Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?

Met de downsizing-trend van motoren is helemaal niet mis, maar we hebben wel wakker gelegen toen Volkswagen de komst

Met de downsizing-trend van motoren is helemaal niet mis, maar we hebben wel wakker gelegen toen Volkswagen de komst van de nieuwe Golf R met viercilinder inluidde. De moddervette V6 blijkt anno 2010 voor de über-Golf niet meer ‘im frage’. Grote vraag is wat precies de nieuwe Golf R met een klein, maar krachtig hart in huis heeft. De beantwoording doen we met assistentie van misschien wel de aartsvader van alle R-ren, de Golf VR6 Syncro.

Met de downsizing-trend van motoren is helemaal niet mis, maar we hebben wel wakker gelegen toen Volkswagen de komst van de nieuwe Golf R met viercilinder inluidde. De moddervette V6 blijkt anno 2010
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?

Laten we de Golf III VR6 Syncro als aanstichter van het R-tijdperk benoemen. Volkswagen verkoos in de jaren ‘90 voor een 2.9 liter zescilinder in het vooronder van hun top-Golf. Een krachtbron met een opmerkelijk smalle blokhoek. De boel paste maar net onder de kap, maar had wel vierwielaandrijving, 190 pk én een smeuïge sound te vergeven.

Tweelitertje

Met de Golf IV en V bleek alles koek en ei; nog steeds bleef het recept van vierwielaandrijving en gewoon een verwen-V6 met een inhoud van 3.2 liter gehandhaafd. Maar dan schijnt Volkswagen het licht op de Golf R20 als studiemodel. De rapen zijn gaar: ‘slechts een tweelitertje, en ook nog eens vier cilinders’? Zijn ze gek geworden? Ja en nee. Een tweeliter lijkt weliswaar in eerste instantie een behoorlijke stap terug voor een topmodel Golf – de GTI heeft ‘m immers ook – maar dankzij een fikse turbo en interne fijnslijperij pompt de krachtbron er mooi wel 270 pk uit. Hiermee overtroeft de Golf zijn voorganger ruimschoots en is hij zelfs nog iets krachtiger dan concerngenoot Audi S3, die het ook met deze opgestookte viercilinder moet stellen. Toe maar!

De nieuwe Golf R kunnen we dus feitelijk weer heel serieus nemen. Ook de prestatiecijfers zoals een begrensde 250 km/u en een sprinttijd onder de zes seconden spreekt boekdelen. Wanneer deze Golf aan de befaamde DSG-transmissie wordt gekoppeld ontaardt zich een bloedsnel spektakel; de Golf R raast dan schaamteloos in 5.5 tellen naar 100. Daar krijgen alle gepeperde hot hatches, en menig Duitse sedan van formaat het doodsbenauwd van! Ook onze logé kan daar niet tegenop, de VR6 geeft zich over bij 225 km/u en passeert met z’n vijfbak twee seconden later de honderdgrens.

We hebben sound!

Het gemak waarmee de TSI-motor en transmissie tot imponerende acceleraties in staat zijn blijft ons de gehele testperiode verbazen. De DSG bak loodst zichzelf ongekend soepel en vanzelfsprekend snel door de zes verzetten heen. Dat kan gewoon in de D-stand, waarin de software bijzonder fanatiek ‘Het Nieuwe Rijden’ toepast en niet eens de turbo volledig op stoom laat komen. Da’s wel even wennen. Vanaf 2500 toeren is de 2.0 TSI namelijk het meest alert en zet zijn dreigende uitlaatbrom om in een toch wel enthousiasmerende grom. Het geluid is logischerwijs van totaal andere orde dan een zescilinder ten gehore kan brengen. Dat blijft nu even een teleurstelling die we moeten incasseren, maar het moet wel gezegd worden dat deze viercilinder aanstekelijk in de rondte werkt. Volkswagen paste voor een fantasieloos geluid en koost voor een sound met inhoud, veel meer nog dan in een GTI bijvoorbeeld. Dan maar uit vier cilinders. De Golf R heeft immers een naam hoog te houden...

In de Sport-Modus is de zestraps automaat met dubbele koppeling bijzonder alert, soms wat nerveus, maar door het late op- en vroege terugschakelen erg vermakelijk als je in een snelle bui bent. Op snelwegtempo blijft wel het zesde verzet buiten schot, waardoor de viercilinder bij ons landelijk maximum verder boven 3000 toeren draait dan het zesde verzet al doet. De R heeft ook het karaktertrekje dat het stationaire toerental in deze modus iets hoger is afgeregeld, om een (nog) snellere start mogelijk te maken. En dan hebben we ook nog de launch control functie achter de hand, die bij uitgeschakeld ESP, voet op de rem én volgas die ruime vijf tellen als kinderspel tevoorschijn tovert. Zonder drama als rokend rubber en piepende banden, want 4Motion heeft alles onder controle. Voluit snelt de Golf in razend tempo richting de 100, om volhardend richting het dubbele door te stomen. Bij 200 km/u wordt vervolgens het zesde en tevens laatste verzet ingeschakeld om de laatste 50 km/u te realiseren. Dan blijken die 270 pk niet voldoende om schaamteloos de begrenzer in te fluiten. Maar ach, het is wel plezierig om te weten dat de Golf R ook boven 200 km/u nog zijn mannetje staat tussen andere snelle bolides.

Met behulp van de flippers aan het stuur kun je onderweg grotendeels zelf bepalen welk verzet er voorgeschoteld moet worden. Dankzij de dubbele koppeling wordt een op- of terugschakel commando vrijwel altijd direct en zonder kortstondig inhouden uitgevoerd. Ze zijn goed binnen handbereik geplaatst en maken een vlot vertrek vanuit stilstand kinderspel. Het gebeurt regelmatig dat de dubbele uitlaat - die opnieuw centraal is gepositioneerd - bij een opschakelactie brutaal van zich af blaft. De intensiteit is sterk genoeg om onder de aandacht te komen bij je omgeving.

R-looks

Reken maar dat de Golf R sowieso uitspringt tussen zijn bravere broers en andere weggebruikers. Bovendien is ons exemplaar in fel Rising Blue gespoten. Je kunt ‘m (voorlopig...) herkennen aan de horizontale LED-strip in de voorbumper, die altijd dient als dagrijverlichting of de xenonverlichting in de avonduren ‘assisteert’. Door de intensiteit van de dynamische lichtbundel – die bij ons nog wel eens een afkeurend seintje opleverde – zijn mistlampen onderin de voorbumper overbodig. Ze maken graag plaats voor een nog grotere luchtinlaat van de veeleisende turbomotor. Net als de buitenspiegels en de grille zijn deze uniek in hoogglans zwart gelakt. Voeg daar een schuifdak en de optionele 19 inch lichtmetalen RS6-achtige ‘Talladega’ wielen aan toe – standaard monteert Volkswagen 18 inch – en je hebt een sportieve Golf in optima forma; direct herkenbaar en strak in pak, zonder meteen van overdaad te spreken. Deze outfit staat weliswaar nog in contrast met enkele pk-concurrenten zoals de Renault Mégane RS of Focus RS, maar in vergelijking met ‘de goede oude tijd’ heeft de identiteit van de Golf R grote vooruitgang geboekt. Onze logé VR6 gaat incognito door het leven en is in originele trim slechts te onderscheiden van alle andere Golf III-tjes door het BBS-lichtmetaal, rookglas, eigen grille, een VR6 badge en een kleine verlaging van het onderstel. Daarmee maak je tegenwoordig als een mak lammetje kilometers mee....totdat je stilstaat en men die zescilindersound hoort, in plaats van bijvoorbeeld die o zo herkenbare TDI-tokkel.

In de jaren ’90 verwende Volkswagen de V6-rijder alleen met een leder airbagstuur, aangepaste wijzerplaten, een boordcomputer en climate control. In de cockpit van de Golf R lijkt het er anno 2010 ook allemaal niet zo spectaculair aan toe te gaan, maar wie nog eens kijkt ziet dat er duidelijk werk is gemaakt van de sportieve uitrusting en aankleding. Bij instap staan we oog in oog met stevige kuipstoelen; een prijzige optie van 3890 euro (echt waar!), die hun effect echter niet missen; het bieden van ongeëvenaarde steun. Dat gaat ons goed af; na de opstaande wang van het zitvlak overwonnen te hebben zitten we zowel gegoten als klem. We moeten toegeven: de breed gespierde topsporter uit een rugbyteam kan er nog wel eens mee in de knel komen omdat het zitvlak simpelweg te weinig breedte biedt. Het stuurwiel is uiteraard ook van het sportieve type: gespierd, onderin subtiel afgeplat en bekleed met fijn leder. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Golf GTI zijn de panelen rondom de stuurbediening in pianolakkleur uitgevoerd. Volkswagen combineert deze stemmige afwerking met aluminium op het dashboard en kiest twee met staal afgewerkte pedalen voor het snelle voetenwerk.

DCC-en

Voor de liefhebbers staat Dynamic Drive Control op de optielijst. De bediening ervan vindt plaats via een toets in de middenconsole, net voor de versnellingspook. Met DCC is het karakter van de dempers instelbaar; dat kennen we bijvoorbeeld al uit de Golf GTI die eerder de revue passeerde, en blijkt ook in de Golf R noemenswaardig effectief. In tegenstelling tot eerdere ervaringen met het systeem blijft de carrosserie in de Comfort stand nog vrij strak op het asfalt. De carrosserie ‘danst’ hierbij minder over het wegdek en voelt daardoor veel meer gebalanceerd en ‘natuurlijk’ aan. Dat maakt deze comfortstand gewoon heel bruikbaar wanneer scheuren even niet aan de orde is. In de Normale modus kiest Volkswagen de gulden middenweg, waar we niets op aan te merken hebben. De Sportmodus doet zijn naam eer aan, maar maakt het niet te bont. Snoeihard wordt het nooit, een dergelijke die-hard setting heeft Volkswagen niet in gedachten. Ook hier geldt dat deze setting vaker bruikbaar is dan alleen op het circuit, als je daar van houdt. Dat neemt overigens niet weg dat deze investering van 1100 euro wellicht niet nodig is, omdat de vaste afstelling zonder dit systeem ook kan voldoen. Dat hebben we helaas nog niet kunnen ervaren.

Motorisch is er met de nieuwe Golf R dan wel sprake van ‘heiligschennis’, Volkswagen houdt de traditie van vierwielaandrijving wel in ere. Ook de nieuwe Golf R krijgt af-fabriek 4Motion vierwielaandrijving mee zodat zijn fanatieke krachtsexplosies daadwerkelijk op het asfalt kunnen worden losgelaten. En hoe: ondanks dat de haldex-koppeling van het systeem pas de achterwielen bijschakelt wanneer dat echt nodig is, ligt de Golf R altijd vastberaden strak op de weg. De gripgrenzen liggen zo ver dat wijzelf eerder misselijk aanlopen dan de Golf dat doet. Dat maakt regelrecht boenderen misschien niet meteen heel spectaculair, feit is wel dat je met grip op de weg sneller en veiliger onderweg bent!

Wat niets met sportiviteit te maken heeft, maar wel met geluid is het Dynaudio geluidssysteem. Kost je inclusief een radio/cd-speler 650 euro – met uitgebreide RNS510 navigatie 2525 euro - en is het geld zonder meer waard. Zo’n diepe, krachtige sound hebben we al even niet meer kunnen horen. Tsja, als het niet uit vier cilinders komt.... En dat het Bluetooth systeem bij VW nog niet met de iPhone overweg kan, kunnen we in de R wel begrijpen. Niet bellen, maar Rijden zul je! Neemt niet weg dat een software-update wel gewenst is.

Conclusie

Goed. We zullen er niet omheen draaien. De tijd dat je een Golf R om zijn V6 kon kopen is voorbij. Daar kunnen we niets aan veranderen, daarmee zou Volkswagen zich in 2010 mee in de vingers snijden. Wie nu rijdt in een Golf (I)V R32 moet dus nog even doorrijden en wennen aan het idee, of maar meteen slikken. Het nieuwe hart van de R is echter buitengewoon krachtig, heeft wel degelijk een eigen geluid en maakt de van huis uit rappe Duitser in sportief maatpak nog sneller. Deze ingrediënten tezamen en de capaciteiten van 4Motion creëren van de nieuwe R een heel plezierige, uitgebalanceerde sporter voor alledag.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Is de nieuwe Volkswagen Golf R een hartenbreker?
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5