Uit de inleiding blijkt eigenlijk direct al waarom Cullum heeft gekozen voor een designomslag. Jaguar wil zijn horizon (lees: doelgroep) verbreden. De gemiddelde leeftijd van de kopers moet omlaag. En hoe doe je dat? Simpel, door modellen te ontwikkelen met een vleugje sportiviteit, zonder daarbij de kenmerkende elegantie van het ‘Britse’ merk uit het oog te verliezen. Want het mag natuurlijk niet zo zijn dat ze de traditionele klant kwijtraken. Toch betwijfelen we dat ten zeerste, ook met deze XF. De auto is prachtig vormgegeven, laten we dat voorop stellen. Duidelijk zijn de invloeden van Cullums verleden bij Aston Martin zichtbaar. Maar instappen gaat niet zo soepeltjes -zeker niet voor mensen op leeftijd, de zit achter het stuur is gewoon laag en de afstemming van vering en demping is ook stevig. Dat laatste is natuurlijk afhankelijk van de keuze die je maakt in de uitvoering. De Diesel S is nu eenmaal een meer sportief type. Maar goed, deze kenmerken associeer je niet meteen met die eerder genoemde sigaarrokende corduroy colbertdrager.
Hartslag
Op de bestuurdersstoel zit je lekker laag en kijk je uit op de bult op de motorkap die ruimte biedt aan de intercooler. Het instrumentarium is aan de bescheiden kant. Twee relatief kleine klokken geven je informatie over snelheid en toerental. Hier had wel wat meer aandacht aan besteed mogen worden, meneer Cullum. Een afgeleide van de exemplaren die Aston Martin gebruikt, zouden in de XF niet misstaan. Het dashboard daarentegen is een plaatje. De decorinleg in aluminium doet het goed, er is slechts in beperkte mate met hout gestrooid en dat kan ons wel bekoren. Al had het materiaal op de middentunnel wel van iets hoger kwaliteit mogen zijn dan het plastic dat nu ‘dienst doet’ als aluminium. Bijzonder is natuurlijk de alom geroemde versnellingspook. Geen J-gate meer, maar een mooie ronde, aluminium keuzeknop die na het aanzwengelen van de motor uit de middentunnel oprijst. Ook de ventilatieroosters baren opzien. Of ja, de roosters niet, die zijn gewoon standaard, ze worden alleen na het stoppen van de motor aan het zicht onttrokken, waarna een mooie brede aluminium decorinleg ontstaat. Ja, aluminium is het toverwoord in deze XF Portfolio. Starten en stoppen gaat trouwens met een druk op de rood pulserende knop, die de hartslag van de auto verbeeldt.
Ikea
Benieuwd naar de ruimte op de achterbank? Wij in eerste instantie ook, maar we kunnen je geruststellen, er is voldoende bewegingsvrijheid voorhanden. Ondanks de sportieve belijning van het exterieur heeft Jaguar voldoende hoofdruimte gevonden. Hoe? Door de achterbank voldoende laag te positioneren. Wel is het oppassen geblazen tijdens instappen. Je moet goed voorover buigen om je hoofd niet te bezeren aan het dak. Dat wetende is het prima vertoeven achterin. Aan bagageruimte kun je 540 liter meenemen. Jammer dat de laadvloer niet helemaal vlak is en dat de toegang niet al te breed is. Flink inkopen doen bij Ikea leidt hoe dan ook tot een teleurstelling. Op de parkeerplaats al. Om daar überhaupt te komen, is ook een hele klus, want het navigatiesysteem vraagt even gewenning en door de -daar heb je hem weer- aluminium decorinleg waarin het display is opgenomen, reageren vooral de toetsen (het is een touchscreen) aan de rand niet optimaal. Kwestie van goed mikken met je vingers.
Blind Spot Monitor
Zo, genoeg over het in- en exterieur. Tijd om de rood pulserende start-/stopknop te beroeren. De motor komt enigszins rauw tot leven en heeft een paar minuten nodig om op temperatuur te komen. We draaien de keuzeknop van de zestraps automaat naar Drive en de XF rolt langzaam vooruit. De motor levert een vermogen van 275 pk en een koppel van 600 Nm. Het behoeft geen betoog dat deze karrenvracht aan koppel af en toe de kont laat zwieperen. Met de tractiecontrole ingeschakeld blijft het uitstapje beperkt, maar schakel je alle vangnetten uit, dan behoort een robbertje driften eveneens tot de mogelijkheden. Uiteraard doe je dat niet in zo’n prachtbolide, maar we willen het toch even melden. Vanuit stilstand vertalen de pk’s en Nm’s zich in een sprint in 6,4 tellen naar de honderd. De topsnelheid is keurig afgeregeld op 250 km/u. Neem maar van ons aan, het is voor de 3.0D S een koud kunstje. De acceleratie verloopt uiterst lineair en vooral op snelwegtempo bij tussenacceleraties merk je met een potente jongen op pad te zijn. Minder te spreken zijn we over de dode hoek waarschuwing, die niet altijd even optimaal functioneert. Zo zag de ‘Blind Spot Monitor’ regelmatig de vangrail aan de linkerkant van het asfalt (op de snelweg) aan voor een medeweggebruiker. De cruise controle is net als bij de Range Rover ook in deze XF gekoppeld aan een afstandsradar. Bij droog weer geen klachten, maar zodra er nattigheid valt in de vorm van sneeuw -en dat maken we de laatste jaren ook in ons land steeds vaker mee- geeft de radar al snel niet thuis. De cruise controle wordt dan eveneens buiten werking gesteld. En da’s niet altijd even praktisch.
Jaguar heeft met deze XF 3.0D S een prachtige auto in de gelederen. De krachtige motor klinkt in eerste instantie wat rauw, maar heeft even de tijd nodig om tot bedaren te komen. Is het nodig om voor de S te gaan of volstaat de standaard 3.0D? Tja, eerlijk gezegd neigen we naar het laatste, gezien zijn prestaties. De XF 3.0D S kost 72.140 euro en de ‘gewone’ 3.0D 69.340 euro. Bij nader inzien is het prijsverschil wel erg minimaal, dus ga maar voor de topper. Wens je net zo’n complete auto als op de foto’s, inclusief het fantastische Bowers & Wilkins surround sound systeem, dan dien je 95.960 euro bij de dealer achter te laten.
Schrijf een review