Laten we het maar meteen verklappen, we zijn bepaald niet teleurgesteld. Om te beginnen is de LS een stukje gegroeid en staat er nu een statige limousine voor je neus van dik vijf meter die je rechtstreeks mag vergelijken met toppers als de BMW 7-serie, de Audi A8 en de Mercedes S. De LS is veel ruimer geworden en heeft een flinke bagageruimte. Op het gebruik als auto met chauffeur is gerekend, want vanaf de bestuurdersplaats kun je de rechter voorstoel elektrische verstellen.
De LS heeft ook onder de motorkap een flinke sprong voorwaarts gezet, al is het getal slechts gestegen van 430 naar 460. De oude achtpits-generatie heeft plaats moeten maken voor een geheel nieuwe 4,6 liter V8-motor waarop de Lexus-ingenieurs zowel direct als indirecte injectie toepassen. Dat leidt tot een – voor deze klasse – opmerkelijk laag verbruik van net geen 1 op 8 gemiddeld, terwijl de motor er toch moeiteloos en bijna geluidsloos 380 pk uitperst. Dat is 100 pk meer dan de voorganger die zich nog hield aan een ooit in Japan gemaakte afspraak tussen automerken om niet meer dan 280 pk uit een motor te halen.
Via een ongekend soepel schakelde achttraps(!) automaat komt de kracht bij de achterwielen aan en daarmee kan de LS 460 dan binnen zes tellen naar de 100 sprinten en maximaal 250 km/h halen. Die topsnelheid is trouwens weer wel elektronisch begrensd. De LS 460 doet daarmee alles wat zijn voorganger al kon nog moeitelozer en nog veel beter.
En nog verfijnder, want dat is het vakgebied van Lexus geworden in de voorbije jaren. Met de nieuwe kun je veel harder dan voorheen, maar de auto verbergt dat zoveel mogelijk voor zijn inzittenen. Die genieten van het comfort van de uitmuntende stoelen, die zowel voor- als achterin verwarmd en gekoeld kunnen worden, van de luchtvering die bijna alles slokt wat hobbel of bobbel heet en zelfs verkeersdrempels bijna laat verdwijnen en van de klimatregeling met vier zones die zelfs rekening houdt met de lichaamstemperatuur van de inzittenden.
In het interieur van de LS kun je niet alleen genieten van comfort, maar ook van een van de beste audiosystemen ter wereld. Mark Levinson heeft er nu 19 luidsprekers en een 15-kanaals versterker ingebouwd en dat staat voor heldere en loepzuivere klanken van het laagste laag tot het hoogste hoog. Aan datzelfde systeem hangt een negen inch aanraakscherm, waarmee je behalve de boordcomputer en de telefoon ook de nog immer uitmuntende navigatie kunt bedienen.
Echt toonaangevend is Lexus inmiddels op het gebied van veiligheid. De hoeveelheid systemen die je behoeden voor aanrijdingen en de gevolgen daarvan is zo groot dat we ze niet allemaal kunnen beschrijven. Maar we noemen bijvoorbeeld wel het hulpje dat op de snelweg assisteert bij het tussen de lijnen rijden op je rijstrook. Of de cruise control met afstandradar die indien nodig vaart mindert, zelfs bijremt en dan in de display voor je neus zelfs de remlichtjes van de auto laat branden. Er zit ook veiligheidstechniek in die alarm geeft als je opzij kijkt terwijl er recht voor je onheil dreigt. En als er iemand te snel en te dicht van achteren nadert worden de hoofdsteunen vliegensvlug op de juiste afstand van je hoofd gebracht om de gevolgen van whiplash te beperken.
We zouden de test van deze topautomobiel makkelijk twee keer zo lang kunnen maken en dan nog ruimte tekort komen om alle kwaliteiten te beschrijven. We zijn die onder de indruk van wat Lexus hier heeft gepresteerd. Maar helemaal zonder kritiek komt ook deze auto niet van ons af. Zo noteerden we op een klinkerweg in onze vaste testroute soms een resonantie uit de omgeving van de stuurkolom. En toen we de kofferbak openden, hing het lampje van de verlichting er aan een draadje te bungelen.
We gaan er maar vanuit dat het een eenmalig slippertje is en je kunt er in elk geval van op aan dat een dealer dat met zijn unieke ‘red carpet’-behandeling feilloos en zonder ongemakken voor de bezitter zal oplossen. De Europese topmerken hebben er in elk geval een zeer geduchte concurrent bij in de hoogste klasse en niet eentje die puur op prijs wil concurreren. Want met 133.400 euro is deze duurste LS 460 natuurlijk geen koopje, ook al kun je sommige zaken uit de standaarduitrusting van deze President bij anderen nog niet eens tegen meerprijs kopen.
Schrijf een review