Less is more – Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic BlueEFFICIENCY

De nieuwe Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic versterkt als mini-Gelände het aanbod in het nog steeds uitbreidende segment

De nieuwe Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic versterkt als mini-Gelände het aanbod in het nog steeds uitbreidende segment van de compacte SUV. Met een potente maar relatief zuinige viercilinder bi-turbodiesel en een prettiger prijskaartje poogt Das Haus de meest ideale vorm van verantwoord downsizen in huis te hebben. We zijn op pad gegaan om te ondervinden of deze GLK die belofte nakomt.

Naar aanleiding van onze vorige kennismaking met de GLK behoeft dit exemplaar geen andere introductie. Mercedes heeft de GLK een uiterlijk gegeven dat voortborduurt op die van zijn voorvaderen, de GL en G-Klasse. De opvallend hoekige styling uit de tekenkamer geeft de “Kurze’ variant in het segment een geheel unieke, zeg maar gerust ranke verschijning. Immers is het tegenwoordig de sportief-dynamische styling die overheerst. Door de korte overhang en lange wielbasis oogt de GLK lekker stevig, maar niet zwaarlijvig.

Het exemplaar dat in deze rijimpressie voor de dag komt is nog eens extra robuust aangelegd. Voor de GLK is namelijk een off-road exterieurpakket beschikbaar, zodat zijn capaciteiten naast het asfalt verder ontplooid lijken. Dit is te herleiden in de aankleding van de bumperpartij, bodembeschermplaat en de dorpels; die zijn namelijk steviger aangezet met ongelakte kunststofdelen, zodat het allemaal beter tegen een stootje moet kunnen. Ook de getoonde 17 inch lichtmetalen wielen zijn speciaal bij het offroadpakket inbegrepen.

On- en offroader

Deze stoerdoenerij is misschien even wennen – ‘vroeger’ associeerde men ongelakte delen immers met ‘goedkoop’ – en mist ook als zodanig zijn uitwerking. Het is dus vooral bedoeld om in zijn verschijning het accent naar het stoere te verleggen. Wanneer het offroad-techniek pakket is meebesteld kan de GLK zich echt beter klaarstomen voor wat geploeter; motor, bak en ESP zijn met een druk op de knop in een offroad rijprogramma in te stellen, waarna onder meer de gaspedaalreactie wordt afgevlakt om zo nauwkeurig het onverharde terrein te kunnen trotseren. Daarbij verzorgt 'down-hill speed regulation' weer een veilige afdaling.

Dat de GLK geen gladgestreken koets van zijn makers heeft meegekregen, wil niet zeggen dat deze dan ook log aanvoelt of als een kolos rijdt, presteert en verbruikt. Mercedes-Benz heeft deze telg traditiegetrouw een comfortabele inborst gegeven, maar laat de GLK op de weg niet de bocht uit hellen. Sturen gaat heel gemoedelijk; vrij licht en vertrouwd, zonder bijzonder scherp en direct uit de hoek te komen. Tot dynamische speelkwartiertjes word je dan ook niet verleid, maar een bocht gaat het onderstel niet uit de weg. Het voorschotelen van rust en comfort onderweg maakt de GLK bij uitstek geschikt een auto voor lange afstanden, ook al lijkt het gemonteerde M+S rubber iets meer afrolgeluiden ten gehore te brengen.

Het interieur van de GLK is adequaat op de taak van een vier/vijfpersoons reisauto berekend. De iets hogere zit wordt goed ondersteund en is ruim genoeg voor de langeren onder ons. Op de achterbank scoort de GLK echter gemiddeld met vrije centimeters voor de benen. Mercedes schotelt verder een vrij donkere maar overzichtelijke cockpit voor, met ook hier het centrale bedieningssysteem COMAND voor audio- en navigatie dat zich heel redelijk intuïtief laat bedienen met een draaiknop bij de middenarmsteun. In deze uitvoering is de navigatieweergave vrij eenvoudig; maar wel doeltreffend overigens. Vreemd genoeg denkt Mercedes-Benz dan ook met een klein display uit de voeten te kunnen; dat misstaat toch wel in een auto van dit kaliber en komaf.

Relax!

Tijdens onze eerste kennismaking met de Mercedes-Benz GLK zette de 320 CDI (nu: 350 CDI) zescilinder dieselversie zijn beste beentje voor. Een zalig blok dat uitstekend raad weet met de allrounder uit de familie. Tegenwoordig heeft Das Haus een krachtig staaltje downsizing in de rekken, die niet alleen potent maar ook opvallend spaarzaam uit de hoek belooft te komen. Het is de 2.1 liter viercilinder bi-turbodiesel, die binnenkort zelfs tot aan de S-Klasse in het leveringsprogramma wordt opgenomen. Afhankelijk van de gekozen variant levert deze CDI 136 tot 204 pk en maximaal 500 Newtonmeter. Cijfers die in de buurt komen van menig zescilinder drieliterdiesel!

Das Haus levert in de GLK momenteel alleen de 'tweede' variant 220 CDI, en laat dat nou net een heel prettige zijn. De viercilinder is in deze variant 170 pk en 400 Nm sterk en draait met een lichte grom niet onhoorbaar, maar wel opvallend relaxed zijn rondjes. Zelfs bij hoge toeren blijft ijverig genagel beperkt tot een ronk en hoewel je met een diesel daar niet zoveel te zoeken hebt – het maximumvermogen is er al vanaf 3200 toeren - zegt dat wel iets over de verfijning van het blok. De krachtbron versterkt zodoende het comfortabele karakter van de mini-Gelände .

De diesel is hier gekoppeld aan de 7G-Tronic transmissie, die zijdezacht schakelt en de kracht van de diesel optimaal kan verdelen. Omdat de trekkracht al bij 1400 toeren maximaal voorhanden is, laat de GLK zich bijzonder schakellui rijden, zonder te brommen of te gaan tegensputteren. De automatische transmissie zoekt dan ook graag vlot de hoogst mogelijke versnelling op, om zodoende geluidsproductie en brandstofverbruik te beperken. Een terugschakelactie kan met de gasvoet worden aangespoord, maar is meestal niet echt noodzakelijk. Wie er een actieve rijstijl op nahoudt is zoet met de schakelpaddles aan het stuur of het sportieve schakelprogramma van de automaat. Vooral bij een inhaalactie reageert de aandrijflijn net even alerter, omdat er dan alvast een lagere versnelling is geselecteerd. Wie gewoon liever altijd zelf schakelt kan sinds kort ook bij Mercedes terecht; de GLK is eveneens met een zesversnellingsbak leverbaar, in combinatie met tweewielaandrijving.

Zuinig?

Goed, levert die ‘zuinige’ instelling daadwerkelijk iets op? Volgens de fabriek rijdt de GLK 220 CDI met 4Matic en de 7G-Tronic transmissie 6.7l/100km, praktisch 1 op 15. Door soepeltjes met de stroom mee te rijden en sprintjes uit ons hoofd te laten konden we een heel nette 1 op 14 realiseren. In vergelijking met de 320 CDI scheelt dat een aardige slok, terwijl de 220 CDI op gebied van prestaties ook gewoon zijn mannetje staat: een sprint van nul tot honderd in minder dan negen tellen en een gerealiseerde topsnelheid van 205 km/u is rekening houdend met de concurrentie niets om je voor te schamen. De nieuwe motorisering biedt daarmee een prettige balans tussen comfortabele prestaties en een verantwoord brandstofverbruik. Het zet echter de zescilinderversie niet buiten spel; de geoliede klanken van deze oliestoker zet de GLK weer hoger op de emotieladder.

Meer of minder?

Goed, de GLK scoort punten met zijn harmonieus afgestemde aandrijflijn, die meer dan adequate prestaties combineert met beperkte dieselconsumtpie. Heeft Mercedes-Benz hier ook een bijpassend prijskaartje voor in gedachten? 52.365 euro om precies te zijn. In vergelijking met de eerder beproefde 320 CDI bedraagt het prijsverschil minstens 12.500 euro. Over downsizen gesproken! Kiezen voor ‘minder’ is in dit geval heel verleidelijk...

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Less is more – Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic BlueEFFICIENCY
Als bij de 4matic de carterpakking gaat lekken, reken dan op een AW van 167 en kosten van circa €1900 en 4 dagen de auto kwijt.
Naast het verwijderen van de voortrein, moet ook de versnellingsbak los om bij twee bouten van het carter te kunnen komen. Een ondoordachte constructie. Bij de E-klasse 4matic, kan de carterpan er eenvoudiger onderuit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Teveel om op te noemen; gewoon een geweldige auto.

Minpunten

Naast een hoger verbruik dan aangegeven door de fabriek eigenlijk geen. Alleen de vervanging van een caterpakking zal bij de 4matic in de papier lopen.