Laten we de Golf III VR6 Syncro als aanstichter van het R-tijdperk benoemen. Volkswagen verkoos in de jaren ‘90 voor een 2.9 liter zescilinder in het vooronder van hun top-Golf. Een krachtbron met een opmerkelijk smalle blokhoek. De boel paste maar net onder de kap, maar had wel vierwielaandrijving, 190 pk én een smeuïge sound te vergeven.
Tweelitertje
Met de Golf IV en V bleek alles koek en ei; nog steeds bleef het recept van vierwielaandrijving en gewoon een verwen-V6 met een inhoud van 3.2 liter gehandhaafd. Maar dan schijnt Volkswagen het licht op de Golf R20 als studiemodel. De rapen zijn gaar: ‘slechts een tweelitertje, en ook nog eens vier cilinders’? Zijn ze gek geworden? Ja en nee. Een tweeliter lijkt weliswaar in eerste instantie een behoorlijke stap terug voor een topmodel Golf – de GTI heeft ‘m immers ook – maar dankzij een fikse turbo en interne fijnslijperij pompt de krachtbron er mooi wel 270 pk uit. Hiermee overtroeft de Golf zijn voorganger ruimschoots en is hij zelfs nog iets krachtiger dan concerngenoot Audi S3, die het ook met deze opgestookte viercilinder moet stellen. Toe maar!
De nieuwe Golf R kunnen we dus feitelijk weer heel serieus nemen. Ook de prestatiecijfers zoals een begrensde 250 km/u en een sprinttijd onder de zes seconden spreekt boekdelen. Wanneer deze Golf aan de befaamde DSG-transmissie wordt gekoppeld ontaardt zich een bloedsnel spektakel; de Golf R raast dan schaamteloos in 5.5 tellen naar 100. Daar krijgen alle gepeperde hot hatches, en menig Duitse sedan van formaat het doodsbenauwd van! Ook onze logé kan daar niet tegenop, de VR6 geeft zich over bij 225 km/u en passeert met z’n vijfbak twee seconden later de honderdgrens.
We hebben sound!
Het gemak waarmee de TSI-motor en transmissie tot imponerende acceleraties in staat zijn blijft ons de gehele testperiode verbazen. De DSG bak loodst zichzelf ongekend soepel en vanzelfsprekend snel door de zes verzetten heen. Dat kan gewoon in de D-stand, waarin de software bijzonder fanatiek ‘Het Nieuwe Rijden’ toepast en niet eens de turbo volledig op stoom laat komen. Da’s wel even wennen. Vanaf 2500 toeren is de 2.0 TSI namelijk het meest alert en zet zijn dreigende uitlaatbrom om in een toch wel enthousiasmerende grom. Het geluid is logischerwijs van totaal andere orde dan een zescilinder ten gehore kan brengen. Dat blijft nu even een teleurstelling die we moeten incasseren, maar het moet wel gezegd worden dat deze viercilinder aanstekelijk in de rondte werkt. Volkswagen paste voor een fantasieloos geluid en koost voor een sound met inhoud, veel meer nog dan in een GTI bijvoorbeeld. Dan maar uit vier cilinders. De Golf R heeft immers een naam hoog te houden...
In de Sport-Modus is de zestraps automaat met dubbele koppeling bijzonder alert, soms wat nerveus, maar door het late op- en vroege terugschakelen erg vermakelijk als je in een snelle bui bent. Op snelwegtempo blijft wel het zesde verzet buiten schot, waardoor de viercilinder bij ons landelijk maximum verder boven 3000 toeren draait dan het zesde verzet al doet. De R heeft ook het karaktertrekje dat het stationaire toerental in deze modus iets hoger is afgeregeld, om een (nog) snellere start mogelijk te maken. En dan hebben we ook nog de launch control functie achter de hand, die bij uitgeschakeld ESP, voet op de rem én volgas die ruime vijf tellen als kinderspel tevoorschijn tovert. Zonder drama als rokend rubber en piepende banden, want 4Motion heeft alles onder controle. Voluit snelt de Golf in razend tempo richting de 100, om volhardend richting het dubbele door te stomen. Bij 200 km/u wordt vervolgens het zesde en tevens laatste verzet ingeschakeld om de laatste 50 km/u te realiseren. Dan blijken die 270 pk niet voldoende om schaamteloos de begrenzer in te fluiten. Maar ach, het is wel plezierig om te weten dat de Golf R ook boven 200 km/u nog zijn mannetje staat tussen andere snelle bolides.
Met behulp van de flippers aan het stuur kun je onderweg grotendeels zelf bepalen welk verzet er voorgeschoteld moet worden. Dankzij de dubbele koppeling wordt een op- of terugschakel commando vrijwel altijd direct en zonder kortstondig inhouden uitgevoerd. Ze zijn goed binnen handbereik geplaatst en maken een vlot vertrek vanuit stilstand kinderspel. Het gebeurt regelmatig dat de dubbele uitlaat - die opnieuw centraal is gepositioneerd - bij een opschakelactie brutaal van zich af blaft. De intensiteit is sterk genoeg om onder de aandacht te komen bij je omgeving.
R-looks
Reken maar dat de Golf R sowieso uitspringt tussen zijn bravere broers en andere weggebruikers. Bovendien is ons exemplaar in fel Rising Blue gespoten. Je kunt ‘m (voorlopig...) herkennen aan de horizontale LED-strip in de voorbumper, die altijd dient als dagrijverlichting of de xenonverlichting in de avonduren ‘assisteert’. Door de intensiteit van de dynamische lichtbundel – die bij ons nog wel eens een afkeurend seintje opleverde – zijn mistlampen onderin de voorbumper overbodig. Ze maken graag plaats voor een nog grotere luchtinlaat van de veeleisende turbomotor. Net als de buitenspiegels en de grille zijn deze uniek in hoogglans zwart gelakt. Voeg daar een schuifdak en de optionele 19 inch lichtmetalen RS6-achtige ‘Talladega’ wielen aan toe – standaard monteert Volkswagen 18 inch – en je hebt een sportieve Golf in optima forma; direct herkenbaar en strak in pak, zonder meteen van overdaad te spreken. Deze outfit staat weliswaar nog in contrast met enkele pk-concurrenten zoals de Renault Mégane RS of Focus RS, maar in vergelijking met ‘de goede oude tijd’ heeft de identiteit van de Golf R grote vooruitgang geboekt. Onze logé VR6 gaat incognito door het leven en is in originele trim slechts te onderscheiden van alle andere Golf III-tjes door het BBS-lichtmetaal, rookglas, eigen grille, een VR6 badge en een kleine verlaging van het onderstel. Daarmee maak je tegenwoordig als een mak lammetje kilometers mee....totdat je stilstaat en men die zescilindersound hoort, in plaats van bijvoorbeeld die o zo herkenbare TDI-tokkel.
In de jaren ’90 verwende Volkswagen de V6-rijder alleen met een leder airbagstuur, aangepaste wijzerplaten, een boordcomputer en climate control. In de cockpit van de Golf R lijkt het er anno 2010 ook allemaal niet zo spectaculair aan toe te gaan, maar wie nog eens kijkt ziet dat er duidelijk werk is gemaakt van de sportieve uitrusting en aankleding. Bij instap staan we oog in oog met stevige kuipstoelen; een prijzige optie van 3890 euro (echt waar!), die hun effect echter niet missen; het bieden van ongeëvenaarde steun. Dat gaat ons goed af; na de opstaande wang van het zitvlak overwonnen te hebben zitten we zowel gegoten als klem. We moeten toegeven: de breed gespierde topsporter uit een rugbyteam kan er nog wel eens mee in de knel komen omdat het zitvlak simpelweg te weinig breedte biedt. Het stuurwiel is uiteraard ook van het sportieve type: gespierd, onderin subtiel afgeplat en bekleed met fijn leder. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Golf GTI zijn de panelen rondom de stuurbediening in pianolakkleur uitgevoerd. Volkswagen combineert deze stemmige afwerking met aluminium op het dashboard en kiest twee met staal afgewerkte pedalen voor het snelle voetenwerk.
DCC-en
Voor de liefhebbers staat Dynamic Drive Control op de optielijst. De bediening ervan vindt plaats via een toets in de middenconsole, net voor de versnellingspook. Met DCC is het karakter van de dempers instelbaar; dat kennen we bijvoorbeeld al uit de Golf GTI die eerder de revue passeerde, en blijkt ook in de Golf R noemenswaardig effectief. In tegenstelling tot eerdere ervaringen met het systeem blijft de carrosserie in de Comfort stand nog vrij strak op het asfalt. De carrosserie ‘danst’ hierbij minder over het wegdek en voelt daardoor veel meer gebalanceerd en ‘natuurlijk’ aan. Dat maakt deze comfortstand gewoon heel bruikbaar wanneer scheuren even niet aan de orde is. In de Normale modus kiest Volkswagen de gulden middenweg, waar we niets op aan te merken hebben. De Sportmodus doet zijn naam eer aan, maar maakt het niet te bont. Snoeihard wordt het nooit, een dergelijke die-hard setting heeft Volkswagen niet in gedachten. Ook hier geldt dat deze setting vaker bruikbaar is dan alleen op het circuit, als je daar van houdt. Dat neemt overigens niet weg dat deze investering van 1100 euro wellicht niet nodig is, omdat de vaste afstelling zonder dit systeem ook kan voldoen. Dat hebben we helaas nog niet kunnen ervaren.
Motorisch is er met de nieuwe Golf R dan wel sprake van ‘heiligschennis’, Volkswagen houdt de traditie van vierwielaandrijving wel in ere. Ook de nieuwe Golf R krijgt af-fabriek 4Motion vierwielaandrijving mee zodat zijn fanatieke krachtsexplosies daadwerkelijk op het asfalt kunnen worden losgelaten. En hoe: ondanks dat de haldex-koppeling van het systeem pas de achterwielen bijschakelt wanneer dat echt nodig is, ligt de Golf R altijd vastberaden strak op de weg. De gripgrenzen liggen zo ver dat wijzelf eerder misselijk aanlopen dan de Golf dat doet. Dat maakt regelrecht boenderen misschien niet meteen heel spectaculair, feit is wel dat je met grip op de weg sneller en veiliger onderweg bent!
Wat niets met sportiviteit te maken heeft, maar wel met geluid is het Dynaudio geluidssysteem. Kost je inclusief een radio/cd-speler 650 euro – met uitgebreide RNS510 navigatie 2525 euro - en is het geld zonder meer waard. Zo’n diepe, krachtige sound hebben we al even niet meer kunnen horen. Tsja, als het niet uit vier cilinders komt.... En dat het Bluetooth systeem bij VW nog niet met de iPhone overweg kan, kunnen we in de R wel begrijpen. Niet bellen, maar Rijden zul je! Neemt niet weg dat een software-update wel gewenst is.
Conclusie
Goed. We zullen er niet omheen draaien. De tijd dat je een Golf R om zijn V6 kon kopen is voorbij. Daar kunnen we niets aan veranderen, daarmee zou Volkswagen zich in 2010 mee in de vingers snijden. Wie nu rijdt in een Golf (I)V R32 moet dus nog even doorrijden en wennen aan het idee, of maar meteen slikken. Het nieuwe hart van de R is echter buitengewoon krachtig, heeft wel degelijk een eigen geluid en maakt de van huis uit rappe Duitser in sportief maatpak nog sneller. Deze ingrediënten tezamen en de capaciteiten van 4Motion creëren van de nieuwe R een heel plezierige, uitgebalanceerde sporter voor alledag.
Schrijf een review