BMW 530d Gran Turismo (+video)

Je zou het misschien niet verwachten, maar door de uitbreidingsdrift in de modelrange van BMW wordt kiezen in de hoge

Je zou het misschien niet verwachten, maar door de uitbreidingsdrift in de modelrange van BMW wordt kiezen in de hoge middenklasse eigenlijk steeds inzichtelijker. Want na de 5-serie sedan, Touring en imponerende X5 is er voortaan ook de 5-serie GT; een reislustige combinatie tussen een Touring en sedan, die huidige BMW-rijders na hun Vijf een rijkelijk antwoord biedt, maar ook nieuwe klanten een rijkelijke mix van dynamiek en luxe kan voorschotelen. We zoeken de 530d GT op tijdens een ontdekkingsreis in z’n bijpassende habitat.

Onze eerste reactie bij de presentatie van de 5 GT dachten we: ‘moet dat nou?’ Hebben we niet genoeg aan de 5-serie sedan en Touring, de X5 voor de avonturiers en de 7-serie voor de ‘autoriteiten’? Maar laat de 5 GT eens op je inwerken en het begint te dagen. Met deze nieuwe interpretatie van dynamiek, luxe en comfort heeft BMW heel veel potentieel aangeboord. Niet alleen kunnen BMW rijders die over hun huidige Vijf als sedan of Touring heen zijn en de X5 gewoon 'too much' vinden een doelgroep zijn, ook voor hoge functionarissen die (noodgedwongen) downsizen is de 5 GT een interessante optie. Voor hen mag het nieuwe derivaat dan wellicht in de naamgeving en stap terug zijn, de nieuwe Beier ontleent veel techniek en onderdelen aan de Zeven, en heeft bijvoorbeeld met een wielbasis van ruim drie meter een goede riante basis voor comfort en ruimte.

Sesam open u

De 5-serie GT vertegenwoordigt samen met de Zeven en X1 het nieuwste design-DNA uit Beieren, waarin de licht stompe neus dankzij de niergrille vrij prominent is geboetseerd. De koets verenigt de belijning van een sedan en Touring; terwijl de kofferdeksel doet denken aan die van een traditionele sedan biedt deze tegelijkertijd een riante opening. BMW heeft hiervoor speciale scharnieren toegepast, vergelijkbaar met het TwinDoor systeem op de Skoda Superb. Met een druk op de knop opent de klep zich geheel elektrisch zonder, of inclusief de achterruit Wij zien in dat laatste alleen maar voordelen, al is de gedachte dat inzittenden dan even een koudje kunnen vatten. Kenmerkend voor de 5 GT zijn ook de stijlloze portieren, waardoor de ruit bij het openen en sluiten zich steeds even moet zetten.

Business Class

Naast de keuze voor het samensmelten van de traditionele carrosserievarianten heeft BMW de 5-GT ook iets hoger op de wielen gezet. Hiermee doorbreekt BMW de juist lage rijderspositie achter het stuur van de volumemodellen. Slim! Bovendien creëert de iets hogere zitpositie meer overzicht en zijn mensen die een bijbehorende instap op prijs stellen niet meteen gedoodverfd tot de X5. Het interieur van de 5-GT verschilt aanzienlijk met die van de huidige Vijf en deelt elementen van de Zeven, waarvan we weten dat de afwerking werkelijk tot in de puntjes is verzorgd. Het dashboard bestaat uit een brede console waar bovenop het iDrive beeldscherm is gepositioneerd. Doordat BMW tegenwoordig kiest voor enkele voorselectietoetsen rond de draaiknop is het systeem redelijk snel inzichtelijk, ondanks de vele mogelijkheden die het systeem biedt – tot aan de verdeling van de stoelverwarming per zitvlak toe! Nieuw in de 5-serie is het uitgebreide instrumentarium waarop naast de elektronische weergave van de standaard klokken ook een verbruiks- en EfficientDynamics-meter wordt getoond, waarover later meer. Door de digitale weergave op een onzichtbaar verwerkt LCD-schermpje kunnen bepaalde functies van de boordcomputer ook hierop worden geprojecteerd. Als extra biedt BMW een head-up display voor snelheids- en navigatie-aanduiding in de voorruit, een handige accessoire die de aandacht op de weg houdt. Dode hoek detectie en nachtzicht is voor de 5 GT eveneens optioneel beschikbaar, verder is deze rijk aangeklede High Executive met grootlichtassistent, spraaktsturing en achteruitrijcamera meer dan compleet uitgerust.

De interieuropzet in onze 5 GT is berekend op het vervoeren van vier personen, zoals dat eigenlijk hoort bij een Grand Tourer. Dat is weliswaar niet altijd even praktisch, maar biedt wel de mogelijkheid om de inzittenden achterin net zoveel zitcomfort te bieden als voorin. De twee uitnodigende comfortstoelen bekleed met 'elfenbeinweiss' leder zijn dan ook elektrisch te verstellen en te verwarmen, en laten werkelijk niets te wensen over om een lange reis geriefelijk te maken. Met dank aan de lange wielbasis is er ook ruim voldoende hoofd- en beenruimte beschikbaar, terwijl tegelijkertijd het glazen panoramadak extra lichtinval aan de leefruimte toevoegt. Het is duidelijk; de 5 GT ademt business class en is uitermate capabel voor een lange reis.

Efficient en Dynamic

Bij een reislustig ingestelde 5 GT met een ruim interieur hoort ook een krachtige motorisering die op zijn taak berekend is. Bij BMW is een dergelijke krachtbron sinds een aantal jaar zo efficiënt mogelijk aan het werk; met bet hulp van het pakket energiebesparingsmaatregelen ‘EfficientDynamics’ dat onder meer bestaat uit recuperatie, een actieve luchtinlaat en een intelligente dynamo scoort de 530d GT een verbruik van 6.5l/100km. Een zeer verdienstelijke score voor een 245 pk zescilinder dieselmotor die twee ton – de 5GT is zwaarder dan een Zeven! - zonder moeite vooruit weet te stuwen. De diesel draait stil in de rondte en biedt over een groot toerenbereik zijn 540 Nm trekkracht. Het gunstige verbruik is ook te danken aan een automatische transmissie die liefst acht trappen geldt. Hierdoor blijft het toerental altijd zo laag mogelijk; op de landelijke limiet van 120 km/u draait de diesel slechts 1600 toeren. Ter informatie laat de EfficientDynamics-meter met een blauwe balk zien hoeveel energie er wordt teruggewonnen bij het afremmen op de motor of daadwerkelijke remacties. Leuk om te weten, voor even dan.

Wanneer de bestuurder besluit om prestaties aan te roepen schakelt de transmissie alert terug naar het juiste verzet waarin alle kracht volledig beschikbaar is. Het is ook mogelijk zelf een verzet te kiezen, met behulp van de ‘joystick’-achtige transmissiehendel. BMW heeft echter nog meer mogelijkheden de 5 GT aan de omstandigheden van de weg of het humeur van de bestuurder aan te passen. Onze demo is uitgerust met Dynamic Drive en Adaptive Drive waarmee niet alleen de motorrespons en het karakter van de transmissie, maar ook de demping kan worden aangepast. Dit soort modi zien we steeds vaker in allerlei klasse auto’s op duiken, maar in de 5 GT blijkt het wel heel effectief. Het systeem is daadwerkelijk in staat een paar honderd kilo van het leeggewicht op een natuurlijk aanvoelende wijze weg te filteren en dynamiek in het onderstel naar boven te halen. In de meest sportieve stand rijdt de Fünfer voelbaar stugger en kan ook het ESP buitenspel worden gezet. Daarbij blijft de automaat voorbeeldig soepel schakelen. Zo strak als een 5-serie sedan of Touring rijdt het niet, daar is het model te comfortabel voor ingesteld. Maar de 5 GT biedt zeker een uitdaging. Het eveneens optionele Active Steering regelt automatisch de stuuroverbrenging en kan zo samen met vierwielbesturing de koets lichtvoetiger door bochten heen sleuren. Bij stilstand is de stuurhulp ook effectief, het stuur heeft slecht een enkele omwenteling nodig om de uiterste wielstand te bereiken. Hoepelen bij het straatje keren behoort dus tot de verleden tijd.

Conclusie

De 5-serie GT is een doordachte zet in het modelprogramma van BMW en blijkt boven verwachting in de verkoopstatistieken te scoren. De Gran Turismo Fünfer profiteert van alle luxe en comfort van de grote Zeven, maar presenteert dat in een jas van 5-serie, met de bijbehorende (lagere) prijs. Hoewel de nieuwe 5-serie sedan en Touring ook meer naar het vlaggenschip zullen toekruipen blijft de kracht van de GT overeind, door zijn weelderige interieuropzet en comfortabele inslag.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.