Eerlijk is eerlijk: een Hyundai I30 1.4 Blue is geen bijzonder vernuftig spaarwonder. De beloofde 5.7l/100km en 135 g/km CO2 is voor een compacte middenklasser met benzinemotor wel heel netjes (en daarmee goed voor 20% bijtelling voor zakelijke rijders), maar niet revolutionair. Het groene (lees: blauwe) schuilt eigenlijk alleen in een bescheiden motorisering en een start-stopsysteem (ISG), maar geen aangepaste transmissieverhoudingen, speciale banden of aerodynamische fijnslijperij. Het startstopsysteem is echter wel een slimme zet. Dit hulpje schakelt de motor automatisch uit bij stilstand, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht. Het enige wat je ervoor moet doen is de versnelling in neutraal zetten en de koppeling loslaten. Een auto-startlampje licht op in het instrumentarium, als sein dat de afgeslagen motor volkomen gepland is. Zodra je de koppeling weer beroert, slaat de motor vlot aan. Da’s alles. Feitelijk is zo’n start-stoptechniek een van de gemakkelijkste manieren is om brandstof te besparen. Gemiddeld zeven procent, aldus Hyundai.
Met dit eerste Blue-model in de Hyundai-familie wil het merk de steeds lagere gemiddelde CO2-uitstoot in de vloot ‘zichtbaar’ maken en versterken. Europa is daarnaast na Korea en de VS de belangrijkste markt voor het merk. Het is het merk ook gelegen om zuinig rijden leuk te laten zijn. Alhoewel, heel zuinig rijden vereist wel enige concentratie. Die gratis brandstof krijg je natuurlijk niet voor niets! Voor onze deelname aan de Challenge staat een zelfbedachte gevarieerde rit op de planning, vanuit de in Sassenheim gevestigde importeur, langs onze thuishaven in Amsterdam, binnendoor naar het Mediapark in Hilversum en weer terug naar Sassenheim. Een route die toch zo’n 100 km aan binnen- en buiten de bebouwde kom, maar ook snelwegasfalt beslaat.
Rijden maar!
De ‘Challenge’ in de i30 verrast ons Europeanen aangenaam. Direct na de instap voelen we ons klaar voor de start. De stoelen zijn van volwassen formaat en ook het stuur pakt stevig beet. Het dashboard oogt verzorgd en appetijtelijk maar is ook logisch ingedeeld, met een geïntegreerde radio/cd-speler en climate control in het midden en diverse bakjes en vakjes voor een blikje energiedrank, mobiele telefoon, blocnote en pen. Dat Korea – alhoewel, het ontwerp komt toch echt uit het Duitse Design & Technical Center! - nog altijd her en der harde kunststoffen gebruikt, drukt de pret helemaal niet. Het gemonteerde schuifdak gaat toch een heel klein stukje open; het is een comfortabele accessoire die de boordcomputer vast niet op hol doet slaan.
Hyundai kiest met hun Blue-model voor de meest CO2-vriendelijke benzinemotor waarmee de i30 leverbaar is. (later volgt het start-stop systeem ook op de 1.6 diesel). Het is een 1.4 liter viercilinder met een gezonde 109 pk, die beslist uit de voeten kan met de 1168 kilo zware i30. Hiermee is de i30 niet opvallend stil, vanaf 80 km/u begint de veertienhonderd lichtjes te grommen en bij de landelijke limiet wijst de wijzernaald ongeveer 4000 toeren aan. Op de snelweg kan deze Blue dus niet gaan verrassen. De zuinigste rijder vindt het toch leuker om te horen dat het vijfde verzet al vanaf 50 km/u al worden ingelegd. Zo, dan hebben we dat gehad! Deze aanpak werkt prima zolang er niet geaccelereerd hoeft te worden.
Direct na het wegrijden viel het ons al op. De pedalenset en versnellingspook laten zich opvallend lichtvoetig bedienen – da’s even wennen. Ook klimt de 1.4 CVVT vlot in de toeren. Niet teveel natuurlijk, want dat is niet zuinig. Wie hier hulp van een schakelindicator verwacht komt bedrogen uit, die is er niet. Ach, het recept is niet zo moeilijk. Goed anticiperen, vroeg opschakelen en zo constant mogelijk rijden. Bij remacties wordt namelijk onnodig energie verspild, iets dat de i30 in tegenstelling tot de rasechte spaarders niet opslaat. Wel wordt juist dan de dynamo aangespoord de accu bij te laden.
De route loopt volgens plan; de wegen zijn rustig, het weer is goed en we hoeven niet in vrachtwagens te hangen of geërgerde bumperklevers te incasseren. Cruise control hebben we niet gebruikt; die zat er ten eerste niet eens op en daarnaast is de fluwelen gasvoet nog altijd de meest efficiënte. Tot onze grote vreugde daalt de boordcomputer naar de psychologisch verantwoorde 5.0l/100km, ofwel 1 op 20. Maar op weg naar de Hyundai-importeur belanden we in een sliert auto’s en vrachtwagens bij wegwerkzaamheden. Dat vereist heel wat stops. We blijven natuurlijk liever in beweging, want elk wegrijmoment doet een aanslag op de verbruikswaarde in het boordcomputerdisplay. Toch zijn de goden uiteindelijk goed gezind, met een uiteindelijke score van 4.9l/100km als resultaat.
Kan jij het zuiniger?
Ook meedoen aan de Hyundai Blue Challenge? Ga naar de Hyundai dealer of www.hyundaiblue.nl en geef je op! De i30 1.4i Blue is er vanaf 15.495 euro (hatchback) en 16.245 euro (Crosswagon)
Schrijf een review