Nieuwe Toyota Prius evolueert

Het zal geen nieuws zijn: de Toyota Prius is mateloos populair. Niet in de laatste plaats door zijn financiële

Het zal geen nieuws zijn: de Toyota Prius is mateloos populair. Niet in de laatste plaats door zijn financiële aantrekkingskracht. Onze overheid trakteert deze CO2-kampioen maar al te graag op een BPM-vrijstelling, een hoge korting op de wegenbelasting en slechts 14% bijtelling. Leuk en aardig, maar is hij echt wel zuinig en rijdt het ook een beetje?

Het zal geen nieuws zijn: de Toyota Prius is mateloos populair. Niet in de laatste plaats door zijn financiële aantrekkingskracht. Onze overheid trakteert deze CO2-kampioen maar al te graag op een BPM
Nieuwe Toyota Prius evolueert

De zojuist genoemde scepsis is natuurlijk lichtelijk overtrokken. Feit blijft dat rond de Prius met zijn hybridetechniek, als ‘alternatief’ in de markt de nodige vooroordelen hangen. Zo zouden hybrides op de snelweg niet zuinig zijn en bovendien het milieu extra schaden bij productie. Het de beurt aan de derde generatie Prius om deze vermeende feitenkwesties definitief overboord te gooien.

Geen groeistuip

Als je je afvraagt waarom de nieuwe Prius wederom het silhouet van zijn voorganger aanneemt: dat is nou eenmaal een zeer aerodynamisch en bruikbare carrosserievorm voor een vier- of vijfzitter. De Prius III kreeg voor zijn nieuwe gedaante overigens geen groeistuip. Vergeleken met zijn voorganger heeft Toyota vooral gewerkt aan het verhogen van zijn uiterlijke aantrekkingskracht. De neus heeft nu grote verticaal geplaatste mistlampen en bredere koplampunits. Voor de luxere uitvoeringen is er zelfs ‘onverantwoord’ 17 inch lichtmetaal ontwikkeld. Daardoor straalt de Jap veel dynamischer en dat mag natuurlijk best, het oog wil immers ook wat.

Verbeterde zitpositie

Bij entree volgt een nieuwe verrassing. De zit blijkt ruimer, het lichaam wordt beter ondersteund en de velours bekleding voelt prettiger aan. Dit is veel meer op het niveau van een D-segment auto zoals de Avensis, een klasse waar Toyota de Prius ook in wilt schalen. De plaatsing van het stuurwiel draagt eveneens bij aan het toegenomen zitcomfort. Het rad laat zich nu ook in de diepte verstellen en is daarnaast minder vlak geplaatst. Het dashboard is echter als ‘vanouds’ – Toyota bouwt de Prius sinds 1997 – futuristisch vormgegeven, maar omdat het ontwerpteam nu meer een glooiend landschap heeft nagebootst oogt de cockpit veel toegankelijker. De middentunnel scheidt het interieur voorin duidelijk in tweeën maar is vooral functioneel als opbergruimte en een prettige middenarmsteun. Op de achterbank is er eveneens vooruitgang te bespeuren. Ondanks het aflopende dak is er een acceptabele hoofdruimte en genoeg vrije centimeters voor de benen. Het is ook gelukt de bagageruimte te vergroten, die biedt nu een inhoud van 440 liter. Nog steeds speelt de Japanner hier geen voortrekkersrol, maar van een behelpen situatie is geen sprake.

Zonnecellen

Als het om de aandrijflijn gaat neemt Toyota wel de leiding in dit segment. Het is (nog) de enige hybride-auto in zijn klasse die ook volledig elektrisch kan rijden, Full Hybrid noemen ze dat. Door de krachtiger elektromotor en dito accupakket kan dat zelfs een kilometer of twee, door de zogenaamde EV-modus in te schakelen op het dashboard. Fietsers en voetgangers opgelet, de Prius rijdt dan fluisterstil! In de standaard-, Power-, of ECO-modus van het hybridesysteem bepaalt de Prius zelf wanneer elektrisch moet worden gereden en welke rol de verbrandingsmotor speelt. De benzinemotor, nu vergroot(!) naar 1.8 liter, kan of niets doen, de accu’s bijladen, assisteren of zelfstandig voor de voortstuwing zorgen. Wisseling van de wacht is nauwelijks te bespeuren.

Toyota is zich er van bewust dat er de komende tijd steeds meer vissen in de hybride-vijver zullen gaan zwemmen. Daarom hebben de Japanners aan het concept gesleuteld en nu ook een dak met zonnecellen in de aanbieding - overigens niet gemonteerd op deze demo - waarmee de airconditioning van energie kan worden voorzien. In de toekomst lanceert Toyota een plug-in versie met nog krachtiger lithium-ion accu’s, zodat woon-werkverkeer volledig elektrisch kan worden verreden en de Prius overal via het lichtnet is ‘op te laden’.

Meer voor minder

De keuze om de benzinemotor van 1.5 liter te vervangen door een exemplaar met 1.8 liter, blijkt in twee opzichten positief uit te pakken: méér vermogen en een lager verbruik. Het totaalvermogen van de nieuwe Prius bedraagt 136 pk, een toename van 20%. Ook de trekkracht is merkbaar verhoogd. Inhalen doet de Prius III met veel meer daadkracht, zonder daarbij een keel op te zetten. De CVT-automaat hoeft de motor veel minder in de toeren te laten klimmen dan voorheen. Motorgeluiden zijn sowieso verder teruggedrongen door gebruik te maken van extra isolatiemateriaal. Verder krijgt de wind ook minder vat op de carrosserie en dat komt weer de koersvastheid ten goede. Zeker voor kilometervreters een verademing, de helft van alle Priussen wordt namelijk zakelijk gereden.

Ondanks de toegenomen sprintprestaties – zie daarvoor het specificatie-overzicht – scoort de Prius theoretisch ook beter op verbruik. Met de nieuwe generatie zou het moeten lukken om 1 op 25 te halen. Met redelijk veel snelwegkilometers haalden wij met gemak 1 op 20 en dat konden we in de vorige versie wel op onze buik schrijven. Maar wanneer je in de stad rijdt laat de boordcomputer – nu met een kleiner scherm geplaatst naast de digitale snelheidsmeter - een steeds gunstigere waarde zien. De snelheid ligt dan logischerwijs lager en het hybridesysteem kan zo steeds vaker de elektromotor de opdracht geven alleen aan de slag te gaan. En dat is toch een bijzondere gewaarwording; tot nu toe zouden we met andere auto’s juist de stad juist moeten mijden om een laag verbruik te scoren. Omdat de gasvoet zeer bepalend is voor het uiteindelijke verbruik heeft Toyota nu ook een ECO-knop beschikbaar. In deze modus worden dan de reacties op het gaspedaal afgevlakt, waardoor de techniek gezapiger reageert en de airco minder energie vraagt. De Power-modus maakt de Prius weer veel assertiever, maar is gezien het spaarzame karakter van de auto toch meer een gimmick.

Nieuwe features

Het verder fijnslijpen van de Prius en de hybridetechniek liet ook ruimte voor nieuwe uitrustingsfeatures. Zo beschikt de door ons geteste Prius Dynamic (31.290 euro) standaard over een head-up display, waarop navigatie-instructies en de snelheid wordt weergegeven. Verder is de parkeerhulpfunctie uitgebreid, kan er handsfree gebeld worden met Bluetooth en beschikt deze uitvoering ook over LED koplampen. Tot slot heeft de topuitvoering Executive ook adaptieve cruise control en een pre crash veiligheidssysteem aan boord in het standaardpakket zitten. Automatische airco, sleutelloze toegang, elektrische ramen rondom en ESP zijn vanaf de basisversie inbegrepen, die net als zijn voorganger 24.990 euro kost.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (32)

Nieuwe Toyota Prius evolueert
Ik kocht in oktober2012 mijn Prius Plug-in zakelijk, motivatie: fiscaal voordeel, ik vond het echt de lelijkste auto ooit gemaakt (nou ja, op de fiat "multivlaai"na dan en daar wil ik niemand mee beledigen.)
Prive rijdt ik een audi A6 allroad 2,7T, maar ik ben de Prius nu na dik 30.000 km echt gaan waarderen. Vanwege het lage verbruik (vergeleken met mn audi 1:8 gem) met de Prius op vakantie naar Kroatië geweest.
En ja mensen of je het geloven wil of niet, daar kan indruk maken met je plug-in, helemaal als je hem met verlengsnoer uit je hotel aan de stroom hangt.
Eigenlijk onzinnig om 16km electrisch te rijden per lading, want mn verbruik tijdens de vakantie was gemiddeld slechts zo'n 1 op 16,5 over 2900km totaal. Wel eerlijk om te zeggen dat er veel bergritten tussen zitten en echt de grenzen van prestaties zijn opgezocht. Op de autobaan tussen de 180 en 199 op de teller, verder gaat de teller overigens niet, begrenst denk ik.

Bij lange ritten direct snelweg is mn accu vaak nog vol en dat zou ik toch niet verwachten. (ga natuurlijk geen 85 rijden), een keuze knop zou het verbruik gunstig kunnen beinvloeden denk ik.
Mijn conclusies: 1. door de prius laat ik mijn prive "benzine sluper" vaker staan, waardoor ik per saldo een stuk minder benzine verstook voor het totaal kilometers dat ik rij.
2. mijn gemiddeld verbruik over de 30.000 km is ong. 1:24 en dat vind ik echt heel netjes (ik laad hem echt iedere nacht op)
3. wordt daarmee de fabrieksopgave van verbruik benaderd? Nee
4. als de actieradius naar 200km of meer gaat van vol-electrische auto's, dan hou ik me aanbevolen (
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Geen benzine verbruik als je binnen je eigen stad blijft (in de zomer althans)

Minpunten

EV-modus (puur electrisch rijden) niet mogelijk tijdens opwarm periode, zelfs als het 31graden is, wel raar.
Weinig bagageruimte
banden plakset ??
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Ik heb een plug in.
1:27 is voor mij niet haalbaar of ik moet echt de slechtste stukken eruit halen.
Vakantie Oostenrijk. Dakkoffer op het dak en met vrouw en 3 kids in de auto. De cruise control op 150. In Oostenrijk berg op berg af. In de vakantie niet opgeladen (wat ik normaal wel dagelijks doe op mijn werk en thuis). Gemiddels verbruik in de vakantie 1 op 28.
Woon werk verkeer haal ik met gemak 1:30 en dan ros ik met regelmaat een A4 of iets dergelijks bij de stoplichten eruit. Doe ik mijn best haal ik 1:40 (maar dan rij je idd erg rustig en behouden)
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Comfortabel
Complete auto
Stil
Geen bijtelling
Veel positieve reacties na een tijdje

Minpunten

Geen trekhaak mogelijk
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Ik rij al lang Toyota's. De laatste was een Avensis wagon diesel uit 2005. Een fijne en ruime wagen. Ik ben overgestapt vanwege de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Altijd Opel gereden de laatste was een Zafira. Een proefrit gemaakt in de Prius en verkocht was ik. De stilte het comfort en natuurlijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Kan een Prius ook 2 electrische fietsen van 28 kg. per stuk op de trekhaak hebben?.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Ik rij al jaren prius en het wordt alleen maar beter. Comfortabel, goede geluidinstall, lekker snel ( Duitsland autobaan max 194 km ) bij de verkeerslichten,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Wat een bak. Jaren verschillende lease auto's gereden en meestal na 1 jaar al de geachte "wanneer loopt het lease contract af". Renault Megane.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Sinds januari 2009 rijd ik in de Prius II. Een grote verandering, want voorheen reed ik C5, Passat, A4, en Saab 93. Allemaal leasewagens... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Wat een heerlijke auto, Hij is erg zuinig. De eerste auto met een automaat voor mij. Ik vind het model mooi, ziet er dynamisch uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
De Dynamic is een zeer goed uitgeruste auto. Kan heel snel accelereren. haalt gemakkelijk 180 Km/h (Autobahn, Duitsland) in powermode, nog niet het uiterste geprobeerd. Goede stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Lekkere rustig rijdende auto. Zelfs in koud winterweer en korte afstanden een werkelijk verbruik van 1:19. In de zomer is 1:23 echt haalbaar. Jammer van.. Lees volledige review.
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Ik vraag mij af of het normaal is dat de prius stationaair zo'n hoog teoerental nodig heeft?. Komt het daardoor dat de prius in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Vanmiddag mijn handtekening gezet onder een zeer complete parelwitte prius. Ik ga hem prive rijden, maar uit milieu-oogpunt voor deze auto gekozen. Nu 4 lange maanden.. Lees volledige review.
Nieuwe Toyota Prius evolueert
een nieuwe auto voor deze tijd meer groen op de weg zuinig geen wegen belasting ik ga voor de prius.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
In tegenstelling tot wat je zou verwachten is de nieuwe Prius een snelle auto die heerlijk "smooth"rijdt. Echt ongelooflijk hoe stil de auto is en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
De Toyota Prius is een prachtige auto. Prima weggedrag en een plaatje om te zien. Zuinig maar als het moet ook lekker pittig. De.. Lees volledige review.
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Bij 60.000 km de waterpomp al defect . kosten € 289,-... Lees volledige review.
Nieuwe Toyota Prius evolueert
De eerste betaalbare leasewagen waar ik na 1250 km ontspannen kon uitstappen. Nieuwe Prius is besteld nadat ik de auto na 150.000 km moest inleveren!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Was al enthousiast over mijn eerste prius, alhoewel ik de wegligging en zijwindgevoeligheid als minpunten beschouwde. Het nieuwe model dat ik vanaf begin augustus 2009.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Wat een heerlijke auto! Heb eerlijk gezegd voor deze auto gekozen vanwege de bijtelling, maar zou hem nu boven de meeste middenklassers verkiezen. Ik ben Europees.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
afgelopen winter naar noord zweden op vakantie geweest. Tot 2 maal toe is de motor compleet uitgevallen. Daarna niet aan de praat gekrgen . Bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Verbruik valt tegen. Ik kom niet beter dan 1 op 15. Ik rij netjes, hou me aan de snelheden, maar als ik gewoon met het andere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Heb de business Edition als zakelijke auto. Een zeer complete auto met alle luxe die is er is. Mooi, helder navigatie systeem, de automaat is prima, een beetje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Een zeer stille, comfortabele en ruime auto. Tot nu toe (14000 km) geen enkel probleem gehad. Erg zuinig, hoewel de 4,3l/100km nauwelijks haalbaar is, maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
ik ben ontzettend tevreden. De beste wagen die ik ooit had en daarbij dragen we toch een beetje bij om het milieu niet al teveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Ik heb een prius van de eerste generatie iets meer dan een jaar nu en ik moet voor een gaspedal censor €650 betalen. Dit is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Bijzonder stille en soepel rijdende auto. Verbruik is heel laag, opgegeven waarde makkelijk haalbaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Rijd nu sinds sept 07 met de prius. Nu 60.000km mee gereden. Wat mij gelijk opviel waren de korte stoelzittingen, gebrek hoofdruimte achter vanwege de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Ik rijdt nu ruim 2 jaar in deze auto. 42000km op de teller. Bevalt mij prima. Ruime auto. Probleemloos. Snelle auto vooral als je plank.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Een ruime stille en prettig rijdende auto .Tip voor Bestuurders langer dan 185cm laat een stoelverlenger plaatsen .zelf ben ik 189cm lang en mijn kinderen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Ik rij mijn prius vanaf juni 2004. Nu ruim 80.000km. Hij past zich aan bij iedere rijstijl en stemming. Van rustig op de buiten weg tot (te).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius evolueert
Dag allemaal,ik rij namelijk met een toyota corolla en heb hem al een jaartje. Nu bieden ze mij een toyota prius aan voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5