De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer

Een Auto van het Jaar is van alle markten thuis. Dus heeft Opel voor de Insignia ook een sportieve OPC-versie gereed

Een Auto van het Jaar is van alle markten thuis. Dus heeft Opel voor de Insignia ook een sportieve OPC-versie gereed staan. De zakelijke middenklasser wordt met een agressieve uitstraling, 325 pk uit een zescilinder turbomotor en vierwielaandrijving omgedoopt tot een imponerende sprinter. Hoe heet de soep daadwerkelijk wordt gegeten gaan we achterhalen met de Insignia OPC Sports Tourer.

Daar staat-ie dan. Knalrood op het netvlies, voorzien van waanzinnige 20 inch lichtmetalen wielen, getinte ramen en verpakt in een lel van een koets. De Opel Insignia OPC maakt veel indruk. Van huis uit zijn deze extra sportieve modellen altijd bijzonder afgetraind, en dat is bij de eerste aanblik met de rode snelheidsduivel niet anders. Ook in de neus verloochent deze Insignia zijn ware aard niet, die bijt gewoon zijn tanden in een weerbarstige voorligger! De forse grille mag dan op iedere Insignia de aandacht trekken, de verticale luchtinlaten in de voorbumper worden daarentegen met een mat-chromen omlijsting nog eens extra uitvergroot. Om het front op het scherpst van de snede te boetseren zien we in het verlengde ook nog twee kieuwen. Terwijl het antraciete lichtmetaal de wielkasten fraai kunnen opvullen, accentueert Opel achtereen de dubbele ‘auspuff’. Iedereen moet natuurlijk weten dat we hier niet met een brave leaserijder te maken hebben – al komen mede-automobilisten en omstanders daar snel genoeg achter...

 

Lekker bont

 

Voor de cockpit maakt Opel het in feite net zo bont. De standaard comfortzetels maken plaats voor twee stevige Recaro kuipstoelen met verstelbaar zitvlak en geïntegreerde hoofdsteun. Samen met de lederen bekleding en witte stiksels zijn het echte 'driver seats', alhoewel steun hoog in de rug nog wel iets meer aanwezig mocht zijn. Bovendien nemen ze zoveel ruimte in dat de bewegingsvrijheid voor de knieën van achterpassagiers niet meer zo vrijgevig is. Verder combineren de OPC-mannen pianolak afwerking met alu-look details, zowel in de middenconsole als in de deuren. Het stuur is van het type groot, afgeplat en vlezig, waarbij de niet solide aanvoelende alu-sierlijst helaas detoneert met de lederen afwerking. Een kleine misser waar je als het even tegenzit regelmatig mee in aanraking komt. Sportieve pedalen en dito klokkencluster maakt de invloed van de OPC-afdeling in grote lijnen af. Tot slot blijkt de verlichting van het instrumentarium een leuke gimmick te herbergen; die kleurt namelijk vuurrood zodra je de Insignia in de OPC-modus zet – waarover later meer.

 

In de begrenzer

 

De ‘gewone’ Insignia 2.8 Turbo 4x4 heeft maar voor korte duur als topmodel kunnen fungeren, Hoewel de Insignia ook een 2.8 liter zescilinder turbomotor onder de kap heeft, is deze in het OPC-product aanmerkelijk krachtiger. Die 260 pk zijn voor deze gelegenheid opgehoogd naar 325 pk’s, waarmee Opel de 300 pk Passat R36 van Volkswagen met paardenkrachten ruim kan aftroeven. Een blik op de specificatielijst leert echter dat de Rüsselsheimer

'leeg' op kenteken al 1840 kg weegt. We hebben dus wel te maken met een zwaargewicht. Het kopje ‘prestaties’ maakt echter alweer een hoop goed; Opel belooft een 0-100 sprint in 6.3 tellen en maximaal 250 km/u snelheid. Om met dat laatste te beginnen; die topsnelheid is geen punt. Met dank aan de vrij lang gespatieerde zesbak - die zich wel vrij zwaar laat bedienen - kun je deze snelheid in het vijfde verzet bereiken. De hoogste versnelling drukt alleen het toerental waarmee de Duitser zachtjes in de begrenzer hangt. De digitale snelheidsmeter geeft zelfs nog wat extra kilometers cadeau. En voor wie het wil bewijzen houdt de boordcomputer de bereikte snelheid keurig bij. Goed, alleen met zulke snelheid rijden, is niet het belangrijkste. Interessanter is hoe de Insignia OPC zijn prestaties de vrije loop laat. En dan bespeuren we een wisselende koers.

Wil je dat de Insignia zich volwassen en op niveau gedraagt, of ga je voor brute kracht, een turbofluit, aanstekelijk gebrul en wat venijn? Onze rode krachtpatser snoept van beiden, maar blijkt over de hele linie ook timide.

 

Brommerig type

 

De sound van de uitlaat zal je echter nooit ontgaan; de Remuspot van weleer bromt doordringend bij stationaire loop - bij een koude start worden de slaap van de buren ongetwijfeld onderbroken. Ook bij lage toeren en – of je wil of niet – ook op constante snelheid is het donkere gebrom opmerkelijk aanwezig. Zodra je accelereert blijft het lang stil in de cockpit, of je nou met veel of weinig enthousiasme het gaspedaal bedient, een ambitieuze zescilinderklank blijft afwezig. Zijn wij nou doof? Waarschijnlijk heeft Opel voorin kwistig isolatiemateriaal toegepast om comfort en rust in elke Insignia te realiseren, maar in dit geval drukt dat de rijpret. Ook bij snelwegtempo wordt een terugschakelactie niet beloond met sound, het kan je zelfs ontgaan nog niet naar het vijfde of zesde verzet opgeschakeld te hebben! De duw in de rug maakt echter weer een hoop goed. Zeker op toeren – zijn makers garanderen dat de maximale trekkracht a 435 Nm pas bij 5250 toeren aanwezig is – is de voorwaartse drang onophoudelijk. Dit ding gáááát! In de derde versnelling reikt de acceleratie al tot 150 km/u, je moet dan van goede huize komen om deze Duitser tijdens zo'n exercitie bij te houden. Het is alleen zonde dat je er als bestuurder zo weinig van meekrijgt. De beleving staat in schril contrast met de Astra OPC die we vorig jaar reden, ondanks dat dit bij een hot hatch als deze nog iets meer voor de hand mag liggen.

 

Spielerei

 

Maar, met behulp van twee knoppen op de middenconsole is aan die bescheiden inborst best nog iets te doen. Achter deze twee modi – Sport en OPC – schuilen specifieke parameters voor de stuurbekrachtiging, motorrespons en demping van het onderstel. In de meest sportieve stand OPC wordt ook nog het instrumentenpaneel van een rode gloed voorzien en het ESP wat beteugeld. De verschillen tussen de uitersten ‘normaal’ en OPC zijn zeer goed voel- en waarneembaar. In de standaardmodus maakt Opel van de Insignia een braaf reagerende bolide, zonder een spoor van nervositeit en met verbazend goed comfort voor de inzittenden. In de Sport-stand reageert de aandrijflijn alerter en neemt de bekrachtiging van de besturing iets af – hoewel deze naar onze mening dan nog te fanatiek is. In de OPC mode is de techniek op zijn best; en dat zul je voelen ook. Dan blijkt 20 inch plat rubber en harde demping toch echt iets meer voor op het circuit of strak asfalt. Daarnaast hangt de krachtbron hyperalert aan het gas en laat de vierwielaandrijving in een snelle bocht zelfs wat overstuur toe. Een vermakelijke combinatie kunnen we wel zeggen!

 

Exclusief geprijsd

 

Het prijskaartje weerhoudt leaserijdend Nederland ervan een OPC te verkiezen boven een CDTI of anders. Van huis uit kost de Insignia OPC Sports Tourer namelijk 64 mille. Onze felrode kandidaat schopt het dankzij de Recaro stoelen, Infinity Sound, 20 inch wielen, elektrisch verstelbaar lederen stoelen, de elektrisch bedienbare achterklep en handrem, uitgebreide navigatie en parkeersensoren tot een wel heel ‘exclusieve’ 80.765 euro. We zullen ons niet vanuit de ratio afvragen of een dergelijke investering acceptabel is of niet. Opel biedt met de Insignia een buitengewoon snel apparaat, die door de variabele FlexRide settings aanzienlijk ‘naar eigen hand’ is in te stellen. Het gebrek aan rijbeleving door een timide motorsound en de te lichte besturing weerhoudt ‘m ervan voor het begeerlijke predicaat rasechte pretmachine in aanmerking te komen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Ik heb vele Opels gehad en heb ook nog een Astra en een Vectra, ik heb 3 jaar een Insigna van Opel gereden, en kan niet anders zeggen dat in tegenstelling tot de andere modellen de Insigna een waardeloze en slechte auto is, goedkoop met chinese rommel onderdelen in elkaar geprutst, niks dan ellende mee gehad, van de motor en de turbo tot de ESP en het dashboard, wegligging enz, enz. 3 jaar volledige ellende.
Wat een jammerlijke miskoop!!! Dat had ik niet verwacht toen ik deze Insigna kocht. Ik heb hem onlangs met veel verlies na 3 jaar en 90.000 km verkocht een zware desillusie rijker. NOOOOOOIT meer een Insigna.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

mooie auto

Minpunten

schechte techniek
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Heb een insignia 1.8 met 9500km op de teller. Nog geen minpunten kunnen vinden. Heb hiervoor een Opel Vectra 1.8 GTS gereden. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Sinds november 2010 rijd ik een Sports Tourer, diesel 160 pk, circa 85.000 km per jaar. De auto rijdt tot nu toe probleemloos hoewel ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Nu 10.000 km gereden in deze Opel Insignia Sports Tourer met 180 pk. Met een caravan van 5 meter en dik 1350 kg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
hallo, heb een 2 liter turbo, ach ach... wat gaat dat als een speer zeg, mensen kijken ook nog steeds naar je auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Rij er nu 3 maanden in en heb 10000 km op de teller staan. Hij heeft inmiddels 5 x een bezoek gebracht aan de garage... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
leuke auto om in te rijden,op een paar min punten na. het uitelijk is van de insignia is erg mooi.de afwerking is voldoende .de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Sinds juli in het zakelijke bezit van de 1.6 Turbo. Een hele "rijke" auto met praktische zaken zoals aut. ruitenwissers en verlichting. De algemene rijeigenschappen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Deze uitvoering is een beroerde caravantrekker, absoluut niet doen! Zelfs in Nederland met een caravan van 3.50 mtr en 700 kilo met heel veel moeite.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
ik heb de auto net 4 dagen hij gaat als een kanon. hiervoor een vectra gts 1800 gehad, er zit dag en nacht verschil in... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
prachtige wagen....14000km veel rijplezier....en dan het begin van alle ellende om de1000km in panne met verstopte DPF .....geen enkele waarschuwing gaat aan onmiddelijk het.. Lees volledige review.
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
rij een insignia tourer 1.6 turbo 180 pk mooie auto om te zien maar veel kleine problemen zoals rail voor afdekking bagage kapot hendel voor.. Lees volledige review.
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Ik heb sinds 2 maanden een Insignia Tourer 2.0 Turbo automaat. Het is werkelijk een fantastische auto. Heerlijke motor. Alleen het benzineverbruik valt wat.. Lees volledige review.
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Bezit van april 2009 een 1,8liter benzine. Design, wegligging en comfortgevoel is perfect, maar de prestaties zijn onvoldoende en het verbruik is te hoog. Reeds 22000km.. Lees volledige review.
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Sinds 5 weken heb ik een Opel Insignia 130pk diesel tot op heden een fijne auto allen het motor en banden geluid valt mij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Hewel, ik ben een veelrijder met 60000km/jaar. Na 7 audi's in 18 jaar(sublieme wagens, maar lieve mensen, ook zeer veel problemen gehad) was de.. Lees volledige review.
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Ik rij sinds 3/4 jaar een Sports Tourer 16.T Executive. Nog nooit na bijna een jaar nog steeds met zoveel plezier in een auto gestapt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
overgewaardeerde auto die niet in prijs kwaliteit verhouding staat. Voor het geld van deze auto, deze auto heeft 55.000 euro gekost, had ik beter weer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
heb sinds 2 januari de opel insignia tourer, ben in het algemeen tevreden, maar de vering van de insignia is niet goed... Lees volledige review.
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
fijne auto 4 mnd in gebruik , 16000 km gereden geen nadelen gevonden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Prima auto. Caravan van 1500 kg was geen enkel probleem, ook niet in de bergen. Jammer dat de airco een zingend/rinkelend geluid maakt. Aircopomp is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Rij nu precies een jaar de 1.6 turbo 5 deurs hatchback , moest wel erg wennen aan de motor ( tubo bij 2000 rpm inkomen).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
mijn Insignia (030309) van 35000euro is in 11 maanden 17000 km meer dan 20 keer in de garage geweest in binnen en buitenland'veel.. Lees volledige review.
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Geweldige auto. De eerste auto waar ik na ruim een half jaar nog steeds met veel plezier in stap... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Ik heb sinds mei 2009 een insignia Business edition en heb er 30000km mee gereden. Veel problemen gehad met trillend stuur bij snelheden boven.. Lees volledige review.
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Mijn vorige review heb ik geschreven op 2-8-2009, type 1.6 turbo sedan. Met kilometerstand van 18000 nu een update van mijn ervaringen. - de auto is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Sinds eind april in het bezit van een 2.0cdti 110pk ST edition. Op 't eerste zicht zag het er een leuke auto uit, met als.. Lees volledige review.
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Meer in de garage gestaan dan gereden, na 45.000 km de volgende mankementen gehad en slecht opgelost: - wegklapbare trekhaak werkte niet waardoor wij bijna niet.. Lees volledige review.
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Heb 14000 km gedaan met 5-deurs Insignia CDTI 130pk en had er meer van verwacht. Positief zijn zeker de motor (rijdt en schakelt fijn,.. Lees volledige review.
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Sinds het voorjaar van 2009 rijden wij in een Opel Insignia Cosmo, 1,8 benzine. Als extra opties hebben wij de AFL-verlichting, navi 800.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De ware aard van de Opel Insignia OPC Sports Tourer
Ik heb een heeele slechte ervaring met mijn Insignia 1.6 Turbo hatchback, 15.000 km mee gereden. We reden op weg naar de vakantiebestemming op de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5