Zo’n 911 Turbo heeft wel veel meer extra vermogen, maar qua trekkracht kan de BMW 335d Coupé – die ook nog eens honderd kilo lichter is – heel goed meekomen. De cijfers: 580 Nm bij 1.750 toeren. Ter vergelijking, een Corvette C6 met zijn zesliter V8-motor heeft maar 542 Nm en pas bij 4.400 toeren. En da’s al een beest van een auto als het op trekkracht aankomt. En een BMW M5, ook geen kinderachtige kar, heeft maar 520 Nm bij 6.100 toeren.
Dat de 335d Coupé in de standaardsprint van 0 naar 100 km/h die rassportwagens niet kan bijhouden, ligt aan de korte aarzeling van de turbodieselmotor als je gas geeft – de turbo moet toch nog eerst wat druk opbouwen – en de standaard zestraps automaat die wat vermogen opslokt. Maar een handbak zou gekoppeld aan deze motor geheid problemen geven. Als de tandwielen het al uithouden, dan is de kans op een verbrande koppeling niet heel klein.
De zestraps automaat werkt niet in je nadeel bij tussensprintjes. Dan is hij goed bij de les, schakelt vlot terug – de sportstand inschakelen of handmatig schakelen heeft weinig zin – en benut hij de beretrekkracht van de diesel uitmuntend. Pas dik boven de 200 km/h begint de indrukwekkende acceleratie af te nemen en als BMW de snelheid niet zou begrenzen op 250 km/h zou een topsnelheid van rond de 280 km/h tot de mogelijkheden behoren.
De elektronica maakt in de 335d Coupé regelmatig overuren. Als de weg niet kurkdroog is, grijpt de tractiecontrole niet alleen in bij plankgas wegrijden, maar ook als de automaat bij 80 km/h van twee naar drie schakelt bij vol gas. En het uitacceleren van een bocht resulteert ook niet zelden in een elektronische ingreep in de motorkracht. Is de weg droog, dan heeft het rubber het nog zwaar om de grip in stand te houden, maar het weggedrag van de Coupé is fenomenaal goed.
Het indrukwekkende krachtpakket zit in een van de mooiste auto’s die BMW de afgelopen jaren heeft ontworpen. De 3-serie Coupé neemt duidelijk afstand van het Bangle-design dat BMW de afgelopen jaren heeft geteisterd. Laten we hopen dat deze opgaande lijn wordt gehandhaafd. Mopperen moeten we alleen nog een beetje op het interieur, waar de monitor van de – relatief trage – navigatie voor een lelelijke bult op het dashboard zorgt. En een groot fan van dat i-Drive bedieningsconcept zijn we ook na een stuk zeven testauto’s met dit systeem nog steeds niet.
Maar wat een fijne auto is die 335d Coupé. Als het Nederlandse belastingklimaat wat vriendelijker zou zijn voor diesels, zou deze auto het winnen van de 335i. Maar van de bijna drie mille hogere aanschafprijs van de diesel (63.150 euro) kun je aardig wat benzine tanken in die net zo fijne 335i.