Om te beginnen heeft Kia kosten noch moeite gespaard om het model een eigen gezicht te geven. Ook al kunnen we ons enigszins vinden in de opmerking van een collega die hier en daar wat Ford-elementen meende te zien. Desalniettemin is van een Aziatisch ontwerp helemaal geen sprake meer. Dat kan ook bijna niet anders, want de Venga is speciaal voor de Europese markt ontwikkeld. Niet in Korea, maar gewoon bij onze oosterburen in Rüsselsheim, daar waar het Europese hoofdkantoor en R&D-center van Kia is gevestigd. De Tsjechen hebben vervolgens de eer om de nieuweling in elkaar te schroeven. Alleen het merklogo doet ons nog aan thuisland Korea herinneren.
No3
De Venga ziet er gelikt uit. Het is geen dertien-in-een-dozijn auto zoals zo vaak het geval is in deze klasse. Kia wijkt met de productieversie maar weinig af van de in Genève gepresenteerde conceptstudie No3. Op de voorruit en de vorm van het dak na komen vrijwel alle andere carrosseriedelen nagenoeg overeen. De plaatsing van de wielen op de uiterste hoeken van de koets en de uitgeklopte wielkasten bezorgen de Venga een sportief uiterlijk. Uiteraard zien we ook in deze laatste creatie de nieuwe familiegrille terug, ingezet met de vernieuwde Cee’d en Sorento. Na de Cee’d vormt de Venga trouwens het tweede model binnen Kia dat voor en door Europeanen is gebouwd en volgens de fabrikant nog zeker niet het laatste. Er liggen nog plannen genoeg op tafel.
Tildrempel
De wielbasis van 2,62 meter is ongekend in dit segment. Dat betekent dus alle ruimte voor de inzittenden, ook achterin. De achterpassagiers hoeven absoluut niet hun benen in de nek te vouwen. Voor iemand van gemiddeld postuur blijft er zelfs nog wat ruimte over tussen knieën en leuning van de voorstoel. Wel is het zaak om de achterbank in de laatste stand te positioneren. Je kunt namelijk de bank verschuiven over een afstand van 13 centimeter. Dit waarschijnlijk om het MPV-karakter te benadrukken, een andere reden hiervoor zouden we niet kunnen bedenken. Feitelijk onzinnig dus. In de praktijk zul je namelijk maar weinig gebruikmaken van deze schuiffunctie. De bagageruimte meet voldoende inhoud met een capaciteit van minimaal 440 liter met vlakke laadvloer. Vormt een kleine tildrempel geen probleem, dan kun je de vloer iets laten zakken en ontstaat er 570 liter aan stouwruimte. En wil je echt je hele hebben en houwen versjouwen, dan kun je in een handomdraai de achterbank afzonderlijk neerklappen waarna de laadcapaciteit 1.253 liter bedraagt (tot aan het dak).
Nitrogeen
Kia stelt voor de Venga een riant motorenpalet beschikbaar met keuze uit twee benzinemotoren en drie diesels. De verwachting is dat in ons land de 1,4 liter benzinemotor een groot deel van de verkopen voor zijn rekening gaat nemen. Reden genoeg om juist met deze motorisering op stap te gaan. Met 90 pk brengt ie de Venga in 12,8 tellen naar de honderd en zet een topsnelheid neer van 168 km/u. Prima prestaties. De motor houdt zich redelijk stil. Zeker in vergelijking met de diesel die Kia aanbiedt (1.4 of 1.6 groot), want ondanks een common rail-configuratie is de nieuwe U2-diesel in de Venga vooral tijdens accelereren een luidruchtig type. Diezelfde motor in de Cee’d houdt zich meer op de achtergrond. De fabrikant is dus duidelijk te zuinig omgesprongen met het aanbrengen van isolatiemateriaal in de korte neus. Zonde, want verder valt er weinig op de oliestokers aan te merken. Al staat de 1.4 diesel, zowel in 75 als 90 pk-uitmonstering niet vooraan bij een stoplichtsprint. Nee, ze zijn beduidend trager dan de 1.4 benzine. De 1.6 diesel en 1.6 benzine zijn qua prestaties aan elkaar gewaagd. Het comfort aan boord wordt geregeld door McPherson veerpoten voor en een dwarsgeplaatste torsiestaaf achter. De met nitrogeen gas gevulde schokbrekers brengen de koets na een hobbel weer snel en comfortabel tot rust. Iedere Venga, ongeacht de motorisering, wordt in Nederland geleverd met het EcoDynamics-pakket. Een stop-/startsysteem, banden met een lagere rolweerstand, een schakelindicator en een remgenerator zijn standaard.
Leuk, die Venga, maar wat gebeurt er met de Soul? Welnu, Kia voorziet duidelijk twee verschillende doelgroepen. De meer hippe consument zal eerder geneigd zijn de Soul te kiezen, terwijl de Venga meer het traditionele publiek zal aanspreken. De fabrikant zelf durfde geen aantallen te noemen, maar reken maar dat de Venga de Soul qua verkoopaantallen gaat verpletteren. Prijzen voor de Venga beginnen bij 14.995 euro als 1.4 in X-Pect-trim. Zaken als een radio met cd-/MP3-speler, ESP, elektrisch bedienbare ramen voor en centrale deurvergrendeling op afstandsbediening zijn bij de prijs inbegrepen. Vergeten we bijna nog de garantietermijn van 7 jaar of 150.000 kilometer. Ook dat is concurrerend te noemen. Eén grote goed nieuwsshow dus, deze Venga, de luidruchtige diesel even daargelaten.
Schrijf een review