De Alfa Brera deelt zijn technische basis met de Spider en de 159. Niet voor niets hebben deze modellen allemaal hetzelfde front. Dat betekent dat ook de nieuwe turbomotor die met een voor Alfa historisch getal wordt aangeduid, in al deze modellen verkrijgbaar is.
Geen lichtgewicht
In de Brera en Spider is de 1.750 Turbo de instapversie. Dat zou je aan de cijfers overigens niet afleiden. De motor levert een fors vermogen van 200 pk en schept ook met zijn koppel van 320 Nm bij 2.000 tpm hoge verwachtingen. De motor is helemaal nieuw en voorzien van directe brandstofinspuiting. Helaas wordt nog niet de MultiAir techniek toegepast die meehelpt het brandstofverbruik te temperen. Want echt zuinig kunnen we de turbomotor niet noemen. Houdt gemiddeld rekening met ongeveer 1 op 9. Een deel hiervan is te verklaren door het feit dat de Brera niet bepaald een lichtgewicht is met zijn 1.420 kg schoon aan de haak. De motor is onder alle omstandigheden opvallend stil, heeft een mooie opbouw van zijn kracht, maar is voor een Alfa-motor te onopvallend aanwezig. Natuurlijk is het geluid dat een auto produceert tegenwoordig behoorlijk aan banden gelegd. En ja, ook wij houden ervan als een motor op lange ritten comfortabel stil is, maar als je het raam opent, verwacht je van een Alfa gewoon een bijzonder en kenmerkende klank. En die tijd lijkt met deze 1.750 Turbo voorgoed voorbij. Jammer, want de auto mist daardoor een dimensie!
Pack TI
Ook al voelt de Brera nog steeds redelijk zwaar aan -overigens lang niet zo log als de 3.2 V6- vlot presteren blijkt geen enkel probleem. De auto haalt een top van 232 km/u en sprint in 7,7 seconden naar de 100 km. Turbo’s zijn tegenwoordig lang niet meer zo explosief en dat geldt ook voor deze motor. Alfa heeft het onderstel sportief afgestemd bij de Brera en dat is iets wat het model bij voorbaat al doet vermoeden. Als je dan ook nog kiest voor de 19-inch optionele wielen (onderdeel van het Pack TI), dan kan het wel eens te veel van het goed worden. De lage banden dragen vrijwel niets aan het veercomfort bij en dat maakt de Brera op deze manier plankhard. Alleen aardig voor de ware liefhebber, maar je kunt het op lange ritten missen als kiespijn. De importeur verdedigt dit als dat het toch een sportieve auto is. Maar wij zien de Brera liever als een rasechte Gran Turismo en dat zijn juist auto’s waarmee uiterst plezierig lange afstanden afgelegd kunnen worden. De stoelen helpen er verder ook niet aan mee, die zijn eveneens compromisloos hard, al weten we dat meubilair met lederen bekleding wat meer tijd nodig heeft om soepel te worden en hun uiteindelijke comfort te bereiken. Bovendien gaat het in ons testexemplaar om sportstoelen die deel uitmaken van het Pack TI.
Diepe bak
En nu we toch in het interieur zijn: dat is qua dashboard volledig gelijk aan de 159. Rond is het thema, want alle klokken en ventilatieroosters hebben die vorm. De afwerking lijkt wat beter in orde dan bij de eerste exemplaren. De verschillende onderdelen sluiten gewoon netter op elkaar aan. Toch zijn nog steeds de ongelakte stoelscharnieren zichtbaar en zie je onder de stuurkolom bedrading lopen. Maar qua kleurgebruik durft Alfa Romeo nog steeds, gelukkig! Het dashboard is dan wel zwart met aluminium, de rode stiksels op het stuur (Pack TI) geven al een extra tintje en dat wordt doorgetrokken in het cognac-kleurig leer. Er is voorzien in een achterbank, maar gezien de nauwelijks aanwezige beenruimte is deze alleen geschikt voor zeer kleine kinderen of het uitbreiden van de bagageruimte. De Brera heeft standaard een volume van 300 liter en dat is niet onaardig. Wel gaat het om een enorm diepe bak met een hoge tildrempel, waardoor kleinere voorwerpen die helemaal onderin liggen, bijna niet meer te bereiken zijn. Met neergeklapte rugleuning groeit het volume naar een keurige 610 liter, prima als je met z’n tweeën op stap gaat. Bij het uitstappen is het overigens belangrijk goed op de portieren te letten. Deze zijn behoorlijk lang en dat is in krappe parkeervakken wel eens onhandig. Is er wel volop de ruimte om ze volledig open te zwaaien, zet dan niet te snel alvast een been buiten. Als in een onbewaakt moment het portier terugzwaait, merk je pas hoe zwaar zo’n onderdeel is!
Maar het lekkerste bewaren we in dit geval voor het einde. De vormgeving van de Alfa Brera is gewoon zeer geslaagd. Het is een uitermate stoere coupé met een hoge taillelijn, lage ruiten en een bijna geheimzinnig voorkant met zijn drie naast elkaar geplaatste koplampen. Ook de achterkant is apart omdat daar het lampenthema terugkomt. De dubbele uitlaten komen uitermate verleidelijk door de bumper naar buiten en ondanks dat we voor het comfort de 19-inch wielen met klem afraden, staan ze natuurlijk wel buitengewoon viriel; de rode remklauwen zijn duidelijk zichtbaar.
De nieuwe motor is goed voor een energielabel C. Aan de auto hangt een prijskaartje van 40.950 euro. Dezelfde motor is in de 159 beschikbaar vanaf 33.850 euro. Wie gaat voor de aantrekkingskracht van de Spider is minimaal 43.450 euro kwijt. Ons testexemplaar is voorzien van het TI-pakket dat onder meer bestaat uit de 19-inch wielen, sportstoelen, stuur met rode stiksels, rode remklauwen en aluminium pedalen. Dat alles kost 3.950 euro extra.
Schrijf een review