Voor de laatste Golf-versie met kapitalen GTD op de kont moeten we terug naar de derde generatie van de hatchback, maar die doet net als de GTI uit die tijd zijn naam weinig eer aan. VW heeft dus maar drie varianten van de GTD gebouwd en daarna de stekker eruit getrokken. Toch is iedereen die ook maar iets met auto’s heeft, bekend met de GTD. Een pluim voor de marketingafdeling. Om even terug te gaan naar de eerste diesel op sportschoenen, de motor produceerde 70 pk en 133 Nm aan koppel. Dat vermogen is nu een lachertje. De instap-Golf schopt het al tot 80 pk. Maar let wel, het gewicht is door de jaren heen wel ‘iets’ toegenomen. Zo brengt de eerste Golf GTD nog geen 850 kilogram op de schaal en weegt de nieuwste creatie 1.304 kilo. Daar zet de Zes wel een vermogen van 170 pk en 350 Nm aan trekkracht tegenover.
Geen opgewonden type
Het hart van de GTD vormt een 2,0-liter common rail-diesel. Volkswagen heeft niet gekozen voor de nieuwe BiTDI, die we recent reden in de vernieuwde Transporter. Daarvoor heeft de fabrikant zo zijn redenen, op de eerste plaats bijvoorbeeld de aanschafprijs in toom houden. Zo zou het elektronisch sper (XDS) met de BiTDI voorin (400 Nm) geen overbodige luxe zijn, en dat is nu niet nodig. Maar, wees gerust, de gewone 2.0 TDI gaat ook als de brandweer. Nul naar honderd duurt 8,1 seconden en de GTD topt 222 km/u. Dat de componisten in huize Volkswagen fraai werk kunnen leveren als het om uitlaatgeluid gaat, wisten we al van de GTI. Bij een dieselkrachtbron is dat ‘soundtunen’ niet heel gebruikelijk. Maar het kan wel, dat bewijst deze GTD. Kijk, bij een koude start is het onmiskenbaar een oliestoker, maar zodra het blok op temperatuur is, produceert-ie voor de inzittenden een lekker vol geluid. Niet des diesels. Het is puur bedrog, want omstanders merken/horen er niets van. De motor komt qua smeuïgheid eigenlijk best wel overeen met die van de GTI. Net boven stationair pakt-ie mooi vlot op. Toch zijn er wel degelijk verschillen. De benzinemotor is gretiger, meer een opgewonden type, terwijl de diesel meer relaxed zijn prestaties neerzet. Een echte GTI met dieselmotor is het dus niet, deze GTD. Wel kun je er onbeheerst hard mee gaan -ook door de bocht, maar de echte sensatie ontbreekt enigszins. Hij nodigt niet uit om telkens weer het onderste uit de kan te halen. De onderstelafstemming is vergelijkbaar aan de turbobenzine: mooi sportief zonder dat dit ten koste gaat van het comfort. Aan tractie eveneens geen gebrek. Ondanks een vrij hoog koppel gooit het elektronisch vangnet (ESP) nauwelijks roet in het eten. Wat de GTI zo bijzonder maakt, XDS, hebben we bij de GTD juist niet gemist. Het eerder genoemde verschil in karakter van de motor is daar natuurlijk debet aan.
GTI-details
Ook al draagt de GTD de jas van de GTI, de kenner weet beide krachtpatsers in één oogopslag van elkaar te scheiden. Zo heeft de benzineversie de kenmerkende rode bies in de grille, terwijl deze bij de oliestoker in chroom is uitgevoerd. Honinggraat siert beide versies, net als dikke bumpers en zijskirts. Aan de achterzijde blaast de GTD de uitlaatgassen door een enkele einddemper (met dubbelloops sierstuk) de lucht in. Bij de GTI prijkt zowel links als rechts een uitlaat uit de achterbumper. Binnenin gaat het feest vrolijk verder met typische GTI-details. We zien werkelijk fantastisch zittende sportstoelen met ruitjesbekleding, een aan de onderzijde afgevlakt sportstuur en een zwarte hemelbekleding. De afwerking is gewoonweg top. De zogenaamde premium A3 heeft het nakijken. Over het navigatiesysteem zijn we minder te spreken. Volkswagen heeft tegenwoordig meerdere systemen in de collectie. In onze GTD huist een goedkoper alternatief voor het uitgebreide touchscreen DVD-apparaat (RNS 510) met 30 GB harddisk. De zogeheten RNS 310 kost 750 euro extra, heeft een kleiner kleurendisplay, CD-navigatie, geen harddisk en de bediening ervan vraagt even gewenning. Bovendien is-ie ook niet een van de snelste met het (her)berekenen van de route. Voor het uitgebreide en snellere systeem vraagt de dealer een meerprijs van 2.490 euro. Verschil moet er zijn. In totaal komt onze tornadokleurige vierdeurs GTD met 18-inch Vancouver-wielen, een multimedia aansluitbox, RNS 310-navi en een licht en zichtpakket op 35.250 euro. De ‘kale’ vanafprijs bedraagt echter 32.250 euro met de prettige handbak of 34.750 euro met de snelle flipperautomaat (6-traps DSG).
Volkswagen brengt met de Golf VI de GTD weer tot leven. Echt uitblinken doet-ie niet met zijn 2.0 TDI. De vraag is of dat überhaupt wel kan met een diesel in deze klasse? Het is moeilijk met een oliestoker de gretigheid en sensatie van een turbobenzine te evenaren. De sportieve kilometervreter daarentegen weet deze GTD als geen ander te waarderen. En wij eigenlijk ook wel. Welkom terug!
Schrijf een review