorbumper en lichtmetalen wielen, alsmede meegespoten buitenspiegels en portiergrepen.
Motorfiets
De grappige vormgeving wordt binnenin op details voortgezet. Kijk vooral naar het instrumentarium, dat zo van een motorfiets afkomstig lijkt te zijn. De compacte unit met ronde snelheidsmeter en digitaal scherm voor toerenteller en brandstofvoorraad is op de beweegbare stuurkolom geplaatst. De basisversie is verder weinig feestelijk, alles is grijs van kleur. Naarmate de uitrusting royaler wordt zijn er accenten in het interieur en bekledingsstoffen die wat kleur brengen. De Spark is qua interieurruimte niet de grootste in het segment, maar op normale ritten kunnen twee volwassenen prima op de achterbank zitten. De bagageruimte heeft achter de bank nog een behoorlijke inhoud van 170 liter. Ook weer afhankelijk van het uitrustingsniveau is de achterbank in één of twee delen neerklapbaar. De gebruikte kunststoffen in het interieur zijn aan de harde en goedkope kant, maar dat is in dit segment geen schande, sterker nog, de meeste concurrenten gebruiken het ook. Dat betekent dat de nieuwe Chevrolet Spark wat betreft uitstraling en inrichting met iedere concurrent prima meekan.
1.0 en 1.2
Officieel is de Spark verkrijgbaar met twee viercilinder 16-kleps motoren, maar in de praktijk zal de Nederlandse koper zich beperken tot de instap 1,0-liter. Deze levert 68 pk en een koppel van 93 Nm. Geen indrukwekkende cijfers, maar voor een auto die gemiddeld slechts korte ritten maakt, is dat prima. In 15,5 seconden wordt de 100 km/u bereikt en de Spark topt op 154 km/u. Voldoende! De 1,2-liter wordt uitsluitend gekoppeld aan het hoogste uitrustingsniveau en haalt de 100 km/u in 12,1 seconden. In de praktijk is het verschil niet enorm voelbaar. Opvallend is de stilte die heerst aan boord, ook op snelwegtempo. De Nissan Pixo of Peugeot 107, om maar eens een paar concurrenten te noemen, zijn duidelijk veel rumoeriger op kruissnelheid. Het verbruik van beide motoren is opvallend genoeg gelijk. Jammer dat de CO2-uitstoot op 119 g/km komt, waardoor de Spark nog een behoorlijk eind verwijderd is van een aantal concurrenten in de categorie zeer zuinig. Geen vrijstelling van BPM en wegenbelasting in dit geval en bij zakelijk gebruik 20 procent bijtelling.
Vier of vijf
Door het compacte formaat is de Spark natuurlijk heerlijk wendbaar in druk verkeer. Bovendien zijn we beslist te spreken over de afstemming van het onderstel. De auto komt qua rijgedrag groter over. Dat komt deels doordat bij de ontwikkeling de Spark stijver is geconstrueerd dan zijn voorganger, maar ook doordat de wielophanging met McPherson veerpoten voor en een torsieas achter volgens de laatste normen afgestemd is. ESP is verkrijgbaar, maar niet standaard en dat leverde de auto bij de EuroNCAP botsproeven vier sterren op, met standaard ESP waren het er vijf geweest.
Prijzen
Chevrolet gaat de nieuwe Spark leveren in vier varianten. De L, LE en LS hebben de 1.0 motor en alleen de LT heeft automatisch de grootste krachtbron. Die auto kost dan meteen 11.295 euro. De instapper, de 1.0 L is er al vanaf 8.495 euro en de LE en LS zitten daar met 9.595 en 10.095 euro keurig tussen in.
Fotografie: Jeffrey van der Vaart
Schrijf een review