Sterke persoonlijkheid - De vernieuwde Ford S-MAX

Ford heeft in het MPV-segment een flinke vinger in de pap, met dank aan de C-MAX, S-MAX en Galaxy. De meest compacte

Ford heeft in het MPV-segment een flinke vinger in de pap, met dank aan de C-MAX, S-MAX en Galaxy. De meest compacte telg verschijnt dit jaar in compleet nieuwe gedaante, voor het grotere duo hebben de Duitsers een facelift met verse turbomotoren en transmissies in petto. Na een kennismaking in het Spaanse Jerez blijkt Ford de snaar van beide modellen nu nog beter te raken. Allereerst de S-MAX!

Ford heeft in het MPV-segment een flinke vinger in de pap, met dank aan de C-MAX, S-MAX en Galaxy. De meest compacte telg verschijnt dit jaar in compleet nieuwe gedaante, voor het grotere duo hebben d
Sterke persoonlijkheid - De vernieuwde Ford S-MAX

De Ford S-Max dateert ‘alweer’ uit 2006, het jaar waarin Ford haar onderscheidende DNA-taal Kinetic Design introduceerde. Men stelde voor zichzelf een uitdaging door juist een ruime gezinsauto als de S-MAX vlot en expressief te laten ogen. Het bleek een uitdaging die niemand had willen missen; de combinatie van een vlotte uitstraling daadwerkelijk te kunnen combineren met veel ruimte en een goede wegligging creëerde onderscheidend vermogen en bleek een schot in de roos. Zeker wanneer de blitse ‘papa’ ook lekker aan zichzelf dacht en voor de 2.5 20V Turbo vijfcilinder of 2.2 TDCi dieselbeul opteerde. Sinds de lancering hebben bijna 8000 S-MAX-en met/zonder gezin de weg bestormd.

Gezinsbus?!

En toch, er is altijd ruimte voor verbetering. Qua looks klopte het plaatje van de S-MAX vrij goed, al straalde de achterzijde toch wat anoniem de wereld in. De facelift van dit voorjaar verandert de zaak; voortaan heeft de S-MAX-kont een vouw in de achterklep en lopen de achterlichten, voorzien van sierlijke LED’s, verder door naar achter. Daarnaast scherpt de verjongingskuur het design aan met moderne details als een extra geaccentueerde grille, meer chroom en LED-dagrijverlichting in de voorbumper. Zodoende oogt de neus nog wat spitser en eist deze meer aandacht op de weg. Je mag immers nog steeds gezien worden in zo’n vlotte gezinsbak!

Pianolak

In het interieur zet Ford in eerste instantie geen nieuwe maatstaven neer. Aan ruimte voor vijf is immers nog steeds geen gebrek. Men koos bewust voor finetuning. Het dashboard bleef vertrouwd, met een brede opstelling van de ventilatieroosters, middenconsole en de futuristische handrem, die niet onderdoet voor een gashendel in een vliegtuigcockpit. Nieuw is de combinatie van aluminium afwerking met pianolak zwarte details. We wanen ons hiermee niet direct in hogere sferen, maar het resultaat mag er zeker zijn. Daarnaast kan de S-MAX rijder voortaan profiteren van allerlei handige, veiligheids- en comfortverhogende accessoires, zoals dodehoekdetectie ‘BLIS’, LED-interieurverlichting, achteruitrijcamera, sleutelloze entree, een flinke audioinstallatie en een nieuw panoramadak met elektrisch bedienbare zonnewering. Ook monteert Ford op verzoek een snelheidslimiter.

Doorbraak

Waar Ford helemaal niet veel aan heeft hoeven doen zijn het onderstel en de besturing. Geef toe, ze zouden wel gek zijn. De Duitsers hebben in de S-MAX een unieke mix gevonden van sportiviteit en comfort, waarin de besturing ruimte laat voor een actieve rijstijl (in je gezinsauto!) maar de bestuurder en inzittenden daar niet nodeloos mee opdringt. De ‘doorbraak’ op technisch gebied schuilt onder de motorkap, waar voor het eerst twee staaltjes van letterlijke downsizing worden toegepast. Het zijn de 2.0 EcoBoost SCTi en 2.0 TDCi dieselmotor. De eerste is een tweeliter turbomotor met vier cilinders, in beginsel 203 pk sterk. Deze vervangt de (iets krachtiger) vijfcilinder turbo waarmee deze Ford echt de blits kon maken. De reden laat zich raden: verbruik en emissies. Waar de vijfcilinder nog 9.4l/100km consumeerde, laat de 2.0 GTDi 8.1l/100 km voor zich noteren. En dat terwijl de nieuwkomer in de S-MAX altijd gekoppeld is aan de zestraps Powershift automaat met dubbele koppeling. Hoewel deze aandrijflijn feitelijk iets minder krachtig is, gaat de S-MAX met deze combinatie nog steeds als een speer; 0-100 in 8.5 seconden en een top van 221 km/u.

Powershiften

De Powershift transmissie – voorheen alleen leverbaar in een Focus diesel – schakelt daarbij soepel en vlotjes, maar niet zo uitdagend als bijvoorbeeld de DSG-bak van VW. Dat mag de pret niet drukken, want Ford laat de transmissie goed aanvoelen wat de S-MAX bestuurder op dat moment van plan is en stemt dat goed af met de krachtsontplooiing van de motor. Dankzij de assistentie van de turbo vloeien de 300 Nm’s koppel ‘onderin’ al rijkelijk, 90% van alle kracht is vanaf 1400 toeren voorhanden. Daardoor hoeft de transmissie maar weinig terug te schakelen bij acceleratie. Motor en bak zijn duidelijk op elkaar ingespeeld en dat maakt deze nieuwe combi een hele fijne. We hoeven de 2.3 16V met traditionele automaat dan ook niet te missen.

Liever een diesel met automaat? De vernieuwde 2.0 TDCI – die leverbaar is met 140 of 163 pk – is in plaats van een zesbak op verzoek ook aan Powershift te koppelen. Handgeschakeld lust de diesel 5.7l/100km, met automaat consumeert ligt het cijfer op 6.0l/100km. De meest krachtige variant vervangt de 2.2 TDCi versie, die nog met 173 pk kon imponeren. Overigens is naast de 2.0 turbobenzinemotor de atmosferische variant 2.0 16V 145 pk onverminderd van de partij. Het verbruik van deze instapper is identiek aan de 2.0 SCTi met Powershift. Ongeacht de uitvoering hebben alle S-MAX modellen een groen energielabel.

Uitrusting en prijzen

De vernieuwde Ford S-Max is er voortaan gezien de vraag uit de markt in één uitvoering; Titanium. Ford kennende kunnen we dan rekenen op een complete lijst standaarduitrusting die niet zonder meer vanzelfsprekend zijn in dit segment. Elke S-MAX is onder meer van 17 inch lichtmetaal, zeven airbags, ESP, automatische airco, cruise control, radio/cd met acht speakers, elektrische ramen en spiegels, verwarmbare voorruit en regen- en lichtsensoren voorzien. Als moderne gezinsvriend biedt de S-MAX standaard vijf zitplaatsen en zijn er IsoFix-bevestigingspunten beschikbaar voor kinderstoeltjes.

Ford is nog druk aan het rekenen wat de opgefriste S-MAX dit jaar moet gaan kosten. Men verwacht een richtprijs vanaf 36.000 euro voor de ‘doorsnee’ tweeliter met handbak. De 2.0 SCTi turbomotor kost een flinke duit extra – 42.500 euro – omdat deze standaard aan de Powershiftautomaat gekoppeld is. Dieselrijders kunnen kiezen voor de 2.0 TDCi 140 pk, en die kost ongeveer 40.500 euro. De meest krachtige variant met 163 pk komt in de buurt van 42 mille. Voor beide varianten geldt een meerprijs van 3000 euro indien je gaat Powershiften.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.