Mercedes-Benz E-klasse Estate: een ‘gouden’ tip

Iedereen die wel eens met de auto op vakantie gaat of is geweest, kent die typische vakantieperikelen wel: gebrek aan

Iedereen die wel eens met de auto op vakantie gaat of is geweest, kent die typische vakantieperikelen wel: gebrek aan ruimte bij het inladen van de auto, bemoeienis van de bijrijder op de rijstijl en ga zo maar door. We hebben de ‘gouden’ tip: overweeg een Mercedes E-klasse Estate. Tenminste, als je niet al te veel last hebt van de kredietcrisis. Wat een lel van een auto! De grootste in zijn soort en afgeladen met de nieuwste snufjes, zodat het eigenlijk niet meer mis kan gaan onderweg. We reden de E350 CGI BlueEfficiency in een zeer smaakvolle uitvoering.

Mercedes timmert al tientallen jaren aan de weg als het gaat om combi’s. In 1977 presenteerde de fabrikant namelijk het eerste ‘T-Modell’, de voorvader van de huidige, vijfde generatie E-klasse Estate. Van de afgelopen vier generaties wist Das Haus liefst één miljoen exemplaren te slijten. Nu is het de taak aan de nieuwste generatie om deze lijn voort te zetten. In theorie zou dat perfect mogelijk moeten zijn, want uiteraard profiteert ook de combi van alle innovatieve technologieën waarmee de E-klasse Limousine opzien baarde. De Estate voegt daar nog een luchtgeveerde achteras (met niveauregeling) en een immense laadruimte aan toe.

Altijd weer die sneeuwbui

Om even op de innovatieve technologieën voort te borduren, Mercedes heeft er namelijk nogal wat in de aanbieding. Let wel, niet alle zaken die ons testexemplaar (ter waarde van 102.314 (!) euro siert, zijn standaard. We noemen Attention Assist, Distronic Plus, Pre-Safe, Neck-Pro-hoofdsteunen, een Direct Control-onderstel, een adaptieve grootlichtassistent en tot slot een actieve motorkap. Zo, een hele mond vol. Laten we bij het begin beginnen. Attention Assist is standaard op iedere Estate en beoordeelt het concentratievermogen van de bestuurder. Het systeem controleert het rijgedrag van de bestuurder middels een stuurhoeksensor op de stuurkolom. Zodra het concentratievermogen van de bestuurder door vermoeidheid enigszins afneemt en het stuurgedrag afwijkt van een vooraf bepaald profiel, laat de techniek via een geluidssignaal van zich horen en verschijnt in de snelheidsmeter een kop koffie met daaronder de tekst: Attention Assist: Pause! Helemaal lyrisch zijn we over het optionele Distronic Plus (3.148 euro), oftewel de cruise control met instelbare afstandsregeling. Het systeem functioneert verreweg het beste van alle systemen op de markt en brengt de auto, indien nodig volledig tot stilstand. Zelf wegrijden doet de auto vervolgens niet, al is een toefje gas geven voldoende om het systeem weer op scherp te zetten, waarna de elektronica je op gepaste afstand van een eventuele voorligger naar de ingestelde snelheid loodst. Zelfs in haarscherpe bochten hoef je niet bang te zijn dat de radar het voertuig voor je uit het oog verliest. Maar ook Distronic Plus kent zijn beperkingen, en wel tijdens een hevige sneeuwbui. We hebben het de laatste maanden al vaker geschreven en meerdere malen aan den lijve ondervonden, zo’n afstandsradar weigert dienst als de grille vol sneeuw hangt. Logisch natuurlijk, maar daar moet toch wel iets op gevonden kunnen worden, zou je denken? Een verwarmd paneeltje net voor de radar of iets dergelijks?

Hevig knipperen

Noemenswaardig is tevens het zogeheten spoorpakket met spoor- en dodehoek-assistent. Zodra de bestuurder van zijn ‘spoor’ afwijkt en onbedoeld de wegmarkeringen overschrijdt, volgen er trillingen in het stuur. Geef je eerst richting en verander je daarna pas van rijbaan, dan houdt het systeem zich uiteraard gedeisd. De dodehoek-assistent waarschuwt de bestuurder via een gevarensymbool in de linker en rechter buitenspiegel, zodra een ander voertuig zich in de dodehoek bevindt. Geef je dan alsnog richting aan om van rijbaan te wisselen, dan ben je niet goed bij je hoofd, en het systeem laat dat ook blijken via een duidelijk hoorbaar geluidssignaal en een hevig knipperend gevarensymbool in de buitenspiegel. Over het rijden gesproken, het Direct Control-onderstel werkt met adaptieve dempers. Op lange asfaltlinten is het dus heerlijk cruisen en in snelle bochten houden ze de koets mooi onder controle. Al merk je op zo’n bochtig parcours wel dat er nog een flinke brok staal boven en achter de achteras hangt, die echter door de luchtvering op constante hoogte wordt gehouden. Of je nu een kratje met boodschappen, wat reistassen of een pallet met lood in de bagageruimte hebt geladen, de rijhoogte blijft altijd constant. En je kunt nogal wat meenemen in de Estate, in de basis met alle zitplaatsen in gebruik is er een laadvolume van 695 liter voorhanden. Met een simpele handbeweging (of eigenlijk twee handbewegingen) kun je beide rugleuningen van de achterbank, dankzij het Quickfold-systeem, eenvoudig neerklappen waarna een vlakke laadvloer ontstaat en je liefst 1.950 liter aan bagage kunt vervoeren.

Tankdeur

Het interieur is van hoogstaand niveau. De verschillende panelen sluiten werkelijk naadloos op elkaar aan en het materiaalgebruik en de vormgeving zijn gewoonweg top. De dynamische multicontourstoelen met massagefunctie voorin verdienen eveneens een eervolle vermelding. Niet zozeer die massagestand, daarvoor kun je je beter wenden tot een kuuroord, maar die dynamische ‘wangen’ zijn wel prettig. Duik je bijvoorbeeld in een bocht naar rechts dan ‘spant’ de linkerwang van de stoel zich aan, zodat je niet naar links schuift, maar keurig recht in de stoel wordt gehouden. Kost een paar centen (totaal zo’n 3.600 euro), maar dan heb je wel wat. Verder was onze ‘gast’ voorzien van een tweeledig panoramadak (2.547 euro), een entertainment systeem voor de achterpassagiers met separate dvd-speler (2.855 euro), een perfect klinkend Harman/Kardon Dolby Digital audiosysteem met liefst 14 speakers (1.156 euro) en niet te vergeten een AMG sportpakket (3.733 euro) met grote 18-inch wielen en diverse sportieve uiterlijke verfraaiingen, zoals de twee ovale uitlaatsierstukken uit de achterbumper. Op het uiterlijk hebben we overigens wel een kleine aanmerking. En wel op het tankklepje, of beter gezegd de tankdeur, want wat een flinke klep is dat zeg! Die grootte is nog niet zo erg, maar het feit dat ie niet helemaal naadloos aansluit op de rest van de carrosserie doet wel enigszins afbreuk aan het verder, o zo smetteloos uiterlijk. Jammer.

Te beschaafd?

Onder de ster van onze Merc ligt een zeer smeuïge krachtbron. Het betreft een 3,5-liter V6. Waarom de aanduiding BlueEfficiency de spatschermen siert, is ons eigenlijk een raadsel, want energiebesparende maatregelen, zoals een stop-start automaat zijn ver te zoeken. Al is het wel knap dat Mercedes een gemiddeld verbruik van 8,6 liter op 100 kilometer weet te realiseren, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 200 gr/km en de Estate een C-label oplevert. Bedenk namelijk wel dat je 292 pk en 365 Nm aan koppel voorhanden hebt. Toch komt dat vermogen op de een of andere manier niet helemaal tot uitdrukking. Wel in de cijfers: 0-100 in 7 seconden rond en een topsnelheid van 250 km/u. Maar zittende achter het stuur van de 1.745 kilogram zware Estate lijkt het allemaal niet zo snel te gaan. Versnellen loopt ook allemaal zo geciviliseerd met de zeventraps sequentiële automaat. In comfortstand misschien zelfs iets te beschaafd. Het duurt even voordat de transmissie reageert bij het inzetten van een inhaalmanoeuvre. In sportstand verlopen de reacties op het gaspedaal net iets vlotter en is de bak eerder bij de les met terugschakelen.

Massagestoelen voorin om tot rust te komen, een afstandsradar die voorkomt dat je in de bumper van je voorganger kruipt, een entertainment systeem om de kroost achterin rustig te houden en een waakhond die de gemoedstoestand van de bestuurder in de gaten houdt. Kortom, onderweg kan er bijna niets mis gaan in deze Mercedes E-klasse Estate Business Class. En dat voor ‘slechts’ 102.314 euro. Met recht een ‘gouden’ tip dus.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Mercedes-Benz E-klasse Estate: een ‘gouden’ tip
Geachte heren;
Graag verneem ik prijzen en de uitvoering van de
Aklasse. Hoogachtend; H.H.Fronczek.

hhfronczek@onsbrabantnet.nl
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Mooie wagen

Minpunten

Onbekend