Kia Venga geeft je de ruimte

Kia timmert flink aan de weg met nieuwe modellen. Na het entree van de expressieve Soul, nieuwe Sorento en vernieuwde

Kia timmert flink aan de weg met nieuwe modellen. Na het entree van de expressieve Soul, nieuwe Sorento en vernieuwde C’eed, hebben de Koreanen met de Venga in Europa een voor hen nieuw segment aangeboord. Het model speelt in op de behoefte naar veelzijdige, compactere auto’s, een trend die bij vele merken zichtbaar is. Kunnen wij ons thuis voelen in de Kia Venga 1.4 X-tra?

Het leuke is; de Venga blijkt veel ruimer dan je op basis van zijn afmetingen zou vermoeden; ruim vier meter lengte in combinatie met een buitengewoon royale wielbasis (2.62 meter) verschaft minstens vier inzittenden een riante zit. Op de achterbank kan de Venga door zijn vrijgevigheid zich uitstekend meten met de middenklasse! De achterbank is daarbij 13 centimeter verschuifbaar om zo nodig een grotere bagageruimte te creëren. Daarbij is ook de laadvloer achterin uitneembaar. Uiteraard kan de rugleuning ook worden neergeklapt om liefst 1253 liters te verstouwen.

Voorin biedt Kia twee stevige stoelen die door hun geprononceerde vorm goede ondersteuning biedt. Je zit daarbij ondanks de hoogteverstelling altijd wel hoger dan in een doorsnee hatchback. Het dashboard in de Venga getuigt niet zozeer van frivoliteit maar overtuigt direct met een compacte, logische indeling, voorzien van hedendaagse gemakken zoals geïntegreerde audio met radio/cd en Bluetooth. Ook de degelijke afwerkingskwaliteit stemt ons gelukkig; de dashboarddelen zijn bijzonder strak en naadloos gemonteerd en deels afgewerkt met Metallic Silver of Piano Black look. Op dit vlak scoort de nieuwste spruit het nog iets beter dan bijvoorbeeld de Soul. Slechts de knoestige stuurhendels ogen wat 'old skool'. Het expressieve van de Soul in het design is niet in dezelfde mate aan de Venga besteed. Kia acht de Venga functioneler (en voordeliger) van aard – vandaar dat de Venga ook ruimer is - bedoeld voor een andere (oudere) doelgroep. Toch heeft het neusje met de puntige koplampen en huisstijl-grille nog best een frivool tintje. Achteraan zijn het de vlak ingebouwde achterlichten die het gezicht bepalen. Het zijn de details die de Venga echter wel een moderne uitstraling geven.

Lekkere bak

Als compleet nieuw familielid van Kia kan de Venga profiteren van de laatste generatie motoren en techniek. Zo heeft de Venga een 1.4 krachtbron paraat die een gezonde dosis pk voortbrengt. De 90 pk sterke viercilinder moet een kleine 1100 kilo overwinnen en dat levert een heel schappelijk resultaat op. De instapmotor – die naar verwachting het meest in trek zal zijn – voelt in de Venga niet heel levendig maar evenmin verre van loom. Zonder een keel op te zetten overigens. Typisch een krachtbron die gewoon doet wat er van ‘m gevraagd wordt. Dat geldt eveneens voor de vijfbak, die met heel prettige slagen, soepel van verzet wisselt; 'by far' de beste transmissie die Kia in huis heeft! Sturen gaat vrij licht, maar geeft voldoende feedback. Daardoor kun je er best lekker de vaart in zetten als het moet, al blijf je door het iets hogere zwaartepunt bewust dat dit geen gewone vijfdeurs hatchback is.

Groen doen met EcoDynamics

Bij een gemiddelde rijstijl blijft verbruik beperkt tot 5.9l/100 km. Tijdens een winterse testronde toonde de boordcomputer 6.5l/100km tevoorschijn. Een praktijkverbuik van 1 op 15 is voor een auto van dit formaat heel behoorlijk. De bijbehorende CO2-uitstoot van 136g/km is laag genoeg voor een B-label en 20% bijtelling bij zakelijk gebruik. Wie meer stadse kilometers maakt kan profiteren van Kia’s start-stop/systeem ISG, dat standaard wordt geleverd op de handgeschakelde versies. Door de lage temperatuur tijdens de testperiode heeft het systeem niet zijn kunstje kunnen laten zien, maar we weten uit de C'eed dat ISG gerraffineerd werkt. Overigens heeft de Venga ook een intelligent aangestuurde dynamo, die vooral tijdens afremmen en uitrollen de accu oplaadt. Zo wordt de motor tijdens ‘verbruiksverslindende’ acceleraties minder belast, waardoor een extra verbruikswinst wordt bereikt. Slimmigheden als lage rolweerstand banden, een gaspedaal met extra weerstand bij volgas geven, een opschakelindicator en de gebruikmaking van elektrische stuurbekrachting dragen elk ook hun steentje bij in verbruiksreductie. Kia noemt dit pakket besparingsmaatregelen samen EcoDynamics, en plaatst het groene logo onvermijdelijk op de achterklep.

Uitrusting

Kia levert de Venga vanaf 15.895 euro. De Koreaan is leverbaar als X-pect, X-tra en X-ecutive en heeft altijd zaken als ESP, zes airbags, elektrische ramen voor en een goed klinkende radio/cd aan boord. Onze X-tra doet daar airco bij, maar wie het exclusief leverbare Comfort Pack bestelt, kan het luxeniveau verder ophogen met mistlampen, bluetooth, parkeersensoren achter, elektrisch bedienbare spiegels met verwarming, cruise control met limiter en audiobediening. Voor het mooie zijn ook de buitenspiegels en deurgrepen meegespoten in de kleur van de carrosserie. Kia rekent tijdelijk 995 euro voor dit pakket. Op de optielijst staat eventueel nog een achteruitrijcamera of panorama-/schuifdak.

Conclusie

Kia heeft met de Venga succesvol het segment van de compacte MPV’s betreden. De Koreaan kan vol zelfvertrouwen de strijd aan gaan met Nissan’s Note, de Renault Modus en anderen. De Venga verrast ons met het grote ruimte-aanbod, waarmee Kia laat zien dat vier volwassenen goed kunnen vertoeven in een auto van iets meer dan vier meter lang. Dat de styling van de nieuwe telg niet zo frivool en vernieuwend kan zijn als de huisgenoot Soul nemen we ‘m niet kwalijk. De Venga gaat meer voor de ratio; de efficiënte 1.4 liter motor, scherpe prijsstelling én liefst 7(!) jaar volledige garantie passen helemaal bij dat plaatje.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (23)

Kia Venga geeft je de ruimte
Als je de Kai Venga komt dan prijzen ze het stop & go systeem aan.Maar nu er kunnen ze het stop & go systeem niet werkend maken dus ik moet er maar mee leren leven maar we hebben er toch voor betaald.Ik vind dat de Kia dealer met een tegemoet komen moet komen omdat het systeem niet werkt
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

buiten het stop & go systeem ben ik best blij met de Kai Venga

Minpunten

alleen start stop systeem werkt voor geen meter tot op heden al een zwaarder accu er in gezet maar het werkt nog niet.De Bluetooth werkt niet goed maar nu heb ik min telefoon op koptelefoon gezet en nu werkt hij gewoon goed
Kia Venga geeft je de ruimte
Auto is twee jaar oud 14000 km. op de teller. Veel lakschade door steenslag aan de zijkanten en deuren Bij het kleinste steentje wat tegen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
ik had ook problemen met het windgeruis bij de linker spiegel.het probleem was de rubber aan de buitenkant van de ruit waar de ruit bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
Ik ben zeer tevreden over de Kia Venga,ik heb de 1.4 ex. de duurste uitvoering.het is een ruime hoogzitter met een behoorlijke kofferruimte. Het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
Ben niet tevreden Bluetooth werkt niet goed,moet steeds het nummer boven in de telefoon zetten. Het start en go sijsteem werkt na 1 jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
Heb pas 1700km gereden maar vind het verbruik te hoog voor een 1.4 motor misschien word dat nog beter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
Auto rijd goed,stuurt prettig,ligt goed op de weg,keurig afgewerkt,alleen start stop systeem werkt voor geen meter tot opheden alle onderzoeken,uitgelezen,hele bladzijdes met hoe en wanneer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
Ik heb sinds vorig jaar maart een Venga 1.6 . Vanaf het begin problemen met de S&G . Paar keer terug geweest naar mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
wat een wagen totaal 27.500 euro alles erop en eraan machtig deze auto(maat).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
Wij hebben een venga van juli 2010 en inmiddels 10.000 km gereden. Halen nu een verbruik van 1 op 12 en dan hebben we weinig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
Auto nog maar enkele weken in bezit,en bevalt prima,ik erger mij alleen aan enkele revieuw schrijvers. Er staan opmerkingen bij waarvan ik zeg u hebt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
navigatie unit wordt te heet smeulende reuk in de auto maar kia laat je gewoon door rijden de klacht is gemeld geen reactie van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
Te slappe vering. Achterklep raakt bij het sluiten het koetswerk waardoor de lak werd beschadigd. 1.4 motor wel lekker stil en schakeld fijn maar komt.. Lees volledige review.
Kia Venga geeft je de ruimte
Prima auto die zeer compleet is, en voldoet om te trekken met caravan van 1200 kg. Zeer stabiele combinatie. Minpunt is de signalering van benzine vebruik, geeft.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
Auto twee maanden in bezit, maar nog slechts 600 km meegereden. Hiervoor een Opel Vectra Station, diesel, 35.000 per jaar. Overgang toch niet zo groot als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
Op de snelweg vlot genoeg.Benzineverbruik 1 op 11.5.stuurt strak en stabiele wegligging, (heeft nog maar 1100 km gelopen),dus het branstof gebruik zal nog wel beter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
Betreft een Venga 1.4 excutive met panoramadak en nav. Slechts één week in bezit en is de vervanger van een Ford Focus sedan. In.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
Een 1.4 X-tra met comfort pakket. Op 20/3 geleverd in donkergrijs. Rijdt heerlijk soepel; ISG is een uitkomst enw e mogen nu los na 1500.. Lees volledige review.
Kia Venga geeft je de ruimte
auto trekt slecht voor een 1400 motor , misschien nog in te rijden, telefoon doet het niet als een carkit zoals hij mij wel is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
Ik heb mezelf verwend met de Executive met alle opties (panoramadak, navigatie/bluetooth, achteruitrij camera etc.) Ik heb er zeer veel plezier mee. Met name de.. Lees volledige review.
Kia Venga geeft je de ruimte
Gisteren mijn nieuwe Venga gehaald en er 300 km mee gereden. na mijn hydraulische Citroen "zweefbak" is het comfort even wennen. Toch was de stevige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
Op de snelweg vlot genoeg.Benzineverbruik 1 op 15.5.stuurt strak en stabiele wegligging. Kortom een fijne auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kia Venga geeft je de ruimte
hij leek op de golf plus en het rijden zelf viel tegen, in de stad een prima autootje, maar op de snelweg komt de 1400.. Lees volledige review.