Land Rover Discovery 4 TDV6 3.0 HSE

Golden retrievers, een bosrijke omgeving, paardentrailers en vrijbuiters, het zijn de voor de hand liggende elementen

Golden retrievers, een bosrijke omgeving, paardentrailers en vrijbuiters, het zijn de voor de hand liggende elementen die onlosmakelijk worden verbonden met de Land Rover Discovery. De Britten hebben de capaciteiten van dit moderne ‘werkpaard’ onlangs met een omvangrijke update verder uitgebreid. Tegelijkertijd is de ‘Disco’ echter naar de look and feel van de Range Rover-familie opgeschoven. Kan de nieuwe Discovery 4 met succes op twee paarden wedden?

De Land Rover-familie is aanzienlijk divers, maar eensgezind tegelijk. Alle modellen zijn uitstekend berekend op een zware klus op en naast het asfalt. De Defender spreekt hier als oudgediende het meest tot de verbeelding, maar ook de Discovery mag er wezen. De ‘Disco’ vult nu al 20 jaar de rol van een terreinauto annex SUV in (met nadruk op dat eerste) en combineert dat met luxe en comfort van een personenauto. Het model creëert hiermee bestaansrecht tussen de klassieke Defender en de oppermachtige Range Rover. Op verzoek ook in grijskentekenverpakking.

Twee diesels

Door de Discovery een ingrijpende verjongingskuur te geven, is het veelzijdige karakter van de Brit verder ontplooid. Enerzijds heeft Land Rover onderhuids het onderstel en de 4x4-techniek verder verfijnd, waardoor het serieuze werkpaard nog beter zijn mannetje staat als offroad expert in het terrein en als comfortabele kilometervreter op de alledaagse weg. Bovendien kunnen er nu meer passagiers mee, want de Discovery 4 is naar wens een zevenzitter. Daarnaast ging het motorpalet op de schop. Er is 'slechts' keuze uit twee diesels, waarbij de nieuwkomer 3.0 TDV6 in deze test de hoofdrol speelt. Het is een splinternieuwe drieliter biturbo zescilinder diesel -die ook zijn weg naar Jaguar heeft gevonden- en in staat is meer vermogen en trekkracht te combineren met een lager brandstofverbruik dan waartoe de wederom leverbare 2.7 TDV6 in staat is. Dat klinkt veelbelovend.

Met 245 pk en 600 Nm trekkracht – waarbij 90% door de eerste turbo al bij 1500 toeren beschikbaar is – schept de nieuwe zescilinder een sterke basis voor alle omstandigheden. In de praktijk voelt de drieliter ook altijd krachtig aan, waarbij de standaard zestrapsautomaat in kleine stappen comfortabel en alert het juiste verzet inschakelt. Ondanks dat het constante toerental op hogere snelheid niet eens bijzonder laag is, blijft de geluidsproductie van de motor beperkt. Het is vooral de wind die de rust in de cabine probeert te verstoren; bij zo’n mastodont is dat echter niet te voorkomen en daar zul je mee moeten leven. Zeker als je bijvoorbeeld de overstap uit een zakensedan uit de hogere middenklasse hebt gemaakt. Het zal ook niet verbazen dat de die 2500 kilo voelbaar meegesleept worden. Toch blijft de Discovery een verrassend handelbaar blok staal op wielen. Met dank aan diverse wijzigingen aan onderstel en besturing rijdt de Brit niet zo log als je zou verwachten.

Meer voor minder

Het brandstofverbruik kunnen we uiteraard niet onbesproken laten. Zeker niet als Land Rover met de nieuwe high-tech dieselmotor en foefjes als een intelligente dynamo en een verlaagd stationair toerental er alles aan doet een ‘drankprobleem’ bij de Discovery te voorkomen. De Britten beloven zelfs een verbruik dat bijna een liter lager ligt dan de minder krachtige 2.7 TDV6. De fabrieksopgave van 9.4 l/100km leek ons gezien het forse leeggewicht vrij ambitieus. Toch toont de Discovery hier zijn technische vooruitgang; een score van 1 op 9.5 (10.5l/100km) na een nauwkeurige tankbeurt en honderden testkilometers zonder aanhangers en lading is wat ons betreft heel verdienstelijk.

De technische innovatie is nog maar de helft van ‘het nieuwe’ aan de Discovery 4. In één oogopslag wordt duidelijk wat Land Rover met de Disco van plan is. Nog steeds kenmerkt de koets zich door hoekige lijnen en korte overhangen, maar de nieuwe bumperpartij en motorgrille heeft het moderne DNA van de Range Rover-familie gekregen. Wie vluchtig in de binnenspiegel kijkt zal waarschijnlijk geen verschil zien! Daarnaast zijn de robuust ogende maar ongelakte carrosserie- en bumperdelen van weleer voortaan in de lak gedoopt. Als extra upgrade omvat de gemoderniseerde identiteit van de Discovery een eigen LED-signature in de koplampen. Deze branden vreemd genoeg niet permanent als dagrijverlichting, zoals dat bij Mercedes en Audi het geval is. Aan de achterzijde blijft de vernieuwing hoofdzakelijk beperkt tot andere achterlichtunits. Het reservewiel is uit praktisch en optisch oogpunt wederom onder de auto weggestopt. Land Rover kan namelijk zo een tweedelige (aluminium) achterklep plaatsen voor extra inlaadgemak, een afdak of tijdelijke zitplaats.

Aan luxe geen gebrek...

Last but not least onderging het interieur een ware metamorfose, waarbij het comfort en de luxebeleving tot in de puntjes naar een hoger plan is getild. De Discovery is nu duidelijk gelijkgesteld aan zijn Range Rover luxebroers en biedt een rijkelijk aangeklede cockpit met grotere captain chairs, die verder voorzien is van alle luxe en moderne features zoals stuurverwarming, iPod interface, touch screen navigatie en het Terrain Response systeem. De lichte interieurdesign schept met behulp van het schuif-kanteldak een visuele zee van ruimte, het typische huiskamergevoel. Een beleving die door de lederen (verwarmde) zetels – met optionele derde zitrij-, Grain Walnut-houtsierdelen, fraaie stiknaden op het dashboard en een subliem audiosysteem telkens terugkeert. Hierbij verliest Land Rover niet de bestuurder uit het oog, die dankzij de Command zitpositie achter het (verwarmbare) stuur, parkeersensoren en een groot raamoppervlak een uitstekend, zelfverzekerd overzicht op de weg heeft. Met de optionele Surround Camera's - vijf stuks! - vormt geen enkel obstakel een verrassing. Een nieuw handig hulpje voor optimaal zicht in de nachtelijke uurtjes is de grootlichtassistent, die automatisch de lichtbundel dimt wanneer er een tegenligger in het vizier is. Wanneer een tegemoetkomende auto echter vlot uit de hoek komt reageert het te traag en kan dat een ‘seintje’ opleveren.

Redder in nood

Een echte partner in crime is het geavanceerde Terrein Response Systeem, dat de Discovery opnieuw een helpende hand kan bieden door de vierwielaandrijving aan de omstandigheden aan te passen. Het bedieningspaneel is nu voorin de tunnelconsole geplaatst voor meer gebruiksgemak, tegelijkertijd is het systeem zelf ook fijngeslepen om zelfs in de meest extreme situaties totale controle te hebben. Omdat ook niet elke Discovery altijd de gebaande paden verlaat is het goed te weten dat ook de luchtvering variabel is in te stellen. Met behulp van de instapmodus kan de rijhoogte tijdelijk worden verlaagd en vormen krappe parkeergarages – maar ook het moderne Amsterdam WTC – geen obstakel meer voor het dak. Daarom is de Discovery dus ook een prima boodschappenauto. Met een vanafprijs van 69.900 euro (TDV6 2.7 S) zijn er uiteraard wel voordeliger alternatieven...

Conclusie

De geëvolueerde Land Rover Discovery heeft onbetwist aan uitstraling, comfort en efficiëntie gewonnen, zonder hierbij zijn echte unique selling point, de terreinprestaties uit het oog te verliezen. Door subtiele uiterlijke wijzigingen en een grondig make-over van het interieur overtuigt de Brit nu ook als een echte luxe Land Rover. Motorisch slaat het merk met succes twee noodzakelijke vliegen in een klap: de 3.0 TDV6 biedt zorgeloos daadkracht maar consumeert daarbij minder dieselolie. Well done!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Land Rover Discovery 4 TDV6 3.0 HSE
Wij trekken een caravan van 2400 kg en doen daar ongeveer 10000 km per jaar mee. Nooit problemen, ook niet op bochtige steile brgwegen
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

oerdegelijke wagen
trekkracht

Minpunten

geen