Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?

Bij Skoda zijn de extra zuinige modellen met de aanduiding Greenline. Van de populaire Octavia hadden de Tsjechen tot

Bij Skoda zijn de extra zuinige modellen met de aanduiding Greenline. Van de populaire Octavia hadden de Tsjechen tot voor kort nog niet zo’n ecomodel gebouwd. Het merk zag de recente verjongingskuur van de middenklasser als uitgelezen moment hier verandering in te brengen. De spaarzame variant profiteert direct van de laatste stand der techniek en dat moet zijn vruchten afwerpen, bijvoorbeeld met 20% bijtelling. We gaan op pad met de Octavia Combi Greenline 1.6 TDI.

Bij Skoda zijn de extra zuinige modellen met de aanduiding Greenline. Van de populaire Octavia hadden de Tsjechen tot voor kort nog niet zo’n ecomodel gebouwd. Het merk zag de recente verjongingskuur
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?

In de wereld van BlueMotion, ECOnetic en ecoFLEX draagt Skoda graag een steentje bij met Greenlinemodellen. Met dank aan diverse brandstofbesparende maatregelen staan sinds enige tijd de Fabia en Superb met deze badge in de showroom. De Octavia was verschoond gebleven van deze schoonheidsbehandeling; vreemd, gezien het succes dat deze Tsjech heeft behaald in de markt, een segment dat ook veel zakelijke rijders kent. Goed, met de komst van de facelift heeft Skoda ook een ‘groen’ antwoord in de middenklasse.

Common railen

De Octavia Greenline profiteert hierbij van een belangrijke koerswijziging in het VAG-concern; het verruilen van pompverstuiverdiesels voor de common rail. Het is inmiddels wel bekend welke voordelen dat met zich mee brengt: een uitgesmeerde krachtsontplooiing, minder getokkel en schonere uitlaatgassen. Zodoende is deze Greenline als eerste in de familie voorzien van de 1.6 TDI met 105 pk. Deze vervangt de 1.9 TDI met hetzelfde vermogen en dat is in het interieur werkelijk een verademing. Waar de aloude 1.9 TDI zich nogal kon opdringen, heeft de common rail niet zo’n last van een ochtendhumeur en draait deze beheerst en gedempt zijn arbeidsslagen, zonder gebrom en gedreun. Zijn dieselkarakter blijft dus subtiel op de achtergrond. Om leven in de brouwerij te houden is het wel zaak om - ondanks de gebiedende schakelindicator - minstens 1600 toeren op te zoeken, dan biedt de turbodiesel genoeg motorvermogen en koppel die je eigenlijk niet naar ‘meer’ doet verlangen. Onder die grens is de oliestoker voel- en hoorbaar nog niet bij de les en daar schiet niemand mee op. Dat doen de TSI's beter.

Geen start-stop

Dit karakter komt ook voor rekening van de vijfversnellingsbak, die wat langere versnellingen heeft meegekregen om het toerental – en daarmee het verbruik – op snelheid te drukken. Het regelmatig geconstateerde gevolg van deze bespaarmaatregel is dat de vijfde versnelling niet bij 80 km/u kan worden ingelegd en dat bijvoorbeeld een rotonde in ‘3’ een kansloze missie is. Door het vergevingsgezinde karakter van de dieselmotor en de slimme spreiding van de versnellingsbakverhoudingen gaat dat in de Octavia Greenline allemaal wél goed, maar reken niet op een verpletterende acceleratie. Je kunt nog altijd wel merken dat er gesleuteld is om het verbruik te verlagen, al is deze afstemming zonder meer prettiger dan we bijvoorbeeld gewend zijn van de eerste BlueMotions met 1.9 TDI. De vijfbak schakelt daarnaast ook erg verdienstelijk, waardoor je zo teruggeschakeld hebt zonder er erg in te hebben. Je kunt je trouwens wel afvragen of de 1.6 TDI niet gewoon een zesbak verdient. En nog iets: als een Polo 1.6 TDI met start-stop systeem kan worden geleverd, waarom deze Skoda niet? Dat levert immers op papier een subtiele winst op, ook al heeft dat in ons lang geen gevolgen voor bijtelling of energielabeling. Het gemiddelde van 4.4l/100km is bij de Octavia Greenline namelijk al goed voor 20% bijtelling en een A-label. Waarschijnlijk een kostenkwestie, dus.

1 op 22.7?

Naast een efficiënt centraal hart en langere versnellingen is de Octavia als Greenline ook bedeeld met een verlaagd onderstel, deels gesloten grille en lage rolweerstand-banden in de bescheiden doch verstandige maat 15 inch. Van die grille merk je niets – ook niet in de vorm van een lager trekgewicht. Door het verlaagde onderstel en de voorgeschreven hogere bandenspanning stuurt de Octavia niet wezenlijk anders. De gekozen setting biedt voldoende scherpte en kan ook meer dan voldoende grip te verzorgen. Wel moet de Octavia-bestuurder voelbaar iets meer schoonheidsfoutjes in het asfalt incasseren. Vooral op klinkerwegen en in woonwijken is de koets wat meer aan het 'hobbelen'. De Tsjech blijkt dan niet meer zo gemoedelijk gestemd als we gewend zijn. Eenmaal op snelheid werkt dit niet op de zenuwen, maar verschil is zeker merkbaar.

Dat moet er blijkbaar zijn om die 4.4l/100km en de bijtellingsvriendelijke CO2-grens te kunnen halen. De reguliere 1.6 TDI vraagt een tiende liter meer voor zijn kunnen en valt net buiten de boot. Deze zuinigheidsprestatie leek ons vrij ambitieus in deze klasse; de praktijk bevestigt ons vermoeden. Met de Octavia Greenline kun je 1 op 20 wel halen, veel meer zit er niet in. Zeker niet als de dagelijkse woon-werk kilometers uit veel snelwegtempo bestaat. Hoe dan ook hoeft de Tsjech zich er niet voor te schamen.

Fijne cockpit

De verjongingskuur die de Octavia heeft ondergaan zien we niet alleen terug in de fijngeslepen neus en achterzijde van de carrosserie. Het interieur profiteerde eveneens van deze anti-tand-des-tijds-behandeling. Skoda komt voor de dag met elementen die ook bij Volkswagen hun intrede hebben gedaan, zoals een vers instrumentarium met witte verlichting en de ingebouwde navigatie-unit. Ook nieuw is het paneel voor de climate control, waarvan de draaiknoppen zich overigens wel erg licht en losjes laten bedienen. Verder bewijst de vernieuwde Octavia zich als een goed afgewerkte middenklasser, met volwassen meubilair voor maximaal vijf inzittenden. Terwijl de ruimte op de achterbank niet riant maar zeker wél voldoende is, laat de bagageruimte ons opnieuw verbazen. Zestienhonderdliter? Inladen maar!

Businessline

Skoda levert de Octavia Combi Greenline vanaf 26.300 euro; waarmee de vraagprijs fractioneel hoger ligt dan de reguliere Ambition die als basis diende. De meerprijs zit ‘m in het standaard 15 inch lichtmetaal waarmee de Greenline op zijn poten staat. Verder heeft elke Greenline standaard halfautomatische airco, radio/cd, cruise control, telefoonvoorbereiding en elektrische ramen voor. Speciaal voor de zakelijke rijder – en dat zal meestal het geval zijn – is er ook een uitvoering met de toevoeging Businessline. Hiervoor vraagt de dealer slechts 250 euro extra, terwijl de lijst met luxe wordt uitgebreid door ‘gewenste’ zaken als geïntegreerde navigatie, bluetooth, parkeersensoren, een multifunctioneel en met leder bekleed stuurwiel, regensensor en dagrijverlichting in de mistlampen. ESP blijft opvallend genoeg een optie.

Conclusie

De nieuwe Octavia Greenline is een meer dan welkome aanvulling in de middenklasse. De Tsjechen kunnen immers niet achterblijven met een zakelijk interessante uitvoering die in aanmerking komt voor 20% bijtelling. Daarbij zit de kracht van deze Greenline niet zozeer in een ultiem laag verbruik – al hoor je ons met 1 op 20 echt niet klagen - maar wel in een bovengemiddeld interieur met grote laadruimte en het complete bijpassende uitrustingspakket. Zeker als je je realiseert dat Skoda hiervoor ongeveer 26 mille vraagt. Hier kan feitelijk geen Seat Exeo ST, Golf Variant of Focus Wagon tegenop. Wie volgt?

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Ik rijd nu 2 jaar met een Octavia hatchback op CNG. In tegenstelling tot wat in het artikel staat start de wagen normaal op CNG, niet op benzine, behalve na het tanken, dan start hij op benzine tot het gas geanalyseerd is. Schitterende wagen, zeer comfortabel en ruim. Ik rijd tussen 350 en 390km op 17kg gas, gemengd verkeer. op autosnelweg 3,3Kg/100km. Schitterend. Nu CNG bijna overal verkrijgbaar is, gewoon een aanrader. De minst milieu-onvriendelijke wagen die er is.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Zeer ruim en comfortabel, stille en vlotte motor. Laag verbruik. Meest milieu-vriendelijke wagen met realistisch bereik. Uitstekende cruise control

Minpunten

De CNG tank zou groter mogen zijn; 17kg staat voor 350-390km op gas. Zou het dubbele mogen zijn, met een kleinere benzinetank. Die heeft nu de standaardmaat en is eigenlijk te groot. GPS wat traag in opstarten.
Graag meer kleine automodellen op CNG.
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Na een arsenaal golfjes en passats besloten om een octavia aan te schaffen ! Zeer veel auto voor beperkt budget ! Mijn beste wagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Prima auto 350,000 km gereden met goed onderhoud gaat hij nog wel 200,000 mee geen groteprobleemen gehad.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Ik rijd nu mijn 2e Octavia combi, door mijn werk rijd ik gemiddeld 110.000 Km per jaar en ben dus alles gelegen om een veilige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
ik heb het gevoel dat ik wat power mis vanaf 2500 toeren begindt de tdi wel goed te marceren hoe kan ik oplossen anders zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Gisteren heb ik mijn eerste 500 km vol gemaakt in onze "nieuwe" Octavia van 2007. Komende uit een grote Superb 2.5 tdi was dit toch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Inmiddels met de 2,0 liter TDI DSG (type elegance) ruim 70.000 km gereden. Probleemloos. Uitstekende caravantrekker, zeer comfortabel. Beslist een betere auto dan mijn vorige,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Royale gezinsauto met grote bergruimte, automaat rijdt goed. Vering is nog wel vrij stug. Parkeersensoren achter zijn een uitkomst, echt een aanrader ! Relatief zuinig.. Lees volledige review.
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Vanwege beperkt opgelegde keuze leaseauto's door werkgever, waaronder de Skoda Greenline, toch even een proefrit gemaakt. Het eerste wat opvalt is de beperkte ruimte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Ik rij sinds 2006 de Octavia II Business 1.9TDi. inmiddels 130000 km gereden. Zeer tevreden over deze auto, de uitrusting en comfort. Hij is wel wat luidruchtig maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Ik rij nu een half jaar met deze auto, inmiddels 40000 km. Stap er s avonds uit zoals ik er s morgens in ben gestapt. Alleen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
degelijke comfortabele lange afstand rijder. gemideld verbruik 1op 12(benz 1.8 tsi 6 handmatig). Electronisch kleine minpunten die door de garage in de computer worden verwijderd. Verder geen problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
1.4 tsi motor is geweldig, veel power bij weinig toeren. trekhaak raakt soms het wegdek zonder enige belading van de auto, heb nu hulpveren laten plaatsen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Hoge kwaliteitsbeleving, veel auto voor minder Euro's, prettig weggedrag. Onze 1ste Octavia 1.6 MPI LPG nu een 1.9 TDI: veel meer trekkracht en weinig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Ik rijd de 1,9 TDI business elegance sinds maart 2008 geleverd door Auto Noordhoek Tilburg. De auto en garage bevallen prima. Mijn vorige auto was.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
+: Ruimte voor bestuurder/passagiers geweldig, zeer goede afwerking int/ext. 1.4 TSI motor = geweldig!! -: Achterwielophanging veel te slap, bij elke hobbel slaat de trekhaak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Ben VW rijder maar heb zeker geen spijt van aanschaf Skoda Octavia combi 1.9TDI DSG aut. Rijdt fantastisch is zeer compleet,sterke motor, prachtig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Ben sedert 3 maanden in het bezit van een Octavia 1.4tsi Elegance Business Line. De auto is mooi afgewerkt van binnen en van buiten en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Een van de opties is een trekhaak.bij 2 fietsen of 2 personen op de achterbank komt de trekhaak bij het nemen van verkeersdrempels op de.. Lees volledige review.
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Heb Skoda octavia combi bj.9-2006 gekocht bij JVHautos te Linne. Rijdt geweldig zo'n 1.9 TDI met DSG automaat en zuinig. Ben al jaren VW Passat rijder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
een sportwagon met 240 pk waarmee je met je hele gezin+veel bagage op vakantie kan. ideale auto, een Golf GTI maar dan met ruimte. Wegligging.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Ik rijd de octavia combi greenline businessline nu 3,5 week en heb 4500 km gereden. Hij rijd geweldig, ligt goed op de weg. Ik vind.. Lees volledige review.
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Een perfecte auto voor in verhouding weinig geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Ik heb 3,5 jaar in de fabia gereden met een 1,4 L 3 cylinder diesel en was zeer onder de indruk van de prestatie's. De Octavia.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
IN 1999 eerste octavia gekocht was een demo model 1.6 glx, kon er weinig aan veranderen. Na 30000 km koppeling moeten laten vervangen, net buiten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
De Octavia is voorzien van een 7DSG bak en 1.4 TSI motor. Deze combinatie is geweldig, rijd heerlijk en soms vraag ik me af of.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Prima auto. Intussen rijd (lease) ik deze auto al meer dan 4 jaar. Ik heb nu een Octavia Combi Elegance Business 1.8 TSI besteld. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
na diverse merken te hebben gereden is dit mijn 2e octavia nu vanaf 24 -06-08 op lpg g3 rijdt er prima op 1 op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
Skoda Octavia Combi 1.6 op LPG G3. Gekocht juni 2006. Inmiddels bijna 70.000 km op de teller. Dezelfde motor als in mijn vorige Golf. Helaas.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
105.000 km met Octavia Combi uit 2005. Fijne auto, maar stuurt zwaar op snelweg, en enigzins stuiterende vering. Stoelen, zitpositie en ergonomie wel dik in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?
het is een auto dat zijn geld wel waard is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5